|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Noget om fjernundervisning. Fra : Madsen
 | 
 Dato :  30-07-02 17:59
 | 
 |  | Hej gruppe,
 
 Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 andet?
 
 --
 Med venlig hilsen
 Madsen.
 
 
 |  |  | 
  Niels Gjermandsen (30-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  30-07-02 18:55
 | 
 |  | Hej Gruppe
 Ja det er faktisk sådan.
 Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange, nogle af
 dem er seriøse andre er ikke.
 Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til personer
 der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
 tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Niels Gjermandsen
 
 
 
 
 "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > Hej gruppe,
 >
 > Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 > Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 > køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 > andet?
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Madsen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  lars (02-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : lars
 | 
 Dato :  02-08-02 14:57
 | 
 |  | Niels Gjermandsen wrote:
 
 > Hej Gruppe
 > Ja det er faktisk sådan.
 > Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange, nogle af
 > dem er seriøse andre er ikke.
 > Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til personer
 > der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
 > tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.
 
 ....og det er som regel skolelærere, der underviser på skoler og
 kursuscentre. Mener du i virkeligheden, at der burde være en slags
 eksklusivaftale, så det var job forbeholdt skolelærere og pædagogisk
 uddannede? Det synes jeg er en meget dårlig ide.
 
 Jeg har selv via min uddannelse haft en smule pædagogik, som jeg forøvrigt
 var glad for, da den var netop omfattede tilstedeværelsesundervisning. Men
 efter min opfattelse, er der så megen forskel på tilstedeværelses- og
 distanceundervisning, at det er begrænset, hvad der kan overføres fra det
 ene felt til det andet
 
 De seriøse e-learnfirmaer forbliver, og de useriøse forsvinder hurtigt. Det
 klarer markedskræfterne fint, hvad enten det foregår gennem en skole- eller
 et kursuscenter eller via et "garagefirma".
 
 Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde med
 flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et eksempel på
 kvalitet. Nærmest modsat.
 
 En hel anden problematik er: Hvordan kvalitetsvurderer du undervisning.
 Der kan lovgives omkring lokaler og lignende, måske også omkring
 uddannelsmæssige og pædagogiske krav, men hvordan vil du evaluere
 undervisninmg og pædagogik. I øvrigt troede jeg at såvel grund- som
 gymnasielærere var voldsomt imod at få deres undervsining evalueret,.
 
 
 Med venlig hilsen
 
 Lars
 
 Cand. mag og bl.a fjernunderviser i it-virksomhed
 
 
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Niels Gjermandsen
 >
 >
 >
 >
 > "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 >> Hej gruppe,
 >>
 >> Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 >> Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 >> køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 >> andet?
 >>
 >> --
 >> Med venlig hilsen
 >> Madsen.
 
 
 
