Hvor hurtigt må en 45 km/t knallert KUNNE ~
Fra : Morten

Dato : 18-08-02 17:49

Hejsa
En 30 km/t knallert er jo ulovlig hvis bare den er i stand til at køre
hurtigere... er der samme regl med 45 km/t knallerter, eller er de ok så
længe føren bare overholder fartgrænsen ?

/Morten

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 18:41

> En 30 km/t knallert er jo ulovlig hvis bare den er i stand til at køre
> hurtigere... er der samme regl med 45 km/t knallerter, eller er de ok så
> længe føren bare overholder fartgrænsen ?

Uden at vide det 100%, vil jeg da skyde på at det er OK den KAN køre
hurtigere. Man skal jo ha bil-kørekort for at køre sådan en (eller
MC-kørekort), og både bil og MC kan jo (som oftest) køre hurtigere end det
de må. Langt de fleste 45'ere kan jo køre mere end 45 fra fabrikken (gerne
60-80 km/t)

// Troels

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 18-08-02 18:51

Det er fabrikkens opgave at sikre at knallerten IKKE KAN køre stærkere end
45 km/t.

Det er ikke iorden at lave konstruktive ændringer så knallerten kan køre
stærkere end 45 km/t.

Søren Ladegaard - Politibetjent (og så er det ikke engang løgn)

Fra : Morten

Dato : 18-08-02 19:47

"Søren Ladegaard" <soren_ladegaard@commodorebillboard.com> skrev i en
meddelelse news:l8R79.6363$ww6.942238@news010.worldonline.dk...

> [...]
> 45 km/t.
>
> Det er ikke iorden at lave konstruktive ændringer så knallerten kan køre

Som regel løser fabrikken jo den opgave ved at sætte begrænsninger på
maskinen. Og det at fjerne begrænsningerne regnes jo ikke for konstruktive
ændringer. Så vil det sige at den så stadig er lovlig, selvom man får den
til at køre mere end 45 km/t, uden at skifte nogle dele ud med anderledes
dele ?

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 18-08-02 20:57

>Og det at fjerne begrænsningerne regnes jo ikke for konstruktive
> ændringer.

Jo, desværre. (Så vidt jeg husker er det færdselslovens §43 - jeg har
faktisk loven stående i reolen

Men sådan en knallert er efter min (og mange kollegers) opfattelse et
misfoster.
Den burde kunne gå ca. 60 for at være mere praktisk i dagens trafik, men
sådan skal det åbenbart ikke være.
Hus det nu - det er ikke os (politiet) der laver lovene

Fra : Morten

Dato : 18-08-02 21:04

"Søren Ladegaard" <soren_ladegaard@commodorebillboard.com> skrev i en
meddelelse news:v_S79.6433$ww6.961605@news010.worldonline.dk...

> Jo, desværre. (Så vidt jeg husker er det færdselslovens §43 - jeg har
> faktisk loven stående i reolen

Det kan jeg ikke forstå ... jeg var da 95% sikker på at f.eks. det at fjerne
en ring i en variomatic ikke var konstruktive ændringer ... som f.eks. en ny
cylinder er... og jeg husker da faktisk også at have fået taget en knallert
engang (godt nok en 30 km/t knallert) hvor der bagefter stod at ændringen på
udstødningen var konstruktiv, men derimod stod der ikke noget der ang.
fjernelse af den brgrænsende ring i vario'en.

Men jeg skal saføli ikke være påstålig...du burde jo nok vide det bedst :)

> Men sådan en knallert er efter min (og mange kollegers) opfattelse et
> misfoster.
> Den burde kunne gå ca. 60 for at være mere praktisk i dagens trafik, men
> sådan skal det åbenbart ikke være.

Mange vil nok give dig ret, men det hjælper jo ikke noget hvis man får en
straf for det... hvad er straffen egentlig for at køre på en 45 knallert,
som KAN køre for hurtigt ? ... er det ligesom med 30 km/t knallerter, at den
bliver taget med, og hvis det sker 3 gange får man den ikke tilbage ... ?

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 18-08-02 21:44

Færdselslovens §28

stk. 1 : Motor, udveksling mellem motor og drivhjul, drivhjulsstørrelse samt
lyddæmpningssystem skal være indrettet således, at knallerten ikke yder
større hastighed end fastsat ved typegodkendelsen.

(Det betyder, at en knallert ikke må kunne køre mere end 30 km/t eller 45
km/t.)

stk. 2 : Der må ikke foretages konstruktive ændringer ved motor samt
lyddæmpningssystem eller ændres i udvækslingen mellem motor og drivhjul og i
drivhjulsstørrelsen.

