|
| www.beedspeed.com har Vespa ET2 dele. Fra : N/A |
Dato : 30-07-02 14:45 |
|
Jeg har sgu fundet et firma i England der sælger dele til ET2
Er der nogle med erfaring fra dette firma.
Hvad forskel er der på Polini og andre typer udstødning. Polini er billigst.
Møgforhandler Munk`s i Aalborg vil have 2400 for en udstødning, kan
tilsyneladende købes i UK for 1000.
Comments please.
VH KHS
| |
funkyman (09-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 09-09-02 21:32 |
|
Halløjsovs!
Jeg tror jeg kan give dig lidt hjælp.
Og ja, Munks eftf, er virkelig en spade.
Jeg er selv ejer af en ET4 125cc 4-takter, Fed maskine.
Efter ufattelig lang tids søgen fandt jeg ud af at når man skal handle
dele til både ET2 og ET4 skal det foregå i England, det kan slet slet
ikke betale sig at bestille noget hjem fra sin lokale forhandler. I DK
er der som bekendt 25% moms, hvor der i England kun er 17%. Moms i
England hedder VAT. Man skal selvfølgelig regne med en fragt pris, men i
mine filfælde dog aldrig højere en 300 kr. Jeg har bestilt en håndlavet
udstødning i rustfrit stål, i øvrigt den eneste der bliver lavet til
ET4, hos et firma der hedder PM-tuning ( www.pmtuning.co.uk).
Men det jeg egentlig ville sige var, tjek den her side! det er en online
shop der har samarbejde med en masse forhandlere i England, og alt er
billigere til både ET2 og ET4 i england.
Firmaet hedder VE-UK, hvorfor ved jeg ikke, men anyways her er adressen
til dem ( www.motor-scooters.co.uk).
Held og lykke med det.
Mvh Anders Z.
PS. Hold dig fra Polini, det er noget billigt skrammel. Brug Malossi i
stedet for, lidt dyrere men langt bedre kvalitet. Du ser heller ikke
mange i England der benytter Polini. England er meget længere fremme på
markedet hvad det angår performance dele til scoots. Malossi holder
længere, og kan tåle den daglige ræsen rundt, mine erfaringer med Polini
er at de ikke kan, specielt derres variatorer.
"N/A" skrev d. 30-07-02 14:45 dette indlæg :
> Jeg har sgu fundet et firma i England der sælger dele til ET2
>
> Er der nogle med erfaring fra dette firma.
>
> Hvad forskel er der på Polini og andre typer udstødning. Polini er
billigst.
>
> Møgforhandler Munk`s i Aalborg vil have 2400 for en udstødning, kan
> tilsyneladende købes i UK for 1000.
>
> Comments please.
>
> VH KHS
>
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Michael Frederiksen (10-09-2002)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 10-09-02 19:57 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Zq7f9.64607$ww6.4589976@news010.worldonline.dk...
> PS. Hold dig fra Polini, det er noget billigt skrammel. Brug Malossi i
> stedet for, lidt dyrere men langt bedre kvalitet. Du ser heller ikke
> mange i England der benytter Polini. England er meget længere fremme på
> markedet hvad det angår performance dele til scoots. Malossi holder
> længere, og kan tåle den daglige ræsen rundt, mine erfaringer med Polini
> er at de ikke kan, specielt derres variatorer.
>
Jeg er meget skuffet ovet den polini vario jeg har kobt i rigeligt dyre
domme.. cromen på indersiden af vario'en er faktisk slidt væk efter noget
der minder om 1000 km's kørsel.. jeg er middelstalt rystet..!
--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
| |
funkyman (11-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 11-09-02 08:35 |
|
"Michael Frederiksen" skrev d. 10-09-02 19:57 dette indlæg :
>
> "funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:Zq7f9.64607$ww6.4589976@news010.worldonline.dk...
>
> > PS. Hold dig fra Polini, det er noget billigt skrammel. Brug Malossi
i
> > stedet for, lidt dyrere men langt bedre kvalitet. Du ser heller ikke
> > mange i England der benytter Polini. England er meget længere fremme
på
> > markedet hvad det angår performance dele til scoots. Malossi holder
> > længere, og kan tåle den daglige ræsen rundt, mine erfaringer med
Polini
> > er at de ikke kan, specielt derres variatorer.
> >
> Jeg er meget skuffet ovet den polini vario jeg har kobt i rigeligt
dyre
> domme.. cromen på indersiden af vario'en er faktisk slidt væk efter
noget
> der minder om 1000 km's kørsel.. jeg er middelstalt rystet..!
>
>
> --
> Michael Frederiksen
> Honda SFX - *suk*
> ICQ: 121663556
> Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
>
> Ang. Polini vario.
Jeg havde for et par år siden en Malaguti F12 Phantom LC, mega fed scoot
i øvrigt, der købte jeg en polini vario med ruller hvor man kan ændre
vægten på, du ved det der kapsel system hvor man klikker dem på hver sin
side af en messing vægt. Jeg havde så mange problemer med at de blev
slidt i løbet af 0,5! ca 200 km, så var sådan et par ruller totalt
færdige. Til denne scoot havde jeg også en Polini NO Smoke udstødning,
det er nok alligevel det mest arve stykke lort jeg nogensinde har købt.
