Nyt stempel/cylinder AP50
Fra : Kim

Dato : 31-07-02 14:40

Jeg fandt langt om længe mit problem med min scooter. Og det viste sig at
problemet var cylinder og stempel, der var defekt. Nu har jeg monteret det
nye stempel og cylinder, men men men.... Det originale er kun 41mm og jeg
købte et 43mm sæt. Efter en hurtig tilkørsel (ca. 2,5 timer i en garage i
tomgang troede jeg dette var nok, men det viste sig, at knallerten ved en
kørsel på vejen med ca. 65 km/t, pludselig dør. Men jeg kan starte den lige
efter. Jeg tager cylinderen af, og få konstateret at stemplet var påbegyndt
at smelte. Med det resultat at stemplet har efterladt nogle små ridser i
cylinderen. Det kunne jeg dog polerer ganske fint med sandpapir. Men et nyt
stempel må der til. Håber at få det leveret inden fredag.

Så til alle jer, HUSK det er meget vigtigt at få tilkørt et nyt
stempel/cylinder rigtigt fra starten. Selvom det er meget fristende at give
lidt ekstra gas. Få at se hvor meget den kommer op på.

Kim

Er der evt. noget andet jeg har lavet forkert, end jeg har måske været lidt
for hurtig ?

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 31-07-02 14:46

"Kim" <kim.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kim
>
> Er der evt. noget andet jeg har lavet forkert, end jeg har måske været

Extra 2% olie i benz. tanken!

Oliver Bruchhaus.

Fra : Allan Riise

Dato : 31-07-02 15:40

Kim wrote:
> [...]
>
> Kim
>
> Er der evt. noget andet jeg har lavet forkert, end jeg har måske

Ja du har været for hurtig !

Det med at la' motoren stå i tomgang duer simpelthen ikke, da der ikke er
noget træk på motoren og den så ikke arbejder "ordentligt".
Kør en 500 - 600 km uden at give den fuld hane. De første ca. 250km med 1/3
gas og resten emd 2/3 gas.
Ang. at komme benzin med et højere olie % tal end anbefalet af producenten,
så vil jeg da også straks sige nej til det, da det ikke er med til at
køle/smøre stempel og cylinder, men kun kan give ekstra sod i
forbrændingsrum/kanaler. Det man kan/skal gøre er at køre med et
strålespidsrør og strålespids der er i overstørrelse, da der så bliver mere
benzin i gasblandingen, som så er med til at køle dit stempel og cylinder.
Kan efterprøves ved at du ligger lidt f.eks. sprit på armen og blæs på det
!!

Venligst ...
--
Allan Riise
Ari06@AriSoft.dk

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 31-07-02 21:14

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> Ja du har været for hurtig! til at køle dit stempel og cylinder.
> Kan efterprøves ved at du ligger lidt f.eks. sprit på armen og blæs på det
> !!
>
> Venligst ...
> --
> Allan Riise
> Ari06@AriSoft.dk
> ICQ 55853098
> -- Den der tror han ved alt, ved intet !! --

HMMMMM!!!!!!
Nu må jeg simpelthen give responds til den der!!!!!!
Det er VIRKELIGT en go' ide at lade scooteren stå i tomgang men ikke mere
end MAX 15min.! Da den derefter bliver for varm! Når den står i tomgang
kører blæsehjulet ikke hurtigt nok rundt til at køle ordentligt!!!
Det er en go' ide at gøre dette fordi at der så kommer en olie film i
cyllinderet! Det er også grunden til at der skal lidt extra olie i benz.
tanken! Så kommer der det hurtigere! Og det med kølingen det sørger
blæsehjulet for! Det er jo ikke en maxi gixxer!!!!
-Og det med strålespidsen, bliver vidst et større problem en man lige sådan
har lyst til at rode sig ud i!!!!

Med venlig hilsen:

-En noget chokeret,

Oliver Bruchhaus.

Fra : Allan Riise

Dato : 01-08-02 02:30

> [...]
> en olie film i cyllinderet! Det er også grunden til at der skal lidt
> extra olie i benz. tanken! Så kommer der det hurtigere!

Den har jeg godt nok aldrig hørt om før, de eneste tidspunkter jeg lader
mine motorer køre lidt i tomgang er for lige at få motoren varm, inden jeg
begynder at sætte "træk" på motoren, og en oliefilm i cylinderen som kommer
hurtigere , hmm....

Og det med
> kølingen det sørger blæsehjulet for! Det er jo ikke en maxi gixxer!!!!

Pladder igen, blæsehjulet er selvfølgelig med til at sørge for at metallet
ikke blive for varmt ingen tvivl om det, men selve kølingen kommer fra din
benzin, olien er med til at sørge for at det hele glider lidt nemmere, men
har absolut intet med kølingen at gøre..

> -Og det med strålespidsen, bliver vidst et større problem en man lige
> sådan har lyst til at rode sig ud i!!!!

Sig mig engang Oliver, hvor har du dog din viden fra ?? Gad vide om jeg skal
tro på dig, eller på de producenter der giver mig et større dyserør og dyse
når jeg køber nyt cylindersæt, og pænt beder mig om at køre med det i
tilkøringsperioden da der så kommer mere benzin i gasblandingen, hvilket ,
som fortalt ovenfor, er den væsentligste årsag til kølningen i
cylindergangen !!

