mac til veninderne!
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-07-02 19:02

Jeg har en veninde der skal til at læse biologi og hun har nu spurgt mig om
hvilken computer hun skal købe:

Veninde: "Jeg har set sådan en amitech hvor computer og skærm er bygget
sammen, er det noget?"
Mig: "Tja... Joo deeet..."
Veninde: "Men jeg ved ikke om det skal være bærbar eller stationær?!"
Mig: "Tja - jeg foreslår bærbar - jeg er i hvert fald glad for min (iBook)
og den er vældig praktisk både i forb. med studie og en meget lille
lejlighed."
Veninde: "Jamen er de ikke meget svære at opgradere?"
Mig: "Jo, men er det vigtigt?!"

....og samtalen fortsætter, etc.

Jeg kan jo kun anbefale hende at købe en mac ud fra min aldeles subjektive
vurdering.

Og jeg vil foreslå enten en iMac (Combo) eller en iBook (Combo) i stedet for
det grimme amitech stads!

Og priserne er stort set identiske.

Men er der nogen der ved hvordan en mac egner sig i forb. med et
biologistudie? Det er i Odense hun skal læse og jeg ved at de på universitet
bl.a. har mac'er. Men inden jeg begiver mig ud i at lære hende om mac'ens
lyksaligheder vil jeg gerne høre om andre har erfaringer?

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 26-07-02 19:21

Jeg kan kun sige, at når man køber computer i forbindelse med et
naturvidenskabeligt studie er der lige et par ting man skal tænke på.

Hvis man f.eks. skal bruge computeren til at arbejde med statistik
programmer, så vær opmærksom på at mange uddannelsesinstitutioner gratis
udleverer de programmer som indgår i forelæsninger og øvelser. Desværre sker
det meget, meget tit at programmerne ikke kan køre på en mac.

Der kan også være andre programmer som absolut kun lader sig afvikle på en
windows maskine. Det kan f.eks. være programmer til laboratoriemaskiner,
databehandling af resultater fra laboratorier og små programmer som
underviserne har lavet på deres egne windowsmaskiner.

Selvfølgelig kan man så køre programmerne på uddannelsesstedets fælles
computere (næsten altid windows), men det var jo ikke lige det, der var
meningen med at have sin egen, vel?

Jeg bruger selv mac og er glad for det, men hvor ville jeg gerne have haft
en windows maskine derhjemme mens jeg havde statistik! Husk på at man ofte
bliver eksamineret i netop det program der anvendes til forelæsningerne.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-07-02 19:48

On 26/07/02 20:20, in article B9675F93.5808%nospam@brakmark.dk, "Henrik G.
Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> udleverer de programmer som indgår i forelæsninger og øvelser. Desværre sker
> det meget, meget tit at programmerne ikke kan køre på en mac.

Ja - det er meget ærgerligt - og har efter min mening en særdeles hæmmende
effekt! :(

> [...]
> databehandling af resultater fra laboratorier og små programmer som
> underviserne har lavet på deres egne windowsmaskiner.

Ja - det oplever jeg også selv på informationsvidenskabsstudiet. Men jeg
tror 'problemet' er mere udbredt på de naturvidenskabelige studier.

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-07-02 11:46

On Fri, 26 Jul 2002 20:48:13 +0200, Jesper Møller-Fink
<jmfink@mac.com> wrote:

>Ja - det oplever jeg også selv på informationsvidenskabsstudiet. Men jeg
>tror 'problemet' er mere udbredt på de naturvidenskabelige studier.

Min erfaring fra de naturvidenskabelige studier ved KU er at det
primæert er Linux og ikke windows der benyttes på universitetets
maskiner.
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-07-02 11:51

On 29/07/02 12:46, in article m57akusdmthadakb1svajpgkm4nrkrjk32@4ax.com,
"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> wrote:

> Min erfaring fra de naturvidenskabelige studier ved KU er at det
> primæert er Linux og ikke windows der benyttes på universitetets
> maskiner.

Ok. I så fald er det måske mere fordelagtigt at bruge mac :)

Jeg må hellere prøve at finde noget konkret information om hvordan - og til
hvad - de skal bruge computer.

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 16:09

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> writes:

> Min erfaring fra de naturvidenskabelige studier ved KU er at det
> primæert er Linux og ikke windows der benyttes på universitetets
> maskiner.

Det er sikkert stopprøven.

HVis du ikke kan bruge Linux er du for dum til at gå på
Universitetet. Er det DIKU eller KU du tænker på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 16:14

In article <kk1y9mbmgv.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> HVis du ikke kan bruge Linux er du for dum til at gå på
> Universitetet.

Den ryger lige i citatboksen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 16:41

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Den ryger lige i citatboksen.

Den er nu ellers ikke ny, og du må godt citere det hele hvis du
endelig vil...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 20:41

In article <kkadoaa6ez.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Den er nu ellers ikke ny,

Det er første gang jeg ser den.

> og du må godt citere det hele hvis du endelig vil...

Er der mere?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 20:49

> Er der mere?

