|
| Hanekes "Kode Ukendt" om storbyfremmedgøre~ Fra : Bo Warming |
Dato : 24-07-02 19:58 |
|
Hanekes "Kode Ukendt" om storbyfremmedgørelse(Grand Bio)
Samme østrigsk-franske team, der producerede "Pianisten" har lavet denne
Cannes-vinder, der hæsblæsende sammenstykker en række handlinger, der
overlapper, vedr afrikanske og kosovo flygtninge i Paris.
Temaet er, at vi snakker forbi hinanden - og symbolet er den kode, som man
skal indtaste for at komme ind i sin opgang i Frankrig, og er den gal, og
alt er tabt.
Filmen skruer sig op til øredøvende dommedagsprofeti, bl.a. fordi etniske
subkulturer intet kan bidrage med, og derfor bliver krævende og klynkende,
dømmesyge og forurettede.
Med min (bevidste) ligegladhed med normal situationsfornemmelse om at
kommunikation skal være 2-vejs følte jeg mig truffet af episoden, hvor en
ung senegaleser sætter sig ved siden af en smuk pariserinde i
undergrundsbanen og siger vitser og fornærmes, da hun flytter til et
fjernere sæde, og han råber og skriger om hendes aristokratiske
overklasse-arrogance og spytter hende i ansigtet.
Endnu er der dog hvidt flertal i de fleste S-tog, og stemningen imod vold
lægger en dæmper på de kulturfremmedes aggressive libido.
Lydhørhed for stemning og vibrationer er en svær en - og måske jeg er
puritansk og virkelighedsfjern, når jeg mener at en spytklat er
udvisningsgrund, hvorimod ufølsomhed for korpsånd på internettet, er en
menneskeret. At man kan ikke såre ved at være sig selv på nettet.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 001 815 364 4235
http://www.glistrup.com
| |
Jeppe Møller (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Jeppe Møller |
Dato : 25-07-02 09:07 |
|
*CUT*
> Med min (bevidste) ligegladhed med normal situationsfornemmelse om at
> kommunikation skal være 2-vejs følte jeg mig truffet af episoden, hvor en
> ung senegaleser sætter sig ved siden af en smuk pariserinde i
> undergrundsbanen og siger vitser og fornærmes, da hun flytter til et
> fjernere sæde, og han råber og skriger om hendes aristokratiske
> overklasse-arrogance og spytter hende i ansigtet.
Skriv venligst spoiler
*CUT*
> Lydhørhed for stemning og vibrationer er en svær en - og måske jeg er
> puritansk og virkelighedsfjern, når jeg mener at en spytklat er
> udvisningsgrund, hvorimod ufølsomhed for korpsånd på internettet, er en
> menneskeret. At man kan ikke såre ved at være sig selv på nettet.
-og hold dig til filmen, vi kender alle dit politiske standpunkt. Hvis du
blot vil høres klarer du det fint, men det er et meget lille skridt frem mod
den fælles erkendelse.
mvh
Jeppe Møller
ps. Hvorfor de store mellemrum mellem dine afsnit? Det hæmmer
læsevenligheden væsentligt.
pps. Jeg er dansklærer så jeg ved godt hvad der er læsevenligt og hvad der
ikke er, selv på internettet
| |
Bo Warming (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 25-07-02 10:17 |
|
> > ung senegaleser sætter sig ved siden af en smuk pariserinde i
> > undergrundsbanen og siger vitser og fornærmes, da hun flytter til et
> > fjernere sæde, og han råber og skriger om hendes aristokratiske
> > overklasse-arrogance og spytter hende i ansigtet.
>
> Skriv venligst spoiler
Ej heller i nedenstående omtale af samme film, krænker jeg de uskrevne
regler om at Spoile
- se filmen og erfar at den har så mange småhandlinger, at omtale er umulig
uden at berøre disse.
Hvis jeg om en Agatha Christie filmatisering havde oplyst om butleren eller
baronen var morderen SÅ havde du haft ret i din kritik.
> -og hold dig til filmen, vi kender alle dit politiske standpunkt. Hvis du
> blot vil høres klarer du det fint, men det er et meget lille skridt frem
mod
> den fælles erkendelse.
Alle vil høres og alle bidrager til fælles erkendelse, og du signalerer
politisk standpunkt ligeså stærkt og offtopic som jeg, og det er alle
fornuftige mennesker tolerante overfor.Vedr hvad er læsevenligt, så gælder
at smag og behag er forskellig, og det er godt at vi alle eksperimenterer
med ny stil.Måske du kan lide militaristisk uniformering og ensretning - jeg
kan ikke.Der er plads til os begge på det dybt og sundt anarkistiske
internet.
