Andmeldelser af musik
Fra : dumdum

Dato : 27-07-02 13:50

Hejsa!

Hvorfor anmelder diverse blade musik? Om man kan lide det eller ej er vel en
smagssag.

Desuden har jeg lige et lille spørgsmål: Har nogen af jer nogensinde set en
CD få 5 i karakter på jubii?

Mvh fra Louise

--
Masser af online spil, chat, sjov og konkurrencer på:
http://www.neopets.com/refer.phtml?username=nulre

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 27-07-02 14:11

dumdum wrote:

> Hvorfor anmelder diverse blade musik? Om man kan lide det eller ej er
> vel en smagssag.

Tjah, hvorfor læser folk dem? Personligt bruger jeg anmeldelser til at
opdage ny musik og skabe et overblik over, hvad der kunne være interessant
at lytte nærmere til eller ej. Jeg har aldrig købt en plade, bare fordi den
havde fået gode anmeldelser, men til gengæld har jeg opdaget en del
kunstnere og bands gennem anmeldelser. For mig betyder teksten i anmeldelsen
væsentligt mere end antallet af stjerner.

/Nikolaj

Fra : GREGERS HANSEN

Dato : 27-07-02 14:39

Anmeldelser i diverse blade skal man altid tage med et gran salt, det gælder
både musik og film og hvad det ellers kunne være. Vi har jo ikke samme
musiksmag, og derfor skal man gå efter hvad man selv synes, men der findes
desværre mange mennesker, som stoler fuld ud på de anmeldelser, som de læser
i diverse blade, aviser og magasiner. NOget som er total grotesk er, når
enten Ekstrabladet eller BT sætter en mand, som elsker heavy rock, til at
anmelde et pop eller R'n'b album, det kommer jo aldrig til at gå godt!

Louise spurgte om Jubii nogensinde har givet et album 5 stjerner, det har de
faktisk, Dan Rachlin gav Michael Jackson's seneste album Invincible 5
stjerner! Men netop det album blev jo nærmest slagtet i mange anmeldelser,
selvom at jeg synes personligt, at det er et rigtig fedt album. Men igen man
har jo heller ikke samme musiksmag...

MVH

Gregers

Fra : Chris

Dato : 27-07-02 14:54

On Sat, 27 Jul 2002 15:39:03 +0200, "GREGERS HANSEN"
<gregers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>...men der findes
>desværre mange mennesker, som stoler fuld ud på de anmeldelser, som de læser
>i diverse blade, aviser og magasiner.

Æhm, tror du virkelig på det? Jeg gør ikke.
Til gengæld har jeg efterhånden luret de forskellige anmelders smag og
udfra dét, gør jeg mig en gang imellem nogle musikkøb og biografture.
Jeg tror til gengæld ikke så meget på anmeldelserne, at jeg gør, hvad
anmelderne siger. Som Nikolaj har indholdet i teksten også mere
betydning for mig end stjernerne.

>NOget som er total grotesk er, når
>enten Ekstrabladet eller BT sætter en mand, som elsker heavy rock, til at
>anmelde et pop eller R'n'b album, det kommer jo aldrig til at gå godt!

Se dét vil jeg give dig eviggyldig ret i. Det mest groteske eksempel
fandt sted efter koncerten med Lenny Kravitz i foråret. Ekstra Bladet
sendte Thomas Treo ud for at anmelde koncerten, og som Treo selv
skriver i anmeldelsen, så har aldrig kunne fordrage Lenny Kravitz. Der
var dømt en dårlig anmeldelse allerede inden, koncerten havde fundet
sted.

Dette er bare et af de mest groteske eksempler. Der findes mange mange
flere fra samtlige aviser. Det gælder ikke kun formiddagsaviserne.

Hygge fra
Chris

Fra : dumdum

Dato : 27-07-02 15:19

Davs igen!

> [...]
>selvom at jeg synes personligt, at det er et rigtig fedt album. Men igen

Hmm... okay... men han er ikke ked af at spare på dem. Nu har jeg aldrig
læst den anmeldelse og jeg har heller aldrig hørt albummet for Michael
Jackson er ikke lige mig. Jeg bruger kun anmeldelser til at høre hvad andre
mener. Det er rart når man synes en CD er helt vildt god og den så får gode
anmeldelser. Altså jeg ville aldrig bruge den til noget ud over det.

Mvh fra Louise

Fra : Johnny Bonde

Dato : 28-07-02 23:49

hos www.underholdningsnettet.dk/cdanmeld.htm

er der mange gode og seriøse CD anmeldelser

--

Mvh. Johnny Bonde
Underholdningsnettet I/S

Fra : Paul

Dato : 29-07-02 00:11

Johnny Bonde <johnny.bonde@underholdningsnettet.dk> wrote:

> hos www.underholdningsnettet.dk/cdanmeld.htm
>
> er der mange gode og seriøse CD anmeldelser

Prøv også panorama.no dersom du leser norsk

Paul

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 03-09-02 18:37

Chris <popeofpop@softhome.net> wrote:

>Dette er bare et af de mest groteske eksempler. Der findes mange mange
>flere fra samtlige aviser. Det gælder ikke kun formiddagsaviserne.

Find dig i Extrabla.. .nåe nej.

-breiler

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 03-09-02 18:36

> [...]

>enten Ekstrabladet eller BT sætter en mand, som elsker heavy rock, til at
>anmelde et pop eller R'n'b album, det kommer jo aldrig til at gå godt!

Eller en Rolling Stones hader til at gå til koncert og anmelde den. Det kommer der
sjældent mange gode facetter ud af. Jeg er holdt op med at bruge EB som evaluering på
noget som helst plan.

-breiler

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 03-09-02 18:31

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote:

> [...]
>at lytte nærmere til eller ej.

>Jeg har aldrig købt en plade, bare fordi den havde fået gode anmeldelser,

Jeg har købt mest musik efter at have hørt det som MP3. Jeg har købt 200 albums inden
for 3 år, hvor jeg i 1992-1998 stort set aldrig købte noget. Og 800+ singler.
Jeg har i de sidste 3 år aldrig fortrudt et køb og aldrig været nede i butikken igen
og bytte det til noget andet.

>men til gengæld har jeg opdaget en del kunstnere og bands gennem anmeldelser.

Til gengæld hører jeg ikke til dem som 'opdager' musik ved at læse andres mening om
den. Jeg får blot mere eller mindre bekræftet typen af musik. Om det skal købes eller
ej er en beslutning som tages inden jeg går i butikken.

>For mig betyder teksten i anmeldelsen
>væsentligt mere end antallet af stjerner.

Netop derfor undgår jeg de korte anmeldelelser *med mindre* anmeldelelsen i kort form
enten er tilsigtet (ej uddrag) og optræder i neutral form (ej i reklame).

En kort anmeldelse er groft sagt alt lige fra en hitliste placering i udlandet (a la
10 mio. lemminger kan ikke tage fejl) på coveret til sådan noget her:

"1st Avenue - Back To Rio. Dansk europop forsøg, der lykkes godt og får kog i
feststemningen. Godt tømret sammen, holder - fin hook. Dansk er dejligt - på
engelsk". Quiz: gæt anmelderens navn :)

-breiler

Hint: anmeldelsen er fra 22 juni 1985.