Kører selv Yamaha FS1-K, knallert nummer, tjaae, over 10, fik min første som
13 årig, og er nu 41 !!

Venligst ...

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 01-08-02 11:34

> [...]
> Ari06@AriSoft.dk
> ICQ 55853098
> -- Den der tror han ved alt, ved intet !! --

-Okay det med dysen kan jeg godt se... Gør jeg også selv. Men noget med at
ændre på en strålespids???? Og det med at lade den stå i tomgang et kvarters
tid, det er blandt andet også for at få den varm! Men også så delene lige
kan få lov under lidt bedre forhold at begynde at arbejde sammen! Og vi er
vel enige om at olien har bare lidt nemmere ved at hæfte til metallet, når
der ikke bliver givet så mange omdr.
Og det er vel kun godt i tilkørsels perioden!
Jeg må dog indrømme at det med at benz'en køler har jeg ikke set på før, men
det er egentligt meget forståeligt hvis man lige tænker over det...
meeeen... hvad sker der hvis du lader en pande med olie stå varm længe...
olien brænder på! (Det samme med cyllinder belægningen) Dog skal det jo
heller ikke blive for varmt!

Med venlig hilsen:

Oliver Bruchhaus.

Fra : Thomas B

Dato : 31-07-02 22:31

"Kim" <kim.jensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
give
> lidt ekstra gas. Få at se hvor meget den kommer op på.

i de 11år jeg har kørt kanallert. har jeg haft nogle maskiner hvor jeg har
monteret ny cylinder og fået lavet opboringer. Jeg har aldrig kørt de km som
der bliver forskrevet før at man må gi fuld gas. Jeg gør det at jeg lægger
det nye stempel i et glas med 2 takts olie og lad stemplet så i 1-2 dage før
montage. de 2 første tanke benzin køre jeg lidt roligt. for bag efter bare
at give den fuld gas. dog passer jeg lidt på ned af bakker. jeg har Aldrig
haft stempel sætninger.
mvh. Thomas

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 01-08-02 00:39

"Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at give den fuld gas. dog passer jeg lidt på ned af bakker. jeg har Aldrig

Hmmm... jeg tror nu ikke at det hjælper noget at lade Stemplet stå i "Blød"!
Der er jo så ikke mulighed for at olien kan brænde sig fast!
Jeg må også indrømme at jeg heller ikke er go' til at køre cyllindre til!
men jeg blander ALTID extra olie i benz'en.!
Hver sin måde at køre til på! Men der er nu de faste ting at gøre, som jeg
VED er en fordel! -Det er: Extra olie i benz'en, ingen høje omdrejninger den
første uge, (300km.) og lade maskinen køre i tomgang 15 min's tid efter
mont.!

Med venlig hilsen:

Oliver Bruchhaus.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 31-07-02 22:48

> [...]
give
> lidt ekstra gas. Få at se hvor meget den kommer op på.

Nu har du vel husket at dyse den op i karburatoren, ikk?
ellers er det 100 den sætter sig eller smelter stemplet, som i dit tilfælde
:(

Det med tilkøring er fint, jeg har (og kender flere) der har den filosofi at
man ikke skal blande olie i, (andet end det man plejer selvfølgelig) for at
delene hurtigere bliver slidt til hinanden og får noget performance!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : Kim

Dato : 01-08-02 15:41

Tak for de mange svar, det er lidt stof til eftertanke.
Nej Michael jeg havde ikke monteret en større dysse. Jeg læste et sted at
man først skulle omdysse efter tilkøring, men det er åbenbart ikke rigtigt.
Kan i så sige mig hvor stor dyssen evt. skal være. Jeg kører med den
orginale, som er 55 i størelsen. Der sidder 2 dysser i svømmerhuset, hvor
det normalt er den store dysse man udskifter, men der sidder en lille en ved
siden af, er der nogen der ved hvad dette er. Og jeg har læst flere gang i
gruppen, at i snakker om at man kan stille på luftskruen. Hvor sidder den.
(Det er ikke tomgangen vel ?) Min kabruator er en Dellorto.

Jeg har næsten først lige anskaffet mig min scooter, og det er efterhånden
20 år. siden jeg sidst har roddet med knallert. Og lidt er der sket siden
jeg kørte Maxi.

Kim...

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 01-08-02 20:59

> [...]
> gruppen, at i snakker om at man kan stille på luftskruen. Hvor sidder den.
> (Det er ikke tomgangen vel ?) Min kabruator er en Dellorto.

Det er tit nødvendigt at dysse om efter tilkøring fordi man under tilkørsel
kører med en stor dysse så den ikke går for magert (som i dit tilfælde) og
så dysser lidt ned efter tilkørsel for at få performance

Jeg ved ikke lige hvor stor en dysse størrelse du skal op i, måske din
forhandler kan hjælpe! Om ikke andet kand et være du kan låne nogle
forskellige størrelser og så levere dem tilbage du ikke skal bruge.
Den store i midten er bundgas dyssen, den anden er til mellem gas.
Luftskruen sidder (på min keihin) lige før tomgangs skruen

> Jeg har næsten først lige anskaffet mig min scooter, og det er efterhånden
> 20 år. siden jeg sidst har roddet med knallert. Og lidt er der sket siden
> jeg kørte Maxi.

hehe, sådan en har jeg også der står og ruster :)