Man kan kun konkludere at Polini er noget opreklameret fis.
Jeg købte delene hos motoline i tyskland, og de var jo selvfølgelig
fuldstændig uforstående overfor mine problemer. De havde aldrig hørt om
den slags før, yeah right siger jeg bare.
Konklusion, køb malossi hvis man skal have noget der holder og noget med
smæk på.
Hvis man vil have noget med sindsyge kræfter i, hvor motoren bliver
slidt meget, så køb Zirri, det er fuldstændig vanvitigt
--
Anders Ziegler.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Claus Rolsted (15-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rolsted |
Dato : 15-09-02 20:41 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Zq7f9.64607$ww6.4589976@news010.worldonline.dk...
> Jeg er selv ejer af en ET4 125cc 4-takter, Fed maskine.
(..)
> Jeg har bestilt en håndlavet
> udstødning i rustfrit stål, i øvrigt den eneste der bliver lavet til
> ET4, hos et firma der hedder PM-tuning ( www.pmtuning.co.uk).
Hej Anders,
Hvad er så dine erfaringer med den nye håndlavede udstødning?
Og hvor meget løb prisen op i alt i alt med fragt og det hele?
--
mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
Er der nogen, som har en god cykel til salg for en fornuftig penge?
| |
funkyman (16-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 16-09-02 14:06 |
|
"Claus Rolsted" skrev d. 15-09-02 20:41 dette indlæg :
> "funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:Zq7f9.64607$ww6.4589976@news010.worldonline.dk...
> > Jeg er selv ejer af en ET4 125cc 4-takter, Fed maskine.
> (..)
> > Jeg har bestilt en håndlavet
> > udstødning i rustfrit stål, i øvrigt den eneste der bliver lavet til
> > ET4, hos et firma der hedder PM-tuning ( www.pmtuning.co.uk).
>
> Hej Anders,
> Hvad er så dine erfaringer med den nye håndlavede udstødning?
> Og hvor meget løb prisen op i alt i alt med fragt og det hele?
>
> --
> mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
> Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13.
aug.
> Er der nogen, som har en god cykel til salg for en fornuftig penge?
>
>
>
Hej Claus
Rart at føre fra en ET4 kører, der findes dælme ikke mange af dem her i
landet. Det kan vi jo nok kun takke vores herlige afgiftsystem for!!!
Og jo det er den eneste udstødning der bliver lavet til ET4. Gianelli
lavede også en i rustfrit stål, men den gik hurtigt ud af produktion
igen, der var simpelthen ikke marked nok for den.
Men mht PM-Tunings udstødning, du kommer til at elske den!!!!!
Din scooter, som jo er en firtakter, i stedet for det der ose totakts
halløj, kommer til at lyde multifed! Den får den fedeste dybe buldren,
især når man vrider lidt på øret!!!! Prøv når du får den monteret at
køre igennem en parkeringskælder eller under et halvtag og luk helt op,
folk springer tilside fordi de tror det er den største kværn der kommer!
HE HE.
Jo den larmer væsentligt mere end den originale, men absolut ikke så
meget det ikke er til at holde ud at høre på. Den bliver lige tilpas.
Jeg har sågar oplevet at køre ind på en tankstation hvor der holdt en
masse harlyer parkeret, de var mere interesserede i min Vespa end de var
i harlyerne, det var lidt en sjov oplevelse
Men en par monteringstips:
Der er absolut ikke meget plads helt oppe ved manifolden på din motor,
så derfor pas rigtig godt på at du ikke taber de to møtrikker der holder
forrøret fast i topstykket ind i dit stel, de to møtrikker er nemlig
helt specielle. Og tro mig, det er noget rigtigt møg at fiske dem ud af
stellet igen.
Sørg for at følge moteringsvejledningen til punkt og prikke.
Og for guds skyld, sørg for at der absolut ikke er nogen spændinger i
dit rør når du har skruet det helt fast, for så flækker skidtet. Jeg var
ude for at mit knækkede i forrøret fordi en hvis Anders havde for travlt
med at montere det og komme ud at køre.
Start med at sætte det hele løst op, og så stram det fra manifolden og
bagud, så den sidste bolt du spænder er den der sidder på beslaget ved
baghjulet. så skulle der ikke være nogen spændinger i det. Du kan tjekke
om der er spændinger i ved at se om du skal vride røret på plads for at
få det sidste hul til at passe, hvis dette er tilfældet skal du starte
forfra og justere det hele til. Det kan godt tage lidt tid, men det
sparer dig altså for et knækket forrør. (dette kan i nødstilfælde dog
erhverves hos PM Tuning for ca 400 incl moms og fragt, det er faktisk en
original del til Piaggio Sfera, som kører med samme motor)
Men alt i alt kom det min udstødning fra starten af, altså uden det
ekstra forrør til at koste ca 2750,- med fragt og moms (17%, da den jo
er fra england). Og jeg vil sige at de penge er sgu givet godt ud.
