Konfiguration af D-Link DI-206 ISDN router
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-07-02 16:10

Hjælp til konfiguration af en D-Link DI-206 ISDN router

Jeg er kommet til at hænge på at konfigurere en DI-206 ISDN router, der
er ikke en manuel, og mod forventning så er den temmelig meget
anderledes end min gamle DI-106 ISDN router.

Jeg har dog fået lukket den op med Zterm via den serielle port, så jeg
har fået netværksadgang med TeleNet, så hvis der er en der har en
tilsvarende router, der lige vil guide mig gennem de forskellige
vinduer, så kan opsætningen nok gøres på fem minutter.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-07-02 23:02

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> er ikke en manuel, og mod forventning så er den temmelig meget
> anderledes end min gamle DI-106 ISDN router.

Manualerne kan hentes her:
< http://www.dlink.com.au/tech/resources/files/routers/di206.htm>

> Jeg har dog fået lukket den op med Zterm via den serielle port, så jeg
> har fået netværksadgang med TeleNet,

Den har faktisk web-interface.

/Preben

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 23-07-02 10:43

samme erfaring 206 er noget "rod" sammenlinget med 106.
Men giv den en ip adresse via zterm og lav resten med webinterfacet.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 17:16

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> writes:

> samme erfaring 206 er noget "rod" sammenlinget med 106.

Sådan er det når man køber franske biler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-07-02 00:01

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Sådan er det når man køber franske biler.

Der står godt nok "Made in Taiwan" på æsken...!

Jeg har iøvrigt en idé om at routeren er fejlbehæftet, den blev købt for
to år siden til Gammelgaard, den skulle bruges til MacBruger workshops,
og den gang kæmpede jeg med den i to dage, og enden blev at jeg tog min
egen router med til workshoppen.

Routeren har siden stået ubrugt i et skab på Gammelgaard, og nu er der
selvfølgelig ikke garanti længre, så enden kan være at jeg skal ud og
finde en ny eller brugt router til Finn.

Er der nogen der har gode forslag til hvilken ISDN-router der er bedst
til prisen, og vel at mærke noget der kan sættes op fra en Mac.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-02 20:01

Nicolaj Christensen wrote:

> samme erfaring 206 er noget "rod" sammenlinget med 106.
> Men giv den en ip adresse via zterm og lav resten med webinterfacet.

Jeg kan ikke få webinterfacet til at spille, jeg kan kun få adgang med
Zterm og NCSA Telnet, jeg har fire gange resat til factory setting og
kørt metodisk frem punkt for punkt, men det vil bare ikke spille.

Jeg har aftalt med en PC-supporter at jeg lige tager ned til ham og
prøver med RouterMan configurationssoftwaren, hvis det heller ikke
virker, så har jeg en idé om at routeren er deffekt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-07-02 00:08

Nicolaj Christensen wrote:

> samme erfaring 206 er noget "rod" sammenlinget med 106.

Enig - jeg har selv en DI-106 som jeg nu kun bruger til at tilslutte et
par analoge telefoner, jeg kan desværre ikke omkonfigurere den til Finn,
da jeg har glemt password'et, det var iøvrigt de gode erfaringer fra
DI-106 der gjorde at jeg i sin tid bestilte en DI-206'er.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 21:35

> [...]

> tilsvarende router, der lige vil guide mig gennem de forskellige
> vinduer, så kan opsætningen nok gøres på fem minutter.

Ikke fordi jeg kan være til nogen stor hjælp, men da jeg anskaffede mig
et 3Com ISDN Lan Modem fulgte der en CD med .... men konfigurationen
voldte mig store problemer. Til gengæld må jeg også sige, at det
fungerer (næsten) perfekt. F.eks. nyder jeg, at jeg også har intranet
via fætteren ... med to maskiner og en netværksprinter. Det er også
stabilt .... har kørt ca. 1 1/2 år uden at jeg har skullet gøre andet
end at klikke kabler af og på (tordenvejr i horisonten, du véd). Nå,
nej, der har været 2 gange, hvor en eller anden ukurrant diode har lyst
.... så afbrød jeg bare strømmen og satte den i igen lidt senere. Uden
opsætningsproblemer ..... miraklernes tid er ikke forbi?!

Det eneste minus er, at jeg vist nok stillede den til at afbryde efter 1
1/2 minut uden aktivitet .... det giver ikke meget tid til at læse nogle
sider på nettet. Og hvert nyt opkald koster vist kr. 0,25, ik'?

Jeg orker dog ikke at kaste mig ud i re-config af den (3Com har
tilsyneladende også fået en anden og meget mere forvirret HP siden da
.... øv)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 24-07-02 00:17

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det eneste minus er, at jeg vist nok stillede den til at afbryde efter 1
> 1/2 minut uden aktivitet .... det giver ikke meget tid til at læse nogle
> sider på nettet. Og hvert nyt opkald koster vist kr. 0,25, ik'?

Et data-kald over ISDN til et almindeligt telefonnummer koster kun 5 øre
i opkaldsafgift. Hvis du kalder op til et special-nummer (typisk 5
cifrer), så afhænger det af udbyderen.

Jeg bruger den lokale TeleDanmark modem-pulje i Thisted og har netop sat
afbrydetiden helt lavt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-02 00:29

Niels Ebbesen wrote:

> Hjælp til konfiguration af en D-Link DI-206 ISDN router

Jeg vil komme med en afsluttende bemærkning, det har vist at den
pågældne D-Link DI-206 ISDN router har en deffekt mellem modem og
LAN delen, så det er ikke så underligt at jeg ikke har kunnet få
den til at spille.