/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Dødelighed af iBook diske ?
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-07-02 20:23


Jeg har en iBook disk der efter en måneds tid nu ligger på dødslejet.
Jeg har to gange oplevet så meget støj under opstart at jeg troede den
aldrig ville komme op igen, så nu stryger den til reperation efter en
backup af mit homedir.

Er der andre der har haft problemer med iBook diske ? Hvor lang er
reperationstiden ?

 
 
Brian Poulsen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Brian Poulsen


Dato : 15-07-02 20:33

Povl H. Pedersen wrote:
> Jeg har en iBook disk der efter en måneds tid nu ligger på dødslejet.
> Jeg har to gange oplevet så meget støj under opstart at jeg troede den
> aldrig ville komme op igen, så nu stryger den til reperation efter en
> backup af mit homedir.
>
> Er der andre der har haft problemer med iBook diske ? Hvor lang er
> reperationstiden ?

Det har intet med iBook'en at gøre som sådan. Det er bare disken der er
stået af. Og desuden er det egentlig bare disken der skal garanti
ombyttes. Jeg har ingen ide om ombytnings tiden. De skal egentlig bare
have en ny travelstar disk fra deres leverandør, hvilket jeg ikke kunne
forstille mig tager så lang tid igen.

Brian Poulsen
-------------
http://fuz.dk


Povl H. Pedersen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-07-02 21:14

On Mon, 15 Jul 2002 21:33:25 +0200,
Brian Poulsen <brian@fuz.dk> wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>> Jeg har en iBook disk der efter en måneds tid nu ligger på dødslejet.
>> Jeg har to gange oplevet så meget støj under opstart at jeg troede den
>> aldrig ville komme op igen, så nu stryger den til reperation efter en
>> backup af mit homedir.
>>
>> Er der andre der har haft problemer med iBook diske ? Hvor lang er
>> reperationstiden ?
>
> Det har intet med iBook'en at gøre som sådan. Det er bare disken der er
> stået af.

Delvis enig. Varme dræber harddiske. Det samme kan for lidt strøm under
opstart, f.eks. i forbindelse med sleep. Så man kan sagtens lave en
designfejl der smadrer diske.

Det kunne også være at der var en batch af diske der var dårligere. Jeg
har på arbejde haft 4 IBM Deskstar 75GXP som hold i snit 2-3 uger.
De strøg retur ret hurtigt, og blev byttet til en anden model. Min
egen 75GXP herhjemme har dog kørt upåklageligt.

> Og desuden er det egentlig bare disken der skal garanti
> ombyttes. Jeg har ingen ide om ombytnings tiden. De skal egentlig bare
> have en ny travelstar disk fra deres leverandør, hvilket jeg ikke kunne
> forstille mig tager så lang tid igen.

Selvom udskiftning af harddisk er noget man normalt forventes at kunne
gøre i en computer (og dermed er det lovligt uden bortfald af
reklamationsret), så er iBook ikke designet så det er det letteste i
denne verden.

Derudover repareres Apple's bærbare ikke i Danmark, men sendes til
Holland. Og jeg skal selvfølgelig have kvittering på at harddisken
er udskiftet, da jeg så har 2 år ny reklamationsret på denne.

Og nu når den skal indsendes, så vil jeg da også lige benytte
lejligheden til at klage over 3 døde pixels. Rød/grøn/blå på
samme position. Derudover larmer mid CD-ROM drev også ind imellem
når det ikke anvendes, kommer med klik lyde ca. hvert sekund.

Jeg kan nok ikke vælge omlevering. Men jeg kan vel om ikke andet
få et prisafslag for de kosmetiske problemer med skærmen.

Hvad er prisforskellen på en perfekt skærm og en med pixelfejl ?
Hvor meget prisafslag skal jeg forlange ?
--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

Martin Edlich (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-07-02 21:23

In article <slrnaj6b8s.4i3.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Hvor meget prisafslag skal jeg forlange ?

