emacs/gnus spoergsmaal
Fra : reippuert@mimer.null~

Dato : 17-06-02 02:12

Jeg sidder her og roder med en .emacs fil (tror den er ved at vaere ok), men mangler lige et par ting.

Hvordan faar jeg den til automatisk at indsaette en signatur? (signaturen ligger i en text filen ".signatur" i roden af min home mappe.

Hvordan kan jeg indsaette ekstra newsheaddere? (x-face)

hvordan faar jeg den til at angive baade navne og mail adresse i from feltet, pt har jeg denne linie, som ikke lader til at virke efter hensigten.

(setq user-mail-address "Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk>")

Findes der ikke en forklaret liste over eksempler paa hvad en .emacs fil kan indeholde samt dennes syntax

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-06-02 02:41

reippuert@mimer.null.dk writes:

> Hvordan faar jeg den til automatisk at indsaette en signatur?
> (signaturen ligger i en text filen ".signatur" i roden af min home
> mappe.

Omdøb signaturen til .signature:

# mv .signatur .signature

> Hvordan kan jeg indsaette ekstra newsheaddere? (x-face)

Indsæt nogen i denne stil i din .gnus:

; Sjov med headers
(setq gnus-posting-styles
'(((message-news-p)
("X-agemam" "nej")
("X-cykelstativ" "ja"))))

(og se evt. mine headers ved at trykke [t] i gnus)

> [...]
> from feltet, pt har jeg denne linie, som ikke lader til at virke
> efter hensigten. (setq user-mail-address "Morten Reippuert Knudsen

hmmmm.. står den i din .emacs?

> Findes der ikke en forklaret liste over eksempler paa hvad en .emacs
> fil kan indeholde samt dennes syntax

Det er meget omfattende, hvad man kan skrive i en .emacs. Se
eksempelvis her:

http://www.dotemacs.de/

Et omfattende websites med eksempler og forklaringer på dette og hint.

Indtil da kommer her et par af de almindelige:

; Organisation
(setq gnus-local-organization "Organisation")

;Og så noget automatisk linje-ombrydning
(setq default-major-mode 'text-mode)
(add-hook 'text-mode-hook 'turn-on-auto-fill)

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-02 03:11

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

[snipzen]

Oev, du kom foerst.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-02 03:01

reippuert@mimer.null.dk writes:

> Jeg sidder her og roder med en .emacs fil (tror den er ved at vaere
> ok), men mangler lige et par ting.

Velkommen til forbundet af glade Emacs-brugere. Du vil blive introduceret
for vores hemmelige haandtegn og logearrangementer senere, men jeg kan
allerede nu afsloere, at der snarligst vil blive afholdt et seminar hvor
Janus Sandsgaard og Thorbjoern Ravn vil vise hvordan du punktsvejser
under vand med intet andet end Emacs. (;

Grundet mit stadigt groenlige skaer indenfor Emacs/Gnus, er jeg ikke i
stand til at forklare den grundlaeggende forskel paa en .gnus og en
..emacs fil, bortset fra den indlysende uoverenstemmelse i deres
navn. Jeg antager at ting der kun vedroerer Gnus skal staa i
..gnus-filen, mens mere globale indstillinger skrives i
..emacs-filen. *nix-connoisseurs er velkommne til at traede ind her og
rette mig hvis jeg er helt galt paa den.

> Hvordan faar jeg den til automatisk at indsaette en signatur?
> (signaturen ligger i en text filen ".signatur" i roden af min home
> mappe.

Hmm, den dukker ikke op af sig selv? Har du proevet at genstarte Emacs,
efter du har lavet din .signature-fil? Og nu staver du den vel med et e
til sidst, ikk'?

> Hvordan kan jeg indsaette ekstra newsheaddere? (x-face)

Mht. til x-face kan du tjekke denne HowTo, har ikke selv proevet det:

<http://my.gnus.org/Members/robin/Doc/xface/view> -- i oevrigt et rigtig
godt sted med Gnus-ressourcer.

