netværk
Fra : james

Dato : 12-02-01 11:51

Hej,

Til trods for at jeg har haft Mac siden 1986, har jeg aldrig været
herinde i gruppen...men nu: jeg er den stolte ejer af en ny cube, samt
en performa. jeg havde ikke særlig stor lyst til at købe ny printer,
scanner og zip drev til cube, som ellers ville være nødvendig pga at
cube har usb. nej, min idé var at forbinde dem i et netværk, for at
kunne benytte den "gamle" printer osv. til det, har jeg købt en LAN
modem. efter meget besvær, fungerer isdn forbindelsen fra begge maskiner
og de to er klar over at de ny er på et net....men jeg kan ikke finde ud
af, at oprette forbindelse til printer, scanner osv. skal jeg overføre
data til fællesarkiv på performa for at printe derfra?

forslag? hjælp?

foreløbig, er de to klar til at anerkende den anden's eksistens, men det
har ikke lykkes mig at overføre nogetsomhelst. det skal være så let, men
hvordan?

-james

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-02-01 23:55

james <120010311226@post5.tele.dk> wrote:

> efter meget besvær, fungerer isdn forbindelsen fra begge maskiner
> og de to er klar over at de ny er på et net....men jeg kan ikke finde ud
> af, at oprette forbindelse til printer, scanner osv.

En netværksforbindelse gør ikke din printer, scanner, osv. til
netværksenheder, der kan bruges af en vilkårlig maskine på nettet, med
mindre de allerede var det i forvejen. Så det hele afhænger meget af,
hvilke fabrikater/modeller der er tale om.

Scanneren er der i udgangspunktet ikke meget håb for at du vil kunne
styre ovre fra cuben.

Der er større sandsynlighed for at din printer kan deles via netværket.
Stort set alle Apples LaserWritere og StyleWritere, samt visse modeller
af andre fabrikater kan dette.

> skal jeg overføre data til fællesarkiv på performa for at printe derfra?

Ja, det kan i værste fald blive konklusionen -- men lad os nu høre
hvilken model printer der er tale om.

/hc

Fra : james

Dato : 17-02-01 11:21

H.C:

Tak for svaret. Jeg har arbejdet meget overtid denne uge, og det er først nu
at jeg har haft tid til at komme til det her igen. Printeren er en H-P
DeskJet 850C.

> [...]
> hvilke fabrikater/modeller der er tale om.
>
> Scanneren er der i udgangspunktet ikke meget håb for at du vil kunne

Det er da irriterende, idet det var en forudsætning dengang jeg bestilte
cuben. Sælgeren (konsulenten eller hvad de nu kalder sig) sagde at det ikke
var så sikkert eller uproblematisk med USB/SCSI overgang....og at den bedste
løsning var derfor at forbinde de 2 via et LAN modem. Da kunne jeg sende
print/scan opgaver via den anden (Performa) ud til enhederne. Normalt prøver
jeg at finde selv på løsninger, men jeg har så megety andet arbejde, at jeg
ikke længere er istand til at følge med i MacWorld eller MacAddict.....med
andre ord, jeg stolede på hans udsagn.

> Der er større sandsynlighed for at din printer kan deles via netværket.
> Stort set alle Apples LaserWritere og StyleWritere, samt visse modeller
> af andre fabrikater kan dette.

Selve "netværket" består udelukkende af de 2 Mac, forbundet via LAN-modemmet.
Allerede på bestillingstidspunktet, spurgte jeg om jeg ikke skulle bare bruge
en Ethernet kabel mellem maskinerne og én modem forbindelse fra den ene
maskin. Det var ikke løsningen hed det, men nu er jeg ikke længere sikker....

Tak igen,

-james

Fra : james

Dato : 17-02-01 11:22

H.C:

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 18-02-01 00:51

james <120010311226@post5.tele.dk> wrote:

> Printeren er en H-P DeskJet 850C.

Hmm, jeg har ikke styr på om HPs DeskJet-drivere understøtter
printersharing - det må du hellere selv udforske.

> Det er da irriterende, idet det var en forudsætning dengang jeg bestilte
> cuben.

Du kan prøve at kigge på SCSIShare fra www.stalker.com. Den kan vist i
princippet hjælpe dig (men personligt har jeg aldrig fået den til at
virke).

> [...]
> maskin. Det var ikke løsningen hed det, men nu er jeg ikke længere sikker....

I forhold til det lokale netværk gør LAN-modemet ikke mere for dig end
et Ethernet-kabel ville have gjort. Begge dele gør lige meget/lige lidt
ift. deling af printer og scanner.

/hc

Fra : james

Dato : 18-02-01 11:07

H.C:

Tak for hjælpen....jeg skal have en lille snak med officeLine angående deres
anbefaling....

-james