Dræberside
Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 20:19

Hver gang jeg med IE5.1.5 i MacOS 9.1 går ind på Århus Kommunes
bibliotekers hovedside
http://www.aakb.dk/
og klikker i søgefeltet eller skriver det første bogstav i søgefeltet
hvor man søger bøger til højre på siden, fryser IE og hiver mac'en med
sig.
Navigator 4.79 viser siden uden problemer, og det har IE også gjort før.
Andre med samme erfaring?
v.h.
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-02 20:52

In article <1fg99rv.uy36el9vjisyN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Andre med samme erfaring?

Har du pillet ved MRJ for nyligt?

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 21:02

> Har du pillet ved MRJ for nyligt?

Kun slået den til og fra, ellers ikke.
Jeg har prøvet at køre InternetFirstRun. Øh, hvad er det nu lige ellers
for nogle fejlfindingsrutiner man kan med IE?
(Jeg synes ikke jeg ku' finde noget der hedder Explorer prefs ...)
Martin P

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 21:29

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> for nogle fejlfindingsrutiner man kan med IE?
> (Jeg synes ikke jeg ku' finde noget der hedder Explorer prefs ...)

Har nu også prøvet at køre IE-installeren igen. Det sker alligevel. Og
det har alligevel ikke noget at gøre med om man skriver i søgefeltet.
Siden, IE og mac'en fryser simpelthen mens den står og indlæser siden.
Nu prøver jeg om det gør en forskel om man klikker siden frem via
"favourites"-menuen eller om man skriver adressen i adressefeltet.
Alle andre sider virker upåklageligt. Det er kun den nævnte der opfører
sig sindssygt.
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 22:44

> [...]

> "favourites"-menuen eller om man skriver adressen i adressefeltet.
> Alle andre sider virker upåklageligt. Det er kun den nævnte der opfører

Når den chrasher er det ofte med en god gammeldags bombe der melder
først om bus-error, siden om adress-error.

Og "drengene" ovre i "MacCentral-forum"
http://forums.maccentral.com/wwwthreads/postlist.php?Cat=&Board=general
får også siden til at crashe:

"Works fine in Mozilla and OmniWeb in OS X. IE crashes every time after
And even though my name is Nielsen I couldn't read much of that
page./Chris"

og:

"A site that crashes IE. I like it! Omniweb and iCab in OSX work just
fine. IE 5.2 crashes. Can anyone check the page's code to see if there
is anything that specifically targets IE? Or, maybe IE just can't handle
all of the gifs!/MacBozo"

Virker den virkelig hos alle her?

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-02 02:10

Hej Martin

Se mit svar til dig og Jesper

Martin Petersen wrote:

> [...]
> fine. IE 5.2 crashes. Can anyone check the page's code to see if there
> is anything that specifically targets IE? Or, maybe IE just can't handle

Jeg er fuldstændig enig med ham, - det er da godt, at IE ikke er så strålende
igen!

> Virker den virkelig hos alle her?

Som du kan se i det andet svar, så virker det perfekt i Netscape 4.79/128,
iCab 2.8, Opera 5.0PPC og Mozilla 1.0PPC. - Alle testet på G3/333AV og OS
9.2.2DK.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-02 22:16

> det er da godt, at IE ikke er så strålende
> igen!

Det er da ikke godt at noget ikke er godt.
Martin

Fra : Jesper

Dato : 01-08-02 20:39

> [...]

> sig.
> Navigator 4.79 viser siden uden problemer, og det har IE også gjort før.

Virker upåklageligt i iCab 2.8 og IE 5.2.1 under OS 10.1.5
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-08-02 22:24

> [...]

> sig.
> Navigator 4.79 viser siden uden problemer, og det har IE også gjort før.

Forsøgte lige at teste den i IE 5.1.3 og så trak den hele Mac'en med
ned. Ikke noget bare at låse IE fast, næ den fantastiske webdesigner har
formået at lave sådan en gang lort, at bare det at jeg trykkede på
URL'en uden overhovedet at have vist en pixel, så frøs hele Mac'en.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 22:47

> [...]
> formået at lave sådan en gang lort, at bare det at jeg trykkede på
> URL'en uden overhovedet at have vist en pixel, så frøs hele Mac'en.

Samme her.
Så ER det altså ikke bare her i Hjortshøj på 1. sal at der er noget
galt. Vi må vist ha' mailet til en systemansvarlig derinde.
v.h
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-02 02:14

Hej Martin

Hvorfor dog det? - Nu, der endelig er noget, IE ikke kan, så lad da for
himlens skyld være med at give dem nykker...

Jeg har set det før, at der blev 'klaget' over, at en site ikke kunne ses med
IE - med det resultat, at den blev ændret, så den _KUN_ kunne ses med IE!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-08-02 22:57

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Forsøgte lige at teste den i IE 5.1.3 og så trak den hele Mac'en med
> ned. Ikke noget bare at låse IE fast, næ den fantastiske webdesigner har

Under OS X går Internet Explorer ned efter at have hentet det meste.
"Andre programmer er ikke berørt" :)

Mozilla viser den fint.

