parmaskinke
Fra : Henrik Vest

Dato : 22-07-02 17:10

Jeg er ligehjemvendt fra italien og fået (for)købt mig på en parmaskinke
(prosciutto crudo) ... et ordentlig (ja, tillad mig at bruge voldsomme ord) svin
på ca. 8 Kg.

Hvor længe kan en sådan krabat holde - og kan den tåle at komme i køleskab eller
ligefrem i en fryser (som hele stykker eller i skiver) ?

Hvis nu vi er flere stykker, blandt venner og bekendte, der ville deles om den,
hvordan er det så lige det er - er der ikke noget med at sådan en skinke
inddeles i flere "kvaliteter" afhænging af hvor på skinken man befinder sig ?

mvh
Henrik V.

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 22-07-02 23:07

Hej
Jeg aner ikke hvor lang tid sådan et svin kan holde, men jeg kunne
godt tænkte med at vide hvad du måtte slippe for den?

mvh
Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-07-02 13:52

Anders H. Andersen <aha@remove.spamfilter.dk> wrote:

> Hej
> Jeg aner ikke hvor lang tid sådan et svin kan holde, men jeg kunne
> godt tænkte med at vide hvad du måtte slippe for den?

Jeg vil hellere vide hvornår vi skal komme og smage ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : KT

Dato : 23-07-02 08:36

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan er det så lige det er - er der ikke noget med at sådan en skinke
> inddeles i flere "kvaliteter" afhænging af hvor på skinken man befinder

Hej Henrik.

Nu ved jeg ikke så meget om parmaskinke, men jeg kan da huske, at mine
forældre - efter også at have forkøbt sig til de grader - skar skinken ud i
skiver og frøs det ned i portioner. Så vidt jeg husker smagte det ganske
glimrende efter optøning.........

Mvh. Line

Fra : Fru Hof

Dato : 23-07-02 08:50

> Hvor længe kan en sådan krabat holde - og kan den tåle at komme i køleskab
eller
> ligefrem i en fryser (som hele stykker eller i skiver) ?

Hej!

Jeg har flere gange prøvet at købe en hel skinke. Jeg har opbevaret den
indsvøbt i et viskestykke ophængt i et køligt rum, og den har holdt sig lige
til sidste skive. Tilsidst er den unægtelig noget hård at skære ud, men
smagen har der ikke været noget i vejen med. Svær og andre rester er en
fortinlig basis for minestrone dvs at jeg hakker et løg, svitser det, putter
skinkerester i og tilsætter vand. Det hele småsimrer ca 1/2 time, hvorefter
skinkerester hives op inden grøntsagerne kommes i.

mvh
Tove

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-07-02 01:08

> [...]
hvorefter
> skinkerester hives op inden grøntsagerne kommes i.

Hmm .. lyder lækkert, omend det lyder som en dyr basis (skinken) for en
suppe

Men hvilke grøntsager er det lige man bruger ?

Gulerødder, persille, ærter og ...?

mvh
Henrik V.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-02 08:47

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comxx> writes:

[snip om minestrone]

> Men hvilke grøntsager er det lige man bruger ?
>
> Gulerødder, persille, ærter og ...?

Det man nu lige har i køkkenet! Løg, porre, gulerødder, selleri,
blomkål, broccoli, bønner osv...

Jeg har aldrig kommet ærter og majs i og ligeledes tror jeg ikke
fennikel vil smage godt. Men jeg svitser bare en gang bacon, tilsætter
alle grøntsagerne, svitser dem lidt og hælder så tomater ved, enten på
dåse eller friske. Et kvarters tid før man skal spise kommes nudlerne
i. Serveres med parmasanost i store mængder.

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-02 21:42

Henrik Vest <hallo_derude@hotmail.comxx> wrote:

Fru Hof skrev:

> Hmm .. lyder lækkert, omend det lyder som en dyr basis (skinken) for en
> suppe

Ikke at jeg skal tage ordet ud af munden på Fru Hof, men hun skriver no
netop "rester" - og dem får du altså nogen af, når du skal til at skære
i og fortære skinken.

Og hvad pokker: Pengene er jo sat i svinet (undskyld!)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-02 21:42

Fru Hof <p.hoffmann@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> skinkerester i og tilsætter vand. Det hele småsimrer ca 1/2 time, hvorefter
> skinkerester hives op inden grøntsagerne kommes i.

Det med et køligt rum er nok ret vigtigt. Har prøvet det samme nogle
gange. Det er fornøjelse at have sådan en skinke hængende og at bruge
den (naturligvis).
Som en anden skriver er det nok senest ved juletid, at den ska være
spist.

Igennem mange år forærede jeg mig selv et røget lammelår med ben (uden
sammenligning i øvrigt) til min fødselsdag i begyndelsen af december.
Hængte det op i vores spisekammer (1) og spiste af det dagligt indtil
juleferien, så fik svigerfamilen resterne af 'knoglen' - de var
ellevilde. Men der sad jo også det gode 'lægstykke' tilbage. Det er rent
slik !

