Blærbar lyd: iPod Vs. SONY Net-MD
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 29-07-02 08:02

(Postet her grundet manglende respons i dk.teknik.lyd og med en
forventning om, at I her i gruppen nok kender iPod)

En 5Gb iPod kan købes for 3.190,- hos http://www.apple.dk/ og
understøtter nu officielt Windows :) Derfor er den kommet med i mine
overvejelser ang. bærbar lyd.

Men hvordan er kvaliteten? Brugervenligheden m.v.? Nogen der ejer en
iPod og vil øse af deres erfaringer?

Jeg har også set på SONYs Net-MD*. Hvordan er (lyd)kvaliteten på dem i
forhold til mp3 @ 192kbps? (Jeg har dog efterhånden læst så mange dårlige
reviews af Net-MD, at den er ved at glide ud af mine overvejelser...)

*) Specielt har jeg kig på MZ-N1
(http://www.mp3hardware.dk/product.asp?product=1167&page=1)

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-07-02 11:19

Kasper Damkjær <usenet@damkjaer.net> wrote:

> [...]
> forhold til mp3 @ 192kbps? (Jeg har dog efterhånden læst så mange dårlige
> reviews af Net-MD, at den er ved at glide ud af mine overvejelser...)

Jeg kender ikke Sony fætteren, og jeg har ikke en iPod, men jeg har hørt
en spille. Den spiller godt.

Imidlertid ved jeg at der har været en del skriverier om pludselig
manglende/ringere lyd i en af kanalerne. Det var noget der stod om i en
australsk nyhedsgruppe samt et par andre steder, så der har nok været
noget om snakken.

iPod'en er ihvertilfælde ganske cool. Den synkroniserer selv med iTunes,
som er en musikplayer til Mac og så kan den bruges i en bil, hvis der er
en mini-jack indgang i autoradioen.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-07-02 23:02

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> writes:

> En 5Gb iPod kan købes for 3.190,- hos http://www.apple.dk/ og
> understøtter nu officielt Windows :) Derfor er den kommet med i mine
> overvejelser ang. bærbar lyd.

En (for mig) vigtig forskel mellem en netMD og en iPOd er at iPod'en
ikke kan optage lyd, men alene overfoere filer via FireWire. Det gaar
til gengaeld ganske hurtigt (og hurtigere end netMD'ens
USB-overfoersel) - og skal du alene bruge dimsen til at lytte musik
paa skal det ikke forstyrre dit valg. TIl begge apparater findes der
software det goer overfoersel af musik mellem datamat og musikspille
ganske let. Et minus ved MD'en er dog, at den kun kan sende lyd fra MD
til PC med 1x hastighed, men det gaar hurtigere den anden vej. Med
IPOd'en er der lige stor hastighed begge veje.

iPOd'en er sej ved at alt er samlet i eet. Ikke noget med at skulle
koebe loese medier, som blivre mast og vaek. Det hele ligger paa
en god gammeldags harddisk, som du kan tage backup af paa ingen
tid. Til gengaeld er apparatet noget tungere end MD.

Hvad lydkvalitet angaar: Jeg vil vove den paastand at du ikke kan
hoere forskel paa det ene og det andet medie. JEg tror en
musik-narkoman er bedst stillet med en iPOd. Selv vil jeg gaa efter en
MD, fordi det er et must for mig at den kan optage via mikrofon.

-j

--
18.07.02 - 20.07.02
København - Madrid - Sao Paulo - Santa Cruz - La Paz

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-07-02 23:23

"Janus Sandsgaard" <janus@janus.dk> wrote in message

> [...]
> ikke kan optage lyd, men alene overfoere filer via FireWire. Det gaar
> til gengaeld ganske hurtigt (og hurtigere end netMD'ens

iPod bruger FireWire = 400 Mbit/s.
SONY bruger USB 2 = 480 Mbit/s

Så overførselshastigheden er ikke et problem med SONY, i hvert fald ikke den
ene vej. Det kan godt være det er langsommere den anden vej. Det har jeg
ikke hørt om før.

Mvh. Lars

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-07-02 18:58

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> writes:

> iPod bruger FireWire = 400 Mbit/s.
> SONY bruger USB 2 = 480 Mbit/s

Men hvor mange Mac'er leveres for tiden med USB2?

> Det kan godt være det er langsommere den anden vej. Det har jeg ikke
> hørt om før.

Saadan var det sidst jeg tjekkede for nogle maaneder siden. Rigtig
irriterende (hvis man eksempelvis vil laegge et interview fra MD til
Mac). Maaske SOny har eller vil aendre det i kommende modeller.

-j

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 31-07-02 19:59

> Men hvor mange Mac'er leveres for tiden med USB2?

