> Jeg syntes det er synd at en crossbow er så dårligt et våben i D&D 3ed.
> Jeg ville til vær en tid fortrække en longbow der man kan få alle sine
> attacks med dette våben. En crossbow skal lades i mindst en kamprunde så
man
> få kun et skud i runden???
>
>
> Hvis du kan forklare mig hvorfor en crossbow skal være så dårlig, eller
hvis
> du kan fortælle mig hvornår man i D&D 3ed. kan havde fordel i at have en
> crossbow frem for en longbow, så skriv gerne et indlæg.
Nu er det ikke fordi jeg er uenig med Lasse eller noget i de ting han siger
(eller med dig for den sags skyld), men en del af problemet ligger også i
hvad d20-systemet kan rumme. Her vælger man at simulere en ting ved våbnet -
at det tager forholdvis lang tid at lade - men ikke en anden - at det rammer
mere præcist. Det _kan_ selvfølgelig være det man i d20 viser med de range
increments som våbnet har - og der er der en fordel til armbrøster, som
Lasse siger. Nogle andre systemer vælger at give armbrøster bonus på deres
chance for at ramme, f.eks. GURPS. Her er armbrøster også langsomme at bruge
i relation til buer, men de rammer bedre og slår hårdere relativt til hvor
stærk spilpersonen er - noget der værdsættes af f.eks. lejemordere, som du
selv er inde på
.
Prøv f.eks. at se på de futuristiske våben der er taget med i DMG'eren. Det
er lige så nemt eller svært at ramme med dem på kort afstand som det er at
ramme med en kastekniv - eller bue. d20 rummer simpelthen ikke at en af
fordelene ved skydevåben (som armbrøsten vel er et første bud på med sin
kolbe(lignende)-konstruktion) er mere præcise - andet end ved at give dem
gode range increments.
Og personligt er jeg lidt ligeglad. Jeg spiller ikke d20 for realismens
skyld
--
Wrath
----------------
"When you sacrifice your life, you would
want to make fullest use of your available
weaponry. It is unnatural not to do so,
and to die with a weapon yet undrawn."
Miyamoto Musashi, The Book of Five Elements
Visit the Home of the Wrathchild
http://clausrasmussen.tripod.com/