Peberkværn
Fra : -Carina

Dato : 26-06-02 17:29

Hej

Jeg vil gerne have en rigtig god perberkværn, så jeg kan bruge friskkværnet
peber.

Hvilken en skal jeg vælge? Den må gerne kværne lidt kraftigt, men sådan
noget kan måske indstilles?

Jeg foretrækker kvalitet fremfor noget der er smart

Carina

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-06-02 19:54

-Carina <caina@FJERNtdcspace.dk> wrote:

> [...]
> noget kan måske indstilles?
>
> Jeg foretrækker kvalitet fremfor noget der er smart

Jeg købte engang en af de der klassiske 25 cm høje kværne i nøddetræ med
et Peugout drev i på et loppemarked - pris 25,- Det er en kongekværn.
Det er Peugout kværnen, der er hele hemmeligheden........

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-06-02 19:32

[-Carina | Wed, 26 Jun 2002 18:29:06 +0200]

>Jeg vil gerne have en rigtig god perberkværn, så jeg kan bruge friskkværnet
>peber.

Det er et utroligt nemt spørgsmål. Det som gør en peberkværn god, er
naturligvis dens "indmad", og de allerbedste kværne er af mærket Peugot.

Imerco forhandler dem bl.a., men I alle ordentlige køkkenbutikker kan du
få peberkværne af kvallitet; så kig dig rundt og fin nogen du kan li og
kig så i bunden, om der står Peugot dér :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Thïngmand

Dato : 27-06-02 09:00

>og de allerbedste kværne er af mærket Peugot.

Jeg købte sådan en fætter i Magasin til 500 kr. - den var bestemt ikke noget
at råbe hurra for og den er nu blevet skiftet ud med Sanat Marias engangs
kværne der er på glasene med perberkorn...

Efter et stykke tid, kommer der simpelthen ikke noget peber ud, lige meget
hvor meget du drejer - banker man den hårdt ned i bordet, kører den fint et
par omgange, men så er den gal igen. Jeg har haft det hele ude og renset det
uden det blev bedre.

Ellers har jeg god erfaring med kværnen fra Raadvad, der keramikkværn, som
det bør sig (Peugot har stålkværn) Se
http://www.fiskars.dk/varemaerker/raadvad/trae_kvaerne.htm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-06-02 10:46

[Thïngmand | Thu, 27 Jun 2002 10:00:00 +0200]

>Jeg købte sådan en fætter i Magasin til 500 kr. - den var bestemt ikke noget
>at råbe hurra for og den er nu blevet skiftet ud med Sanat Marias engangs
>kværne der er på glasene med perberkorn...

Dem kender jeg godt, har selv et par stykker; hvis man gerne vil have
meget groftkornet peber (et peberkorn deles i 4 dele), er det et OK
alternativ

> [...]
>par omgange, men så er den gal igen. Jeg har haft det hele ude og renset det

Undskyld, men kunne det være dig der bruger den forkert? En typisk fejl
er at peberkværnen står et sted hvor det peber der ligger omkring
maskinen bliver vård - en endnu mere typisk fejl er at kværne peberet
direkte ned i den dampende mad, så der kommer massere af damp i kværnen?

Til madlavnen bruger jeg en "åben" kværn, af samme indmad som Raadvad,
men til servering og til at stille på bordet, har min Peugot været meget
værdifuld siden jeg købte den den for ca. 8 år siden.

René
www.rene.hjorth.com