lærketræ contra imprægneret fyrretræ
Fra : Henrik Nefling

Dato : 15-02-01 09:38

Hej

Jeg står og skal købe nyt stakit og blev i den forbindelse i tvivl om
forskellen på lærketræ contra imprægneret fyrretræ. Stakitten skal under
alle omstændigheder males, men er der forskel på holdbarheden ???

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-02-01 23:11

Henrik Nefling wrote:

> [...]
> forskellen på lærketræ contra imprægneret fyrretræ. Stakitten skal under
> alle omstændigheder males, men er der forskel på holdbarheden ???

ja, Lærk er mest holdbart. Men Fyr er i dag som regel hårdere.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-02-01 19:28

Peter Ole Kvint wrote:

> ja, Lærk er mest holdbart. Men Fyr er i dag som regel hårdere.

Trykimprægneret træ er mere holdbart end lærk
(http://www.trae.net/leksikon/ART230_1.HTM )
Den side spår dog 10-15 års levetid for lærk med jordkontakt,
ubehandlet. Så hvis stakittet får gori el. lign, har du sikkert stakit
så længe du ønsker.
Til sammenligning skulle ubehandlet Eg og klasse A trykimprægneret træ
holde mindst 25 år i jord.

--Johan

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-02-01 11:20

Hej

Jeg har selv købt lærk hos Lundebord Træ og Farve -- http://www.lftv.dk/

Det er dog ikke så længe siden at jeg har nogen personlig erfaring mht.
holdbarheden.

Prøv dog at kontakt dem -- de kan helt sikkert hjælpe dig videre.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-02-01 19:52

> [...]
> så længe du ønsker.
> Til sammenligning skulle ubehandlet Eg og klasse A trykimprægneret træ

På denne side findes en tabel med tal der meget ligner disse. Derudover er
der dog også nogle gode argumenter for at fravælge trykimprægneret træ:

http://www.greeninfo.dk/faktaark/28xtryk.htm

Som det fremgår af tabellen er robinia en meget hårdfør træsort. Desværre er
den vist ikke helt billig. Landsforeningen Praktisk Økologi har udgivet en
raport om robiniatræ. Den kan bestilles fra foreningens hjemmeside:

http://www.praktiskoekologi.dk/menu/bepublikationer.htm

Mvh
Jakob

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-02-01 20:39

Jakob Bock wrote:

> [...]
> den vist ikke helt billig. Landsforeningen Praktisk Økologi har udgivet en
> raport om robiniatræ. Den kan bestilles fra foreningens hjemmeside:

Jeg er enig mht. til at undgå trykimprægneret træ så vidt muligt. Jeg
hørte fra nogen i USA om Robinie (= (falsk) Akasie = (Black) Locust) der
havde holdt 50 år i jord, men det kommer jo an på, hvor fugtigt jorden
er, og der er også stor variation fra træ til træ, samt fra sted til
sted. Træet skulle gro OK i vores klima, men bruges ikke meget i
skovdrift, fordi stammen er uregelmæssig. Men tømmer i
"stolpe-dimensioner" burde man da kunne få fra sådanne træer. Men er der
nogen, der har en ide til, hvor man opstøver træ fra sådanne mere
specielle træsorter?

--Johan

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-02-01 01:34