Du får også en langt blødere moment kurve, dvs bedre træk på dyret over
hele omdrejningområdet, det betyder bla. bedre træk op af bakker. Mn
topfarten bliver kun forøget med ca 5 km/t, da ET4 er udstyret med en
omdrejningsbegrænser, og den har jeg endnu ikke fundet noget til endnu.
Kun til L.E.A.D.E.R versionen af den motor vi har.
Noget andet du måske senere kunne tænke dig at gøre er at sætte en
Malossi Vario i, og et Malossi Gear-Up kit, det har de også hos PMtuning
til en pris af ca 1560,- inkl fragt og eng. moms. Det giver dig en
tophastighed på ca 115 km/t, og en mega god benzin økonomi. Bundtræk osv
er absolut ikke foringet af du gearer den, den har meget stort
potentiale denne motor, og det kan bare ikke udnyttes pga den FU.....
omdrejningsbegrænser.
Mit næste projekt er Big Bore Kit, selvfølgelig også fra Malossi.
God fornøjelse, og skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål
Mvh Anders
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Claus Rolsted (17-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rolsted |
Dato : 17-09-02 22:03 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:izkh9.77355$ww6.5534661@news010.worldonline.dk...
> Hej Claus
> Rart at føre fra en ET4 kører, der findes dælme ikke mange af dem her i
> landet. Det kan vi jo nok kun takke vores herlige afgiftsystem for!!!
Hej Anders,
Ganske vist har jeg mc-kort, men indtil videre kører jeg altså (som du kan
læse i min signatur) kun ET2, som er en 50kubik 45-knallert (Ikke fordi der i
øvrigt er den helt store forskel på de to maskiner udover 4takt contra 2takt
og så det med den store nummerplade. Maskinernes ydre dimensioner, incl.
bremser, er ens).
Men du har absolut ret i, at der ikke findes mange ET4'ere på vejene. Det er
dog ikke kun pga. afgiftssystemet.
Da Vespa ET4 125ccm kom til landet, havde den en pris på ca 22.000 kr i en
introduktionsperiode på 1-2 (?) år. I dag koster den ca. 38.000 kr på
MC-nummerplade. Det vidner vist (desværre) om, en Piaggio-importør med hang
til rigtig voldsomme avancer.
Jeg ved ikke hvor meget, du gav for din Vespa, men for mig er den pris helt
forrykt for en 125 kubik'ker. Selvom jeg elsker min Vespa, vil jeg så vælge
hellere at bruge mine penge på en "rigtig" mc - brugt og med en større motor
Der findes dog en del ET2'ere omkring på de kjøbenhavnske veje, har jeg set.
Med sine 16.500-17.000 kr/stk er den også i en mere rimelig prisklasse.
ScooterCity i Hillerødgade/Kbh har nærmest udelukkende specialiseret sig i
Vespa ET2 og ET4. Jeg har ikke selv prøvet handle hos dem, men har dog sent
en travl fredag eftermiddag kort før lukketid oplevet at få rigtig
kvalificeret og venlig hjælp af en af mekanikerne, som tog sig god tid til at
hjælpe og besvare spørgsmål uden beregning. Det er bedre behandling, end jeg
har fået ved mange andre værksteder.
> Men mht PM-Tunings udstødning, du kommer til at elske den!!!!!
> Din scooter, som jo er en firtakter, i stedet for det der ose totakts
> halløj, kommer til at lyde multifed! Den får den fedeste dybe buldren,
> især når man vrider lidt på øret!!!! Prøv når du får den monteret at
> køre igennem en parkeringskælder eller under et halvtag og luk helt op,
> folk springer tilside fordi de tror det er den største kværn der kommer!
> HE HE.
Lyder godt bort set fra at jeg jo som sagt kun har en 50 ccm 2-takts-Vespa
ET2.
Ville udstødningen kunne gå fornuftigt sammen med en ET2'er??
> Jeg har sågar oplevet at køre ind på en tankstation hvor der holdt en
> masse harlyer parkeret, de var mere interesserede i min Vespa end de var
> i harlyerne, det var lidt en sjov oplevelse
He he
> Men alt i alt kom det min udstødning fra starten af, altså uden det
> ekstra forrør til at koste ca 2750,- med fragt og moms (17%, da den jo
> er fra england). Og jeg vil sige at de penge er sgu givet godt ud.
Prisen lyder ok. Hvad koster en original Vespa-lydpotte i øvrigt??
> (..) og det kan bare ikke udnyttes pga den FU.....
> omdrejningsbegrænser.
He, du må da se at finde frem til den omdrejningsbegrænser, så du kan køre
frit....
Prøv at spørge dig for i nogle af de udenlandske newsgroups, hos dit lokale
værksted eller hos andre Vespa-kørere.
