Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon ixux 330 v. Minolta dimage X
Fra : Kim Bernhart

Dato : 21-07-02 22:17

Hvad skal jeg vælge. Er der kvalitetforskel i billederne ?

Jeg har kigget på http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
men det blev jeg ikke klogere af.

Er der nogen som kan fortælle gode/ mindre gode ting om de 2,

Mvh

Kim

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 22-07-02 17:55

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det blev jeg ikke klogere af.
>
> Er der nogen som kan fortælle gode/ mindre gode ting om de 2,

Tja - jeg kan ihvertfald give dig nogle af mine erfaringer med
Minolta Dimage X.

Jeg købte kameraet fordi det var så lille at man alltid kunne have det
med sig uden at brokke sig over at det er for tungt eller er i vejen,
det glider nemt ned i skjortelommen og bukselommen og er ikke
meget til besvær.

Nu har jeg haft kameraet i nogle måneder og problemer er der jo.

Problemer:
- Batterilåg/Memorycardlåg er meget "løst" dog ikke istykker ENDNU :)
- On/Off knap er meget nem at ramme så når man har den i lommen
kommer man nemt til at tænde for kameraet. Ha et ekstra batteri klart!
- Billederne er sjældent i "perfekt" fokus, de er lidt tågete - ikke ringe -
men
heller ikke rigtig gode. Et engangs-kamera tager bedre billeder :/
- Den husker ikke at man har slukket for flashen når man slukker kameraet,
det betyder at den skal til at "Lade-op" flashen når man vil tage et
billede
og det kan tage tid - så det der med de 1.8 sekunder er ikke HELT rigtig
HELE tiden, det kommer an på hvad lysmåleren mener (og om du tændte
kameraet mens du holdt foran linsen :) osv.
- Den kan ikke alltid fokusere, så mange ganger vælger den at fokusere til
"max".

Det var så det negative jeg har oplevet.

Jeg har dog lært at "undgå" fejlene og har nogle praktiske tips:

1) Indstil menuen til at slukke for kameraet efter 1 minut.
2) Hvis du vil at kameraet skal "huske" at slukke flash'en, så hav kameraet
tændt UDEN TFT skærmen! Kameraet KAN stå i stand-by hele dagen
uden at bruge særlig meget batteri hvis den ikke bruger Skærmen.
3) Zoom ind på dit objekt! Minolta Dimage X'en HAR fokus problemer, det
er kendt nu at nogle modeller har en lidt dårlig placeret CCD
brikke....dette
anerkender desværre ikke Minolta (det betyder jo at de må ud med penger)
men rigtig mange har skrevet om dette på nettet. (mit næste kamera
bliver IKKE
et Minolta pga. deres lidt for
"Nej-vores-produkter-er-perfekte-og-det-er-dig
-der-er-noget-i-vejen-med" holdning) ;/
Hvis du ZOOMER ind på dit objekt kan du nemlig få en "Næsten" perfekt
fokus hvis du rammer midt på zoomen (altså 2 x Zoom).
4) Læg den i skjortelommen, bukselommene vil gnide dit kamera så sølv-farven
på knapperne forsvinder og du har "synlig" slitage.
5) Køb et ekstra batteri til den, dyrt og prisforskellen er stor!
Shop-around!

Men - alt - i - alt - er Dimage X'en et fedt kamera, og jeg ville ikke sælge
mit.
Hvorfor med så meget negativt?

Fordi det er trods alt praktisk, og det har fungeret ok med mig over længere
tid.

Fordele:

1) Lille, ubemærket.
2) Stor opløsning + 3x Optisk zoom i en lille pakke.
3) Lynhurtig USB overførsel (langt hurtigere end mit Casio USB kamera)
4) Hurtig til at tage billeder, man kan tage 10-15 billeder i 1600 x 1200 i
serie
med lidt hurtigere end 2 billeder i sekundet's interval. Dog er
lysfølsomheden på
dette lille kameraet ringe - så der skal ikke rystes meget med hænderne.
5) God blitz trods sin størrelse.
6) Hammernemt at bruge, selv familiens store klumrehoved vil kunne bruge
denne.
7) Video optag med lyd (Nu se DET er verdens mindste video-kamera med lyd)
:)
8) Knaldgod TFT skærm. (Hvordan fik de plads til den m/backlight?)
Imponerende.

Jeg vil sige at det er et LANGT bedre alternativ til lomme-kamera end f.eks
billig-kameraet SiPix mini (det lille man kan få i Merlin for 399 dkr)...men
ok
så koster dette kamera også fra 4200 og oppover som er DYRT for et 2 mp
kamera idag. Men det ER et vindunderstykke teknologi.

Håber du kunne bruge det til noget.

Mvh
Tommy Helgevold

Fra : Kim Bernhart

Dato : 22-07-02 19:08

Mange tak for dine oplevelser med Minolta. Det var bestemt noget som jeg
kunne bruge. Nu skal jeg bare bestemme mig. Det er sjældent at høre både
negativ+positiv kritik.

Mvh

Kim

Fra : J@N

Dato : 23-07-02 13:19

> [...]
> men det blev jeg ikke klogere af.
>
> Er der nogen som kan fortælle gode/ mindre gode ting om de 2,

Her er 3 kameraer oppe mod hinanden:

Canon 330
Nikon 2500
Minolta dimage X