ADSL og VPN?
Fra : Ron Wood

Dato : 12-07-02 13:12

Jeg har TDC's ADSL ( NetExpress) med fast IP nummer, jeg har en Airport Base
station og 4 Mac's. Indil nu deler Airport ud dynamiske IP adresser til de
tilsluttede Mac's, har altså ikke nogen server, men jeg vil meget gerne at
hver Mac har sit ejet IP-nummer. Hvordan gør man det? Vilken slags IP nummer
skal man bruge for basestationen ( som jo er en slags router) respektive for
hver Mac??

Mvh Ron

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-07-02 13:23

Ron Wood <powerbookg4se@yahoo.se> wrote:

> [...]
> skal man bruge for basestationen ( som jo er en slags router) respektive for

Basestationen deler som standard adresser ud i mellem 10.0.1.2 og
10.0.1.200 via DHCP. Hvis du manuelt indstiller dine Mac'er til numrene
over 200 er du kørende. Eks: 10.0.1.201, 10.0.1.202, 10.0.1.203,
10.0.1.204.

Hvad vil du vide om VPN?

--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Ron Wood

Dato : 12-07-02 13:31

in article [ARTICLE], [NAME] at [ADDRESS] wrote on [DATE]:

> [...]
> 10.0.1.200 via DHCP. Hvis du manuelt indstiller dine Mac'er til numrene
> over 200 er du kørende. Eks: 10.0.1.201, 10.0.1.202, 10.0.1.203,

Tak Michael, vil det sige at jeg ikke skal ændre indstillingen DHCP ( share
a single IP adress) i Airport Admin? Eller skal jeg sætte Airport til
Ethernet Bridging?

/ Mvh Ron

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-07-02 14:46

> [...]

> Tak Michael, vil det sige at jeg ikke skal ændre indstillingen DHCP ( share
> a single IP adress) i Airport Admin? Eller skal jeg sætte Airport til

Ja du lader den bare stå. Hvis du kører i bridgemode skal du have
globale ip-adresser nok til hver enkelt Mac. Du skal også huske at
indtaste DNS information på hver enkelt Mac
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Ron Wood

Dato : 12-07-02 15:02

> [...]

> globale ip-adresser nok til hver enkelt Mac. Du skal også huske at
> indtaste DNS information på hver enkelt Mac

Hvis nu min IP adresse der er tildelt fra TDC er 80.199.4.182 og den interne
Mac adressen er 10.0.1.202, skriver man så 80.199.4.182.10.0.1.202 for at
kunne accesse Mac'en udfra nettet? Eller er det bare mig der ikke har fattet
en brik?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-07-02 15:30

> [...]

> kunne accesse Mac'en udfra nettet? Eller er det bare mig der ikke har fattet

Der er noget du har misforstået.

80.199.4.182 er din IP adresse, som du har fået fra TDC. Hvis jeg skal
kunne komme ind på din Mac via 80.199.4.182, så kræver det at du giver
mig adgang til den. File Sharing skal blandt andet være slået til samt
en del andre ting, men det vil jeg da ikke anbefale dig, da alle så har
adgang.

Hvis du har et netværk BAG din router, så kan du ikke skrive
80.199.4.128 i browseren på en af maskinerne - det vil ikke ske noget
som helst, men du fx. bruger en ftp klient (Fetch), så kan du skrive den
interne IP adresse og så se om du har sat Mac'en rigtigt op. Det kræver
selvfølgeligt at File Sharing er slået til.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-07-02 16:12

> [...]

> kunne accesse Mac'en udfra nettet? Eller er det bare mig der ikke har fattet

Du skal bruge Port overførsel (NAT) for at kunne nå specifikke maskiner
på dit interne netværk. Har du f.eks. en webserver på 10.0.1.203
maskinen skal du i Portoverførsel angive at port 80 skal videresendes
til 10.0.1.203 maskinen.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 23:39

On Fri, 12 Jul 2002 16:01:44 +0200, Ron Wood <powerbookg4se@yahoo.se> wrote:

> [...]
> kunne accesse Mac'en udfra nettet? Eller er det bare mig der ikke har fattet

nej du laver port forwarding til de enkelte maskiner bag routeren,
såfremt du kun har én IP adresse. Hvis du én adresse pr maksine gviver
du hver maskine de IP adresser du har fra din udbyder.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Ron Wood

Dato : 13-07-02 08:27

> [...]

> såfremt du kun har én IP adresse. Hvis du én adresse pr maksine gviver
> du hver maskine de IP adresser du har fra din udbyder.

Ok, tak allesammen for de gode råd! Nu tror jeg nok at jeg vil få det at
fungere! En iskold D'uborg til jer i sommervarmen! / Ron