Og by the way, hvis du ikke har prøvet det, så kan jeg kun anbefale dig at
kigge indenfor i news:dk.fritid.motorcykel - en kanon god og lærerig
nyhedsgruppe om alle former for oplevelser med alle former for køretøjer på
MC-plader, og så har gruppen en rigtig behagelig omgangstone skribenterne
imellem, og fremfor mudderkastning skinner køreglæden virkelig igennem
--
mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
Er der nogen, som har en god mc til salg for en fornuftig penge?
| |
funkyman (18-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 18-09-02 14:11 |
|
"Claus Rolsted" skrev d. 17-09-02 22:03 dette indlæg :
> "funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:izkh9.77355$ww6.5534661@news010.worldonline.dk...
>
> > Hej Claus
> > Rart at føre fra en ET4 kører, der findes dælme ikke mange af dem
her i
> > landet. Det kan vi jo nok kun takke vores herlige afgiftsystem
for!!!
>
> Hej Anders,
> Ganske vist har jeg mc-kort, men indtil videre kører jeg altså (som du
kan
> læse i min signatur) kun ET2, som er en 50kubik 45-knallert (Ikke
fordi der i
> øvrigt er den helt store forskel på de to maskiner udover 4takt contra
2takt
> og så det med den store nummerplade. Maskinernes ydre dimensioner,
incl.
> bremser, er ens).
>
> Men du har absolut ret i, at der ikke findes mange ET4'ere på vejene.
Det er
> dog ikke kun pga. afgiftssystemet.
> Da Vespa ET4 125ccm kom til landet, havde den en pris på ca 22.000 kr
i en
> introduktionsperiode på 1-2 (?) år. I dag koster den ca. 38.000 kr på
> MC-nummerplade. Det vidner vist (desværre) om, en Piaggio-importør med
hang
> til rigtig voldsomme avancer.
>
> Jeg ved ikke hvor meget, du gav for din Vespa, men for mig er den pris
helt
> forrykt for en 125 kubik'ker. Selvom jeg elsker min Vespa, vil jeg så
vælge
> hellere at bruge mine penge på en "rigtig" mc - brugt og med en større
motor
>
>
> Der findes dog en del ET2'ere omkring på de kjøbenhavnske veje, har
jeg set.
> Med sine 16.500-17.000 kr/stk er den også i en mere rimelig
prisklasse.
> ScooterCity i Hillerødgade/Kbh har nærmest udelukkende specialiseret
sig i
> Vespa ET2 og ET4. Jeg har ikke selv prøvet handle hos dem, men har dog
sent
> en travl fredag eftermiddag kort før lukketid oplevet at få rigtig
> kvalificeret og venlig hjælp af en af mekanikerne, som tog sig god tid
til at
> hjælpe og besvare spørgsmål uden beregning. Det er bedre behandling,
end jeg
> har fået ved mange andre værksteder.
>
>
> > Men mht PM-Tunings udstødning, du kommer til at elske den!!!!!
> > Din scooter, som jo er en firtakter, i stedet for det der ose
totakts
> > halløj, kommer til at lyde multifed! Den får den fedeste dybe
buldren,
> > især når man vrider lidt på øret!!!! Prøv når du får den monteret at
> > køre igennem en parkeringskælder eller under et halvtag og luk helt
op,
> > folk springer tilside fordi de tror det er den største kværn der
kommer!
> > HE HE.
>
> Lyder godt bort set fra at jeg jo som sagt kun har en 50 ccm
2-takts-Vespa
> ET2.
> Ville udstødningen kunne gå fornuftigt sammen med en ET2'er??
>
>
> > Jeg har sågar oplevet at køre ind på en tankstation hvor der holdt
en
> > masse harlyer parkeret, de var mere interesserede i min Vespa end de
var
> > i harlyerne, det var lidt en sjov oplevelse
>
> He he
>
>
> > Men alt i alt kom det min udstødning fra starten af, altså uden det
> > ekstra forrør til at koste ca 2750,- med fragt og moms (17%, da den
jo
> > er fra england). Og jeg vil sige at de penge er sgu givet godt ud.
>
> Prisen lyder ok. Hvad koster en original Vespa-lydpotte i øvrigt??
>
>
> > (..) og det kan bare ikke udnyttes pga den FU.....
> > omdrejningsbegrænser.
>
> He, du må da se at finde frem til den omdrejningsbegrænser, så du kan
køre
> frit....
> Prøv at spørge dig for i nogle af de udenlandske newsgroups, hos dit
lokale
> værksted eller hos andre Vespa-kørere.
>
> Og by the way, hvis du ikke har prøvet det, så kan jeg kun anbefale
dig at
> kigge indenfor i news:dk.fritid.motorcykel - en kanon god og lærerig
> nyhedsgruppe om alle former for oplevelser med alle former for
køretøjer på
> MC-plader, og så har gruppen en rigtig behagelig omgangstone
skribenterne
> imellem, og fremfor mudderkastning skinner køreglæden virkelig igennem
>
> --
> mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
> Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13.
aug.
> Er der nogen, som har en god mc til salg for en fornuftig penge?
