In article <aekmci$m0u$1@news.cybercity.dk>, gichael@hunters.dk says...
> Hej
>
> Er der nogen som kan sige om min teori holder?
>
> Hvis jeg har en 17.5mm karburator og en 21mm
>
> Der sidder en 85 dyse i 21mm og den kører fint, men jeg vil skifte en 17.5
> Jeg sætter en 85 dyse i. Skal den så ikke give lige så meget benzin?
>
> størrelsen på karburatoren er vel bare størrelsen på luft indtaget? Jo
> større karburatoren er jo mere luft kan den få ind.
>
> Mvh Michael
>
>
>
Hastigheden på luftstrømmen i en stor kaburator er mindre end i en lille!
Derfor hiver den ikke lige så meget benzin med op fra dysen.
Af samme årsag trækker en stor kaburator dårligere ved lave omdrejninger!
Hastigheden på luftstrømmen igennem indsugningen er afgørende for hvor
stor inerti der opbygges i luftmassen, og dermed hvor meget benzin/luft
der fortsat strømmer ind, når stemplet er på vej ned igen.
Der er både grænser for hvor høj hastigheden = modstanden i indsugningen,
og hvor lav = dårlig trækkraft, kan være.
Faktisk var østtyskerne og MZ nogen af de første der målte og beregnede
på 2T-motorer, og udviklede ekspansionskammeret, samt nogel (dengang)
lynhurtige små racere, med drejeventil istedet for membranventil, som
kendt fra scootere m.m..
http://www.nolimits.no/biblioteket/motor/expansion_chamber.htm
--
MVH
Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?