 |  |  | 
   Niels Gjermandsen (02-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  02-08-02 22:51
 | 
 |  | Hej Lars
 Nej jeg er ikke af den opfattelse at det skal være skolede lærer der
 underviser, der er fktisk mange gode lærerkræfter som ikke her en
 læreruddannelse.
 Jeg har den erfaring med foreksempel undervisningsstederne til de tekniske
 uddannelser at de kun indgiver eleverne den undervisning der skal til for at
 kunne bestå en prøve, de giver sjældent en viden videre der gør at de kan
 slippes ud på arbejdsmarkedet og så arbejde selvstændigt.
 Jeg har som teknikker undervist i Cad i over 5 år på tilstedeværekurser.
 Jeg jeg har i det sidste snart et år været igang med at omdanne mine
 tilstedeværekurser til fjernundervianing, og de erfaringer jeg har gjort her
 er at det faktisk kun er en lille forskel på fjernundervisningen og
 tilstedeværekurserne.
 Forskellen i disse metoder er at man skal skrive alt ned ordret som man vil
 sige ved en tavle, på et tilstedceværekursus. Ellers er der faktisk ikke den
 store forskel i pensum.
 Man skal dog regne med at det stiller krav til både eleven og underviseren
 at de begge er aktive i dialog over E-mail.
 Men jeg kender flere kurser på forskellige undervisningssteder. og der er
 svingende kvalitet, både i den måde som undervises på og i den kommunikation
 som tilbydes fra uddannelsesstedet.
 Jeg mener at kvalitet kan måles på mange måder, men den bedste er når
 eleverne kan bevise at de har opnået et kompentanceniveau der viser at de
 har forstået undervisningsbudskabet, og eleverne samtidig kan bruge den
 tillærte viden i en selvstændig situation. Samtidig kræves der at eleverne
 også føler at de ikke har spilt deres tid og energi, dette viser sig med
 evalueringer, som er anonyme, fordi en anonym evaluering somregel vil blive
 svaret ærligere end en hvor underviseren kan se hvem der har evalueret.
 Pædagogisk viden og erfaring kan erhverves på mange måder.
 Jeg har også set undervisere på aftenskoler der efter f uger ikke har 10%
 tilbage af holdet, og andre der har 90% tilbage, og der er klaget kraftigt
 over den første, den sidste har faktisk aldrig set eller fået en klage. Jeg
 har undervist i aftenskolesystemet i over 10 år, uden at være
 seminarieuddannet.
 Men jeg ved at en dygtig person til et arbejde ikke automatisk er en god
 underviser, men det gør ikke noget at en underviser er stærk i sit fagstof.
 Du nævner en skole med fjernundervisning, jeg kender faktisk den skole ret
 godt, da jeg har kurser fra den skole selv, også for at få erfaringer med
 faldgrupper i fjernundervisningen, og jeg har den erfaring med den skole at
 der er mange gode og lærerige kurser men der er da også svipsere, så jge er
 af den opfattelse at man skal ikke skære hele skolen over en kam, mendet er
 den enkelte underviser der skal vurderes, fordi det er sådan at det er
 underviseren der har en meget stor indflydelse på det enkelte kursus, så er
 underviseren ikke på mærkerne så vil kurset ret hurtig blive noget møg, men
 det er også op til eleverne at få et godt kursus.
 Jo der er da garagefirmaer der kan det med undervisning, men der er faktisk
 mange kurser i industrien der er under lavmålet, er et kursus et langt
 foredrag der ramser en lektie op på en presset tid så får man ikke meget ud
 af det, det er igen min erfaring et mange af de firmaer der udbyder
 profesionelle programmer de udbyder også oplæring af medarbejderne. Jeg har
 været på mange af den slags kurser, og alle viser faktisk det samme. Lær et
 prigram på 8 timer og gå så hjem og brug det. Foeksempel et tegneprogram til
 teknisk tegning, de der skal bruge et sådan program skl så lære næsten 50
 kommandoer der alle har underkommandoer, og det forventes på firmaet at når
 man har betalt en formue for et sådan kursus så kan medarbejderen da arbejde
 selvstændigt, men det er faktisk sådan at disse personer faktisk kun føler
 at de har fået en demonstration af hvordan man kan gøre, der erikke tid til
 at lære et så kombliceret program på den tid.
 Det er faktisk sådanne programmer jeg vil undervise i, og jeg mener faktisk
 at der skal være tid til rutinering mellem hver opgave og del af kurset, så
 sidder det indlærte bedre fast.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Niels Gjermandsen
 
 
 
 "lars" <ljh@sol.dk> skrev i en meddelelse
 news:aie3g4$em8$1@news.net.uni-c.dk...
 > Niels Gjermandsen wrote:
 >
 > > Hej Gruppe
 > > Ja det er faktisk sådan.
 > > Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange, nogle
 af
 > > dem er seriøse andre er ikke.
 > > Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til
 personer
 > > der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
 > > tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.
 >
 > ...og det er som regel skolelærere, der underviser på skoler og
 > kursuscentre. Mener du i virkeligheden, at der burde være en slags
 > eksklusivaftale, så det var job forbeholdt skolelærere og pædagogisk
 > uddannede? Det synes jeg er en meget dårlig ide.
 >
 > Jeg har selv via min uddannelse haft en smule pædagogik, som jeg forøvrigt
 > var glad for, da den var netop omfattede tilstedeværelsesundervisning. Men
 > efter min opfattelse, er der så megen forskel på tilstedeværelses- og
 > distanceundervisning, at det er begrænset, hvad der kan overføres fra det
 > ene felt til det andet
 >
 > De seriøse e-learnfirmaer forbliver, og de useriøse forsvinder hurtigt.
 Det
 > klarer markedskræfterne fint, hvad enten det foregår gennem en skole-
 eller
 > et kursuscenter eller via et "garagefirma".
 >
 > Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde med
 > flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et eksempel
 på
 > kvalitet. Nærmest modsat.
 >
 > En hel anden problematik er: Hvordan kvalitetsvurderer du undervisning.
 > Der kan lovgives omkring lokaler og lignende, måske også omkring
 > uddannelsmæssige og pædagogiske krav, men hvordan vil du evaluere
 > undervisninmg og pædagogik. I øvrigt troede jeg at såvel grund- som
 > gymnasielærere var voldsomt imod at få deres undervsining evalueret,.
 >
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Lars
 >
 > Cand. mag og bl.a fjernunderviser i it-virksomhed
 >
 >
 > > --
 > > Med venlig hilsen
 > >
 > > Niels Gjermandsen
 > >
 > >
 > >
 > >
 > > "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > >> Hej gruppe,
 > >>
 > >> Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 > >> Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 > >> køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 > >> andet?
 > >>
 > >> --
 > >> Med venlig hilsen
 > >> Madsen.
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Sanne Bülow (05-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sanne Bülow
 | 
 Dato :  05-08-02 01:02
 | 
 |  | lars <ljh@sol.dk> scribbled:
 
 
 > Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde
 > med flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et
 > eksempel på kvalitet. Nærmest modsat.
 