Jeg ville bebrejde Microsofts kvalitetskontrol og ikke webdesigneren.
Du kan da ikke i alvor mene at det er webdesignerens skyld at du
bruger en elendig browser?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-08-02 22:58

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Du kan da ikke i alvor mene at det er webdesignerens skyld at du
> bruger en elendig browser?

Det skal lige siges, at i tredie hug viste Explorer siden uden at gå
ned. Det skete efter jeg sendte forrige indlæg.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-08-02 07:55

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg ville bebrejde Microsofts kvalitetskontrol og ikke webdesigneren.
> Du kan da ikke i alvor mene at det er webdesignerens skyld at du

Nu er jeg forvirret. Jeg havde fået den fornemmelse at netop IE er den
ultimative browser til Mac ? Jeg er ikke enig deri, men det er rådede
fra de fleste.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-08-02 08:35

On 2.8.2002 8:55, in article 1fga61o.1owuqwy4jjfioN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Nu er jeg forvirret. Jeg havde fået den fornemmelse at netop IE er den
> ultimative browser til Mac ? Jeg er ikke enig deri, men det er rådede
> fra de fleste.

MIE er den bedste browser til Mac. På især X har den bare stadig problemer
med java/javascript og andet.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 02-08-02 12:21

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> MIE er den bedste browser til Mac. På især X har den bare stadig problemer
> med java/javascript og andet.

Man kan i hvertfald ikke komme til at chatte i http://chat.yahoo.com i
IE under OS X.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 09:46

> Nu er jeg forvirret. Jeg havde fået den fornemmelse at netop IE er den
> ultimative browser til Mac ? Jeg er ikke enig deri, men det er rådede
> fra de fleste.

Det har været inden Mozilla kom ud. De beskrevne problemer skyldes
definitivt en bug i IE, både 9 og X versionen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-02 22:58

> [...]
> formået at lave sådan en gang lort, at bare det at jeg trykkede på
> URL'en uden overhovedet at have vist en pixel, så frøs hele Mac'en.

Og nu har jeg så sendt dem en mail inde på bib, så må vi se om der sker
noget.
v.h
Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-08-02 23:01

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> Og nu har jeg så sendt dem en mail inde på bib, så må vi se om der sker
> noget.

Det gør der næppe. Det er en synkron-løsning så de har bare købt
noget hyldevare.

Jeg bemærkede iøvrigt at den side der viste korrekt, havde View Source
klyttet op i starten. Jeg tror der er en seriøs bufferoverrun i et
skummelt javascript hjørne af IE.

Hvis de ikke får det fikset, må vi jo grave lidt i sagerne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-02 02:21

Hej Martin

Helt ærlig! - Nu synes jeg godt nok, du skyder over målet! Hvorfor f.... skal
biblioteket bebrejdes, at deres side ikke kan ses af et elendigt stykke
makværk som MSIE?

Det var minsandten bedre, om du havde klaget til Microsoft over deres mangel
på at kunne håndtere Java og JavaScript på en ordentlig og forsvarlig måde!

Du må undskylde Martin, men det her kalder jeg for lefleri for M$!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-02 02:03

Hej Jesper & Martin

Så har vi for endelig en side, der vises perfekt på Mac af _4_ browsere og
for engnags skyld med undt. af MSIE!

Jeg har nu siddet og cyklet rundt på siden med både Netscape 4.79/128bits,
Mozilla 1.0PPC, iCab 2.8.x og Opera 5.0PPC på Mac OS 9.2.2 og min go'e gamle
solide Beige G3/333AV - på en 1 mbits kabelforbindelse fra StofaNet. - Alt
kører perfekt, - alle links, jeg har prøvet virker perfekt, alle farver,
tabeller og frames vises perfekt, - kort sagt _ALT_!

Det eneste jeg har lagt mærke til, er, at den er lidt langsom med alle 4
browsere, når jeg har CloseView slået til, men såsnart den slås fra, går det
som lyn og torden. - Det er så bare lidt besværlig for mig at sidde med en
lup og finde rundt på en 21" skærm.. Jeg blev opmærksom på, at det var CV,
der ofte sløvede uhensigtsmæssigt meget ved en tilfældighed, da jeg skulle se
en oversigtsside, hvor det var nødvendig med CV slået fra, og jeg kom til at
trykke på 'ENTER', og så dik det uhyggeligt stærkt med at loade en link, jeg
havde tastet ind i feltet...

Loadning af forside: Netscape ca. 4 sek., iCab ca. 5 sek., Opera ca. 2 sek.,
Mozilla ca. 6 sek.!
Loadning ved klik på link på forside: Netscape og iCab ca. 3-4 sek., Opera og
Mozilla ca. 2-3 sek..
Loadning af sekundær link på samme side: alle fire under 1 sek.!

Sitet var ikke cached i forvejen i nogen af de fire browsere.

Så helt så galt står det trods alt ikke til i 'verdens mindste storby'!

