japansk ahorn
Fra : Kat

Dato : 09-08-02 19:22

Jeg har tidligere på året investeret (den er jo halvdyr sådan en
fætter) i en japansk ahorn (måske Inaba shidare).
Den blev plantet i en god muldjord (med komposteret komøg) og så ud
til at trives.
MEN nu er bladene beyndt at tørre ind og falde af, således at
halvdelen af det 50 cm lille træ/busk er helt nøgent.
Det eneste jeg kan se, at jeg har gjort galt er, at plante den hvor
der IKKE er læ. Dette er stort set umuligt i min helt nye have i et
meget åbent område.
Er der ellers noget som jeg kan have gjort galt/glemt?
Skal den evt. gødes anderledes/yderligere?
Kan jeg godt opgive den nu, hvor den taber alle bladene?
Kan jeg evt. grave den op og flytte den i en stor krukke i læ af huset
til den bliver sig selv igen?
Hvad kan jeg gøre....
--

/kat
---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-02 20:03

On Fri, 9 Aug 2002 20:22:04 +0200, "Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>
wrote:

>Skal den evt. gødes anderledes/yderligere?

Ikke mere gødning nu i år (bare for en sikkerheds skyld.)

>Kan jeg godt opgive den nu, hvor den taber alle bladene?

Nejda. Vi er så langt henne på året at træerne allerede så småt er
begyndt at smide nogle blade. Vi har da i hvert fald visne blade rundt
om i haven. Jeg har en anelse om at det kan være det som sker for din
ahorn.

Men det kan også være så meget andet, det er svært at sige uden at se
den og stedet den står.

>Kan jeg evt. grave den op og flytte den i en stor krukke i læ af huset
>til den bliver sig selv igen?

Jeg tror ikke det nytter. Selv om du flytter den, så vil den tidligst
blive flot næste forår, og står den i en krukke, så skal man være ekstra
meget på vagt i løbet af vinteren for at der ikke skal ske noget med
den.

Men i hvert fald, så beskyt den lidt med nogle grangrene til vinter.

Er det forresten kun bladene der falder af, eller begynder grenene også
at tørre ind?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kat

Dato : 09-08-02 23:19

"Mads Lie Jensen" skrev:

> Ikke mere gødning nu i år (bare for en sikkerheds skyld.)

Ok.

> [...]
rundt
> om i haven. Jeg har en anelse om at det kan være det som sker for

Det kan da være. Svigerfar har bare 2 stk (på 20 år) i sin have som
ser fine ud endnu.

> Men det kan også være så meget andet, det er svært at sige uden at
se
> den og stedet den står.

Nogle idéer til andet?

> [...]
ekstra
> meget på vagt i løbet af vinteren for at der ikke skal ske noget med

Ok. Så bliver den hvor den er.

> Men i hvert fald, så beskyt den lidt med nogle grangrene til vinter.

Det vil jeg helt sikkert gøre.

> Er det forresten kun bladene der falder af, eller begynder grenene
også
> at tørre ind?

Grenene har det (indtil videre!?) godt nok - ser fine ud i tonus og
kulør.

Det kan være at _det er noget_ i haven, for Syrenen (Holger) og
Rhododendronen (?) er begyndt at blomstre igen. Det er vist ikke helt
normalt eller hvad? Eller sker den slags med ny-udplantninger, at de
ligesom ikke ka´ hitte ud af det!?
--

/kat
---

Fra : Mick

Dato : 09-08-02 22:15

Hej

har 6 stk i min havn jeg brug sand + Vand Vand Vand

mvh
Morten

Fra : Kat

Dato : 09-08-02 23:21

"Mick" skrev:

> har 6 stk i min havn jeg brug sand + Vand Vand Vand

Det med sand har jeg oiogså tænkt på....men det er jo liiidt sent nu,
hvor planten er gravet ned for flere måneder siden!?
Og vand.....ja, den får da, når det har været tørt i min. 1-2 dage,
ellers synes jeg, at det har regnet rigeligt, men der tager jeg måske
fejl?
--

/kat
---