Tips til opbevaring: vacuumpakning af skiverne i køleskab (spørg din
slagter om assistance), frysning er ikke helt så godt, men anvendeligt.

(1) Vores vært vil 'modernisere' vores køkken - det fjols! - og vi
mister dermed vores elskede spisekammer. HTH er det rene pap og fordærv
mod et forrammekøkken med spisekammer. Undskyld, men det skulle bare
lige ud - for vi er ret frustrerede over det.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-02 11:54

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> Jeg er ligehjemvendt fra italien og fået (for)købt mig på en parmaskinke
> (prosciutto crudo) ... et ordentlig (ja, tillad mig at bruge voldsomme
ord) svin
> på ca. 8 Kg.

Ægte parma eller 'bare' en crudo?

> Hvor længe kan en sådan krabat holde - og kan den tåle at komme i køleskab
eller
> ligefrem i en fryser (som hele stykker eller i skiver) ?

Jeg har haft sådan en svend til at hænge fra sommerferien til jul i et
køkken - blot blev den noget tørrere efterhånden og så skar jeg fedtlaget
helt fra - jeg fornemmede en vis harskning til slut.
Har også prøvet at fryse skiver - det fungerer fint.

vh
Jan

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-07-02 01:03

> Ægte parma eller 'bare' en crudo?
Jeg har lige taget den ud af køleskabet og sidder her med den, ved min side.
Crudo, står for, så vidt jeg ved, at skinken er lufttøret ... det her er
(ifølge etiketten) en Prosciutto di Parma - men da den er pakket ind i noget
lufttæt sølvpapir, har jeg lidt svært ved at se om stemplet (det med kronen)
er på.

Jeg ved ikke om det er producentens navn, men med store typer står der
Bianchi Ugolotti og i bunden står der Brendolan Prosciutto S.p.A.

> [...]
> helt fra - jeg fornemmede en vis harskning til slut.
> Har også prøvet at fryse skiver - det fungerer fint.

Jeg kan se af etiketten at de vist anbefaler en opbevarings temperatur på +5
til +10 grader ("..consever a temperature de +5 à +10 C. Vendre a poids").
Da du havde den hængende, var du ikke bange for at der gik spy i den ?

Jeg talte med "mit andet køkken" til aften - en lokal ristorante - og de
fortalte mig at de brugte ca 5 kilo pr uge ... et ganske imponerende tal

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-02 12:24

> [...]
> til +10 grader ("..consever a temperature de +5 à +10 C. Vendre a poids").
> Da du havde den hængende, var du ikke bange for at der gik spy i den ?

Jo, og ved nærmere eftertanke trak jeg faktisk også en pose af ostelærred
over den.

vh
JaN

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-07-02 16:03

> +5
>
> Jo, og ved nærmere eftertanke trak jeg faktisk også en pose af ostelærred
> over den.

Men du havde den hængende ved "almindelig" temperatur og ikke ved de lave
temperaturer som der står på min pakke ?

Har jeg forøvrigt købt katten i sækken, eller er det en ægte Parma, eller kan
man først se når sølvpapiret pilles af ?
Henrik V. hallo_derude@hotmail.com

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-07-02 07:50

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> Men du havde den hængende ved "almindelig" temperatur og ikke ved de lave
> temperaturer som der står på min pakke ?

Ja, inspireret af nogle pragtfulde historier om gamle skinker, der har hængt
50 år ved skorstenen på et loft og stadigvæk var spiselige.
Men jeg kan godt love dig at vi gik rundt om svinet - og da vi nåede til jul
var betænkeligheden så stor at der resten blev brugt som bacon og til suppe.
Jeg skal blot tilføje at jeg heller ikke har lavet dette stunt siden .
Men bortset fra fornemmelsen af at fedtet var ved at harskne holdt skinken
sig altså glimrende.

mvh
Jan

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-07-02 16:19

Nu hvor jeg har sparket bolden igang.

Inden mit visit i Italien, var jeg et smut forbi Luzembourg og var inde og se et
kæmpe supermarked der lå ude i Plateau Kirchberg (?), som hed Auchan.

Hele stueplanet (større end en stor Føtex) var ene og alene helliget mad og vin,
manner jeg ku' ha' tilbragt timer derinde (hvad jeg sådan set også gjorde).

Nuvel et sted i butikken faldt jeg over et stativ hvor der hang massevis af den
spanske tørrede skinke a la Parma (kan ikke huske hvad de hedder).
Skinkerne hang frit fremme ved stuetemperatur, til beundring og berøring for
alle og havde en holdbarheds dato frem til oktober/november.
Men alle skinkerne havde grønlige plamager, a la mug, på - er det normalt for
den spanske fætter eller burde de være smidt ud ?
Prisen var forøvrigt ca. ? 50,- for ca. 7 kg (jeg ved ikke om der var ben i).

Henrik V. hallo_derude@hotmail.com

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-07-02 16:25

> ... Luzembourg ...
Luxembourg

> Prisen var forøvrigt ca. ? 50,-
Eurotegnet har det åbenbart ikke godt i en dansk nyhedsgruppe ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-02 18:42

Henrik Vest skrev:

> Eurotegnet har det åbenbart ikke godt i en dansk nyhedsgruppe ?