>
>
>
Hejsa. Sorry jeg misforstod dit sidste indlæg, jeg troede det var noget
du havde skrevet mht et4. derfor fik du helet smøren med montering og
hele molevitten.
Nå men anyhows, grunden til jeg er i bessidelse af en et4 er at den er
et arvestykke. Min mormor og morfar kørte Vespa i deres unge dage, og
besluttede de vill have en et4 da den kom i 97. Dengang gav de 35000 for
den, latterligt dyrt, og 14 dage senere faldt den 10000 i pris, surt
show.
Men de besluttede så at den skulle gå i arv til mig, og det er jeg
selvfølgelig dybt taknemmelig for. Men havde det nu ikke været for at
jeg havde arvet den, så havde jeg aldrig købt sådan en, den er
dimpelthen for dyr. Så ville jeg også hellere bruge pengene på en mc.
Så jeg render og roder med at finde custom dele til den, og selvfølgelig
tuning og den slags, men selvfølgelig uden at splitte den ad. Den har jo
en hvis affektionsværdi.
Men mht udstødning, så tror jeg næppe at den jeg har vil passe på en
et2. Den er lavet specielt til et4, som jo er en 4takts, og der er
himmelvid forskel på hvor meget modtryk en 4takts- og en 2takts motor
skal have i udstødningen. Men jeg mener at PMtuning også har lavet en
udstødning til et2. og deres produkter er virkelig kvali, håndalvet fra
bunden af.
I øvrigt har det tidligere nævnte firma VE også Chrom dele til både et2
og et4. Da, som du selv siger, et2 og et4 er fuldstændig identiske
undtaget motoren, selvfølgelig, så er det jo et fedt om der står et4
eller et2 under varenummeret.
Jeg har købt chrom, støddeæmper skjold ved forhjul, chrom sidepaneler,
chrom horncover, hvidt baglygte glas og hvide blinklys sæt til den hos
dem. Samt du også kan får specielt værktøj til at holde variatoren fast
med, hvis du skal skille den ad, og et specielt værktæj til at skille
bagerste remskivedel ad med. De har et enormt sortiment i både originale
og uoriginale dele hos VE, og det er billigt, væsentligt billigere end
hvi man tager det hjem fra en forhandler i dk
Jeg kan ikke huske hvad den originale potte koster, men det var dælme
dyrt i forhold til hvad man egentlig får for sine penge. Den originale
potte er også mindst dobbelt så tung som det fra PMtuning.
For lige at skifte emne til MC, hvad kunne du i øvrigt tænke dig for en
mc? Racer, enduro, adventure, custom eller hvad? Jeg har prøvet at køre
p de fleste af dem og har efterhånden gode erfaringer med en del. Har
dog kun selv haft en MC, en Honda 350 twin fra 73, godt og grundigt
bygget om. Var dog nødt til at sælge den, den var simpelthen for slidt.
Så nu kører jeg Vespa, og det har jeg det godt med. Men en dag når jeg
bliver millionær, så skal jeg dælme have en ordenlig kværn. BMW r1100gs
eller KTM LC8, begge Enduro/adventure/all-roaders.
Mvh Anders.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Claus Rolsted (18-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rolsted |
Dato : 18-09-02 22:12 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa. Sorry jeg misforstod dit sidste indlæg, jeg troede det var noget
> du havde skrevet mht et4. derfor fik du helet smøren med montering og
> hele molevitten.
Nå skidt pyt med det - så lærte jeg noget også den dag
> Nå men anyhows, grunden til jeg er i bessidelse af en et4 er at den er
> et arvestykke. Min mormor og morfar kørte Vespa i deres unge dage, og
> besluttede de vill have en et4 da den kom i 97. Dengang gav de 35000 for
> den, latterligt dyrt, og 14 dage senere faldt den 10000 i pris, surt
> show.
Ja rigtig surt med prisen, men lækkert at du fik lov at overtage den.
Jeg ville nok heller ikke lige have tippet , at et sæt bedsteforældre ville
føle sig helt tilpas i sadlen på en mc-scooter, som konstant bliver
fejlvurderet til at være en 45-knallert og overhalet og chikaneret m.m.
> Men de besluttede så at den skulle gå i arv til mig, og det er jeg
> selvfølgelig dybt taknemmelig for. Men havde det nu ikke været for at
> jeg havde arvet den, så havde jeg aldrig købt sådan en, den er
> dimpelthen for dyr. Så ville jeg også hellere bruge pengene på en mc.
Ok, jeg forstår .
> Men mht udstødning, så tror jeg næppe at den jeg har vil passe på en
> et2. Den er lavet specielt til et4, som jo er en 4takts, og der er
> himmelvid forskel på hvor meget modtryk en 4takts- og en 2takts motor
> skal have i udstødningen.
Ja, det tænkte jeg jo nok, men var for doven til at undersøge dine links for
ET2-lydpotter
> (..) Men jeg mener at PMtuning også har lavet en
> udstødning til et2. og deres produkter er virkelig kvali, håndalvet fra
> bunden af.