(Det betyder, at man ikke må ændre på motor mv. selv hastigheden stadig kun
er 30 km/t eller 45 km/t.

Og lige et godt råd til alle de unge knægte med tunede knallerter....

Vi (politiet) har jo også været 16 år engang og vi kørte også på knallert.
Mon ikke vores også kunne køre hurtigere end 30 km/t på en god dag?

Man bliver med sikkerhed "knaldet" hvis:

- man kører uden hjelm
- man kører 2 på knallert.
- man kører over for rødt
- man "zik-zakker" ind og ud mellem biler og kører hasarderet.

Kør pænt og lad nu være med at spille smart overfor patruljen - for som jeg
sagde.... vi har jo også været knægte..

Fra : LowLifeDK

Dato : 18-08-02 22:38

> [...]
> drivhjulsstørrelsen.
>
> (Det betyder, at man ikke må ændre på motor mv. selv hastigheden stadig

Ok, ok....loven er klar nok (hrrmmfff). Hvad nu hvis man ikke ændrer noget,
men fjerner alt unødig vægt, æder nupo i 6 måneder, hælder æter blandet med
raketbrædstof og snaps i tanken, og tager den fra 0 til 45 km/t på 3/4
sekund...

Er det ok ?

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 19-08-02 19:47

"Søren Ladegaard" <soren_ladegaard@commodorebillboard.com> skrev i en
meddelelse news:WFT79.6541$ww6.970352@news010.worldonline.dk...

> Kør pænt og lad nu være med at spille smart overfor patruljen - for som
jeg
> sagde.... vi har jo også været knægte..

Når snakker kommer på politi og knallert i min omgangskreds plejer en af
mine kammerater at sige "politiet er også mennesker, for det meste!" Jeg har
engang kørt sammen med en kammerat med cirka 65 km/t ude på landet, hvor vi
blev stoppet gennem en mindre by (altså tre huse og en gyletank :) ) men
samme hastighed.. Den flinke betjent gjorde os venligt opmærksom på at man
lige skulle slippe gassen lidt gennem bebyggelse, mest for ikke at skade
andre, eller selv komme til skade på en udbakkende bil ell. lign. og det er
jo rigtigt nok! Så så længe man kører fornuftigt og iøvrigt ikke ser "bisse"
agtig ud, tror jeg politiet er flinke..

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : Martin Østerberg

Dato : 19-08-02 21:25

On Sun, 18 Aug 2002 22:43:33 +0200 skrev "Søren Ladegaard"
<soren_ladegaard@commodorebillboard.com> .

>Kør pænt og lad nu være med at spille smart overfor patruljen - for som jeg
>sagde.... vi har jo også været knægte..

Man tror det er løgn...kører en lille bitte smule 'kontruktions
mæssigt ændret' ikke mere end at det giver ca. 45 på en 30 knallert.
Idag skete der så det, at jeg kørte det den kunne på en tom cykelsti
på vej til job...glad og i egne tanker...lige til jeg kiggede i
bakspejlet...på cykelstien 1,5 m bag mig var en ordenshåndhæver der
med et næsten sadistisk smøret grin gjorde tegn til mig om at
stoppe....

Stoppede pænt op, og blev af den stadigt skummelt smilende betjent
bedt om at vise police (havde den med men var lige et øjeblik i tvivl
om det var den forkerte police), og den unge betjent (han kunne med
lidt held) have været min søn sagde, 'Tak, det var alt !' og vi kørte
hver til sit. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om han vidste hvor
hurtigt jeg kørte, og heller ikke i tvivl om at han vidste at jeg
vidste det, men alligevel ikke et ondt ord. Man skulle tror
MC-betjentene læste med herinde...))

Martin

Fra : Michael Jensen

Dato : 20-08-02 16:05

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt jeg kørte, og heller ikke i tvivl om at han vidste at jeg
> vidste det, men alligevel ikke et ondt ord. Man skulle tror

Tjahh :) Jeg kørte også lidt rask til på en landevej i går.. (omkring
50km/t) da jeg blev overhalet af en patruljevogn! Var sku lige ved at skide
en grøn snemand, trode virkelig at det var sket nu, men de kørte bare vidre
som om de ikke havde set mig. Er glad for at politiet også er mennesker, og
ikke bare hjernedøde bogorme.

