Allergisk udslæt
Fra : Kitty Leopold

Dato : 11-07-02 23:25

Jeg købte for ca. 3 uger siden et par sandaler af mærket Rohde. Efter at
have gået med dem i 14 dage begynde jeg at få kløe på fødderne.

Dette udviklede sig til at mine fødder både kløede voldsomt, især
underfødderne, men de også hævede så voldsomt og blev derved så ømme at jeg
ikke kunne hverken gå eller stå på mine fødder.

Jeg opsøgte naturligvis min lægen, der gjorde opmærksom på at det kunne være
en allergisk reaktion fra sandalerne (dem havde på, da jeg på dette
tidspunkt ikke mistænke til at det var dem der de skyldige).

Hun fortalte at garvesyren der var blevet brugt til behandling skindene
sagtens kunne give allergisk udslet.

Nu efter ikke at have brugt sandalerne i 4 dage er mine fødder begyndt at se
normale ud igen, og kan gå næsten uden at det gør ondt og det klør næsten
ikke mere.

Jeg synes det er ganske utroligt at et velrenomeret firma kan sende sko på
markedet man nærmest blir syg at at have på. Jeg har før haft sandaler af
dette mærke uden dette resultat, og har aldrig før haft allergiske udslet.

Det er temmelig surt, det har kostet mig 4 sygedage samt et par dyre
sandaler jeg nu ikke kan bruge mere.

Men hvad kan man gøre ved det ?

P.S. Skofirmaet Rohde er til at finde på nettet, men har ingen dansk
inportør man evt. kunne beklage sig sig.

Kitty

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-07-02 23:49

Kitty Leopold <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> wrote:
[snip]
> [...]

> sko på markedet man nærmest blir syg at at have på. Jeg har før haft
> sandaler af dette mærke uden dette resultat, og har aldrig før haft

det er slet ikke sikkert at de sandaler du har haft før er blevet behandlet
med det samme produkt som det du er blevet allergisk overfor...
ligesom det heller ikke er sikkert at du vil reagere på samme måde hvis du
køber en sko af en anden type af samme mærke.......
det er fuldt ud muligt at din allergi er opstået pga disse sko....

og _ALLE_ firmaer uanset hvor velrenomerede de er kan risikere at nogen
bliver allergisk overfor deres produkter....
selv er jeg hamrende allergisk overfor alle mascaraer der står "non
allergisk" på....... hvor fedt er det?? jeg har prøvet forskellige firmaer
og er blevet priktestet men ingen kan fortælle mig hvad det er jeg ikke kan
tåle..... det til trods for at jeg ligner en der har fået flået huden af
rundt om mine øjne i 14 dage efter jeg har haft denne type mascara på.....
det har drejet sig om mascaraer af mærket "MaxFactor" og "Rimmel".....
jeg har dog bare valgt at holde mig til de billigere mærker med "almindelig"
macara fremover.... *G*

> [...]
>
> Men hvad kan man gøre ved det ?
>
> P.S. Skofirmaet Rohde er til at finde på nettet, men har ingen dansk
> inportør man evt. kunne beklage sig sig.

ærlig talt tror jeg ikke du kan opnå en skid i danmark.... måske hvis du
havde levet i usa...
men det er så vidt jeg ved ikke producentens "skyld" at du reagerer med
allergi på deres sko..... men hvis du vil have det konkret at vide så prøv
at spørge i news:dk.videnskab.jura de kan nok bedre råde dig i denne sag....

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Inger

Dato : 07-08-02 22:05

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvad kan man gøre ved det ?
>
> P.S. Skofirmaet Rohde er til at finde på nettet, men har ingen dansk
> inportør man evt. kunne beklage sig sig.

Man bruger meget tit Krom til at garve læder med. Det er absolut muligt at
udvikle allergi overfor dette stof, især hvis du i mange år har gået med
lædersandaler der er garvet med det. Så har dine allergener fået nok af
stoffet og giver sig til at reagere på det, selvom du altså ikke har
reageret før. (Sådan fik jeg ihvertfald forklaret det, da jeg spurgte
hvordan jeg kunne udvikle høfeber i en alder af 23)
Hvis du vil være helt sikker kan du blive testet for det, og derefter kan du
så sige i skobutikken at der ikke må være Kromgarvet læder i
skoene/sandalerne. Hvis det ellers er en professionelt uddannet skosælger
vil han/hun udmærket vide hvad du snakker om.
Det kan dog være svært at finde, og i så fald må du nok sørge for at gå med
strømper fremover

Held og lykke fremover

Inger