> Du må ikke misforstå mig, vi bruge næsten også altid terninger i vores
spil,
> jeg siger bare at det ikke er et krav. Ja det er da klart at langt de
fleste
> rollespil har kampregler, men det er nok også naturligt at en del
scenarier
> vil være konflikt baseret (læs kamp) der er også systemer der stort set
> udelukkende er lavet til kamp, det danske VP (Via Prudensia eller i
> folkemunde: Volds Palle, civ200 og til dels shadowrun for at nævne et
par).
> som begyndende rollespiller bør man nok starte med et mere klassisk
system,
> ad&d eller d&d 3rd ed. for at få en fornemmelse af hvad man senere har
lyst
> til, så kan man herefter til conner etc. evt. prøve andre systemer og til
> sidst finde det/de systemer man selv vil koncentrere sig om. Eller som mig
> bare bruge dem alle
(har spillet rollespil i mere end 12 år nu, fast
2+
> dage om ugen de sidste 3-4 år).
Jamen jeg kan forstå du er en ung rollespiller i forhold til mig så... Og
igen så er jeg en "ung" rollespiller i forhold til dem der spiller i den
gruppe hvor jeg spiller, og sikkert mange andre... Men lad det ligge, for i
rollespil betyder det intet hvor længe du har spillet, men hvordan man
spiller, og hvilke begrænsninger din egen fantasi giver dig... Og man er så
abolut velkommen til at havde en menig om rollespil (og hvad som helst
andet) uanset om man har spillet lidt eller meget...
>
> Det er lidt underligt og egentlig godt på sin vis at vii har de her dialog
> kørende. Vi er ed at læse et problem de fleste rollespillere har eller
> kommer til at stå overfor: en eller anden der ikke ved noget som helst om
> rolle og konflikt spil spørger: hvad er rollespil? der har været ca ligeså
> mange svar som der har været rollespillere tror jeg, problemet er at der
> ikke er nogen nem definition af rolle og konflikt spil, jeg plejer at sige
> noget i retning af: Forestil dig at GM (Game Master, en DM er kun relevant
i
> fantasy hack´n´slash) er en bedstemor der er ed at fortælle sine børnebørn
> en historie, børnebørnene er spillerne, deres opgave er så at spille de
> enkelte personer i historien som bedstemoderen så kæder sammen efter et
> panlagt mønster/mål.
Så afgjort, tit er det som politik eller religion, nogle mener noget og
andre noget andet.
Men jeg syntes nu godt at man kan forklare overordnet hvad det er som er
hovedtræk i de gængse rollespil!
Jeg mener stadigvæk der er en forskel fra at være historielæser, eller
skuespiller på et amatørteater og så at være rollespiller. De fleste
rollespil har kamp regler og fokusere også på dem. De fleste rollespil er
med en random faktor såsom terninger, derfor kan jeg ikke helt forstå
hvorfor skulle være uenig..? Der findes utallige af spil af forskellige
arter som ikke passer lige ind i kamp og ternninger, men det er altså oftest
det som det handler om. (Liverollespil har vi slet ikke været inde på). Kurt
spurgte hvad er rollespil, jeg svare hvad det "hovedsageligt" er... Der
sidder mange der ude der mener noget andet, og det skriver jeg også i første
svar...
> en lille note til dit svar på min kommentar om pc spil, så har du
> misforstået mig. I et pc spil kan man ikke gå ud over den linie der er
lagt
> i spillet, ja der kan slevfølgelig være side quests etc. der får det til
at
> virke mere frit, men i bund og grund er det linært, det er et rollespil
ikke
> nødvendigvis. Derudover er der også et sociale aspekt du nævner og jeg er
> meget enig med dig i at det er en vigtig del af rollespi, selvom jeg har
> spille pbem RPG's (Play By EMail).
Jammen her har du så misforstået.... Jeg skriver eks. spillet BG1 her kan du
vælge en stor del af tiden at gå rundt på må og få hvis du har lyst...(så
længe du holder dig i deres verden) Lige som du sige man ellers ikke kan i
computespil.
Så skriver jeg, som jeg også kan se andre har svaret under denne mail, at i
den nye Neverwinter Nghts (NWN), her kan man spille med en GM, lige som man
kender fra rollespil.... Men man selv om man spiller multi med en DM, så har
man kke samme sociale aspekt med som "gameldaws rollespil"... Faktisk, tror
jeg at jeg selv syntes det er mere rollespil og socialt aspekt i at spille
det i NWN, end via e-mail´s som du praktisere. Men igen vær sin smag,
politik og religeion
>
> Venligst
>
> Leo "Kuruderu" Knøsgaard
>
Venligst
-e.