Jeg kender ikke til at Apple giver prisnedslag. Hvis det er defekt (nok)
fixer de det, ellers må du leve med det.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Povl H. Pedersen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-07-02 21:29

On Mon, 15 Jul 2002 22:22:51 +0200,
Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
> In article <slrnaj6b8s.4i3.nospam@home.terminal.dk>,
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:
>
>> Hvor meget prisafslag skal jeg forlange ?
>
> Jeg kender ikke til at Apple giver prisnedslag. Hvis det er defekt (nok)
> fixer de det, ellers må du leve med det.

Apple er også underlagt købeloven. Ved eksempelvis lakfejl på biler
gives også prisnedslag. Så der er præcedens for dette.

Jeg kan også leve med at få en fejlfri skærm.

Mit larmende CD-drev gælder det samme. De kan reparere eller udskifte
det, eller forhandle prisnedslag.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

Martin Edlich (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-07-02 21:41

In article <slrnaj6c3p.4p0.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Apple er også underlagt købeloven.

Jada.

> Ved eksempelvis lakfejl på biler
> gives også prisnedslag. Så der er præcedens for dette.

Der er også præcedens for at et vist antal pixelfejl på en LCD-skærm er
normalt og acceptabelt.

> Jeg kan også leve med at få en fejlfri skærm.

Naturligvis. Det er dog ikke sikkert det er noget du får opfyldt.

> Mit larmende CD-drev gælder det samme. De kan reparere eller udskifte
> det, eller forhandle prisnedslag.

Den sidste mulighed kan du med al sandsynlighed skyde en hvid pind efter.

Hvis det er normalt at drevet siger på den nævnte måde, kan du skyde en
hvid pind efter de første to muligheder også.

Bortset fra det, så burde du med lidt held have din iBook tilbage efter
en uge. Få Apple til at sende dig en kasse, så slipper du for en
forhandlers eventuelle sløvhed.

Ud fra ren nysgerrighed, hvordan lyder disken så?

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Povl H. Pedersen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-07-02 22:50

On Mon, 15 Jul 2002 22:41:00 +0200,
Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
> In article <slrnaj6c3p.4p0.nospam@home.terminal.dk>,
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:
>
>> Apple er også underlagt købeloven.
>
> Jada.
>
>> Ved eksempelvis lakfejl på biler
>> gives også prisnedslag. Så der er præcedens for dette.
>
> Der er også præcedens for at et vist antal pixelfejl på en LCD-skærm er
> normalt og acceptabelt.

Nej. LCD skærme sælges løst i flere kvaliteter. Apple har ikke
nævnt at der er 2. sorterings skærme på iBooks. Jeg har også et
spørsmål i Jura gruppen for at se om de mener der er rimelighed
i at få afslag.

I de ca. 15 IBM/Dell/Toshiba jeg har købt på mit tidligere arbejde
har der ikke været en eneste pixelfejl, fordi disse fabrikanter
ikke anvender 2. sortering.

>> Jeg kan også leve med at få en fejlfri skærm.
>
> Naturligvis. Det er dog ikke sikkert det er noget du får opfyldt.
>
>> Mit larmende CD-drev gælder det samme. De kan reparere eller udskifte
>> det, eller forhandle prisnedslag.
>
> Den sidste mulighed kan du med al sandsynlighed skyde en hvid pind efter.
>
> Hvis det er normalt at drevet siger på den nævnte måde, kan du skyde en
> hvid pind efter de første to muligheder også.
>
> Bortset fra det, så burde du med lidt held have din iBook tilbage efter
> en uge. Få Apple til at sende dig en kasse, så slipper du for en
> forhandlers eventuelle sløvhed.

Jeg har selv originalemballagen. Kan man arrange noget pick-up med
Apple ? Det er også muligt at det er lettere at forhandle afslag med
forhandleren ?

> Ud fra ren nysgerrighed, hvordan lyder disken så?

Harddisken larmer meget. Man kan høre den forsøger at få læse/skrive-
hovederne fri, og så falder de tilbage med et ordentligt klunk.

Det tog omkring 10 forsøg bare at få den til at finde disken og boote
op så jeg kunne tage en backup.

