kakao / chokolade
Fra : Hauge

Dato : 08-08-02 21:11

Hejsa

Er der nogen der har en god opskrift på varm kakao/chokolade, hvis jeg gerne
vil bruge BLOCK-schokolade (det man køber i tyskland), istedet for
kakao-pulver?

Har prøvet de sædvanlige steder, men har absolut ikke kunne finde noget
reelt, andet end en opskrift ved Morten, som var en plade alm. chokolade og
mælk..

Håber nogen kan hjælpe med lige netop 'deres' varme chokolade

Mvh
Hauge

Fra : Esben

Dato : 08-08-02 22:15

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
chokolade og
> mælk..
>
> Håber nogen kan hjælpe med lige netop 'deres' varme chokolade

Jeg faldt for nyligt over denne side - jeg har dog ikke prøvet
opskrifterne, men det er da interessant læsning.
http://whatscookingamerica.net/Beverage/HotChocolate.htm

--
Esben

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 09-08-02 15:02

On Thu, 8 Aug 2002 23:14:57 +0200, "Esben" <sordiahp@hotmail.com>
wrote:

>Jeg faldt for nyligt over denne side - jeg har dog ikke prøvet
>opskrifterne, men det er da interessant læsning.
>http://whatscookingamerica.net/Beverage/HotChocolate.htm

Der er ellers et par interessante opskrifter, er der nogen som kan
dele ud af erfaringer?

Som de skriver (frit oversat): varm chokolade er en rig og dekadent
drik.

mvh
Anders

Fra : Frank Tolstrup

Dato : 11-08-02 14:57

Hej,

Her er en opskrift jeg har afprøvet et par gange efter inspiration fra
Brillat-Savarin "Smagens fysiologi" fra 1826, hvor han har et afsnit med
"Officielt anerkendt måde at tilberede chokolade på"

120 g chokolade (afhængig af kvaliteten og cacao indholdet)
5 dl sødmælk
½ dl piskefløde
½ stang vanille
1 spsk sukker

Varm mælk, fløde, sukker og vanillestang.
Skrab vanillekornene ned i mælken.
Tilsæt den hakkede chokolade til den varme mælk og pisk til det er smeltet.
Lad den stå natten over i køleskabet.
Varmes op og serveres.

Resten af citatet fra Brillat-Savarin går på:

"hvis De ønsker Dem en Kop virkelig god Chokolade, saa lad den allerede
tilberede Aftenen i Forvejen i en Fajance-Kaffekande, og lad den staa
saaledes Natten oven. Den Hvile, den derved faar, gør den mere koncentreret
og giver den en fløjlsblød Konsistens, som gør Smagen endnu bedre. Vorherre
kan umuligt vredes over et saadant lille Raffinement; thi han er jo selv
idel Fuldkommenhed"

God fornøjelse

mvh,
Frank

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 12-08-02 14:57

"Hauge" skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har en god opskrift på varm kakao/chokolade, hvis jeg
gerne
> vil bruge BLOCK-schokolade (det man køber i tyskland), istedet for
> kakao-pulver?

Hvis jeg må jeg supplere med et spørgsmål mere, så laver Juilette Binoche i
filmen Chocolat en varm cacao, hvor der blandet andet er et drys chili i -
der i følge filmen (og jeg ved godt det bare er en film) skulle give cacaoen
en magisk/fortryllende smag.... mine forventninger er måske lidt mindre end
lige frem magiske...men jeg har forsøgt mig lidt med lidt chilipulver i en i
forvejen god kop varm cacao.

Det smager dejligt, men problemet er, at det meget let smager af ingen ting
eller bliver meget stærkt...

Er der andre der har erfaringer i den retning?

Kåre

Fra : Aston Villadsen

Dato : 12-08-02 15:17

On Mon, 12 Aug 2002 15:57:21 +0200, "Kåre Weng Madsen"
<kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> wrote:

> [...]
>eller bliver meget stærkt...
>
>Er der andre der har erfaringer i den retning?

Hjælper det også på potensen (ligesom i filmen)?

:)

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 12-08-02 15:50

"Aston Villadsen" skrev i en meddelelse

> Hjælper det også på potensen (ligesom i filmen)?

Jeg får i hvert fald ingen klager i den retning - om det så skyldes chili i
kakaoen skal jeg ikke kunne sige...

Kåre