> I øvrigt har det tidligere nævnte firma VE også Chrom dele til både et2
> og et4. Da, som du selv siger, et2 og et4 er fuldstændig identiske
> undtaget motoren, selvfølgelig, så er det jo et fedt om der står et4
> eller et2 under varenummeret.
Lige præcis. Jeg har gemt dine links et sikkert sted, så jeg kan trække dem
frem, når jeg engang skal bruge en ny udstødning el.a..
> Jeg har købt chrom, støddeæmper skjold ved forhjul, chrom sidepaneler,
> chrom horncover, hvidt baglygte glas og hvide blinklys sæt til den hos
> dem. Samt du også kan får specielt værktøj til at holde variatoren fast
> med, hvis du skal skille den ad, og et specielt værktæj til at skille
> bagerste remskivedel ad med. De har et enormt sortiment i både originale
> og uoriginale dele hos VE, og det er billigt, væsentligt billigere end
> hvi man tager det hjem fra en forhandler i dk
Fedt nok. Du ved ikke tilfældigvis, hvad en kickstarter-pedal står i? (jeg
orker ikke lige at gå online og bladre hjemmesiderne igennem nu (skriver fra
56k-modem)). Det er nemlig en genstands pris, som jeg har hands-on-erfaring
med fra en almindelig forhandler/værksted
> For lige at skifte emne til MC, hvad kunne du i øvrigt tænke dig for en
> mc? Racer, enduro, adventure, custom eller hvad?
Det er helt i orden at skifte emne. Jeg ved ikke helt præcis, hvilken mc jeg
går efter. Et par enkelte ting er dog helt sikkert:
1. Det skal ikke være en med overdrevet racer-stilling, så man får ondt i
arme, skuldre, nakke og r*v bare at køre på arbejde og tilbage
2. Det er ret vigtigt, at den er stabil/driftssikker og ikke kræver rep. i
tide og utide, da jeg vil bruge den til såvel daglig transport som til
fornøjelse + evt. nogle ferieture. Jeg kommer til at køre en del ture med
kæresten (som er ret høj, 183 cm), så hende skulle der også gerne være plads
(og kraftoverskud) til, dvs. som minimum skal den nok helst være på en
400-500 kubik.
3. Derudover skal den kunne drives på et SU-budget, og ansvarsforsikringen på
den skal helst være i det fornuftige prislag
4. Og til sidst skulle jeg måske lige nævne, at jeg _ikke_ er den helt store
ørn til at lave det mekaniske selv (det må komme med tiden - i mellemtiden
vil jeg finde mig en god klub at komme i, hvor jeg kan lære lidt).
5. Mc'en må godt være god i svingene uden nødvendigvis at blive en decideret
racermaskine.
Jeg har i øvrigt ikke nogen præferencer for et specielt mærke.
6. Og til sidst så skal det helst være en cykel, jeg ikke bliver træt af alt
for hurtigt Må meget gerne holde min gejst ved lige i et par år til jeg
er færdig med studiet, og har råd til en "rigtig" maskine
> (..) Jeg har prøvet at køre
> p de fleste af dem og har efterhånden gode erfaringer med en del. Har
> dog kun selv haft en MC, en Honda 350 twin fra 73, godt og grundigt
> bygget om. Var dog nødt til at sælge den, den var simpelthen for slidt.
> Så nu kører jeg Vespa, og det har jeg det godt med. Men en dag når jeg
> bliver millionær, så skal jeg dælme have en ordenlig kværn. BMW r1100gs
> eller KTM LC8, begge Enduro/adventure/all-roaders.
Ja jeg er også glad for min Vespa-pige. Hun har tjent mig godt, og så er
jeg helt vild med retro-kurverne/designet.
Helt perfekt til bykørsel frem og tilbage i Storkøbenhavnsområdet!!
--
mvh. Claus Rolsted - staaaaaaaadiiiiiiig motorcyklist uden mc
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
Er der nogen, som har en god mc til salg for en fornuftig penge?
| |
funkyman (21-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 21-09-02 17:03 |
|
Halløjsovs! Jeg har lige spenderet en fire timer i sadlen på en af mine
kammeraters nye suzuki bandit 600. Ekstremt letkørt maskine! og
ufatteligt nem at styre! og man skal da også holde pænt fast i svinet
når man rammer de 8500-10000 rpm, så sker der noget Det er som om den
næsten fungerer for godt, og opfører sig for pænt på vejen. det tog mig
ca 15 min at lære den at kende. og en relativt god pris for en sprit ny
600. ca 90000. Men, fattigrøve som mig har sgu ikke lige 90000 til en
kværn. men jeg vil skyde på man kan få en brugt som stadig er i god
stand for ca 50000 eller måske mindre. eneste minus jeg umiddelbart kan
finde ved denne mc er at, da den er af japansk fabrikat, har den meget
kort til fodhvilerne. det resulterer i at selv mig, som kun er 175 høj,
hurtigt bliver træt i mine ben og tit må strække dem under kørslen. Min
kæreste som sad bagpå er kun 168, og hun havde besvær med at sidde
ordenligt med sine ben, surt show på en mc til 90000.