En af grundene hvorfor sitet ikke fungerer særlig godt - eller slet ikke
fungerer med MSIE, er nok den, at Århus boykoter MS og istedet bruger Corels
produkter, og derfor er de formentlig ligeglade med om det virker på IE eller
ikke. - Det samme gælder for øvrigt også for Århus Amt, de bruger heller ikke
produkter fra MS.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 02-08-02 09:39

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-02 09:39

d. 02/08/02 3:20 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3D49DE5F.477EDF56@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> på at kunne håndtere Java og JavaScript på en ordentlig og forsvarlig måde!

Hov, hov, Erik. Nu ikke så M$'et vel ...

Hvis man nu skal se en lille smule praktisk på det, synes jeg der er grund
til at tro at en henvendelse til Hovedbiblioteket i Århus' webdesigner(e)
har en lidt bedre chance for at blive fulgt op af en handling, fx. i form af
ændring af en eller anden webside-kode, end en henvendelse til Gate's-land.
Og, helt ærligt, når nu de fleste mac-brugere er glade for IE (og det tror
jeg faktisk er tilfældet, selv om mange af os principielt er M$$$$$$-hadere)
så VAR det nu smart om websiden for en af de måske mest brugte servicesteder
i Århus også kunne læses af mac-brugere med IE.

(I stedet for at vi skal skifte over til en eller anden alternativ browser
når vi skal på biblioteket. Dét dér Netscape, er der vist noget der hedder

Men jeg i hvert faldl mailet Mølleparken, så må vi se hvad der sker.
Øh, evt. kunne du jo maile Gates, så kan vi se hvem der først får bonus

v.h
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-02 05:05

Hej Martin

Martin Petersen wrote:

> Hov, hov, Erik. Nu ikke så M$'et vel ...

M$'et? - Bevar mig vel! - Det eneste, jeg har fra deres side på mine computere er
MSO 4.2.1, 98 og 2001 og ikke en tøddel mere, og der kommer heller ikke så meget
som antydning af IE +´OE!

> [...]
> ændring af en eller anden webside-kode, end en henvendelse til Gate's-land.

Ja, og hvis den kode så bliver ændret til IE's mærkværdige fortolkning af Java og
JavaScript, så indebærer det pr omgående at ingen andre browsere vil kunne se
siden ordentlig. - Som jeg tidligere skrev, så er den slags set før!

> [...]
> så VAR det nu smart om websiden for en af de måske mest brugte servicesteder
> i Århus også kunne læses af mac-brugere med IE.

Hvad det lille fåtal af Mac-brugere, der findes her i landet angår, så er de
desværre dumme nok til at hoppe med på Gale Gates idéer om, at MSIE skulle være
den bedste browser - også til Mac. Så undrer det mig bare dobbelt, at næsten
ingen af dem, jeg kender eller har forbindelse med på Mac bruger IE...

Og går du ud på 'det store marked', så vil du hurtig finde ud af, at de mest
brugte Mac-browsere er Netscape 4.7x, Mozilla og Opera. - Ikke engang iCab har en
særlig høj status dér, bl.a. også pga. dens manglende ordentlige håndtering af
div. Java ting.

> (I stedet for at vi skal skifte over til en eller anden alternativ browser
> når vi skal på biblioteket. Dét dér Netscape, er der vist noget der hedder

Som jeg skrev til Jesper, så har både Århus Kommune og Århus Amt valgt ikke at
ville bruge nogen former for M$ produkter. - Og så kan det minsandten ikke være
bibliotekets skyld eller ansvar at lave deres sites, så det i realiteten kun vil
kunne ses med IE! - For det vil uvilkårlig blive konsekvensen af en ændring.

> Men jeg i hvert faldl mailet Mølleparken, så må vi se hvad der sker.
> Øh, evt. kunne du jo maile Gates, så kan vi se hvem der først får bonus

Jeg har intet mere med det monsterfirma at gøre! - Jeg har tidligere været
registreret som autoriseret M$ forhandler og tilknyttet som supporter, men det
løb er kørt! - Når de ikke engang gider reagere på en henvendelse til deres
forhandler support på trods af adskillige henvendelser for en kunde, der havde
enorme problemer med nogle M$ produkter, så gider jeg ikke mere have noget med et
sådant firma at gøre. - Og jeg har gennem de sidste godt 2 år forsøgt at afmelde
ders 'lokale' nyhedsbrev adskillige gange og fået bekræftelse på afmelding, men
på trods af det bliver de ved med at sende det til mig. - Sådan et firma har jeg
ikke lyst til at støtte!

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-08-02 07:12

> M$'et? - Bevar mig vel! - Det eneste, jeg har fra deres side på mine
> computere er MSO 4.2.1, 98 og 2001 og ikke en tøddel mere, og der kommer
> heller ikke så meget som antydning af IE +´OE!

Jeg sku' bare drille ...

> [...]
> Java og JavaScript, så indebærer det pr omgående at ingen andre browsere
> vil kunne se siden ordentlig. - Som jeg tidligere skrev, så er den slags

Du kan da ikke mene at der ikke findes wwwwwwwsider der kan ses
ordentligt af alle browsere?

