Saftkogning - hvor længe?
Fra : Benny Andersen

Dato : 20-07-02 13:04

Har i dag købt en saftkoger. Desværre lå der ingen brugsanvisning i pakken.

Er der nogen tommelfingerregel for hvor lang tid ca. man skal koge?
F.eks. frosne solbær?

Jeg kan selvfølgelig koge til der ikke mere kommer saft men altså
hvis nogen lige har en grundlæggende vejledning.

Med venlig sommerhilsen -
Benny Andersen

Fra : Astrid nielsen

Dato : 20-07-02 21:52

Hvis du fylder den helt op med f.eks frosne solbær skal du regne med at den
skal koge 2-3 timer. Tjek undervejs om der stadig drypper saft. Ved så lang
tids kogning er det vigtigt også at kontrollere, at den ikke koger tør for
vand. I så fald bliver bunden skæv.

Hvis du koger friskplukkede solbær, varer det kun 1½-2 timer.
Afhængig af bærrenes kvalitet vil der blive 3½-4½ liter saft. Da den mængde
ikke kan være i beholderen uden at det løber ned i vandet skal du således
også lige huske at tømme saft af efter nogen tids kogning.

Måske fik jeg det til at lyde besværligt, det er det absolut ikke
Har selv her tirsdag-onsdag plukket og kogt saft af bærrene fra mine 3
solbærbuske. Resultat: 22 liter saft! Det er jo lige før det kan betale en
timeløn, hvis man sammenligner med Ribena-priser

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-07-02 08:02

> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig koge til der ikke mere kommer saft men altså
> hvis nogen lige har en grundlæggende vejledning.

Har en lille tabel fra en norsk saftkoger:

Bundgryden fyldes halvt med vand. Og varmes op.

På ydergryden, hvor den færdige saft samler sig, kontroleres at slangen
sidder ordentlig fast og at lukkeklemmen er på plads.

Fyld bær eller findelt frugt og sukker lagvis i kurven. Bund og toplag skal
være bær og ikke sukker.
I denne brugsanvisning rummer kurven 4½ - 5 kg bær.
Bærrene må ikke presses sammen.

Sæt kurven i ydergryden og pladser det hele over bundgryden, når vandet
spildkoger. Vandet skal spildkoge hele tiden.

Tap ikke saft af før kogetiden er over.

Blåbær ca. 300 g sukker pr kg bær Kogetid 50-60 min.

Hindbær/
Jordbær ca. 300g sukker pr kg bær Kogetid 40-50 min.

Kirsebær
Ribs
Solbær
Stikkelsbær
Blommer
Rabarber ca. 300-400 g sukker pr kg bær. Kogetid 60-70 min.

Æbler Kogetid 60-70 min.
Pærer ca. 250 sukker pr kg bær Kogetid 40-50 min.

Tyttebær ca. 400 g sukker pr kg bær Kogetid 75-80 min.
(Vi er jo i Norge)

Fuldmoden frugt skal koge lidt kortere en knapt moden frugt.

Til gelé skal bærrene koges UDEN sukker.

Ved ikke, hvor meget du har tænkt dig at rense og skylle frugten. I Norge er
man tilsyneladende ikke så nøjeregnende med skylning af frugt.

MEN: Husk at rengøre og tørre dampsafteren GRUNDIGT straks efter brug.

mvh
Jørgen

Fra : Astrid nielsen

Dato : 21-07-02 22:42

Jeg må tilstå, at jeg aldrig koger sukkeret med. Jeg foretrækker at fryse
den kogte saft og så give den endnu et opkog med sukker, når den skal
bruges. Så bilder jeg mig ind, at saften er mere holdbar, og smager
friskere.

Det er også meget forskelligt fra høst til høst, hvormeget bærrene safter.
Altså er det vanskeligt at ramme rigtig sukkermængde ud fra bærrenes vægt
alene. Sædvanligvis tilsætter jeg 250-300 g sukker pr liter kogt saft (
gælder solbær og/eller ribs )

( Hyldebærsaft kun 150-200 g sukker/liter )

I øvrigt behøver man ikke nødvendigvis fjerne alle blade fra solbærrenen
inden kogning. Skyl den hurtigt i en stor balje og hæld så det der svømmer
ovenpå ud over kanten. Voila, resten ned i kogeren.

Venlig hilsen
Astrid Vest