Ja ikke for at være på tværs, men jeg blev endnu mere forvirret af den
forklaring......... kan godt være at det bare er mig der læser tingene
forkert...............
> > Hej NG
> >
> > Det er næsten med tåre i øjnene jeg ser alle folks forventninger og
> > fejlagtige information om oktan. Så jeg prøver nu at komme med en oktan
> > vejledning / beskrivelse.
> >
> > Oktan tal:
> >
> > Oktan tallet er benzinens MODVILLIGHED til at selvantænde. Dvs. den kan
> > udsættes for større temperature og tryk, før den selv antænder (hvilket
er
> > uønskeligt da gnisten skal bestemme.
> >
> > DVS. højere oktan tal, jo højere kompression kan man køre med!
> >
> > Det giver større effekt, fordi den større kompression giver en bedre
> > forbrændingsgrad (dvs. mere af benzinen bliver brændt, dvs mindre
> uforbrændt
> > benzin.)
> >
> > HVIS det skulle give effekt at hæve oktantallet, uden at ændre på
motoren.
> > så SKULLE brændværdien stige. DET GØR DEN IKKE... tvært imod er der
højere
> > brændværdi i 92 oktan vs 98 oktan. Dette er dog marginalt.
> >
> > Begge ligger omkring 42000Kj/kg
> >
> > Håber dette giver et bedre indblik på hvorfor en højere oktan ikke giver
> > højere effekt.
> >
> >
> >
> > --
> > --
> >
> > Mvh Tommy Fer
> > Suzuki GSXR250
> >
http://fer.adsl.dk
> > tommy@fer.com
>
>
> Hvorfor er det så at man hører om så mange ræcerkørerer bruger det? Det er
> måske kun en myte? Og hvorfor findes der både 92 og 98 benz, hvis der
> alligevel "ikke er nogen forskæl på det!"???? -Jeg må indrømme at jeg ikke
> ved så meget om okatan tal og brændstoff i det heletaget, men jeg syntes
nu
> din teori lyder lidt mærkeligt! -Men jeg er nu også sikker på at du ville
> kunne forklare det lidt bedre!?
>
>
> Med venlig hilsen:
>
>
>
> Oliver Bruchhaus.
>
>