> [...]
> skulle være den bedste browser - også til Mac. Så undrer det mig bare
> dobbelt, at næsten ingen af dem, jeg kender eller har forbindelse med på

Nej, jeg kan også bare tale for mig selv. For mig er IE den bedste.
Stabil, med gode features, hurtig. Jeg synes den kører næsten perfekt
sammen med 9.1.

> [...]

> minsandten ikke være bibliotekets skyld eller ansvar at lave deres sites,
> så det i realiteten kun vil kunne ses med IE! - For det vil uvilkårlig

Igen: Det kan da ikke være rigtigt at den ene browser så at sige
udelukker den anden. Næsten alle de sider jeg besøger kan da ses lige
godt med alle browsere.

> [...]
>og fået bekræftelse på afmelding, men
> på trods af det bliver de ved
>med at sende det til mig. - Sådan et firma har jeg

Nej, men som du ser, tager bibliotekets web-folk henvendelsen alvorligt
og prøver at fixe siden. Og det er da ved gud også det nemmeste.

Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 03-08-02 14:07

> [...]
> Java og JavaScript, så indebærer det pr omgående at ingen andre browsere
> vil kunne se siden ordentlig. - Som jeg tidligere skrev, så er den slags

Med al respekt Erik Richard, det er da noget vrøvl. Langt langt de flest
sider på nettet kan da udemærket ses i diverse browsere.

> [...]
> minsandten ikke være bibliotekets skyld eller ansvar at lave deres sites,
> så det i realiteten kun vil kunne ses med IE! - For det vil uvilkårlig

Hvorfor i alverden vil det blive konsekvensen????

> [...]
> af det bliver de ved med at sende det til mig. - Sådan et firma har jeg

Det har jeg forsøgt med Apple´s nyhedsbrev i nu 2,5 år....

-- Mvh. Per Madsen Web: www.ecotox.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-02 04:33

Hej Per

Per Madsen wrote:

> Med al respekt Erik Richard, det er da noget vrøvl. Langt langt de flest
> sider på nettet kan da udemærket ses i diverse browsere.

Hvis det bare var så vel, så ville jeg heller ikke brokke mig... Jeg har før
set sites, hvor jeg med Netscape, Opera og iCab fik en meddelelse, når siden
var færdigloaded ala "This site can only be viewed by using Microsoft Internet
Explorer 4,5 or newer version", - "This website must be accessed by using
Microsoft Internet Explorer 4.x or newer version", - "Please download Microsoft
Internet Explorer to access this site - Download it HERE" osv.osv..

Jeg er med i en forening, hvor vores hjemmeside var lavet på en meget god og
lettilgængelig måde, men hvor der var nogle problemer med brugen af IE 5. Vores
webmaster ændrede så sitet med det resultat, at alle andre end IE brugere kun
kunne komme til forsiden og ikke et link vid4ere!. Først efter at jeg gentagne
gange havde gjort ham opmærksom på, at det var ISs fortolkning af div. Java
ting, der var problemet, gik han endelig ignag med at undersøge sagen, og det
har nu ført med sig, at der er blevet designet en hel ny side, som kan ses med
alle de browsere, der er tilgængelig for Mac også - inkl. Netscape 4.5 eller
nyere versioner af NC 4.

Så det er altså hverken 'vrøvl' eller noget, jeg bare påstår, - desværre...

> Hvorfor i alverden vil det blive konsekvensen????

Hvis det bliver MS's lidt underlige form for Java, der bliver implementeret, så
er risikoen for at andre browsere ikke kan se sitet temmelig meget større, end
hvis det ikke blev ændret. - Og hvorfor skal en webmaster i det hele taget
tilrette til en fejl, der er i browseren? - For mig lyder det ulogisk og
absurd, - især når fejlen er både kendt og erkendt af MS!

> Det har jeg forsøgt med Apple´s nyhedsbrev i nu 2,5 år....

Det havde jeg ingen problemer med, da jeg skiftede udbyder og
forbindelssestype. Men det har vel egentlig ikke så meget med sagen at gøre.
Når man som tidligere reg. forhandler har opsagt en aftale, og så
'moderfirmaet' vedbliver med at sende materialer, så finder jeg det usmagelig!
- Det er lige før, jeg vil kalde det for tilsigtet pression; - MS vil med alle
midler tvinge enhver til at benytte deres produkter og ydelser. De tager
åbenbart ikke et nej for et nej.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-08-02 21:30

in article 3D4CA051.A071ADE5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 04/08/02 5:32:

> - Det er lige før, jeg vil kalde det for tilsigtet pression; - MS vil med alle
> midler tvinge enhver til at benytte deres produkter og ydelser. De tager
> åbenbart ikke et nej for et nej.

Det lyder da som om i kunne bliver fine venner?

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 03-08-02 15:37

(Jeg prøver lige igen. Tabellen så helt forkert ud i første forsøg).

> Og går du ud på 'det store marked', så vil du hurtig finde ud af, at de
> mest brugte Mac-browsere er Netscape 4.7x, Mozilla og Opera.