Hele afsnittet... Husk det med stopprøven.

Citatfusk er kun tilladt i muddergruppen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 21:10

In article <kklm7ugvre.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hele afsnittet... Husk det med stopprøven.

Så er det jo ikke sjovt længere.

> Citatfusk er tilladt

Tak.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 22:02

> Så er det jo ikke sjovt længere.

Nåh. Næh. Det er det vel ikke. Hvor bruger du dem så???

> Tak.

Javel ja. Skal det forståes som at man nu godt må komme til at klippe
i dine svar til ERS? Det kunne ellers blive interessant...

> MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk

Ja, nej, og ja.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 22:41

In article <kk4reigsdu.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Nåh. Næh. Det er det vel ikke. Hvor bruger du dem så???

Lige pludselig.

> Javel ja. Skal det forståes som at man nu godt må komme til at klippe
> i dine svar til ERS? Det kunne ellers blive interessant...

Det bør være temmelig længe siden jeg har svaret den.

> Ja, nej, og ja.

Kan du bestemme dig?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 23:32

> Lige pludselig.

Sikkert. Giv dem til Christian - så bliver de for alvor væk.

> Det bør være temmelig længe siden jeg har svaret den.

Jojo, men Grougle findes jo :) Ellers citatfusker vi bare lidt
grundigere. Problemos minimalos.

> Kan du bestemme dig?

Ja ... nej ... og jo.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 23:44

In article <kkr8hmb1yr.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sikkert. Giv dem til Christian - så bliver de for alvor væk.

Christian er kendt for at kunne placere selv de mest ubetydelige
livsformer på et kort.

> Jojo, men Grougle findes jo :)

Grouple er en kvinde - den tolker "whatever" som "nej".

> Ellers citatfusker vi bare lidt grundigere.

Føler du dig kreativ?

> Problemos minimalos.

Det sagde hun også i går.

> Ja ... nej ... og jo.

Godt.

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-07-02 09:49

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er sikkert stopprøven.
>
> HVis du ikke kan bruge Linux er du for dum til at gå på
> Universitetet. Er det DIKU eller KU du tænker på?

Det naturvidenskabelige fakultet på KU. På datalogi, matematik, fysik,
kemi(er pt ikke helt sikker på biologi men jeg har da sety biokemikere der
også brugte linux) er det linux/unix maskiner der kører. (Og desværre har
DIKU fået nogle windows maskiner men det taler vi ikke så højt om ;)

Martin

Fra : Morten

Dato : 29-07-02 15:22

Jesper M=?ISO-8859-1?B?+A==?=ller-Fink <jmfink@mac.com> wrote in message news:<B967660D.C01B%jmfink@mac.com>...

> Ja - det oplever jeg også selv på informationsvidenskabsstudiet. Men jeg
> tror 'problemet' er mere udbredt på de naturvidenskabelige studier.

Det har nu overhovedet ikke været et problem for mig. Jeg havde Prolog
det første år og det virkede glimrende på Mac. Andet år var det Java
og her er det rigtig at Forte manglede, men det anså jeg nu ikke for
et problem da alt arbejdet alligevel var gruppearbejde som foregik på
uni.
Om Forte er kommet til OS X ved jeg ikke, men ellers er JBuilder et
glimrende alternativ.

Jeg kender en der læser fysik og han har ingen problemer med at bruge
sin Linux maskine i forbindelse med studiet. Faktisk har jeg indtryk
af at de på studiet primært sidder med UNIX maskiner.

- Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 16:11

spam@borg.net (Morten) writes:

> Om Forte er kommet til OS X ved jeg ikke, men ellers er JBuilder et
> glimrende alternativ.

Forte virker fint. Desværre er Sun gået over til binære installere,
så man skal lave krumspring for at installere det under OS X.

NetBeans (forte gratisudgave) fungere direkte, og har en OS X udgave,
som fungerer glimragende.

JBuilder er først praktisk anvendelig i Enterpriseudgaven, og DEN er
dyr. Forte til uddannelsesformål er nede i omkring 100 kroner pr
licens, sidst jeg kiggede.

> Jeg kender en der læser fysik og han har ingen problemer med at bruge
> sin Linux maskine i forbindelse med studiet. Faktisk har jeg indtryk
> af at de på studiet primært sidder med UNIX maskiner.

Fysikere har brug for at knuse tal på servere, og udvikle deres
programmer lokalt. Dvs deres miljøer er næsten pr automatik Linux og
lignende. OS X ville passe fint.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 29-07-02 16:29

> Fysikere har brug for at knuse tal på servere, og udvikle deres
> programmer lokalt. Dvs deres miljøer er næsten pr automatik Linux og
> lignende. OS X ville passe fint.

Satser jeg også på Ved dog ikke hvor meget jeg glæder mig til at
skrive i LateX eller LyX :-|

anr

"I can't believe it! I'm still not among the hundred most popular
billionaires! I'm behind Adam Sandler, for god's sake!
-Montgomery Burns

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 16:48

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Satser jeg også på Ved dog ikke hvor meget jeg glæder mig til at
> skrive i LateX eller LyX :-|

Hvis du skal lave noget med formler, så brug krudtet på at lære det.
Du vil _ikke_ fortryde det!

