Barbe- yngel.-køn?
Fra : Jeannette

Dato : 03-08-02 12:06

Hejsa
Kan nogen sige mig om barberne lægge æg eller føder unger ligesom gubbyer?
Hvordan ser man forskel på kønnene på dem?

På forhånd tak

Jeannette

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-08-02 21:53

Jeannette <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4bb8f4$0$711$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hejsa
> Kan nogen sige mig om barberne lægge æg eller føder unger ligesom gubbyer?
> Hvordan ser man forskel på kønnene på dem?

Barber lægger alle uden undtagelse æg.
Kønsforskellen er lige som hos mennesker *s* hunnerne er tykkere en
hannerne, og hannerne er flottest *s*

Carsten

Fra : Jeannette

Dato : 04-08-02 15:36

"Carsten Gall" skrev
> Barber lægger alle uden undtagelse æg.
> Kønsforskellen er lige som hos mennesker *s* hunnerne er tykkere en
> hannerne, og hannerne er flottest *s*

Mange tak. Tror desværre jeg har fået fem hunner, for de ligner hinanden
meget og jeg har endnu ikke set en unge efter 2½ måned...

Jeannette

Fra : Pernille Impey

Dato : 04-08-02 21:59

"Jeannette" <nette98get2net@hotmail.com> wrote in message

> Mange tak. Tror desværre jeg har fået fem hunner, for de ligner hinanden
> meget og jeg har endnu ikke set en unge efter 2½ måned...
>
> Jeannette

Det er ikke sikkert at du har fem hunner/hanner. Barber æder deres egne æg
og yngel, så med mindre du sætter dem i et dertil indrettet
yngleakvarie,hvor du på den ene eller den anden måde forhindre dem i at
komme til æggene eller fjerner dem omgående efter de har leget, vil du næppe
se en eneste unge fra dem. Det samme gælder stort set alle de almindeligste
stimefisk. Få fat på en af de gængse all-round akvariebøger, de fleste af
dem har beskrivelser af forskellige opstillinger af opdræts akvarier. Husk
også på at ynglen er meget små og skal have special kost i de første uger.
De kommer til at dø af slut hvis du forsøger at give dem artemia ol. i
starten (de er for store til at ynglen kan gabe over dem). Men prøv som sagt
at finde nogle bøger om emnet. Der plejer at være et godt udvalg på de
fleste biblioteker. Det er en del vanskeliger at opdrætte stimefisk end
guppy unger, men bestemt ikke umuligt. Man skal bare lige have det rigtige
udstyr og yngelfoder klar først. :)

Pernille