Uh...? Følgende er juli måneds statistik fra mit website. Opera er ikke
meget andet end end fodnote. ;p

Browser Hits Bytes Win Mac Unix Visitors Pages
Explorer 5.1 33,133 23.7% 284.8MB 0 33,133 0 513 5,958
Explorer 5.0 32,105 23.0% 250.5MB 5,030 27,075 0 525 6,245
Netscape 4.7 14,872 10.6% 100.4MB 1,374 13,491 6 237 2,539
Explorer 5.2 11,344 8.12% 75.3MB 0 11,344 0 104 2,096
Explorer 6.0 11,269 8.07% 72.1MB 11,269 0 0 279 1,189
Netscape 4.5 9,050 6.48% 65.0MB 6 8,827 0 65 1,857
Explorer 5.5 8,790 6.29% 44.2MB 8,756 0 0 293 1,226
Netscape 6.2 6,792 4.86% 47.9MB 1,910 4,882 0 86 1,176
Netscape 5.0 6,070 4.34% 41.8MB 135 3,838 1,651 197 1,168
Netscape 3.0 1,633 1.17% 11.1MB 1 275 0 142 684
Explorer 4.0 993 <1% 10.9MB 302 666 0 219 145
Netscape 4.0 971 <1% 4.4MB 13 260 0 24 619
Netscape 7.0 955 <1% 8.4MB 16 939 0 17 126
Opera 6.0 463 <1% 4.1MB 460 0 1 13 93
Netscape 6.0 298 <1% 638.9kB 0 298 0 2 28
Netscape 4.6 280 <1% 1.6MB 44 236 0 18 25
Opera 5.1 270 <1% 860.8kB 0 270 0 6 52
Opera 5.0 159 <1% 480.0kB 0 159 0 2 12
Netscape 2.0 149 <1% 294.5kB 0 0 0 7 101
Netscape 6.1 97 <1% 426.3kB 6 91 0 4 31
PlugIn 14 <1% 147.0kB 0 0 0 14 1
Lynx 2.8 13 <1% 294.5kB 0 0 0 3 4
Explorer 4.5 6 <1% 140.2kB 0 6 0 1 2

- Pernille

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-02 05:46

Hej Pernille

Med al respekt for dine besøgstal, så er det kun en parantes, når det, som
jeg skrev, gælder 'det store marked' - altså på verdensplan. Og du kan jo
formentlig ikke se, hvorfra dine besøgende kommer, om det er fra Danmark
eller fra USA eller 'langt-bort-i-stan', så reelt siger det ikke en tøddel.

Og ud fra de browsere, du nævner, kan jeg også se, at ikke ret mange af dem
overhovedet er Mac versioner. Ud af de 23 browserversioner findes de 8
overhovedet ikke til Mac - altså en 1/3!. Af de øvrige 15 kan du formentlig
heller ikke se, hvormange af dem, der har været Mac hhv. Windows eller
Linux/Unix versioner.

Det eneste, jeg fandt lidt bemærkelsesværdig, er, at der stadig er folk, der
bruger Netscape 2 og 3.... - Det undrer mig noget.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 10:28

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> overhovedet ikke til Mac - altså en 1/3!. Af de øvrige 15 kan du formentlig
> heller ikke se, hvormange af dem, der har været Mac hhv. Windows eller
> Linux/Unix versioner.

I den linie hvor browseren fortæller hvem den er, angiver den sit
operativsystem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-02 04:51

Hej Thorbjørn

Det lyder mystisk... Prøv fx. at se den her linie så

> Browser Hits Bytes Win Mac Unix Visitors Pages
> Netscape 5.0 6,070 4.34% 41.8MB 135 3,838 1,651 197 1,168
> Opera 6.0 463 <1% 4.1MB 460 0 1 13 93
> PlugIn 14 <1% 147.0kB 0 0 0 14
1

Det vil sige, at der så har været 3838 'Mac-besøgende' med en browser, der slet
ikke eksisterer til Mac...

Eller hvad med Opera 6? - Der har sandelig været _1_ Unix-besøgende med en ikke
eksisterende browser til Unix, svj. da ellers har set på Operas hjemmeside...

- Og som Jesper H.G. skrev, - hvor er iCab henne...??
- Og hvad med de rene tekstbrowsere, - de er heller ikke registrerede...

- Og for at det ikke skal være løgn, så har der været 14 besøgende, der slet
ikke har brugt noget styresystem... - Er det måske 'fremtidens virtuelle adgang
til nettet'...

I'm just wondering... mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-02 08:58

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Det vil sige, at der så har været 3838 'Mac-besøgende' med en browser, der slet
> ikke eksisterer til Mac...

Der er ingen der siger at linien er rigtig.

Kunne du ikke godt skrive _under_ det du svarer på?

> ikke har brugt noget styresystem... - Er det måske 'fremtidens virtuelle adgang
> til nettet'...
>
> I'm just wondering... mvh. Erik Richard

Nu ser vi jo heller ikke de oprindelige data, men noget statistik over
samme. Lærer man ikke kildekritik på teologistudiet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pernille Jensen

Dato : 05-08-02 11:34

> Det vil sige, at der så har været 3838 'Mac-besøgende' med en browser,
> der slet ikke eksisterer til Mac...

