Reperation af ældre iMac - hvad koster det~
Fra : Lars Myrup Lassen

Dato : 22-07-02 11:59

Min gamle trofaste legekammerat er afgået ved døden. Den var en iMac rev. C,
266 mhz, 6 GB hd.
Kort før døden indtraf blinkede skærmen ganske kort (som om der var klumper
i strømmen) nogle gange. Jeg slukkede
omgående og skilte maskinen ad, for at rense den for støv, da jeg havde
mistanke om det skyldes en kortslutning.
Det lugtede dog ikke brændt. Da jeg havde samlet den igen, startede den
normalt, men efter et par minutter kom strømudfaldene
tilbage og så døde maskinen. Når jeg trykker på startknappen sker der
ingenting overhovedet, hvorfor jeg tror det er stømforsyningen der er gået
til.

Nu overvejer jeg en reperation, men vil gerne høre hvor meget det vil cirka
vil koste (garantien er for længst udløbet). Jeg har kigget
på strømforsyningen og besluttet, at det overstiger mine evner at skifte den
selv (selv om det måske var muligt at finde reservedele).
Jeg vil også gerne vide, hvem der kan reparere den - er det kun
Apple-autoriserede forhandlere.

Som et alternativ, har jeg overvejet at anskaffe et eksternt firewire
kabinet til harddisken, så jeg kan få reddet de data, der ikke kom med på
sidste sikkerhedskopi. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på her?

På forhånd tak

--
Lars Lassen, journalist

Danmarks Transport-Tidende
& Trans Inform
Store Kongensgade 92
DK-1264 København K
TLF. (+45) 3332 0724 mobil +(45) 2072 2824
e-mail: ll@transporttidende.com

www.transporttidende.com
www.transinform.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-07-02 22:20

Lars Myrup Lassen <lars_myrup_lassen@GLEMtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sidste sikkerhedskopi. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på her?

Jeg har en iMac rev a. som fejler nøjagtigt det samme. Jeg gav den et
nyt batteri og så startede den fint igen, men efter et par timer var den
gal igen.

Det er strømforsyningen.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik

Dato : 22-07-02 22:56

On 22/07/02 23:19, in article 1ffqwqw.1fajv761kn24tsN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Jeg har en iMac rev a. som fejler nøjagtigt det samme. Jeg gav den et
> nyt batteri og så startede den fint igen, men efter et par timer var den
> gal igen.
>
> Det er strømforsyningen.

Du skal passe på med at købe firewire kabineter dvs. Den firewirebridge der
sidder i, skal være den nyeste af slagsen incl. firmware, ellers kan du få
problemer med at mounte din disk etc. se evt. dette link:

http://www.wiebetech.com/products.html

Det er først ny at firewirebrigdene er ved at virke optimalt dvs. At har du
købt en brænder f.eks. en onetech for 1 år eller 2 siden og ville udskifte
drevet eller disken til noget hurtigere, så er det ikke sikkert at det vil
virke optimalt eller slet ikke. På de nye firewirebridge kan du normalt
skifte drev/ diske og virke både på Mac og PC.

Macedit

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-02 23:09

> Jeg har en iMac rev a. som fejler nøjagtigt det samme. Jeg gav den et
> nyt batteri og så startede den fint igen, men efter et par timer var den
> gal igen.

Hvor købte du batteriet? Jeg har en bekendt med en iMac rev. a, hvor
batteriet er færdigt.
--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-07-02 10:30

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvor købte du batteriet? Jeg har en bekendt med en iMac rev. a, hvor
> batteriet er færdigt.

Jeg købte en håndful hos batterier.dk - så vidt jeg husker. Jeg har
sendt dem en mail og spurgt, da de ikke fregår af deres site - de har
imidlertid ikke svaret endnu selvom de er flere timer siden.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-07-02 23:44

> Jeg købte en håndful hos batterier.dk - så vidt jeg husker. Jeg har
> sendt dem en mail og spurgt, da de ikke fregår af deres site - de har
> imidlertid ikke svaret endnu selvom de er flere timer siden.

OK. Jeg hører gerne, hvis du hører fra dem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-07-02 08:06

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> OK. Jeg hører gerne, hvis du hører fra dem.

Jeg har fået mail fra dem. De ligger bare under micro batterier. De er
fra TekCell og hedder en halv AA - pris omkring 70,-

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-07-02 14:42

> Jeg har fået mail fra dem. De ligger bare under micro batterier. De er
> fra TekCell og hedder en halv AA - pris omkring 70,-

Perfekt, tak!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-02 01:23

Hej Lars

Lars Myrup Lassen wrote:

> [...]
> tilbage og så døde maskinen. Når jeg trykker på startknappen sker der
> ingenting overhovedet, hvorfor jeg tror det er stømforsyningen der er gået

Det lyder godt nok som en død strømforsyning...

> [...]
> selv (selv om det måske var muligt at finde reservedele).
> Jeg vil også gerne vide, hvem der kan reparere den - er det kun

Jeg fik i vinters sat en ny strømforsyning i en G3 hos OfficeLine. Det kostede
ca. 1200kr. inkl. strømforsyning og montering. - Så det er nok i det leje, du
skal regne med.

Og ja! - du skal foretrække en autoriseret reparatør, når du ikke selv kan
klare det. Jeg har set, hvordan de hersens PC-reparatører har behandlet div.
Mac, og det var ikke just opløftende. - De færreste af dem har i øvrigt de
tekniske manualer til den slags reparationer...

> [...]
> sidste sikkerhedskopi. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på her?

Du kan jo også evt. låne en anden Mac med ATA kontroller og simpelthen flytte
disken over og kopiere data ud fra disken på den måde.

Jeg vil nok mene, det skal være en endda meget stor disk, for at det kan betale
sig at montere den i en FW kabinet, - de er ikke just billige endnu.

Jeg vil også mene, at det godt kan betale sig at reparere den, - hvis du fx.
har en 40gb disk og med meget RAM i den, og hvis det er din 'skrivemaskine', så
er den jo nærmest perfekt til arbejdet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Kristoffer Jensen

Dato : 23-07-02 13:10

Hej Lars.

Ring til Office Line (www.officeline.dk)

De kører en ordning hvor de tager en mac ind og kigger på den. Så kommer de
med et tilbud på reparationen. Hvis du å ikke vil give det, det koster, så
koster det 250 + moms. Men det er da en forholdsvis lille pris. (mener at
det er 250 kr)

Det er det bedste bud jeg kan gi.

Håber du får gang i maskinen igen.

Venlig hilsen.