Jeg ved jeg har ret, og overvejer om jeg skal tage denne sag hele
vejen af principielle årsager. Apple er en mærkevare, og de skal
levere kvalitet.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

René Frej Nielsen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 16-07-02 22:30

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg har selv originalemballagen. Kan man arrange noget pick-up med
> Apple ? Det er også muligt at det er lettere at forhandle afslag med
> forhandleren ?

Der findes specielle transportkasser som chaufføren kommer med. Du skal
ikke bruge din originale emballage.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Peter Gersmann (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 15-07-02 21:51

Povl H. Pedersen wrote:
> On Mon, 15 Jul 2002 21:33:25 +0200,
>
> Selvom udskiftning af harddisk er noget man normalt forventes at kunne
> gøre i en computer (og dermed er det lovligt uden bortfald af
> reklamationsret), så er iBook ikke designet så det er det letteste i
> denne verden.

iBook er slet ikke designet til at brugeren skal røre ved harddisken. Så
nok er det normalt at skifte skærme, harddiske, grafikkort og tastaturer
på stationære men det betyder jo ikke at man kan skifte skærmen på en
iMac og forvente at garantien dækker - eller selv flå harddisken ud på
en iBook.


>
> Derudover repareres Apple's bærbare ikke i Danmark, men sendes til
> Holland.

Det kommer jo an på hvor du har købt din maskine. Caslon er f.eks.
certificeret til at reparere en lang række bærbare - også nye maskiner.
Hvis du har købt hos en forhandler uden værktsted med kompetence
indenfor bærbare er der selvfølgelig dømt papkasseshow og ventetid i
4-10 dage - sådan er det. Det går næppe hurtigere her midt i ferietiden.


> Og nu når den skal indsendes, så vil jeg da også lige benytte
> lejligheden til at klage over 3 døde pixels. Rød/grøn/blå på
> samme position.
> Jeg kan nok ikke vælge omlevering. Men jeg kan vel om ikke andet
> få et prisafslag for de kosmetiske problemer med skærmen.
> Hvad er prisforskellen på en perfekt skærm og en med pixelfejl ?
> Hvor meget prisafslag skal jeg forlange ?

Absolut intet prisafslag. Philips garanterer at der ikke er lysende
pixels på deres nyeste 15" skærme men AFAIK er der ingen af
producenterne som garanterer mod døde pixels. Og hvor stort er dit
problem...

Du har en skærm med 1024 x 768 x 3 pixels (x3 pga. farverne). Det giver
en skærm med 2.359.296 billedpunkter. Af disse er 3 (tre) defekte.
Det svarer til 0,0001%, hvilket du kræver erstatning for.

Det er klart, at hvis der er flere punkter eller de er uheldigt
placerede, så kan du forvente en reaktion - men 0,0001% er nok liiiiige
i underkanten til at nogen gider tage det seriøst. Især fordi det er
kendt at LCD skærme har det problem. Helt ligesom man ikke får nedslag
på en Trinitron skærm med vandrette sorte linier.

iBook er i øvrigt en fremragende maskine.

Vh.
Peter Gersmann



Povl H. Pedersen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-07-02 22:59

On Mon, 15 Jul 2002 20:51:17 GMT,
Peter Gersmann <sitescripter.nothere@mac.com> wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>> On Mon, 15 Jul 2002 21:33:25 +0200,
>>
>> Selvom udskiftning af harddisk er noget man normalt forventes at kunne
>> gøre i en computer (og dermed er det lovligt uden bortfald af
>> reklamationsret), så er iBook ikke designet så det er det letteste i
>> denne verden.
>
> iBook er slet ikke designet til at brugeren skal røre ved harddisken. Så
> nok er det normalt at skifte skærme, harddiske, grafikkort og tastaturer
> på stationære men det betyder jo ikke at man kan skifte skærmen på en
> iMac og forvente at garantien dækker - eller selv flå harddisken ud på
> en iBook.