 Vil du ikke uddybe hvorfor? Jeg har deltaget i fjernkurser på skolen og var
 yderst tilfreds.
 
 Mvh
 --
 Sanne Bülow
 Dragons aren't extinct;
 they just learned to hide in books.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Torben Kaare Nielsen (27-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Kaare Nielsen
 | 
 Dato :  27-10-02 14:55
 | 
 |  | Hej Lars - fjernundervisning og den sociale dimension er en konflikt.
 Hvordan løser man den??
 
 Med venlig hilsen - Torben
 
 "lars" <ljh@sol.dk> skrev i en meddelelse
 news:aie3g4$em8$1@news.net.uni-c.dk...
 > Niels Gjermandsen wrote:
 >
 > > Hej Gruppe
 > > Ja det er faktisk sådan.
 > > Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange, nogle
 af
 > > dem er seriøse andre er ikke.
 > > Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til
 personer
 > > der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
 > > tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.
 >
 > ...og det er som regel skolelærere, der underviser på skoler og
 > kursuscentre. Mener du i virkeligheden, at der burde være en slags
 > eksklusivaftale, så det var job forbeholdt skolelærere og pædagogisk
 > uddannede? Det synes jeg er en meget dårlig ide.
 >
 > Jeg har selv via min uddannelse haft en smule pædagogik, som jeg forøvrigt
 > var glad for, da den var netop omfattede tilstedeværelsesundervisning. Men
 > efter min opfattelse, er der så megen forskel på tilstedeværelses- og
 > distanceundervisning, at det er begrænset, hvad der kan overføres fra det
 > ene felt til det andet
 >
 > De seriøse e-learnfirmaer forbliver, og de useriøse forsvinder hurtigt.
 Det
 > klarer markedskræfterne fint, hvad enten det foregår gennem en skole-
 eller
 > et kursuscenter eller via et "garagefirma".
 >
 > Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde med
 > flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et eksempel
 på
 > kvalitet. Nærmest modsat.
 >
 > En hel anden problematik er: Hvordan kvalitetsvurderer du undervisning.
 > Der kan lovgives omkring lokaler og lignende, måske også omkring
 > uddannelsmæssige og pædagogiske krav, men hvordan vil du evaluere
 > undervisninmg og pædagogik. I øvrigt troede jeg at såvel grund- som
 > gymnasielærere var voldsomt imod at få deres undervsining evalueret,.
 >
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Lars
 >
 > Cand. mag og bl.a fjernunderviser i it-virksomhed
 >
 >
 > > --
 > > Med venlig hilsen
 > >
 > > Niels Gjermandsen
 > >
 > >
 > >
 > >
 > > "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > >> Hej gruppe,
 > >>
 > >> Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 > >> Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 > >> køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 > >> andet?
 > >>
 > >> --
 > >> Med venlig hilsen
 > >> Madsen.
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Gjermandsen (28-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  28-10-02 21:01
 | 
 |  | Hej NG
 På nedenstående spørgsmål kan jeg da kommentere dette.
 Det er sådan at der vil mangle en del af den ociale dimension på et
 fjenundervisningskursus, så her er vi nok enige om problemet.
 Jeg har haft kontakt med voksenundervisningen ved oplysningsforbundene i
 mange år både som elev og underviser.
 Jeg har faktisk den erfaring at der er mange som gerne vil have undervisning
 men enten ikke kan deltage på grund af afstandene eller på grund af at de
 ikke ønsker at deltage i det sociale, så her er der en stor målgruppe.
 Men fjernundervisningen er god til disse målgrupper, men til de grupper som
 er af den sociale type eller har en passende afstand til kursusstedet, disse
 vil have en stor fordel af at komme på skolen.
 Så spørgsmålet med den sociale konflikt er ret relevant i denne sag, men det
 er et problem.
 Dette kan dog løses ved nogle af de midler som findes i den nutidige teknig,
 med foreksempel Chat-forums og netmeeting og lignende, disse metoder bruger
 jeg selv i min fjernundervisning, så her er der en løsning på det sociale.
 Men igen et kompromis.
 --
 Med venlig hilsen
 
 Niels Gjermandsen
 
 
 
 "Torben Kaare Nielsen" <tkn46@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3dbbefe1$0$28813$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej Lars - fjernundervisning og den sociale dimension er en konflikt.
 > Hvordan løser man den??
 >
 > Med venlig hilsen - Torben
 >
 > "lars" <ljh@sol.dk> skrev i en meddelelse
 > news:aie3g4$em8$1@news.net.uni-c.dk...
 > > Niels Gjermandsen wrote:
 > >
 > > > Hej Gruppe
 > > > Ja det er faktisk sådan.
 > > > Der er en del der udbyder Fjernundervisning, og emnerne er mange,
 nogle
 > af
 > > > dem er seriøse andre er ikke.
 > > > Der er også mange seriøse der udbyder kurser af høj kvalitet til
 > personer
 > > > der ikke kan komme på uddannelsesstederne, disse kurser er som regel
 > > > tilsluttet et eller ander kursuscenter, eller en skole.
 > >
 > > ...og det er som regel skolelærere, der underviser på skoler og
 > > kursuscentre. Mener du i virkeligheden, at der burde være en slags
 > > eksklusivaftale, så det var job forbeholdt skolelærere og pædagogisk
 > > uddannede? Det synes jeg er en meget dårlig ide.
 > >
 > > Jeg har selv via min uddannelse haft en smule pædagogik, som jeg
 forøvrigt
 > > var glad for, da den var netop omfattede tilstedeværelsesundervisning.
 Men
 > > efter min opfattelse, er der så megen forskel på tilstedeværelses- og
 > > distanceundervisning, at det er begrænset, hvad der kan overføres fra
 det
 > > ene felt til det andet
 > >
 > > De seriøse e-learnfirmaer forbliver, og de useriøse forsvinder hurtigt.
 > Det
 > > klarer markedskræfterne fint, hvad enten det foregår gennem en skole-
 > eller
 > > et kursuscenter eller via et "garagefirma".
 > >
 > > Netskole.dk fjernundervisningen, der netop foregår som et samarbejde med
 > > flere skoler og uddanenlsescentre, mener jeg bestemt ikke er et eksempel
 > på
 > > kvalitet. Nærmest modsat.
 > >
 > > En hel anden problematik er: Hvordan kvalitetsvurderer du undervisning.
 > > Der kan lovgives omkring lokaler og lignende, måske også omkring
 > > uddannelsmæssige og pædagogiske krav, men hvordan vil du evaluere
 > > undervisninmg og pædagogik. I øvrigt troede jeg at såvel grund- som
 > > gymnasielærere var voldsomt imod at få deres undervsining evalueret,.
 > >
 > >
 > > Med venlig hilsen
 > >
 > > Lars
 > >
 > > Cand. mag og bl.a fjernunderviser i it-virksomhed
 > >
 > >
 > > > --
 > > > Med venlig hilsen
 > > >
 > > > Niels Gjermandsen
 > > >
 > > >
 > > >
 > > >
 > > > "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > > > news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > > >> Hej gruppe,
 > > >>
 > > >> Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 > > >> Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 > > >> køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 > > >> andet?
 > > >>
 > > >> --
 > > >> Med venlig hilsen
 > > >> Madsen.
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
     e.n. (31-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : e.n.
 | 
 Dato :  31-10-02 10:36
 | 
 |  | 
 En ny platform for netmeeting, populært kaldet "levende" fjernundervisning,
 har tilført fjernundervisning en længe savnet social dimension.
 I forhold til traditionel fremmødeundervisning er det nok kun den næstbedste
 løsning. Til gengæld tilføjer et web-baseret virtuelt klasselokale, såsom
 VoiceCafé ClassMaster, muligheder for hurtige genveje til læring, som netop
 efterspørges i et moderne informationssamfund.
 Ref.::
http://www.linqx.dk/e/review/classmaster.php
http://www.cyberling.dk/e_learning.html Med venlig hilsen
 Erling Nielsen
 Niels skrev:
 > Så spørgsmålet med den sociale konflikt er ret relevant i denne sag, men
 det
 > er et problem.
 > Dette kan dog løses ved nogle af de midler som findes i den nutidige
 teknig,
 > med foreksempel Chat-forums og netmeeting og lignende, disse metoder
 bruger
 > jeg selv i min fjernundervisning, så her er der en løsning på det sociale.
 > Men igen et kompromis.
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Niels Gjermandsen
 >
            
             |  |  | 
      Peter Falk (06-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Falk
 | 
 Dato :  06-11-02 12:59
 | 
 |  | Det lid morsomme i denne diskussion er jo, at selv pædagogiske uddannelser
 nu tilbydes via PC.
 
 Du kan blive folkeskolærer og pædagog via PC og jeg har hørt man også kan
 blive sygeplejerske på denne måde.
 
 I de to første tilfælde, så er der indført TVUNGEN MØDEPLIGT til nogle timer
 på seminariet om ugen (Det har de "alm. studerende" ikke)
 
 
 Bare lige en kommentar
 
 -Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jan Bøgh (06-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Bøgh
 | 
 Dato :  06-11-02 18:09
 | 
 |  | "Peter Falk" <ro65dk_removewhatshouldnotbehere@yahoo.dk> wrote in message
 news:3dc90429$0$27042$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Det lid morsomme i denne diskussion er jo, at selv pædagogiske uddannelser
 > nu tilbydes via PC.
 >
 > Du kan blive folkeskolærer og pædagog via PC og jeg har hørt man også kan
 > blive sygeplejerske på denne måde.
 
 Mon ikke også der skal læses lidt litteratur i ny og næ. Samt gennemføres
 nogle praktikperioder mv. Deltage i diskussioner og anden aktivitet, der
 indebærer andet en PC-arbejde.
 