Grunden til at japanske mc har så kort til fodhvilerne er,, og det lyder
måske underligt, japanere (altså folket) er jo ikke ret høje! og da
hoveddelen af markedet jo er i japan, og den er udviklet af forholdvis
"små" folk, så er det jo næsten logisk at det er sådan. Men det er vist
nok ikke så meget et problem på honda. jeg har ikke kørt så meget honda,
så jeg skal ikke kunne sige hvordan det er præcist.
Men et par gode råd når du for det meste skal køre med passager. Ikke
under 500 cc. så er der simpelthen ikke overskud i svinet til at lave
overhalinger og måske trække ud af farlige situationer.
En anden ting. Hellere ofre 10000 mindre på en kværn og bruge de penge
på udstyr i form af kluns til at køre i. En jakke med beskyttelse i,
skuldre, albuer og ryg, Handsker, Bukser med beskyttelse ved hoften og i
knæene, støvler med forstærket snude, samt en god hjelm! På den måde
slipper du også for at skulle tænke på at tage regntøj med.
Jeg har jakke og bukser af mærket IXS, et udemærket fabrikat til absolut
overkommelige priser. Min jakke gav jeg ca 3000 for, og bukserne godt
1500. Hjelmen er en Bieffe, ikke det bedste men den er let (meget
vigtigt!!!!) og den er smal for neden i det stykke der sidder mod dine
skuldre, et er også vigtigt, så skidtet ikke presser sig mod dine
skuldre under sving hvor man ligger meget ned. Min hjem vejer 1300 gram,
og det vil jeg sige er det maksimale den må veje. Sørg også for at der
er god luft om dine ører inde i hjelmen så du kan have et par ørepropper
i samtidig. Væn dig til ast køre med ørepropper, for vindstøj giver
altså vedvarende tinitus! tro mig ca 5db på hvert øre! smart
Anders!!!
En anden ting der nåske også er en fed ide at invistere i er en såkaldt
turtleback, hvilket er er stor bøjelig plade af hård plast til at tage
på din ryg under jakken, den er udelukkende lavet til at kunne modtså at
kure på ryggen, og samt til at tage af for eventuelle sten der måtte
ramme din rygsøjle. Den fungerer samtiddig som nyrebælte, som også er
vigtigt. Hvis jeg ikke kører med nyrebælte skal jeg pisse 15 i timen et
par dage efter en lang tur på kværn.
Men for lige at vænne tilbage til turtlebacken. Den reddede en af min
kammeraters liv på en tur til sverige hvor de kørte Off-Road på Yamaha
Tenere og Honda transalp igennem sveriges skove og på skærve-veje. Han
røg af h... til i et sving, og gled meget langt hen af en skærve vej, da
di havde klippet (ja klippet) jakken af ham, for han kunne ikke bevæge
sig, opdagede de en skærv der såd i det sjold der går op langt
rygsøjlen. Havde det ikke været for den turtleback til ca 600 havde han
siddet i rullestol idag. Scary...
Nå men anyhows. her var et par råd om mangt og meget.
GOd weekend du...
Mvh Anders.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
PHK (21-09-2002)
| Kommentar Fra : PHK |
Dato : 21-09-02 17:46 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:yC0j9.13162$Qk5.632963@news010.worldonline.dk...
> det tog mig
> ca 15 min at lære den at kende.
Du springer fra en ET4 over på en 600cc og den har du så lært den at kende
efter at have kørt på den et kvarter?
> Men et par gode råd når du for det meste skal køre med passager. Ikke
> under 500 cc. så er der simpelthen ikke overskud i svinet til at lave
> overhalinger og måske trække ud af farlige situationer.
Hvor tit har du manglet HK til at trække dig ud af farlige situationer på
din ET4?
Hvis du kan rode dig ind i en farlig situation på en ET4 med hvor mange HK -
15 - hvor mange farlige situationer tror du så du kan rode dig ind i med 50+
HK?
--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
| |
funkyman (23-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 23-09-02 12:51 |
|
Lad du nu bare mig om hvad jeg kører på...
Og jo, jeg veksler utroligt meget i hvad jeg kører på. Mange af mine
kammerater har mc, så derfor har jeg prøvet en del forskellige. Den
eneste grund til jeg ikke har mc er fordi jeg ikke har råd.
Men det er jo logisk nok at når man kun har ca 15 hyppere på baghjulet,
så kører man knap så agressivt som hvis man havde, lad os sige 60.
Vespaen kan kun bruges til "sjov kørsel" i byen. På større veje hvor
trafikken ligger med godt 100 kmt skal en overhaling planlægges grundigt
for at det kan lade sig gøre. Det behøver man jo ikke lige på en mc.
Men hvis du også havde kørt på lidt forskelligt, og derefter kommer over
på Bandit 600, så ville du forstå hvad det var jeg snakkede om.