Jeg tror, at man ved netop hardisk ikke vil have noget problem.
Selvfølgelig er man selv ansvarlig for eventuelle skader man laver.

>> Jeg kan nok ikke vælge omlevering. Men jeg kan vel om ikke andet
>> få et prisafslag for de kosmetiske problemer med skærmen.
>> Hvad er prisforskellen på en perfekt skærm og en med pixelfejl ?
>> Hvor meget prisafslag skal jeg forlange ?
>
> Absolut intet prisafslag. Philips garanterer at der ikke er lysende
> pixels på deres nyeste 15" skærme men AFAIK er der ingen af
> producenterne som garanterer mod døde pixels. Og hvor stort er dit
> problem...

Der gives prisafslag på biler for kosmetiske fejl, tidligere skader etc.

Og ud af ca. 15 IBM/Dell/Toshiba skærme har jeg ikke set en eneste
med pixelfejl som ikke kunne masseres væk.

> Du har en skærm med 1024 x 768 x 3 pixels (x3 pga. farverne). Det giver
> en skærm med 2.359.296 billedpunkter. Af disse er 3 (tre) defekte.
> Det svarer til 0,0001%, hvilket du kræver erstatning for.

Næh, jeg skal have erstatning for det værditab den døde pixel påfører
mig. Ligesom hvis din bil er impliceret i et uheld, så skal forsikringen
udover at reparere den også give dig erstatning for værditab.

Værditab er reelt, og det er det reelle værditab jeg skal have
erstattet. Ikke in brøkdel procent.

> Det er klart, at hvis der er flere punkter eller de er uheldigt
> placerede, så kan du forvente en reaktion - men 0,0001% er nok liiiiige
> i underkanten til at nogen gider tage det seriøst. Især fordi det er
> kendt at LCD skærme har det problem. Helt ligesom man ikke får nedslag
> på en Trinitron skærm med vandrette sorte linier.

Det er et kendt problem at billige LCD skærme kan have pixel fejl.
Ved en samtale med en Dell teknikker fik jeg også at vide, at hvis
kunder klager, så bytter Dell også skærme med bare 1 død pixel.

Det er muligt at der gælder særregler for erhvervskunder, men det
brude der ikke.

> iBook er i øvrigt en fremragende maskine.

Ja.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

Martin Edlich (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-07-02 23:21

In article <slrnaj6hc9.5e6.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg tror, at man ved netop hardisk ikke vil have noget problem.

Harddisken er ikke en "bruger-udskiftelig del". Hvis du så hvad der
skulle til, ville du forstå hvorfor.

På iBook'en er det svjv kun RAM og Airport-kort det er meningen brugeren
selv skal pille ved.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Peter Gersmann (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 16-07-02 08:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Værditab er reelt, og det er det reelle værditab jeg skal have
> erstattet. Ikke in brøkdel procent.

Nu er der den forskel på lakfejl og døde pixels at sidstnævnte er et
kendt problem som følge af den teknologi der anvendes. Hvis du mener der
er et værditab ved at du ikke kan se 0,0001% af skærmens oplysninger så
er det selvfølgelig en ting du skal gå videre med.

Hvis du mener at værditabet først opstår når du vil sælge maskinen, så
er der den ting ved computere, at de meget hurtigt bliver meget lidt
værd, og at dit værditab ved at sælge en brugt computer til 3-4000,- må
forventes at være marginalt.

Det er en interessant debat og jeg kunne godt ønske mig at producenten
ikke gav sig, så der kom en afgørelse ved en domstol for det her.


> Det er et kendt problem at billige LCD skærme kan have pixel fejl.

Det er et kendt problem at ALLE LCD skærme kan have pixel fejl - bare
spørg her i gruppen. Læs evt. mere på:

<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=id&val=22194>

<http://support.necmitsubishi.com/nec/common/library/lcd_dead_pixel.htm>

Et kig på nettet afslører at normalt skal 10 billedelementer fejle før
skærmen bliver byttet. Hvis DELL har en anden politik jamen så køb en DELL.


Vh.
Peter Gersmann


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste