"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ai45bm$1um0$1@news.cybercity.dk...
>
> Men det gør jeg: Den begynder selvfølgelig ikke at fungere omvendt når det
> er koldt
Det ville jeg også mene, uden dog at skulle gøre mig klog på det.
> Det er rigtigt at koldt smøremiddel som regel er mere tyktflydende (
> Teknisk hedder det, at det har en højere viskositet ) , men her må vi
skelne
> mellem selve kølemediet og smøremidlet i kompressorens lejer.
Det er rigtigt mht. viskositeten. Men hvad mener du med kølemediet? Er det
det freonlignende stads? Det skal jo ikke smøre kompressoren, men pumpes
rundt i systemet af kompressoren.
> Kompressormotoren kan man derimod godt bekymre sig om. Det behøver man
> imidlertid efter min mening ikke, for det smøremiddel, som den er født
med -
> og som aldrig i dens levetid skal suppleres - er ikke i fare for at
hverken
> blive tykt eller på anden måde give kvaler. Der er jo ikke tale om
> almindelig motorsmørelse - som i øvrigt næsten altid er "MULTIGRADE"
> hvilket vil sige, at det er stort set ligeglad med arbejdstemperaturen -
men
> om et højt specialiseret smøremiddel som ikke er temperaturfølsomt i
> temperaturområder, vi her taler om.
Tjae, Du lyder som om du ved en masse om frysere.
) Jeg ved bare at jeg
havde engang en kompressor fra en fryser til at pumpe luft ude i min garage
og om vinteren kunne den være træg ti lat starte. Jeg løste problemet ved at
stille den på svag varme fra en kogeplade. Jeg kan ikke se andet end at det
må skyldes at olien var tykkere når den var kold, hvilket jeg så stadig vil
holde på at smøreevnen er forringet da den er længere om at komme rundt over
det hele. Om det så giver en mærkbar forkortelse af levetiden, tja det ved
jeg egentlig ikke. Det burde jeg måske nok have skrevet i mit første svar.
Mht. multigrade motorolie, så er det også kun stort set. Du vil i de fleste
instruktionsbøger- måske endda alle- til biler finde et skema over hvilken
viskositet der anbefales til de forskellige temperaturer.
> Men SKULLE man tro på, at kold olie er dårlig for en elektromotors helbred
> må man jo tænke på, at efter mindre end et minuts drift er den olie, der
> helt konkret deltager i smøringen af et leje, varmet op til en passende
> driftstemperatur, og så er den påståede "usunde" effekt væk.
Ja men er et minut ikke en forholdsvis stor del af den tid den kører før den
stopper igen, og olien køles igen. Endda hurtigere end som hvis det havde
været i indendørs temp.
MVH Niels