Jo, men din newsreader skal angive et passende tegnsæt - fx UTF-8
eller ISO-8859-15.

// Klaus

Fra : Henrik Vest

Dato : 26-07-02 00:00

> Jo, men din newsreader skal angive et passende tegnsæt - fx UTF-8
> eller ISO-8859-15.

Jajaja jeg ved at det er off topic, men i indstillingerne står den til
Vesteuropæisk (ISO) ?

Henrik V. hallo_derude@hotmail.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-02 06:09

Henrik Vest skrev:

> Jajaja jeg ved at det er off topic, men i indstillingerne står
> den til Vesteuropæisk (ISO) ?

Sikkert, men det er ikke noget den meddeler resten af verden om.

Det er heller ikke helt ligegyldigt om det er vesteuropæisk som i
ISO-8859-1 (Latin1) eller ISO-8859-15, for i Latin1 vil den værdi
som giver eurotegn i ISO-8859-15 blive vist som en skildpadde: ¤.

Nu kan jeg ikke huske hvilken newsreader du bruger, men hvis denne
tråd skal fortsætte, bør det nok være i en passende gruppe - fx
<news:dk.edb.internet.software.mail+news>, hvortil jeg har sat fut
(der findes også en ...mail+news.outlook-express).

// Klaus

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-02 21:42

> [...]

> Inden mit visit i Italien, var jeg et smut forbi Luzembourg og var inde og
> se et kæmpe supermarked der lå ude i Plateau Kirchberg (?), som hed

Auchan er foint nok, men jeg foretrækker til envher tid Carrefour (også
en fransk kæde), især deres egne udvalgte produkter. De er mærkede. Og
så fører de en serie "Reflects de France" med udvalgte varer fra de
forskellige regioner. Det er lækkert.

En sidebemærkning: Reflects har udvalgt noget havsaltet smør fra
Bretagne, det er meget lækkert. Det smager fuldstændigt som det franske
smør, som Føtex fører i øjeblikket - anbefalelsesværdigt. Tror det er af
samme oprindelse.

> Hele stueplanet (større end en stor Føtex) var ene og alene helliget mad
> og vin, manner jeg ku' ha' tilbragt timer derinde (hvad jeg sådan set også
> gjorde).

Det tidsfordriv deler vi !

> Nuvel et sted i butikken faldt jeg over et stativ hvor der hang massevis
> af den spanske tørrede skinke a la Parma (kan ikke huske hvad de hedder).

Det har nok været Serrano. Som du også kan finde i DK - ofte billigere
end Parma. En god skinke efter min smag, men måske nok ikke så 'fin' som
Parma (?)

> [...]
> spanske fætter eller burde de være smidt ud ? Prisen var forøvrigt ca. ?
> 50,- for ca. 7 kg (jeg ved ikke om der var ben i).

I Spanien var der (er?) en kæde af restauranter, der hed Skinkemuseet
(Museo del Jamon) med utallige skinker hængende under loftet og med et
_skinke_spisekort med vel omkring 30 - 35 varianter. Det sku' prøve.

Skinker og fugt er ikke gode venner, derfor anbefaler flere her
frysning, og jeg anbefaler i et andet svar vacuumpakning (> køleskabet).

Vi så 6 kg's Parmaskinker med knogle og fod (!) på tilbud til ca. FF
300,- (prisen i Euro kan jeg ikke huske, men det rimer vist meget godt
med din angivelse). I Carrefour, naturligvis - men de andre kæder har jo
også disse slagtilbud ind i mellem.

Jeg sidder her og fortryder, at vi ikke købte sådan en med hjem ... øv!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:21

"Henrik Vest" skrev d. 22-07-02 17:10 dette indlæg :
> [...]
skinke
> inddeles i flere "kvaliteter" afhænging af hvor på skinken man

Kærer henrik

Faktisk er det slet ikke tiladt at tage madvare med hjem fra
udenlandsrejser

per

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-08-02 20:03

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:0M349.5417$G3.786351@news010.worldonline.dk...
> Faktisk er det slet ikke tiladt at tage madvare med hjem fra
> udenlandsrejser

Har du en kilde til denne påstand?

I Fødevaredirektoratets seneste folder om import af fødevarer fra maj 2002 står der:

"Privatpersoner
Animalske fødevarer fra EU
Privatpersoner kan normalt frit indføre animalske fødevarer (inklusiv nedlagt vildt) fra andre EU-lande og Norge samt fisk og fiskevarer fra Færøerne og Island forudsat, at fødevarerne ikke sælges videre og udelukkende er til eget forbrug. Emballage samt eventuelle rester skal anbringes i affaldscontainere med henblik på senere forbrænding.

Fødevarerne skal indføres i egen bagage i forbindelse med indrejse eller i umiddelbar tilknytning til indrejsen. Fødevarerne kan desuden modtages som pakker."

På denne baggrund ser jeg ingen forhindringer for privat parmaskinkeimport.

PoulC
poulc@ofir.dk