 Man kan ikke blive noget via PC - PC'en er et medium i denne sammenhæng -
 ikke andet.
 
 PC og teknologi har IMHO indtaget en vildt overdreven plads i forbindelse
 med fjernundervisning. Det er måske nok så konstruktivt at forholde sig til
 fjernundervisning, distribueret undervisning, fleksibel tilrettelagt
 undervisning osv. og så blot betragte PC'en som det den er: et glimrende
 apparat til kommunikation og formidling.
 
 Da jeg i sin tid tog pædagogisk speciale fandt jeg meget hurtigt ud af at
 vores lærer var totalt spild af tid. Derfor læste jeg mig til faget. Vil du
 så kalde det for 'Pædagogisk speciale via cellulose' (for nu at sætte det på
 spidsen)?
 Jeg ville kalde det 'via selvstudium'
 
 vh
 Jan
 > I de to første tilfælde, så er der indført TVUNGEN MØDEPLIGT til nogle
 timer
 > på seminariet om ugen (Det har de "alm. studerende" ikke)
 >
 >
 > Bare lige en kommentar
 >
 > -Peter
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jesper Christensen (14-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Christensen
 | 
 Dato :  14-12-02 09:39
 | 
 |  | 
 
 Jan Bøgh wrote:
 
 > "Peter Falk" <ro65dk_removewhatshouldnotbehere@yahoo.dk> wrote in message
 > news:3dc90429$0$27042$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Det lid morsomme i denne diskussion er jo, at selv pædagogiske uddannelser
 > > nu tilbydes via PC.
 > >
 > > Du kan blive folkeskolærer og pædagog via PC og jeg har hørt man også kan
 > > blive sygeplejerske på denne måde.
 >
 > Mon ikke også der skal læses lidt litteratur i ny og næ. Samt gennemføres
 > nogle praktikperioder mv. Deltage i diskussioner og anden aktivitet, der
 > indebærer andet en PC-arbejde.
 
 Jo det kan jeg bekræfte at der skal. Praktikken skal i grove træk
 gennemføres på helt samme måde som en alm. folkeskolelæreruddannelse.
 Tanken bag den slags fjernstudier (lærer/sygeplejerske) er politisk og
 er oprettet fordi man ved at kunne tilbyde folk (her tænkes specielt på
 folk som allerede er ude på arbejdsmarkedet) at beholde et job,
 samtidigt med deres studie, da de ved at de skal være på skolen 2 dage
 ugentligt og ikke mere eller mindre...
 >
 > Man kan ikke blive noget via PC - PC'en er et medium i denne sammenhæng -
 > ikke andet.
 >
 > PC og teknologi har IMHO indtaget en vildt overdreven plads i forbindelse
 > med fjernundervisning. Det er måske nok så konstruktivt at forholde sig til
 > fjernundervisning, distribueret undervisning, fleksibel tilrettelagt
 > undervisning osv. og så blot betragte PC'en som det den er: et glimrende
 > apparat til kommunikation og formidling.
 >
 > Da jeg i sin tid tog pædagogisk speciale fandt jeg meget hurtigt ud af at
 > vores lærer var totalt spild af tid. Derfor læste jeg mig til faget. Vil du
 > så kalde det for 'Pædagogisk speciale via cellulose' (for nu at sætte det på
 > spidsen)?
 > Jeg ville kalde det 'via selvstudium'
 >
 > vh
 > Jan
 > > I de to første tilfælde, så er der indført TVUNGEN MØDEPLIGT til nogle
 > timer
 > > på seminariet om ugen (Det har de "alm. studerende" ikke)
 > >
 De alm. studerende har også mødepligt i udvalgte forløb og fag.
 > >
 > > Bare lige en kommentar
 > >
 > > -Peter
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Madsen (03-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  03-08-02 14:26
 | 
 |  | Niels Gjermandsen skrev:
 
 > Jo der er da garagefirmaer der kan det med undervisning, men der
 > er faktisk mange kurser i industrien der er under lavmålet, er et
 > kursus et langt foredrag der ramser en lektie op på en presset tid
 > så får man ikke meget ud af det, det er igen min erfaring et mange
 > af de firmaer der udbyder profesionelle programmer de udbyder også
 > oplæring af medarbejderne.
 
 Det tror jeg du har ret i. Jeg har tit undret mig over hvordan nogen
 kan forvente, at man kan bruge et 1, 2 eller 3 dages kursus i f.eks.
 Macromedia Dreamweaver til noget som helst. At det så samtidig ofte
 koster en mindre bondegård at melde sig til et sådant kursus, gør
 det ikke bedre. Nu har jeg ikke selv været på sådan et kursus, men
 har hørt fra flere, at det ikke er ret meget andet end en gennemgang
 af hvad man kan med programmet og det lærer man jo ikke ret meget
 af. Det er glemt dagen efter, tror jeg.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Madsen.
 