Det er rigtigt nok.
Men jeg regner med Kasper vil bruge den til PC da han med smil nævner at den
nu kan bruges til windows. Og der findes allerede en del PCI kort til at
sætte i PC'erne. Og andre har det endda som standard på bundkortet.

Mvh. Lars

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-07-02 23:13

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> [...]
> overvejelser ang. bærbar lyd.
>
> Men hvordan er kvaliteten? Brugervenligheden m.v.? Nogen der ejer en

Her et link til en test: http://www.envynews.com/review.php?ID=41. Det er en
test af Mac versionen, men de skriver også lidt om hvordan man kan bruge den
til windows vha. et program som hedder XPlay:
http://www.mediafour.com/products/xplay/. Testen er altså af den "gamle"
udgave, før den som standard kom med fjernbetjening, taske og
windowskompatibilitet.
iPod har yderligere den fordel at den kan have hele din pladesamling
(medmindre den er rigtig stor) på harddisken, samt at du kan bruge den som
mobil harddisk, dvs. at du kan overføre data fra en computer til en anden.
Det er altså ikke kun en MP3 afspiller.
En af de ting som iPod tidligere er blevet kritiseret for er at der ikke var
en prop til at beskytte FireWire stikket. Det er der også nu i den nye
udgave.

Jeg ville vælge en iPod.

Mvh. Lars

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-07-02 23:26

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.mediafour.com/products/xplay/. Testen er altså af den "gamle"
> udgave, før den som standard kom med fjernbetjening, taske og

.... Lige en præcisering. Det er ikke standard for alle iPods at den er
windows kompatibel. Der er 6 udgaver. 3 til Mac og 3 til windows. De 3
windowsudgaver har harddisken formateret anderledes (har jeg læst), så den
kan ikke umiddelbart bruges til Macs, før den bliver reformateret.

Mvh. Lars

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-07-02 23:32

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message

<snip>

> *) Specielt har jeg kig på MZ-N1
> (http://www.mp3hardware.dk/product.asp?product=1167&page=1)

Jeg kiggede lige på siden om iPod:
http://www.mp3hardware.dk/group.asp?group=141.
Det var da mange penge de tager for dem. Priserne på Apples hjemmeside er
noget lavere:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/oikUM1JUYizi0SLF
lE/0.3.0.3.34.19.1.3.1.1.0?485,43

Mvh. Lars

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 31-07-02 21:23

> [...]
>
> En 5Gb iPod kan købes for 3.190,- hos http://www.apple.dk/ og
> understøtter nu officielt Windows :) Derfor er den kommet med i mine

Hmmmmm....
Jeg har lige læst denne tråd i Apples diskusionsforum, angående at den
fryser og springer over tracks hvis man løber med den:
http://discussions.info.apple.com/WebX?50@204.1aSoafRMcGm.67@.2cd78cdd

Måske skulle du tænke dig om en ekstra gang mht. valget mellem Sony MD og
iPod. MD har jo en buffer der konstant bliver fyldt op, så den burde ikke
have problemet.

Jeg havde selv tænkt mig snart at købe en iPod (når den kommer til windows),
men jeg vil da lige vente og følge med i ovennævnte diskussionsforum, for at
se om den nye firmware har afhjulpet problemet.

Mvh. Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-02 21:57

On Wed, 31 Jul 2002 22:23:00 +0200,
> [...]

> iPod. MD har jo en buffer der konstant bliver fyldt op, så den burde ikke

iPod'eb har kamn ligeledes en buffer (og afspiller derfor aldrig
direkte fra disken) - endda på hele 32MB.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 31-07-02 22:08

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> iPod'eb har kamn ligeledes en buffer (og afspiller derfor aldrig
> direkte fra disken) - endda på hele 32MB.

Ja, men den bliver vist først fyldt op når den er ved at være tom, fordi
harddisken så kan være slukket indtil da. Og det er når harddisken igen skal
starte op, for at fylde bufferen igen, at problemerne med låsning opstår.

En MD vedligeholder (så vidt jeg ved) hele tiden bufferen. Derfor kan du
ikke få den til at hakke eller lignende, lige meget hvor meget du ryster
den. Så skal du i hvert fald ryste den kraftigt og længe. Det lykkedes i
hvert fald ikke for mig da jeg havde en (almindelig) MD.

Men nu kommer der jo en ny firmware til iPod, når windows versionerne og 20
GB modellen bliver frigivet. Og så håber jeg at problemet er løst. Jeg vil
da i hvert fald gerne kunne have hele min pladesamling på en 10 GB eller 20
GB iPod. Jeg ville (indtil nu) til hver en tid vælge iPod, pga. dens
brugervenlighed og store kapacitet, men med det beskrevne problem, er jeg da
begyndt at tænke mig om en ekstra gang.

Mvh. Lars