Netscape 5.0 dækker over f.eks. Chimera og Mozilla.

http://www.opera.com/linux/

> - Og som Jesper H.G. skrev, - hvor er iCab henne...?? hvad med de rene

Nu har jeg testet FW med en logfil der udelukkende indeholdt hits fra
iCab og OmniWeb. Den tror det er Netscape 4.5, så langt de fleste hits
fra Netscape 4.5 er sikkert i virkeligheden fra de to browsere.

> - Og tekstbrowsere, - de er heller ikke registrerede...

Lynx er en tekstbrowser.

> - Og for at det ikke skal være løgn, så har der været 14 besøgende, der
> slet ikke har brugt noget styresystem... - Er det måske 'fremtidens
> virtuelle adgang til nettet'...

Tja, fra "PlugIn". Måske er det en eller anden browser-plugin der ikke
angiver styresystem, eller en computer der ikke lige bruger Win, Mac OS
eller Unix. En PDA f.eks. Brug din fantasi. :)

Det er jo ikke vigtigt hvor 14 ud af 150.000 hits kommer fra.

- Pernille

Fra : Pernille Jensen

Dato : 04-08-02 12:40

> [...]
> formentlig ikke se, hvorfra dine besøgende kommer, om det er fra Danmark
> eller fra USA eller 'langt-bort-i-stan', så reelt siger det ikke en

Selvfølgelig kan jeg se hvor mine besøgende kommer fra.

Country Hits Bytes Sessions Visitors Pages
Network 48,047 32.1% 359.3MB 1,925 810 7,937
US Commercial 44,069 29.4% 345.8MB 3,734 959 11,532
[UNRES. IP] 30,616 20.4% 203.1MB 2,146 274 7,386
Canada 4,664 3.11% 25.9MB 207 53 1,258
Denmark 2,399 1.60% 9.9MB 92 14 287
Switzerland 2,315 1.55% 9.6MB 47 9 333
US Educational 2,177 1.45% 16.4MB 75 26 420
Sweden 2,022 1.35% 26.4MB 70 2 264
Japan 1,818 1.21% 7.3MB 129 69 472
Netherlands 1,805 1.21% 11.7MB 52 12 317
US Org. 1,535 1.03% 13.7MB 42 5 277
Belgium 1,518 1.01% 12.4MB 32 22 302
Germany 1,399 <1% 5.3MB 37 13 140
Australia 1,278 <1% 5.7MB 105 48 311
France 1,116 <1% 9.7MB 40 15 161
[AUTH USERS] 792 <1% 5.3MB 161 26 152
New Zealand 697 <1% 8.6MB 21 13 128
United Kingdom 432 <1% 2.2MB 21 15 53
USA 204 <1% 1.2MB 7 5 22
Norway 188 <1% 1.9MB 5 3 8
Russia 121 <1% 231.8kB 1 1 1
US Dept of Def. 118 <1% 1.9MB 10 4 19
Austria 98 <1% 2.0MB 8 7 6
US Government 69 <1% 183.1kB 5 3 12
Italy 47 <1% 415.5kB 3 3 4
Poland 41 <1% 370.9kB 7 4 6
Spain 39 <1% 390.5kB 3 3 8
Finland 29 <1% 278.6kB 3 3 7
Mexico 23 <1% 83.7kB 2 2 5
Cocos Islands 12 <1% 28.0kB 1 1 5
Chile 10 <1% 39.3kB 1 1 1
Dominican Rep. 10 <1% 146.6kB 1 1 4
Argentina 10 <1% 39.3kB 1 1 1
South Africa 5 <1% 31.4kB 1 1 1
Singapore 5 <1% 73.4kB 2 2 2
Macedonia 4 <1% 5.2kB 1 1 1
Czech Republic 2 <1% 58.5kB 1 1 1
Brazil 2 <1% 2.0kB 2 2 2
Malaysia 1 <1% 14.6kB 1 1 1
Indonesia 1 <1% 131 1 1 1

> [...]
> heller ikke se, hvormange af dem, der har været Mac hhv. Windows eller

Kig nu på browser-tabellen igen. Det fremgår ret tydeligt hvor mange
hits der kommer fra Mac, Windows og Unix.

- Pernille

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-08-02 08:29

Pernille Jensen <pj@aa.ixserve.org> wrote:

> [...]
> Opera 5.1 270 <1% 860.8kB 0 270 0 6 52
> Opera 5.0 159 <1% 480.0kB 0 159 0 2 12
> Netscape 2.0 149 <1% 294.5kB 0 0 0 7 101

Hvad er det for et site ? Og hvem genererer denne statistik ? 130.000
hits på én måned ?????????!!!!!!!!!!!!!!

Vi har for nyligt diskuteret Opera. Opera indentificerer sig som
Internet Explorer i Mac versionen, og du skal selv ændre det til Opera i
preferencerne. Jeg vil gætte på at 98% af dem der bruger Opera som
browser også har den sat til at være IE. Det giver jo en noget dårlig
statistik for Opera samt en stor fordel for IE.