 
 |  |  | 
   Niels Gjermandsen (03-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  03-08-02 15:26
 | 
 |  | Hej Madsen
 Ja jeg ka´n hellerikke forstå dette, for på den skole jeg underviser er et
 dreamwiver kursus på 20 til 25 timer pr modul, fordelt på 8 ellet 10 aftner,
 derer flere moduler til disse kurser, og eleverne skal lave mange
 forskellige opgaver som giver eleven en hel del erfaring med programmet.
 Jeg underviser ikke selv i Dreamwiver men en af mine kolegaer gør dette, og
 det materiale har jeg set flere gange, det er ret omfattende, når eleven har
 løst opgaverne.
 Jo jeg kan se du også har dine tanker til disse industrikurser, jeg har
 fulgt mange forskellige og jeg føler hver gang det er en demo af programmet
 og ikke et reelt kursus, selv om prisen, og det kaldes et kursus.
 Hvis et garagefirma leverer den vare så er det et af dem jeg mener der ikke
 skal leve videre. Men er der en opkvalificering af kursisten som så kan gå
 hen og lave et selvstændigt arbejde på programmet bagefter, så må det jo
 kaldes et godt kursus.
 Fordelen med fjernundervisning er faktisk den at det er muligt for en elev
 der ikke kan komme til undervisningsstedet på grund af afstand og rejsetid ,
 godt kan følge et kursus. Fjernundervisning er faktisk en kendt størrelse,
 du kan jo se på Australien, dernede underviser skolerne faktisk børnene over
 radio. Men med voret nye teknik hvor vi har i.nettet så er der jo e-mail som
 kommunikationsmiddel, og af den vej kan man jo kome langt.
 Der er jo også den fordel ved fjernundervisning, at eleven inden for nogle
 rammer selv bestemmer hastigheden, og tidspunktet for undervisningen.
 Selvfølgelig skal elever der fjernundervises selv læse sig til meget, men så
 har man jo underviseren der kan vejlede og rådgive, ja så fjernundervisning
 er faktisk en hel del selvstudie. Så fjernundervisning ligner faktisk mere
 arbejdsmetoderne ved de højere læreanstalter end dem man kender fra
 folkeskolen, men det er derfor der ikke er meget forskel mellem undervisning
 på en læreanstalt og ved fjernundervisning.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Niels Gjermandsen
 
 "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns925F9CF3DB471copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > Niels Gjermandsen skrev:
 >
 > > Jo der er da garagefirmaer der kan det med undervisning, men der
 > > er faktisk mange kurser i industrien der er under lavmålet, er et
 > > kursus et langt foredrag der ramser en lektie op på en presset tid
 > > så får man ikke meget ud af det, det er igen min erfaring et mange
 > > af de firmaer der udbyder profesionelle programmer de udbyder også
 > > oplæring af medarbejderne.
 >
 > Det tror jeg du har ret i. Jeg har tit undret mig over hvordan nogen
 > kan forvente, at man kan bruge et 1, 2 eller 3 dages kursus i f.eks.
 > Macromedia Dreamweaver til noget som helst. At det så samtidig ofte
 > koster en mindre bondegård at melde sig til et sådant kursus, gør
 > det ikke bedre. Nu har jeg ikke selv været på sådan et kursus, men
 > har hørt fra flere, at det ikke er ret meget andet end en gennemgang
 > af hvad man kan med programmet og det lærer man jo ikke ret meget
 > af. Det er glemt dagen efter, tror jeg.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Madsen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Loumann (30-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Loumann
 | 
 Dato :  30-07-02 21:31
 | 
 |  | 
 
            Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
 >Hej gruppe,
 Hej Madsen,
 trængte du ellers ikke til ferie?
 >Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 >Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 >køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 >andet?
 Ja, det antager jeg da. Det har jeg i det mindste selv gjort: 
http://home1.stofanet.dk/pelo/tysk.htm Ser du nogen problemer i det? Eller tænker du kun på undervisning, der
 lover formelle kvalifikationer?
 -- 
 hilsen   pl
http://huse-i-naestved.dk |  |  | 
  Madsen (31-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  31-07-02 00:30
 | 
 |  | 
 
            Peter Loumann skrev:
 > Jeg synes bare, du klagede over manglende orientering i tid ovre i
 > grafikken    Nå ja. Det havde jeg lige glemt. Tiden løber ganske rigtigt fra mig
 for tiden. :)
 >>tænkte så om der mon var nogen lovgivning om emnet, men det er der
 >>så åbenbart ikke,
 >
 > Kursus-markedet er i det hel taget noget broget. Virksomheder
 > spilder rigtig mange kroner på det, IMHO. Jeg antager, der gælder
 > præcis samme regler for fjern-/netundervisning som for anden
 > kursusvirksomhed, dvs. stort set ingen.
 Okay. Der er altså med andre ord mere eller mindre frit valg på de
 fleste hylder.
 >>medmindre man altså vil tilbyde kurser i noget som f.eks.
 >>PC-kørekort eller lignede, som Niels Gjermandsen så flot har
 >>forklaret.
 >
 > Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår
 > jeg modtager artiklerne.
 Den forstår jeg ikke. Hvilken tidsstempling og hvilke artikler?
 > For godkendte uddannelser må gælde ganske de samme regler, som
 > hvis de blev gennemført "analogt". Som på alle områder er der
 > grund til at bruge sin kritiske sans.
 Det er nok en fordel, ja.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Madsen.
            