Andre xtra newsheaders kan du tilfoeje i din .gnus fil saaledes:

(setq gnus-posting-styles
'(((message-news-p)
("X-Status-of-General-Failure" "Reading your Hard Drive")
("X-Marmorkage" "Mam"))))

> [...]
> hensigten.
>
> (setq user-mail-address "Morten Reippuert Knudsen

Proev med foelgende i stedet, i din .gnus-fil:

(setq user-mail-address "spam@reippuert.dk")
(setq user-full-name "Morten Reippuert Knudsen")

> Findes der ikke en forklaret liste over eksempler paa hvad en .emacs
> fil kan indeholde samt dennes syntax

Jeg mangler stadig at finde en paedagogisk manual til Emacs, med _alle_
kommandoer i, men hvis du er med paa lidt sjov laesning tilsat gode
portioner af ironi, saa kan du laese Emacs egen manualdel til hvordan
man laver sin .emacs-fil.

* Tryk C-h i [du bliver praesenteret for 'info'-filen.]
* Ryk cursoren ned til '* Emacs' og tryk <RET>
* Tryk C-s og skriv 'init file'
* Tryk <RET> to gange.

Saa skulle der vaere laesestof til et par uger.

Der findes i oevrigt en god manual til Gnus her:
<http://quimby.gnus.org/gnus/manual/gnus_toc.html>

Og en god introduktion/tutorial her:
<http://mwiehl.socha.net/Gnus/tutorial/html/gnus-tutorial_toc.html>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 08:18

reippuert@mimer.null.dk writes:

> Jeg sidder her og roder med en .emacs fil (tror den er ved at vaere
> ok), men mangler lige et par ting.

Ah. Endnu en konverteret - velkommen.

Kig i /home/ravn/.emacs og /home/ravn/.gnus

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : spam@reippuert.dk

Dato : 17-06-02 08:25

takker

gaar ud fra at foelgende linie, goer mig i stand til at laese QP

(defconst mm-body-charset-encoding-alist '((iso-8859-15 . 8bit)))

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 08:37

spam@reippuert.dk writes:

> takker

Brug 'F'

> gaar ud fra at foelgende linie, goer mig i stand til at laese QP
>
> (defconst mm-body-charset-encoding-alist '((iso-8859-15 . 8bit)))

Bzt. Forkert spørgsmål. Det rigtige spørgsmål er "Hvilke ting
sker der blandt andet når man opgraderer sin Gnus?".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : spam@reippuert.dk

Dato : 17-06-02 11:35

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Brug 'F'

takker igen, kan den ogsaa indstilles til at undlade at medtage din
signatur?

> Bzt. Forkert spørgsmål. Det rigtige spørgsmål er "Hvilke ting
> sker der blandt andet når man opgraderer sin Gnus?".

vds at gnus paa mimer ikke kan laese QP?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-06-02 11:54

spam@reippuert.dk writes:

> takker igen, kan den ogsaa indstilles til at undlade at medtage din
> signatur?

[Fra .gnus]

(defun my-cite-hook ()
"Removes signatures from citations.
Posted on gnus.emacs.help by Greg Kedge<gkedge@ycc.Kodak.COM>"
(save-excursion
(if (re-search-forward "^-- $" nil t)
(progn
(beginning-of-line)
(delete-region (point) (mark t))))))

(defun tms-strip-sigfile (start end)
;; From: Toby Speight <Toby.Speight@digitivity.com>
;; Subject: Re: Signature delimiter (dash dash space)
;; Newsgroups: gnu.emacs.gnus
;; Date: 16 Jan 1998 19:06:20 +0000
;; Sender: tms@plato.ansa.co.uk
(interactive "r")
(goto-char end)
;; first remove trailing blank lines
(skip-syntax-backward "-")
(let ((sig-end (point))
(sig-start (re-search-backward "\n-- *\n" start t)))
(and sig-start
; 4-line sigblock + "\n-- \n" (2 lines)
(<= (count-lines sig-start sig-end) 6)
(y-or-n-p "Strip signature? ")
(delete-region sig-start end))))

(defun tms-strip-sigfile-noninteractive-wrapper ()
""
(save-excursion
(let ((mark-active t))
(tms-strip-sigfile (point) (mark 'force)))))

(add-hook 'sc-pre-hook 'tms-strip-sigfile-noninteractive-wrapper)

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [Fra .gnus]

[snip en hel masse]

Jeg kan ikke få det til at virke

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 12:27

spam@reippuert.dk writes:

> takker igen, kan den ogsaa indstilles til at undlade at medtage din
> signatur?

