Carpaccio opskrift
Fra : Thomas Hjort

Dato : 08-08-02 21:59

Rundt om i supermarkeder ses færdig-marineret carpaccio med grana eller
parma ost. Jeg har smagt mange slags og de svinger meget i kvalitet. Irma's
den bedste IMO.

Men hvordan laver man det selv?

Og hvordan skære man disse tynde skiver af okseinderlår hvis man ikke har en
pålægsmaskine men kun en skarp kniv?

Mvh Thomas
Carpaccio-fan !

Fra : Mark Beaumont

Dato : 08-08-02 22:27

Thomas Hjort wrote:

> Men hvordan laver man det selv?

Jeg får slagteren til at skære nogle tynde skiver kalveinderlår.

Ca. 1 time inden vi skal spise kommer jeg salt, friskkværnet
peber, citronsaft og olivenolie på.
Lige inden serveringen kommer jeg lidt ekstra olie på, og river
friskparamesan over.
Jeg har også før lavet varianter med små stykker (2x2 mm)
melon eller basilikum.

> Og hvordan skære man disse tynde skiver af okseinderlår hvis
> man ikke har en pålægsmaskine men kun en skarp kniv?

Skær dem så tyndt som muligt og bank skiverne endnu
tyndere med håndroden (du kan med fordel lægge kødet i en
frysepose, inden du banker det ud).

Vh Mark

Fra : Thomas Hjort

Dato : 08-08-02 22:40

"Mark Beaumont" <news-apr-maj-02@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> melon eller basilikum.

> Skær dem så tyndt som muligt og bank skiverne endnu
> tyndere med håndroden (du kan med fordel lægge kødet i en

Tak for opskriften.

Hvad er bedst okse/eller kalve inderlår. Og kan man få noget der ligner fra
køledisken eller skal man forbi slagteren?

Mvh Thomas

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 09-08-02 15:08

On Thu, 8 Aug 2002 23:39:53 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote:

>Hvad er bedst okse/eller kalve inderlår. Og kan man få noget der ligner fra
>køledisken eller skal man forbi slagteren?

Jeg har ikke set noget der dur i køledisken, så jeg tror man skal
forbi slagteren. Når det drejer sig om kød som skal spises mere eller
mindre råt synes jeg ikke at slganterens almindelige friskhed er nok.
Hvordan kan man sikkere sig at kødet er virkeligt frisk, altså udover
at bede om noget frisk også stole på at det er frisk?

mvh
Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-02 15:56

"Anders H. Andersen" <aha@remove.spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> Hvordan kan man sikkere sig at kødet er virkeligt frisk, altså udover
> at bede om noget frisk også stole på at det er frisk?

Jeg synes bestemt ikke at helt frisk okse/kalvekød smager specielt lækkert.
Jeg vil bestemt foretrække at det er velhængt. Og jeg mener faktisk at have
læst at der er en biokemisk forklaring på, hvorfor frisk okse/kalvekød
smager mindre godt en velhængt ditto.

vh
Jan

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 10-08-02 14:27

On Fri, 9 Aug 2002 16:55:58 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net> wrote:

> [...]
>læst at der er en biokemisk forklaring på, hvorfor frisk okse/kalvekød

En god velhængt bøf er noget af det bedste der findes, men det her kød
skal altså spises råt! Vil det ikke være det lidt for at bede om
mavepine hvis man spiser velhængt kød råt?

mvh
Anders

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-08-02 10:13

"Anders H. Andersen" <aha@remove.spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> En god velhængt bøf er noget af det bedste der findes, men det her kød
> skal altså spises råt! Vil det ikke være det lidt for at bede om
> mavepine hvis man spiser velhængt kød råt?

Det tror jeg næppe. Mange spiser en velhængt bøf så rød at den er rå inden
i. Og der giver så vidt jeg ved ingen problemer.

Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-02 16:18

"Anders H. Andersen" <aha@remove.spamfilter.dk> wrote in message

Once again:
lækkert.
og det gælder sandelig uanset hvad, der skal laves af det.

> En god velhængt bøf er noget af det bedste der findes, men det her kød
> skal altså spises råt! Vil det ikke være det lidt for at bede om
> mavepine hvis man spiser velhængt kød råt?