             |  |  | 
   Peter Loumann (31-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Loumann
 | 
 Dato :  31-07-02 09:53
 | 
 |  | 
 
            Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
 >> Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår
 >> jeg modtager artiklerne.
 >
 >Den forstår jeg ikke. Hvilken tidsstempling og hvilke artikler?
 Der var ikke noget dybsindigt i dét. Niels' udmærkede redegørelse, som
 du henviste til, er tidsstemplet 23:05, mit indlæg med nogen
 overlapning 22:31. Men jeg havde ikke fået Niels', da jeg sendte mit.
 -- 
 hilsen   pl
http://huse-i-naestved.dk |  |  | 
  Madsen (31-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  31-07-02 13:48
 | 
 |  | Peter Loumann skrev:
 
 > Niels' udmærkede redegørelse, som du henviste til, er tidsstemplet
 > 23:05, mit indlæg med nogen overlapning 22:31. Men jeg havde ikke
 > fået Niels', da jeg sendte mit.
 
 Nu er jeg med igen. :)
 
 --
 Med venlig hilsen
 Madsen.
 
 
 |  |  | 
  Niels Gjermandsen (30-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  30-07-02 22:05
 | 
 |  | Hej
 Der faktisk ingen regler for undervisning.
 Du kan undervise i peddirørfletning på 35 m vand iført dykkerdragt om du vil
 bare de regler for brug af dukkerdragt er overholdt. Så der kan være nogle
 lovkrav til sikkerhed og lignende som du skal overholde, men der er ikker
 andre regler.
 Du tænker nok på hvis der er regler så er det fordi du forventer tilskud fra
 det offentlige, ja så er der regler mendet er bestemt af reglerne for
 offentligt tilskud.
 Jeg arbejder selv med at få et antal fjernundervisningskurser op at stå, men
 det er i regi af en et etableret kursuscenter.
 Du kan hellerikke udbyde for eksempel PC-Kørekort kurser da det er et
 registreret varemærke som kræver godkendelse at bruge, men du kan da godt
 udbyde et kursus i Word som dækker de samme dele som til PC-kørekortet men
 du må bare ikke bruge ordet PC-kørekort, for så skal du have tilladelse fra
 Dataforeningen som ejer navnet.
 Så på den måde er der regler, og man kan sige det er der i visse tilfælde.
 Men du kan udbyde kurser i hvad det skal være bare du ikke overtræder anden
 lovgivning.
 Så hvis du har en ide så kan du begynde. Men det er dyrt i markedsføring og
 mange har tabt modet da de ikke har fået tilslutning.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Niels Gjermandsen
 
 
 
 "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns925BC12C9CF90copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
 > Hej gruppe,
 >
 > Er der overhovedet nogle regler vedrørende fjernundervisning?
 > Jeg mener, kan gud og hver mand blot bestemme sig for, at nu skal der
 > køres noget fjernundervisning og så begynde at undervise i et eller
 > andet?
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Madsen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Madsen (30-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  30-07-02 22:37
 | 
 |  | Peter Loumann skrev:
 
 > trængte du ellers ikke til ferie?
 
 Var det ikke dig der gjorde det? ;)
 
 > Ser du nogen problemer i det? Eller tænker du kun på undervisning,
 > der lover formelle kvalifikationer?
 
 Jeg ramler bare ofte ind i hjemmesider som tilbyder undervisning i
 alverdens ting og tænkte så om der mon var nogen lovgivning om emnet,
 men det er der så åbenbart ikke, medmindre man altså vil tilbyde kurser
 i noget som f.eks. PC-kørekort eller lignede, som Niels Gjermandsen så
 flot har forklaret.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Madsen.
 
 
 |  |  | 
  Peter Loumann (30-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Loumann
 | 
 Dato :  30-07-02 23:14
 | 
 |  | 
 
            Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
 >> trængte du ellers ikke til ferie?
 >Var det ikke dig der gjorde det? ;)
 Jow - bestemt! Jeg synes bare, du klagede over manglende orientering i
 tid ovre i grafikken    >tænkte så om der mon var nogen lovgivning om emnet,
 >men det er der så åbenbart ikke,
 Kursus-markedet er i det hel taget noget broget. Virksomheder spilder
 rigtig mange kroner på det, IMHO. Jeg antager, der gælder præcis samme
 regler for fjern-/netundervisning som for anden kursusvirksomhed, dvs.
 stort set ingen.
 >medmindre man altså vil tilbyde kurser
 >i noget som f.eks. PC-kørekort eller lignede, som Niels Gjermandsen så
 >flot har forklaret.
 Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår jeg
 modtager artiklerne. For godkendte uddannelser må gælde ganske de
 samme regler, som hvis de blev gennemført "analogt".
 Som på alle områder er der grund til at bruge sin kritiske sans.
 -- 
 hilsen   pl
http://huse-i-naestved.dk |  |  | 
   Niels Gjermandsen (31-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Gjermandsen
 | 
 Dato :  31-07-02 19:34
 | 
 |  | 
 