........................------------------
Kafka-proces bog/"Kode ukendt"film(Grand)
En mand anholdes, forhøres, tortureres. Han ved aldrig, hvad han er anklaget
for - efter hvilken regel, i hvad sammenhæng. Han bringes til at føle sig
skyldig, men hans logik kan ikke se nogen skyld. Er passivitet en
forbrydelse? Den surrealistiske bog herom "Processen" er et sindsbillede på
det moderne storby-menneskes ofte fortvivlede liv, og selvom den
Nietzsche-inspirerede tjekkiske jøde, Joseph Kafka, ikke foreslår løsninger,
er han hyldet som en der dog bragte lidt klarhed i vore begreber - af både
venstrefløj og højrefløj. Genialt at slippe gennem mediemuren ved at være
lidt kryptisk og mytisk.
For os der ser MINDRE LOVJUNGLE som et mål af næsten så stor prioritet som
FÆRRE INDVANDRERE, og LAVERE SKATTER, er det skønt at Kafka har bragt os i
stue med vore modparter, og at vi nu ikke kun har juleaften, eventyr og
sangskat fælles med bureaukrat-snuderne, men også denne samlende klassiker.
Nogle af de samme kvaliteter har Hanekes tungt handlings-læssede film "Kode
ukendt" - hvor man iøvrigt ser en Kafka-bog i reolen hos en af
hovedpersonerne.
Et par af de mange myte-agtige handlinger, der snor sig sammen, skal nævnes:
1. En fransk landmand pukler med husdyr og bygning af nyt tag til sin lade.
Hans søn har intet at tage sig til, andet end at hjælpe i dette projekt, der
ikke siger ham noget - medierne giver jo de unge foragt for håndens arbejde.
Så han efterlader afskedsbrev og forlader faderen, som han foragter uden
anden grund end at unge gør oprør mod forhåndenværende autoriteter og har
brug for fjendebilleder.
Søster og bror til den unge oprører, mødes med faderen og vil gerne trøste -
men kan ikke andet end komme op at skændes og kritisere hinandens
sentimentale, tomme medfølelse - som jo intet flytter.
2. Vort forskruede film-medie udstilles i sin falskhed, når to smukke unge
skuespillere i et svømmebassin omfavner hinanden og siger "Jeg elsker dig"
til hinanden, og pludselig er deres lille søn ved at dø, fordi han kravler
op på altanen på 20 sal, hvor de bor. "Vi må flytte til et lavere sted",
siger moderen, og faderen lar vær at gå ind i det emne, for det er lettere
at omfavne og trøste hinanden - og glemme drengen, der løber fra dem og som
måske har ulykkesfuglmentalitet i sig. Som da de i svømmebassinet dyrkede
drømmen om kærligheden, dyrker de nu hinandens fælles frygt, opslugt af
politisk korrekt omsorgs-følelse - fremmedgjort og uden at gå efter ondets
rod.
3. Sådan misforståelse fører til at man pludselig slår bak, og når man
kommer hjem og vil ind i sit hjem, som man tror er åbent, og man køber en
gave for at forsones - så er koden stillet om, og man kan ikke komme ind.
Hvornår er koden til fortidens lykkelige Europa smadret af, at aggressioner
er fejet ind under gulvtæppet op har skabt overtryhk, der fører til
vulkanudbrud. Jeg oplevede en for mig lille, tankevækkende vulkan, da jeg
pludselig blev smidt ud af mit parti, uden fornuftig grund,
At jeg har skabt misstemning. der er hobet sig op, er måske grund nok at
aparte kanøfles..
"Instinkter der ikke finder vej ud, vender sig indad" Nietzsche og Freud
| |
Jeppe Møller (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Jeppe Møller |
Dato : 25-07-02 18:05 |
|
Hvorfor kan jeg ikke se mig eget indlæg?
Det er sket før, men jeg kan se at Bo Warming kan svare på det
Jeg bruger Outlook Express- win98
hmmm...
/Jeppe M;
| |
Kevin & Tina (27-07-2002)
| Kommentar Fra : Kevin & Tina |
Dato : 27-07-02 01:32 |
|
> Fra: "Jeppe Møller" <jeppem@groenjord.dk>
> Organisation: Gronjordskollegiet
> Nyhedsgrupper: dk.kultur.film
> Dato: Thu, 25 Jul 2002 10:06:47 +0200
> Emne: Re: Hanekes "Kode Ukendt" om storbyfremmedgørelse(Grand Bio)
>
> Skriv venligst spoiler
Glem BW en gang og altid
Hvis han tager medicin skal han straks holde op, og hvis ikke, skal han
straks begynde.
We train young men to drop fire on people. But their commanders won't
allow them to write fuck on their airplanes because it's obscene! "
( Colonel Kurtz )
--
vh kevin
| |
|
|