De mc jeg har prøvet at køre på er:
Kawasaki Ninja
Yamaha R1 (med oktan boost anlæg dvs ca 170 hk)
Honda Transalp 600
Suzuki gsx 250
Bsa 350
Honda VFR
Aprilia 250
BMW r 1100 gs
Suzuki bandit 600
Så derfor kan jeg sige at en Bandit er meget let kørt, fordi jeg har
noget at sammenligne med.
Mvh Anders
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
PHK (23-09-2002)
| Kommentar Fra : PHK |
Dato : 23-09-02 15:46 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:d6Dj9.19170$Qk5.902704@news010.worldonline.dk...
> Men hvis du også havde kørt på lidt forskelligt, og derefter kommer over
> på Bandit 600, så ville du forstå hvad det var jeg snakkede om.
Jeg har bl.a. ejet en Suzuki GSX 1100, så jeg ved lidt om det ;)
At du har prøvet at køre på en række cykler gør dig ikke til hundrede meter
mester på en 600 cc fordi du har kørt på den i et kvarter.
Kom igen når du har prøvet at lave hjulspin på en regnvåd kørebane med
120-150 stykker. Kom igen når du har været på kursus i at køre MC. Kom igen
når du har prøvet at være i en situation, hvor en forkert bevægelse med
hånd-, fodbremse eller styretøj bringer din balance i fare. Kom igen når du
har været igennem bare DMC´s grundkursus for ikke at snakke om
mestersvingerkurset.
Man bliver ikke 100 meter mester i at have lånt naboens MC i en ½ time.
Kom igen når du ikke tror du er 100 meter mester ;)
--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
| |
funkyman (24-09-2002)
| Kommentar Fra : funkyman |
Dato : 24-09-02 13:03 |
|
Til Fiskehjernen fra Esbjerg...
Hør her makker. Det går ikke ud på at svine hinanden til, men siden du
nu så gerne vil...
Jeg påstår absolut heller ikke jeg er mester i at køre kværn. Det eneste
jeg ville sige var at en Bandit er meget let kørt, men hvis du absolut
vil tage det ilde op, så er det sgu fint med mig. Jeg sammenligner med
de andre cykler jeg har kørt på, og det er det jeg bygger mine udsagn
på. Men i øvrigt, prøv du bare at køre noget off-road på en transalp, i
stedet for alle dine banecykler. Livet begynder først ved 120 ud af en
snoet skovsti, og ikke på en regnvåd bane. Der skal man fanme have
teknikken i orden. Og i øvrigt karlsmart, så vil jeg skide på dine
meninger, når du absolu vil have det m på den måde.
Og jeg ved ikke hvem det er af os to der tror man er 100 meter mester.
Den der starter med at svine gode råd til, det tror jeg nok nærmere.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
PHK (24-09-2002)
| Kommentar Fra : PHK |
Dato : 24-09-02 13:22 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6nYj9.25423$Qk5.1109686@news010.worldonline.dk...
> Til Fiskehjernen fra Esbjerg...
>
> Hør her makker. Det går ikke ud på at svine hinanden til, men siden du
> nu så gerne vil...
Jeg har ikke svinet dig til. Jeg har fortalt dig om de erfaringer jeg har
samlet ved at bevæge mig rundt på 2 hjul med motor i over 30 år.
Det er dig der begynder at svine til, så EOD.
--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
| |
Claus Rolsted (23-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rolsted |
Dato : 23-09-02 14:21 |
|
"funkyman" <funkyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:yC0j9.13162$Qk5.632963@news010.worldonline.dk...
> Halløjsovs! Jeg har lige spenderet en fire timer i sadlen på en af mine
> kammeraters nye suzuki bandit 600. Ekstremt letkørt maskine! og
Nice, lyder lækkert.
> Men et par gode råd når du for det meste skal køre med passager. Ikke
> under 500 cc. så er der simpelthen ikke overskud i svinet til at lave
> overhalinger og måske trække ud af farlige situationer.
Enig. Præcis derfor jeg søger en mc på minimum 4-500 ccm.
> En anden ting. Hellere ofre 10000 mindre på en kværn og bruge de penge
> på udstyr i form af kluns til at køre i. En jakke med beskyttelse i,
> skuldre, albuer og ryg, Handsker, Bukser med beskyttelse ved hoften og i
> knæene, støvler med forstærket snude, samt en god hjelm! På den måde
> slipper du også for at skulle tænke på at tage regntøj med.
Jep. Har allerede MC-hjelm, støvler, handsker og rygskjold, så jeg mangler
kun selve køredragten.
Og jeg er helt enig med dig i det, du skriver om turtleback'en. Min førlighed
er vigtig for mig.
> Nå men anyhows. her var et par råd om mangt og meget.
> GOd weekend du...
Tak og håber du havde det samme, nu hvor den nye uge allerede er startet.
--
mvh. Claus Rolsted - staaaaaaaadiiiiiiig motorcyklist uden mc
Pt. Vespa ET2 møvert-style | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89
Er der nogen, som har en god mc til salg for en fornuftig penge?
| |
|
|