            Hej
  Ja det er faktisk sådan at der er flere skoler der tilbyder
 fjernundervisning der er af samme pensum som for tilstedeværekurserne.
 Jeg er for eksempel i gang med at udvikle et par moduler der skal målrette
 sig mod erhvervspersoner der ikke kan rejse til tilstedekurser.
 Tænk at der i de tyndt befolkede egne eller på mange af øerne er personer
 der faktisk er afskåret fra at tage kurser uden at de skal rejse langt, og
 så bliver det ret ofte ikke til noget, og så går det udover den viden som
 man får med at følge kurser og efteruddannelse.
 Vi er en gruppe der er igang med kurser inden for forskellige områder, vi
 har alle fritidskurser i regi af et af oplysningsforbundne og vi laver
 kurser inden for vores respektive felter., jeg er tilsluttet IT kurserne og
 derfor laver jeg undervisning i IT.
 Der er de problemer med for eksempel Fjernundervisning at det er ikke
 tilskudsberettiget efter samme regler som oplysningsforbundne får for
 voksenoplysningen, men vi laver vores kurser sp eleverne skal fø mindst
 samme udbytte på fjernundervisningen som på tilstedekurserne.
 Men som der er skrevet her i samtalen, det er et broget marked, ja det kan
 jeg tilslutte mig, og derfor vil i se at en lille fejl på et
 fjernundervisningskursus kan ødelægge meget, og det er helt ok, fordi så
 skilles der en del useriøse fra ret hurtigt. Men der er heldigvis en del
 seriøse undervisere der kan lave nogle gode kurser, og disse har da også
 mange elever, og udvikler deres kurser hele tiden.
 Der da ikke faste regler men, men kursisterne må kunne forvente at de får
 den kompentance som er påkrævet for at de kan erklære at de har opnået en
 vis kompentance.
 Vi vil for eksempel i forbindelse med vores kurser kræve at kursisten skal
 have besvaret et antal opgaver rigtigt før der udstedes et kursusbevis,
 derved kan vi så stå inde for kursisterne har udvist en vis kompentance, og
 eleverne kan bruge dette over for arbejdsgivere og lignende.
 Jeg kommer nok på et tidspunkt til at lave PC-kørekortkurser, men det er
 fordi jeg er tilsluttet et kursuscenter der her rettighederne til at bruge
 navnet og det er samtidig et testcenter, hvor vi har personer der er
 godkendt til at køre PC-kørekort test. I for eksempel PC-Kørekorttilfældet
 er det ikke et krav at man skal have gennenført et specielt kursus, da
 testen som tilhører Dansk Data Forening, ikke er en eksamen men en
 kompentancetest, så der kan være personer der har selvstuderet og så går de
 op til test. Så reglerne for undervisnig i de programmer som testen kører i
 er at man må undervise alt det man vil bare man ikke kalder det undervisning
 til PC-Kørekort, uden Dansk data forenings tilladelse. Og kursisterne kan
 alligevel gå til test hos et testcenter, mod betaling der, så i kan nok se
 at markedet er uforståeligt og det er som rigtigt skrevet broget.
 --
 Med venlig hilsen
 Niels Gjermandsen
 "Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:ad3ekusrq2nh45pgr3saa9i4296d9rj84e@4ax.com...
 > Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
 >
 > >> trængte du ellers ikke til ferie?
 >
 > >Var det ikke dig der gjorde det? ;)
 >
 > Jow - bestemt! Jeg synes bare, du klagede over manglende orientering i
 > tid ovre i grafikken    >
 > >tænkte så om der mon var nogen lovgivning om emnet,
 > >men det er der så åbenbart ikke,
 >
 > Kursus-markedet er i det hel taget noget broget. Virksomheder spilder
 > rigtig mange kroner på det, IMHO. Jeg antager, der gælder præcis samme
 > regler for fjern-/netundervisning som for anden kursusvirksomhed, dvs.
 > stort set ingen.
 >
 > >medmindre man altså vil tilbyde kurser
 > >i noget som f.eks. PC-kørekort eller lignede, som Niels Gjermandsen så
 > >flot har forklaret.
 >
 > Ja - det er bare ikke altid, tidsstemplingen svarer til, hvornår jeg
 > modtager artiklerne. For godkendte uddannelser må gælde ganske de
 > samme regler, som hvis de blev gennemført "analogt".
 >
 > Som på alle områder er der grund til at bruge sin kritiske sans.
 >
 > --
 > hilsen   pl
 > http://huse-i-naestved.dk |  |  | 
 |  |