Bortset fra det så tror jeg ikke din statistik generelt set er meget ved
siden af.

Det undrer mig imidlertid at iCab slet ikke er repræsenteret med så
mange hits især når dit site er så Mac browser besøgt ? Så mange hits og
besøgende og ikke én iCab bruger.

Statistik ?!........ Tja

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Pernille Jensen

Dato : 04-08-02 12:40

> Hvad er det for et site ? Og hvem genererer denne statistik ? 130.000
> hits på én måned ?????????!!!!!!!!!!!!!!

Antallet af hits er nu ikke så vigtigt. "Hits" er bare antallet af sider
og side-elementer (html, gif, jpg, osv.) som en browser har forsøgt at
hente.

Mere interessant er sessions (9.005), page views (31.848), unique
visitors (2.438) og repeat visitors (978).

Funnel Web genererer statistikken for mig. Det er en log file analyzer.

> [...]
> browser også har den sat til at være IE. Det giver jo en noget dårlig
> statistik for Opera samt en stor fordel for IE.

Det har du sikkert ret i. Jeg bruger selv OmniWeb, og den burde også
fremgå af statistikken. Jeg har Funnel Web mistænkt for at tro at
OmniWeb == Netscape 4.5.

> [...]
>
> Det undrer mig imidlertid at iCab slet ikke er repræsenteret med så
> mange hits især når dit site er så Mac browser besøgt ? Så mange hits og

Tja, web statistik skal man ofte tage med et gran salt. Der er desværre
ret mange muligheder for at fejlfortolke.

- Pernille

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-08-02 12:45

> [...]

> Tja, web statistik skal man ofte tage med et gran salt. Der er desværre
> ret mange muligheder for at fejlfortolke.

Hvad hedder dit site ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Pernille Jensen

Dato : 04-08-02 13:20

> Hvad hedder dit site ?

<http://www.puddleby.info/>. Det er næppe særlig interessant for
udenforstående.

- Pernille

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-08-02 13:48

Pernille Jensen <pj@aa.ixserve.org> wrote:

> <http://www.puddleby.info/>. Det er næppe særlig interessant for
> udenforstående.
>

> - Pernille

Næ, sikkert ikke, men nu vil jeg lige besøge den med iCab 2.8 og så kan
du jo kigge i statistikken om den spotter den.

Sådan.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-08-02 14:38

In article <1fgebmf.17btq7o1ldicd9N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Næ, sikkert ikke, men nu vil jeg lige besøge den med iCab 2.8 og så kan
> du jo kigge i statistikken om den spotter den.

Selom min iCab er sat til at identificiere sig som iCab, så er dette
hvad den sender afsted:

Fra : Pernille Jensen

Dato : 04-08-02 14:42

> Næ, sikkert ikke, men nu vil jeg lige besøge den med iCab 2.8 og så kan
> du jo kigge i statistikken om den spotter den.

Det gjorde den ikke. Jeg kan godt se i loggen at iCab har været der, men
FW fortolker det altså ikke rigtigt. Den kan fint se Opera.

Opera sætter dette aftryk:

Mozilla/4.0+(compatible;+MSIE+5.0;+Mac_PowerPC)+Opera+5.12++[en]

iCab:

Mozilla/4.5+(compatible;+iCab+2.8;+Macintosh;+I;+PPC)

OmniWeb:

Mozilla/4.5+(compatible;+OmniWeb/4.1-v422;+Mac_PowerPC)

- Pernille

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-02 05:15

Hej Jesper

- Og jeg har gjort det samme med iCab 2.8US...

> Næ, sikkert ikke, men nu vil jeg lige besøge den med iCab 2.8 og så kan
> du jo kigge i statistikken om den spotter den.

mvh. Erik Ricyhard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-02 14:08

On Sun, 4 Aug 2002 13:40:23 +0200, Pernille Jensen <pj@aa.ixserve.org> wrote:

> Det har du sikkert ret i. Jeg bruger selv OmniWeb, og den burde også
> fremgå af statistikken. Jeg har Funnel Web mistænkt for at tro at
> OmniWeb == Netscape 4.5.

I omniweb kan man også definere hvorledes den skal identificere sig -
og det er ikke anbefalelsesværdigt at lade den identificere sig som
omniweb. resultatet vil være at mange scripts ikke virker og en del
sites slet ikke kan bruges.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Pernille Jensen

Dato : 04-08-02 14:42

> [...]
> og det er ikke anbefalelsesværdigt at lade den identificere sig som
> omniweb. resultatet vil være at mange scripts ikke virker og en del

Det gør jeg nu alligevel. Det fungerer fint i langt de fleste tilfælde.
Jeg bruger kun IE til ganske få sites.

- Pernille

Fra : Jan Jonasen

Dato : 03-08-02 18:50

In article <3D4B5665.E5447B84@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> g g=E5r du ud p=E5 'det store marked', s=E5 vil du hurtig finde ud af, a=
> t de mest
> brugte Mac-browsere er Netscape 4.7x, Mozilla og Opera.