Du begår den fejl at forveksle 'velhængt' med 'forrådnet'. Velhængt kød er
skam ikke blot kød, der bliver stoppet et stykke henne i
forrådnelsesprocessen, men kød, hvori nogle enzymer (der befinder sig i
kødet i forvejen) har omdannet nogle af bestanddelene. Derfor er der også
ret strikse krav til hygiejne og temperatur, når kødet hænger. Det er
bestemt ikke meningen at der skal starte en bakteriel nedbrydning.
Ved modningen er der sket 3 ting:
1) Bindevæv er nedbrudt med deraf flg. mørhed.
2) Kødets evne til at binde vand er forbedret, hvorfor det er mere saftigt.
3) Noget protein nedbrudt til aminosyre, hvilket forbedrer smagen.
Især det sidste påstås af nogle ikke at ske, hvis kødet modner i f.eks. en
vakumpakke, men kun ved krogmodning - og mon ikke de fleste har oplevet en
yderst ubehagelig lugt som godt kan spores i smagen bagefter, når man åbner
vakumpakket kød.

vh
Jan

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 09-08-02 18:14

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message

> Hvad er bedst okse/eller kalve inderlår. Og kan man få noget der ligner
fra
> køledisken eller skal man forbi slagteren?

Carpaccio er lavet med okse, og "albese" er lavet med en meget ung og "bleg"
kalv, så bleg at jeg ikke er stødt i noget ligende her (det er a) piemontese
kvæg og b) kalv der stadig får mælk).
Det er en smagssag og jeg synes at albese kan være meget delikat (sublim med
hvide trøfler), men med det kød vi har her (ellers udmærket) ville jeg holde
mig til okse.

"Min" Irma har ofte friskskåret carpaccio kød fra slagteren og er eminent -
og bedre end deres indpakket udgave, som er ellers udmærket.

Se iøvrigt mere om emnet her på NG ved at søge med google - emnet er lidt
"slidt", ligesom cantucci, pizzabund, pesto og andre trendy sager...

Sandra

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 10-08-02 14:22

Mrs Krabappel wrote:

> [...]
> kalv, så bleg at jeg ikke er stødt i noget ligende her (det er a) piemontese

Det er der en forklaring på, sødmælkskalve er så hvidt jeg ved forbudt i
danmark af dyreværnmæssige årsager.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-02 16:21

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message

> Det er der en forklaring på, sødmælkskalve er så hvidt jeg ved forbudt i
> danmark af dyreværnmæssige årsager.

Ja, der er tale om at man direkte pådrager de arme dyr anæmi, hvorfor
sødmælkskalve vel sammen med tvangsfodrede gæs med deraf følgende
leverskader mv. etisk er problematiske. Desværre smager foie gras
tæske-godt - og så må man jo tage slagsmålet med ens bedre jeg

vh
Jan

Fra : Tina Nilsson

Dato : 12-08-02 19:11

Hej Thomas,

Hvis du selv skal lave carpaccio derhjemme er det en god ide at fryse kødet
først så det er næsten helfrossent. Så er det nemt at skære supertynde
skiver med en skarp kniv og lægge dem på tallerken eller fad. De er optøet
inden 5 min. Så smører du med god olivenolie, drypper med citronsaft,
kværner med salt og peber og garnerer med parmasan.
Skal du prøve lidt fancy style, så få fat i en god trøffelolie og dryp med
dette lidt rundhåndet.
En anden god variant er halvt okse eller kalv og halvt røget (koldrøget)
gåsebryst. Her skifter du citronen ud med limesaft.

God appetit og held og lykke

/Tina

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-08-02 21:01

"Tina Nilsson" <tina_nilsson@subdimension.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> En anden god variant er halvt okse eller kalv og halvt røget (koldrøget)
> gåsebryst. Her skifter du citronen ud med limesaft.

Ja, jeg fandt ud af i dag at selv slagteren ikke kunne skære dem tynde nok,
når fileten er fersk. De blev noget tykke men jeg bankede dem ud med hånden
(som nævnt før her i tråden) men helt tynde blev de altså ikke.
Jeg tror den eneste måde at gøre det på er at fryse kødet (halvt) og så
skære det helt tyndt. Det giver mere delikathed når det er helt tyndt og
citronmarinaden trænger også helt igennem på den måde.

Mvh Thomas