Retsina
Fra : jesper

Dato : 17-07-02 19:54

Jeg ved ikke om det er fordi jeg har vænnet mig til smagen, men jeg synes at
harpiks-smagen var meget stærkere i den første retsina jeg prøvede, end i
dem jeg har fået senere. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske mærket på den
første flaske jeg fik, men er der nogen der ved om harpiks-mængden varierer
voldsomt i de forskellige mærker, og eventuelt kan anbefale en der er rigtig
kras?

Mvh. Jesper

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-07-02 19:58

"jesper" <jnie@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om det er fordi jeg har vænnet mig til smagen,

Jo, det er det nok
Min første pilsner som 14 årig var dælme kras,- nu drikker jeg den bare, -
mere end 30 år efter!
Jeg tror smagsløgene svækkes med alderen.

Mht mængden af harpiks og andet teknisk, tror jeg nok vi må lade eksperterne
komme
til, og det gør de nok lige om lidt...

Venligst
Poul

Fra : jesper

Dato : 17-07-02 20:10

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Min første pilsner som 14 årig var dælme kras,- nu drikker jeg den bare, -
> mere end 30 år efter!
> Jeg tror smagsløgene svækkes med alderen.

Og når retsinaen ikke længere smager af nok, er man henvist til REN
terpentin

Mvh. Jesper

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-02 19:59

On Wed, 17 Jul 2002 20:54:13 +0200, jesper wrote:

> [...]
>voldsomt i de forskellige mærker, og eventuelt kan anbefale en der er rigtig

Du har fuldstændig ret i, at harpikssmagen kan variere meget. Faktisk
blev jeg meget skuffet i fjor da vi var på Rhodos, for de fleste af de
Retsinaer vi fik, smagte faktisk ikke ret meget af Retsina.

Her i huset har vi altid købt den billige Tsantali som daglig-Retsina.
Den er ikke voldsomt stærk i smagen, men sammenlignet med de få andre
mærker vi normalt har adgang til at købe her ude på bøhlandet, er det
den bedste.

Nu om dage er harpiks jo noget producenterne tilsætter. I gamle dage
tætnede man gedeskindsvinsækkene med harpiks, når man skulle
transportere vinen til markedet på mulddyrryg. Efter flere uger i en
sådan sæk, tog hvidvinen mere eller mindre smag af harpiksen (og
formentlig også af gedeskindet

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Brian

Dato : 17-07-02 21:54

Lige et tillægs spørgsmål :
Hvordan drikker i jeres Retsina ?, "ren" eller fortyndet med eks. Sprite ?.
Jeg må tilstå jeg kan ikke fordrage Retsina, men flere har sagt det bare
skal fortyndes ?.
Jeg har dog endnu ikke prøvet det !.

Jeg synes at det vi fik på Kreta smagte nærmest muggent, smager det sådant ?
eller kan det have være Retsinaen den var galt med ?.

Mvh. Brian

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-02 22:08

On Wed, 17 Jul 2002 22:54:03 +0200, Brian wrote:

>Lige et tillægs spørgsmål :
>Hvordan drikker i jeres Retsina ?, "ren" eller fortyndet med eks. Sprite ?.

Uhada, jeg har faktisk aldrig tænkt i de baner, at Retsina
kunne/skulle fortyndes eller blandes med noget. Bare ned med skidtet!

>Jeg må tilstå jeg kan ikke fordrage Retsina, men flere har sagt det bare
>skal fortyndes ?.
>Jeg har dog endnu ikke prøvet det !.

Det er nok sådan, at enten kan man lide Retsina, eller også kan man
ikke. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det vil komme til at
smage i andet end ren form.

>Jeg synes at det vi fik på Kreta smagte nærmest muggent, smager det sådant ?
>eller kan det have være Retsinaen den var galt med ?.

Mjoeh, det er da ikke utænkeligt. En lunken Retsina kan nu godt - især
for uvante ganer - have en snært af mugsmag. Det kan selvfølgelig ikke
udelukkes, at proppen kan have haft lidt mug?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Brian

Dato : 17-07-02 22:13

> Det er nok sådan, at enten kan man lide Retsina, eller også kan man
> ikke.
Du har nok ret !

> En lunken Retsina kan nu godt - især for uvante ganer
>- have en snært af mugsmag.
En snært, hmmm, jeg tror jeg må prøve en ny Retsina på et tidspunkt,
for det var absolut ikke kun en smule !.
Det kan jo ikke passe at man ikke kan lide deres lokale drikke,
når man elsker alt andet der er Græsk (Jeg har "vænnet" mig til Raki).

/Brian

Fra : Peter Græbe

Dato : 18-07-02 00:49

"Brian" <b_kjaer@**hotmail.com> skrev:

> Det kan jo ikke passe at man ikke kan lide deres lokale drikke,
> når man elsker alt andet der er Græsk (Jeg har "vænnet" mig til Raki).

Ups? Tænker du ikke på Ouzo? Raki/Rake hører da vist hjemme
længere østover...

--
Peter Græbe

Fra : Brian

Dato : 18-07-02 13:10

> Ups? Tænker du ikke på Ouzo? Raki/Rake hører da vist hjemme
> længere østover...

Nope absolut ikke, Ouzo smager ala Pernod og det er heller ikke en af mine
foretrukne .
Nej det er Raki, og det findes skam også i Grækenland

/Brian

Fra : jesper

Dato : 19-07-02 08:56

"Brian" <b_kjaer@**hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nope absolut ikke, Ouzo smager ala Pernod og det er heller ikke en af mine
> foretrukne .
> Nej det er Raki, og det findes skam også i Grækenland

Smager raki ikke også af anis?

Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-07-02 11:09

Jesper skrev:

> Smager raki ikke også af anis?

I Israel kan man få noget de kalder arak, som er en vandklar drik
(dog mælket ved iblanding af vand) i brændevinsstyrke, og som smager
af anis. Gad vide om den ikke er i samme familie som raki? Navnene
ligner i hvert fald hinanden.

// Klaus

Fra : Ghita

Dato : 19-07-02 20:44

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+ea5e388d-9d74-452f-bf05-
54d1708b402a@news.szn.dk

> [...]
> (dog mælket ved iblanding af vand) i brændevinsstyrke, og som smager
> af anis. Gad vide om den ikke er i samme familie som raki? Navnene

Jeg har boet i Grækenland og min nabo lavede hjemmebrændt raki.
Om den smagte af anis ved jeg ikke med det lugtede meget stærkt
som brændevin.
Han forærede mig en vinflaske med hjemmebrændt da vi skulle
flytte hjem igen, og da jeg hældte det i toilettet var det ikke til at være
indendøre længe efter. Ville ikke skuffe ham ved ikke at tage imod, men
hjemmebrændt af den kaliber på en vinflaske og så igennem den
danske told det havde jeg ikke nerver til.

--
Ghita
- Må vi få masser af sol i dag

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-07-02 21:16

Ghita skrev:

> hjemmebrændt af den kaliber på en vinflaske og så igennem den
> danske told det havde jeg ikke nerver til.

Hæhæ, det forstår jeg godt - jeg ville sikkert have gjort det samme.

// Klaus

Fra : Michael

Dato : 24-07-02 16:55

Raki versus Ouzo