Chokoladesovs m. sirup
Fra : Susanne

Dato : 17-07-02 23:21

Er der nogen, der kan hjælpe med opskriften på en chokoladesovs, der
består af lys chokolade, piskefløde og sirup? Så vidt jeg husker skulle
det hele bare i mikroovnen.

Venlig hilsen

Susanne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-07-02 16:12

Jeg ville nok give fløden et opkog i en gryde, tage det af varmen og smelte
chokoladen i det varme fløde, for til sidst at tilsætte siruppen.
Så risikere du ikke at chokoladen vliver for varm og kommer til at smage
grimt.

Jakob

Fra : Susanne

Dato : 18-07-02 21:07

Jakob Andersen wrote:

> [...]
> chokoladen i det varme fløde, for til sidst at tilsætte siruppen.
> Så risikere du ikke at chokoladen vliver for varm og kommer til at smage

Det lyder også meget nemt (jeg er ikke så god til det med vandbad). Kan
du eller en anden hjælpe med forholdet mellem ingredienserne?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-07-02 17:19

> Det lyder også meget nemt (jeg er ikke så god til det med vandbad). Kan
> du eller en anden hjælpe med forholdet mellem ingredienserne?

Det er lidt afhængig af hvor tyk du vil have "sovsen" og hvilken chokolade
du bruger, men med:

1 dl. fløde
80 gram chokolade
½ spsk. sirup

hvis du mener at den er for tyk, kan du altid varme lidt mere fløde og
blande i, eller hvis den er for tynd, så tag og varm det hele lidt op (ikke
over 50 grader) og smelt så lidt mere chokolade i soven.
Sirup´en er også afhængig af hvor meget du vil have det til at smage af
sirup, du kan også skifte det ud med honning eller smør, det giver også et
godt resultat..........

Jakob

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:19

"Susanne" skrev d. 17-07-02 23:21 dette indlæg :
> Er der nogen, der kan hjælpe med opskriften på en chokoladesovs, der
> består af lys chokolade, piskefløde og sirup? Så vidt jeg husker
> [...]
Hej susanne

Hvad med denne her

Den skønne chokoladesovs
Ingridienser: 50 g. smør
1 1/2 dl. piskefløde
1/2 dl. piskefløde
1/2 dl. sukker
1/2 dl. lys sirup
50 g. lys chokolade
50 g. mørk chokolade
1 tsk. vanille
1 spsk. mørk rom (kan undlades)
1"2 tsk. nescafé (kan undlades)

Opvarm smør, 1 1/2 dl piskefløde, sukker og sirup under omrøring. Når
det bobler, dufter af karamel og er blevet tykkere, slukkes for varmen.
I en anden gryde smeltes de to slags chokolade forsigtigt i 1/2 dl
piskefløde. Rør vanille, nescafé og rom i. Når chokoladen er smeltet,
hældes karamelen i chokoladeblandingen, og det hældes røres, indtil
massen er ensartet.

Servér den varme chokoladesovs på vanilleis, pandekager eller hvad som
helst. Eventuelle rester af sovsen kan opvarmes forsigtigt eller smøres
på brød, eller hvad man synes.

fundet på http://www.dk-kogebogen.dk

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:19

> [...]

Servér den varme chokoladesovs på vanilleis, pandekager eller hvad som
helst. Eventuelle rester af sovsen kan opvarmes forsigtigt eller smøres

Opskrift fra http://www.dk-kogebogen.dk

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:19

> [...]
> Er der nogen, der kan hjælpe med opskriften på en chokoladesovs, der
> består af lys chokolade, piskefløde og sirup? Så vidt jeg husker

test

http://www.kandu.dk/