<blablabla>
Jeg skrev mit speciale i LaTeX med Emacs og nogen hjælpepakker. Word
kan godt gå hjem og lægge sig.
</blablabla>

Er der nogen der har rodet med TeXShop?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-07-02 17:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Er der nogen der har rodet med TeXShop?

Ja. Hov! 1.19 er ude, hvorfor overser jeg altid den slags?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 19:18

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> Ja. Hov! 1.19 er ude, hvorfor overser jeg altid den slags?

Godt spørgsmål. Vodden er den at arbejde med - store filer, mange
filer, billeder osv?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-07-02 19:32

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

[ Om TeXShop 1.19 ]

> Godt spørgsmål. Vodden er den at arbejde med - store filer, mange
> filer, billeder osv?

Anstændig nok til mine små behov, primært kode og nogle jpeg'er her og
der. Hvor stort er stort og hvor mange filer tænker du på?

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 20:29

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> Anstændig nok til mine små behov, primært kode og nogle jpeg'er her og
> der. Hvor stort er stort og hvor mange filer tænker du på?

Bogstørrelse med illustrationer. Jeg havde en 10-15 filer og omkring
50 skærmdumps, alt i alt 200 sider.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-07-02 21:02

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Bogstørrelse med illustrationer. Jeg havde en 10-15 filer og omkring
> 50 skærmdumps, alt i alt 200 sider.

Det burde ikke give en som dig den store hovedpine.

Ellers er der som regel et par kvikke hoveder på mailling-listen på
<http://www.esm.psu.edu/mac-tex/>. Selv Gerben Weirda skriver der en
gang imellem, hvis det siger dig noget.

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 22:00

> Det burde ikke give en som dig den store hovedpine.

Nøh, men spørgsmålet var om der var noget ved det :) som alternativ
til det jeg kender.

> Ellers er der som regel et par kvikke hoveder på mailling-listen på
> <http://www.esm.psu.edu/mac-tex/>. Selv Gerben Weirda skriver der en
> gang imellem, hvis det siger dig noget.

Beklager. Det siger mig ikke rigtigt noget. I min verden er der Per
Abrahamsen som vedligeholder AUC-TeX.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-07-02 22:11

> Nøh, men spørgsmålet var om der var noget ved det :) som alternativ
> til det jeg kender.

Okay. Hvis man skriver fornuftigt nok, synes jeg den slår terminalen med
et par længder. Men jeg er også så doven.

> Beklager. Det siger mig ikke rigtigt noget. I min verden er der Per
> Abrahamsen som vedligeholder AUC-TeX.

Nå ja, skammeligt nok har jeg aldrig sat mig ind i lige netop den pakke.

Jeg har ikke gravet i det, men mener at finkens TeX-destribution bygger
på Gerbens portering til OS X. Hæng mig ikke op på det

Skal vi stoppe her eller futte til dk.edb.tekst ?

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 22:16

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> Jeg har ikke gravet i det, men mener at finkens TeX-destribution bygger
> på Gerbens portering til OS X. Hæng mig ikke op på det

Der er en teTeX i fink, og den er fin.

> Skal vi stoppe her eller futte til dk.edb.tekst ?

Nøh. Med mindre du har noget epokegørende nyt ud over "jaaa!" eller
"mnjøh" så lados holde her.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-07-02 16:40

On 29/07/02 16:21, in article
7dee4808.0207290621.34a4dc97@posting.google.com, "Morten" <spam@borg.net>
wrote:

> [...]
> og her er det rigtig at Forte manglede, men det anså jeg nu ikke for
> et problem da alt arbejdet alligevel var gruppearbejde som foregik på

Vi blev udsat for Winprolog - nogle af 'tingene' kunne jeg dog fint lave i
Macprolog, men lige så snart det skulle være avanceret måtte jeg bruge
Winprolog. Det er dog noget vpc klarer nemt :)

I øvrigt har vi også arbejdet mest i grupper på vores (det siges vi er et
forkælet studie...) compaq'er - nu har vi dog endelig fået en dual 1 ghz G4
med fcp 3 til multimedie/video, det er vi i hvert fald hele tre der glæder
os over!

> Om Forte er kommet til OS X ved jeg ikke, men ellers er JBuilder et
> glimrende alternativ.

Ja - vi leger endda også med Director, desværre er der ikke en OS X version
af denne.

> Jeg kender en der læser fysik og han har ingen problemer med at bruge
> sin Linux maskine i forbindelse med studiet. Faktisk har jeg indtryk
> af at de på studiet primært sidder med UNIX maskiner.

Ok - jeg har lige læst en kort beskrivelse af det biologistudie min veninde
begynder på - det indeholder åbenbart en del 'formidling' hvor de bl.a. skal
arbejde med video, multimedier etc. - og her er mac'en jo på hjemmebane :)

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m