Induktion ?
Fra : 8x111378

Dato : 16-02-01 15:27

Hejsa!

Jeg har tænkt på at købe et Blomberg komfur "HIP 3100"
Er der nogen der har noget godt el. skidt at sige om den model?
Er Induktion så godt som de beskriver det i Blomberg's katalog?
I skal ikke holde jer tilbage med svarene
På forhånd tak

mvh niels

Fra : Henning

Dato : 16-02-01 16:49

>Er Induktion så godt som de beskriver det i Blomberg's katalog?
>I skal ikke holde jer tilbage med svarene
Induktion er det bedste der er sket mennesket efter sex!
Jeg har haft det i godt et år, men drømt om det i ti! Jeg havde
tidligere gas, og med induktion har du fået ALLE fordelene fra både
gas og el. En gryde med 5 liter vand er oppe og koge på et par
minutter (cirka), når du skruer ned for blusset, reguleres det lige så
hurtigt som gas. Men du slipper for fedtlaget rundt om i køkkenet, som
gas efterlader. Rengøring - koger mælken over, tager du bare en våd
klud med det samme, pladen er kun håndlun.

Den eneste ulempe er, at du ikke længere kan sætte LillePer op på en
varm kogeplade som afstraffelse
(Og så lige at en Wok til induktion koster ~500,-)

Henning
hsb@image.dk

Fra : Finn

Dato : 16-02-01 17:14

"Henning" <Nej-tak@jegonskerikkereklamer.tx> skrev i en meddelelse
> Den eneste ulempe er, at du ikke længere kan sætte LillePer op på en
> varm kogeplade som afstraffelse

Ihverfald ikke uden at lægge en metal plade på først, vær nu lidt
kreativ

Finn

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-02-01 22:09

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ivar

Dato : 16-02-01 23:56

> [...]
> Er Induktion så godt som de beskriver det i Blomberg's katalog?
> I skal ikke holde jer tilbage med svarene

Jeg ved ikke hvorledes Blomberg beskriver induktionskomfurer,
men gode er de. Jeg har haft et induktionskomfur i snart 3 år (Blomberg
MIS808). Det gode ved induktionskomfurer er den hurtige reaktion
og den store effekt.

Man skal selvfølgelig vende sig til et induktionskomfur. Man kan ikke
sætte en pande på og skrue op på fuld styrke, for derefter at
nusse hen til køleskabet efter margarine og liste over i skuffen efter
en kniv, så er belægningen på teflonpanden på smeltepunktet.
Når man slukker, så slukker man, det er ikke nødvendigt
at flytte gryderne fra pladen, men ønsker man at sovsen
skal have lidt varme mens man spiser, må man efterlade den
på en tændt plade.
Sammenlignet med gas er komfuret lydløst, men man kan
høre en svag knurren fra elektronikken, som ikke findes
i normale el-komfurer.
Den eneste ulempe der er ved vores komfur, er at der kun er
2 gange elektronik til 4 plader. Derfor kan man ikke have fuld
blus på en af de forreste plader, samtidigt med den bagved.
Det er ikke et problem, da man kun i kort tid, pga. den store
effekt, har et blus på fuld. Men elektronikken skifter mellem
forreste og bagerste, det gør at varmen svinger op og ned,
ved større portioner mærker man det ikke, men ved små
koger det op og ned, pga. den hurtige reaktionstid.

....men køb et induktionskomfur.

Ivar

Fra : Ole Thomsen

Dato : 18-02-01 10:23

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote

> [...]
> men gode er de. Jeg har haft et induktionskomfur i snart 3 år (Blomberg
> MIS808). Det gode ved induktionskomfurer er den hurtige reaktion

Er der lavet undersøgelser omkring energiforbrug?
(energiklasser som ved køleskabe ol.)

Jeg har hørt den indvending, at man bliver nødt til
at udskifte sine gryder/pander, hvis massen i bunden
ikke er fuldstændig ligeligt fordelt?

> ...men køb et induktionskomfur.

Det ville jeg osse gerne, desværre kom noget familie
i vejen med et r*vbilligt ikkeinduktions komfur

Ole Thomsen

Fra : Ivar

Dato : 18-02-01 13:37

> Er der lavet undersøgelser omkring energiforbrug?
> (energiklasser som ved køleskabe ol.)

Omdannelsen af el til varme er noget af det eneste i
denne 100 % effektiv. Al effekten et komfur bruger
bliver omdannet til varmeenergi. Men ikke al varme
energien bliver udnyttet til madlavningen, et almindeligt
komfur udstråler varme i alle retninger og der er varmeenergi
i pladen når gryden fjernes. Et indukltionskomfur har
næsten igen varmeenergi der går til spilde når
gryden fjernes, den kortere opvarmningstid giver et
mindre tab til omgivelserne (faktisk er et komfur
mere økonomisk hvis det kan afgive en større effekt),
men til gengæld udvikles der varme i elektronikken
der ikke gavner opvarmningen: Jeg vil gætte på at dette
tab er ca. 5% og i mange tilfælde opvejes af fordelene.

> Jeg har hørt den indvending, at man bliver nødt til
> at udskifte sine gryder/pander, hvis massen i bunden
> ikke er fuldstændig ligeligt fordelt?

Det er nok begrænset,hvor meget massen kan være
skævt fordelt i bunen af en gryde. Men hvis bunden
er tynd, vil der ske en ulige opvarmning ved lave
effekter. Det indutive-felt (magnetfelt) bliver skabt af en
spole i komfuret og fordelingen er ikke helt ens over hele
kogepladen.

> Det ville jeg osse gerne, desværre kom noget familie
> i vejen med et r*vbilligt ikkeinduktions komfur

Ja, indukltionskomfurer er relativt dyre, men
de bliver billigere og billigere, for 5 år siden var
det umuligt at købet et til under 10.000,- kr.

Ivar

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 18-02-01 20:39

Ole Thomsen skriver:

> Er der lavet undersøgelser omkring energiforbrug?
> (energiklasser som ved køleskabe ol.)

Ikke energiklasser, men jeg sidder her med en brochure fra mit lokale
elforsyningsselskab, ESS, der hedder "bedre elvaner".

I brochuren er der en tabel over elforbrug ved kogning af 1 liter vand:

Kaffemaskine: 0,10 kWh
Elkedel: 0,11 kWh
Massekogeplade: 0,20 kWh
Glaskeramisk kogeplade: 0,18 kWh
Induktionskogeplade: 0,14 kWh

Tallene vil variere fra apparat til apparat, men induktionskogepladerne
bruger tilsyneladende ca. 25% mindre strøm en andre kogeplader.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Ivar

Dato : 18-02-01 21:35

> [...]
>
> Tallene vil variere fra apparat til apparat, men induktionskogepladerne
> bruger tilsyneladende ca. 25% mindre strøm en andre kogeplader.

Ja, når det drejer sig om opvarming af en liter vand.

Hvis man målt på hvad der skulle bruges til at få en gryde til at
"simre" en time, havde man fået et helt andet resultat.
(Man kan naturlivis ikke måle dette på en kaffemaskine eller elkedel.)
På grund af spilvarmen i elektronikken til induktionskogepladen, ville
den blive relativt dårligere. Da restvarmen i massekogepladen
har relativt mindre at sige efter en time forbrug, vil den blive
relativt bedre.
Havde man derimod kun bragt en 1/4 liter vand i kog ville
induktionskogepladen havde været endnu bedre.

Ivar