Fra : Morten

Dato : 20-08-02 17:00

"Michael Jensen" <michael@freezzFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vidre
> som om de ikke havde set mig. Er glad for at politiet også er mennesker,

Så må jeg så sige at min opfattelse er en helt helt anden... jeg har 2 gange
talt med politiet...
1. gang stod en betjent og ventede med sin MC da jeg kom ud fra netto (som
ligger ca. 50 m fra min skole) og jeg kørte på en FZ50'er som vel dårligt
kunne køre de 30 ...og han bad om kørkort og forsikring, som jeg saføli
havde glemt at få med da de lå i min jakke (hvilket jeg også sagde) .. jeg
fik en bøde for begge forseelser...
2. gang kørte jeg på en Neo's som kun havde fjernet ringen, med ca. 50 km/t
og en patrulievogn komer op på siden med blink og det hele og skubber mig
faktisk helt på på fortovet, hvorefter 4 betjente stiger ud og konfiskere
knallerten på stedet, så jeg måtte undværre den et par uger og saføli
dertilhørende bøde...

Saføli er de til for at få folk til at overholde loven, men jeg ville
bestemt ikke sidde og ligefremt rose dem for at være menneskelige ...

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-08-02 13:10

> Saføli er de til for at få folk til at overholde loven, men jeg ville
> bestemt ikke sidde og ligefremt rose dem for at være menneskelige ...

Desværre er der nogle betjente som aldrig har været børn, eller som har
glemt det..

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 18:57

> [...]
> stærkere end 45 km/t.
>
> Søren Ladegaard - Politibetjent (og så er det ikke engang løgn)

Jeg troede da reglerne var det samme for biler og scooter45'ere - at de ikke
må køre hurtigere end det på strækningen / navngivningen angivne, dvs.
scooter45 = max 45 - bil = max 110 (motorvej).

Når nu man endelig har fat i en panserbasse - hvad siger de til hvis man
sidder et 12-tands tandhjul på foran, istedet for std. 9 - for
benzinøkonomiens skyld (og så er det ikke engang løgn) - pointen er at
motoren så går lavere omdrejninger ved 30 km/t?

// Troels

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 18-08-02 20:55

> Når nu man endelig har fat i en panserbasse - hvad siger de til hvis man
> sidder et 12-tands tandhjul på foran, istedet for std. 9

Dette er stadig en konstruktiv ændring og er derfor ulovlig.

Men det skulle jo være mærkeligt om patruljen opdagede at en tandhjul var
skiftet

Desuden skal der jo også være plads til at være her

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-08-02 07:59

> [...]
> stærkere end 45 km/t.
>
> Søren Ladegaard - Politibetjent (og så er det ikke engang løgn)

Hvordan vil det se ud med en Scooter som ikke længere er begrænset, dvs. som
den er tiltænkt fra starten?

Og hvad med en passager bagpå, som den er bygget til og har udstyret til?

Jeg mener... På visse vejstrækninger hvor bilerne her i byen kører 70 som
tilladt, er det ikke så fedt at _fræse_ afsted med 45 bare fordi en eller
anden politiker synes det er smart og selv sidder i hans/hendes fede BMW
740i af en ministerbil.

Ser politiet igennem fingre med det, ulovligt eller ej?

Kan man ikke kalde fabrikkens krumspring for at neddrosle den, for
konstruktive ændringer?

MVH
Martin

Fra : JW

Dato : 19-08-02 08:18

"Martin L. Johansen" <volcanedk@mail.dk> skrev i en news:KE089.7126$ww6.1034606@news010.worldonline.dk

> Hvordan vil det se ud med en Scooter som ikke længere er begrænset, dvs. som
> den er tiltænkt fra starten?

Irrelevant. Det er de danske politikere, der 'tænker' (?) lovene i Danmark,
ikke fabrikanterne.

> [...]
> anden politiker synes det er smart og selv sidder i hans/hendes fede BMW

Ja, rønnebærrene er også sure i år.

> Ser politiet igennem fingre med det, ulovligt eller ej?

Det må de ikke; vi har ansat dem til at håndhæve lovene, men . . .

> Kan man ikke kalde fabrikkens krumspring for at neddrosle den, for
> konstruktive ændringer?

Ikke i forhold til typegodkendelsen, nej.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-08-02 16:57

"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, rønnebærrene er også sure i år.
>
> Det må de ikke; vi har ansat dem til at håndhæve lovene, men . . .
>
> Ikke i forhold til typegodkendelsen, nej.

Måske jeg ikke udtrykte mig klart nok. Der er ingen rønnebær i min verden
som er sure, men måske lettere rådne.

Mit spørgsmål var rettet til betjenten.

) = nogle af de smileys som nok manglede i forgående post...

MVH
Martin

Fra : Michael Kivsmose

Dato : 25-08-02 16:06

På en scooter-45 er der de samme regler som på en knallert-30.
Det er bare det at de autonome sjældent stopper en scooter-45 i forhold
til en knallert-30.
Det er nok derfor man aldrig rigtig hører om det.
Men man må IKKE!!! tune en scooter-45.
Man vi gør det alligevel...

Mvh. Michael Kivsmose.