Har du evt. en kilde til dokumentation på dette?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-02 14:13

On Sat, 3 Aug 2002 19:49:32 +0200, Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Har du evt. en kilde til dokumentation på dette?

selvfølgelig har han ikke det, hvis han gad grave lidt statestik pop
på området ville han finde frem til at MSIE 5.x er den mest brugte mac
browser - endda med en stor margin.

Netscape 4.x IE 4.x og mozilla ville komme ind på listen før iCab og
Opera.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-02 05:34

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> selvfølgelig har han ikke det, hvis han gad grave lidt statestik pop
> på området ville han finde frem til at MSIE 5.x er den mest brugte mac
> browser - endda med en stor margin.

Selvfølgelig har jeg det! Du tror efterhånden, du véd alt om, hvad jeg véd og ikke
véd.

Jeg har en adressebog med mere end 2500 Mac brugere, og der er under _50_ MSIE
brugere blandt dem. De fleste bruger Netscape 4.77, 4.78, 4.78/128 og 4.79/128, -
dernæst kommer Opera 5.0 og iCab 2.72 og 2.8 i nævnte rækkefølge.

Efterhånden er der nu ved at ske det, at NC 4.77 og 4.78 (56bits versionerne)
skiftes ud med Opera på stationære maskiner og med iCab 2.8 på bærbare.

Der er ingen fra denne gruppe med i den adressebog!

> Netscape 4.x IE 4.x og mozilla ville komme ind på listen før iCab og
> Opera.

Du ævler, som du har forstand til. De eneste, der stort set bruger IE 4.x er
personer, der er afhængig af en eller anden form for Windowsbaseret talesyntese.
Jeg tror, der i min store adressebog er en enkelt, der bruger IE 4.04 og et par
stks., der bruger 4.5 til Mac.

Hvis jeg tager den anden store adressebog med hovedsageligt Wintelbrugere, så er
fordelingen stort set lige mellem MSIE, Netscape og Opera.

Og nej! Morten, du får ikke adgang til at se de adressebøger, - og det er der
heller ingen andre, der gør!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-08-02 10:09

> Jeg har en adressebog med mere end 2500 Mac brugere

LOL! Okay drenge frem med adressebøgerne - hvem har den største!!
(Men ikke kikke, ikke kikke.)

Nu er bunden vist nået Erik.....

Jo, bunden er nået!
------\|/------------\|/-----------------\|/----------\|/---\|/-------

Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 05-08-02 11:58

On Mon, 05 Aug 2002 06:34:23 +0200, Erik Richard
=?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Og nej! Morten, du f=E5r ikke adgang til at se de adresseb=F8ger, - og de=
>t er der
>heller ingen andre, der g=F8r!

Tak for dokumentationen. Jeg er i hvert fald overbevist!

BTW: Har man egentlig et kursus om kildekritik på teologi-studiet?

--
Christian

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-08-02 19:38

In article <3d4e58ae.574396107@news.daimi.au.dk>, Christian Bech
(bechd@mac.com) wrote:
> BTW: Har man egentlig et kursus om kildekritik på teologi-studiet?

I så fald var Erik vist syg den dag.

Fra : N/A

Dato : 02-08-02 09:53

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-02 09:53

d. 02/08/02 10:38 skrev Martin Petersen på martinmarius@petersen.mail.dk i
artiklen B97011B6.8A95%martinmarius@petersen.mail.dk:

> Men jeg i hvert faldl mailet Mølleparken, så må vi se hvad der sker.

- og fik for lidt siden dette sobre svar:

Så mon ikke de fixer noget?

v.h
Martin

Fra : N/A

Dato : 02-08-02 09:39

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-02 09:39

d. 02/08/02 3:03 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3D49DA51.46F2015F@mail1.stofanet.dk:

> Så helt så galt står det trods alt ikke til i 'verdens mindste storby'!

Jo, det er sgu træls at man skal skifte browser når man skal checke en bog!
Hvis jeg skal være lidt ond, synes jeg at din holdning minder lidt om visse
PCbrugeres holdning til en vis, lille computerminoritet ...
(De kan da bare købe en anden computer ... = De kan da bare bruge et andet
program ...)

> [...]
> ikke. - Det samme gælder for øvrigt også for Århus Amt, de bruger heller ikke

Tja, måske. Eller måske er det bare en god gammeldags fejl. Siden virkede
perfekt for en måned siden med IE, så det er en eller anden ændring der har
medført problemet.

v.h
Martin

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-08-02 13:15

(Fra webteamet som implementerede websitet)

Websitet bestod alle Quality Assurance tests da det blev released i sin tid,
herunder test i bl.a. IE5.x serien på MacOS 9.x, så der er sket et eller
andet siden. Jeg har netop prøvet på en af vores testmaskiner og websitet
får ganske rigtigt IE5.x på MacOs 9.1 til at fryse.

Vi arbejder på sagen og prøver at finde en løsning hurtigst muligt.

Tak for tippet.

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : Henrik Pedersen

[...]