Jada, det har jeg bare ikke hittet ud af hvordan man gør.

Husk at du kan markere med C-space, gå et sted hen, og trykke C-w for
at slette en blok.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-06-02 15:59

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Husk at du kan markere med C-space, gå et sted hen, og trykke C-w for
> at slette en blok.

Ikke helt forstaaet - Ogsaa kaldet katte faa det til at virke

i emacs: "C-space" = "Ctrl+mellemrum", oder was?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 16:16

Morten Reippuert Knudsen <<spam@reippuert.dk>> writes:

> i emacs: "C-space" = "Ctrl+mellemrum", oder was?

Ja. Afhaenger af din terminal hvad der sker - Terminal.app er fin.

Du anbefales at gennemgaa Emacs Tutorial. C-h t.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ja. Afhaenger af din terminal hvad der sker - Terminal.app er fin.

har nu hittet ud af den del

Terminal.app er lidt "øv" mht. angivelsen af meta-key, idet man (via
GUI) kun kan angive meta til at ligge på "alt" - derved mister man
desværre "alt" tasten til at skrive @ med

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-06-02 15:30

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Terminal.app er lidt "øv" mht. angivelsen af meta-key, idet man (via
> GUI) kun kan angive meta til at ligge på "alt" - derved mister man
> desværre "alt" tasten til at skrive @ med

Måske jeg misforstår noget, men hvorfor lægger du den ikke bare på
ESC?

Terminalen er lidt underlig. Sidder på en OSX-maskine på RUC lige nu,
og jeg kan tilsyneladende skrive æøå ÆØÅ (?) i terminalen i den
Emacs/Gnus jeg forbinder til via ssg - men ikke i pine på samme
maskine.

-j

--
Hvad med en villa i Transylvanien?
http://janus.dk/malnas_bai

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:51

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Måske jeg misforstår noget, men hvorfor lægger du den ikke bare på
> ESC?

hmm, hvordan kan jeg det? såvidt jeg kan se kan jeg enten helt droppe
tanken om meta-key eller lægge den på "alt".

I de fleste terminalprogrammer under Mac OS X og 9, kan meta-key lægges
på alt+ctrl. Pt. har jeg løst problemet ved at lave en .term fil der
automatisk starter en forbindelse til mimer, så jeg ikke har behov for
at skrive "@". Det er lidt lettere end at ændre indstillinger (æble+i)
hver gang jeg skal koble på.

> [...]
> og jeg kan tilsyneladende skrive æøå ÆØÅ (?) i terminalen i den
> Emacs/Gnus jeg forbinder til via ssg - men ikke i pine på samme

Har du prøvet at skifte tegnsæt i terminal.app (æble+i)?

ja, ja - jeg ved at min brug af MacSOUP er rent kætteri, men jeg er nød
til at arbejde offline da adsl forbindelsen pt. er optaget af en VPN

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 00:24

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> hmm, hvordan kan jeg det? såvidt jeg kan se kan jeg enten helt
> droppe tanken om meta-key eller lægge den på "alt".

Jeg mener ganske enkelt, at ESC-tasten virker som meta-key uden at du
skal pille yderliger ved det.

... eller misforstår jeg problemstillingen?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 00:27

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Jeg mener ganske enkelt, at ESC-tasten virker som meta-key uden at du
> skal pille yderliger ved det.
>
> .. eller misforstår jeg problemstillingen?

nope, men det gjorde jeg... <shyyy!>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 00:26

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Har du prøvet at skifte tegnsæt i terminal.app (æble+i)?

hmmm.. jeg fandt nogle preferencer via en menu under filer (mener
jeg) - emn det lod ikke til at virke.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 00:29

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> hmmm.. jeg fandt nogle preferencer via en menu under filer (mener
> jeg) - emn det lod ikke til at virke.

aevle+i, under shell - encoding

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 00:40

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> aevle+i, under shell - encoding

Skal huske det næste gang jeg skal læse mail og news mens jeg venter
på toget. Hvad skal den indstilles til? "Latin1"?

Ganske sødt er det forresten, at man på RUC kan finde en lille samling
iMac'er: De står og frister til fri afbenyttelse (læs: man skal ikke
have konto på netværket) i gangarealet i en af de nye bygninger, som
bl.a. huser journalistik og datalogi. Her kan man sidde på en tjekket
barstol og arbejde i en terminal på en iMac (model lampe) - og nyde
udsigten over marker og køer.

Ga+!

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 00:42

det vil jeg tro

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 00:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> det vil jeg tro

Hvad vil du tro?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 00:48

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Hvad vil du tro?

ISO latin-1

samt at jeg kom til at trykke f i stedet for F, baer over med mig, jeg
er jo just skiftet, og har lige akkurat faaet automatsik linieombrydning
til at virke efter raad fra en anden newbie.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-02 06:55

> [...]

> er jo just skiftet, og har lige akkurat faaet automatsik linieombrydning
> til at virke efter raad fra en anden newbie.

Øh, enten er jeg en newbie eller også virkede mit forslag ikke. Hvad
er rigtigt?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 07:39

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Øh, enten er jeg en newbie eller også virkede mit forslag ikke. Hvad
> er rigtigt?

Jeg toer naesten ikke skrive det, men det virkede ikke - da jeg stoppede
foelgende i min .gnus var den der.

(defun my-message-mode-setup ()
(setq fill-column 72)
(turn-on-auto-fill))
(add-hook 'message-mode-hook 'my-message-mode-setup)
(gnus-compile)

I know, jeg har sikkert gjort et eller anet forkert.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 16:37

> [...]

> og jeg kan tilsyneladende skrive æøå ÆØÅ (?) i terminalen i den
> Emacs/Gnus jeg forbinder til via ssg - men ikke i pine på samme

Sætte tegnsæt i Pine, ja?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 00:25

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Sætte tegnsæt i Pine, ja?

Selvfølgelig. Pine er korrekt konfigureret, og det virker når jeg
forbinder via Linux. Problemet var der kun på RUCs OSX-maskine.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-02 06:54

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Selvfølgelig. Pine er korrekt konfigureret, og det virker når jeg
> forbinder via Linux. Problemet var der kun på RUCs OSX-maskine.

Også efter en "export TERM=vt100"? Spændende.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-02 09:59

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Også efter en "export TERM=vt100"? Spændende.

"Pas".

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 16:36

> [...]

> Terminal.app er lidt "øv" mht. angivelsen af meta-key, idet man (via
> GUI) kun kan angive meta til at ligge på "alt" - derved mister man

Emacs kører ikke særlig godt i Terminal.app, men det kan da bruges.

Væn dig til den gode gamle ESC-tast. Den virker altid.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 20:14

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Emacs kører ikke særlig godt i Terminal.app, men det kan da bruges.
>
> Væn dig til den gode gamle ESC-tast. Den virker altid.

i will

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-02 14:35

reippuert@mimer.null.dk writes:

> Jeg sidder her og roder med en .emacs fil (tror den er ved at vaere
> ok), men mangler lige et par ting.

http://www.stallman.org/saintignucius.jpg

"I bless your computer, my child!"

"Emacs was originally a text editor, but it became a way of life and a
religion. To join the Church of Emacs, you need only say the
Confession of the Faith three times:

There is no system but GNU, and Linux is one of its kernels.

Sainthood in the Church of Emacs requires living a life of purity--but
in the Church of Emacs, this does not require celibacy (a sigh of
relief is heard). Being holy in our church means installing a wholly
free operating system--GNU/Linux is a good choice--and not putting any
non-free software on your computer. Join the Church of Emacs, and you
too can be a saint!"

Kilde:
http://www.stallman.org/saint.html

-j