Anvendelse af olie ved kogning af pasta
Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-02-01 13:28

Jeg har lige været i gang med at læse madsiderne i søndagens
Politiken. Her er der blandt andet en interessant artikel om
pasta. Der gives mange gode råd til kogning heraf. Der var dog en
enkelt ting, jeg studsede over. Deres første råd er, at man skal
anvende 1 liter vand til 100g pasta. Hvis man anvender mindre vand,
kan man komme en smule olie i vandet. Som de siger, selvom det er
overtro, er det bedre end ingenting.

Overtro? Hjælper den obligatoriske spiseskefuld olie eller ej?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Peter Westh

Dato : 11-02-01 15:32

"Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> Overtro? Hjælper den obligatoriske spiseskefuld olie eller ej?

Jeg har ikke kunnet konstatere nogen forskel efter mange forsøg. Lidt olie
eller smør i den afdryppede pasta er derimod en god ting.

MVH

Peter

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 12-02-01 13:17

Jens Axel Søgaard <jensaxel@soegaard.net> wrote in message
Deres første råd er, at man skal
> anvende 1 liter vand til 100g pasta.

Dette er den en ganske billig løsning som ser ud at have virket i maaange
år. Og 10g salt pr. liter vand.

> Overtro? Hjælper den obligatoriske spiseskefuld olie eller ej?

Det hjelper kun at forhøje omsætningen af olieproducentere. Heldigvis har
Politiken sparet os for bouillon terninger v. kogning af pasta, eller har du
overset den i artiklet? )

Det andet der hjælper betydeligt i kogningprocessen er en grydeske (hvad
hedder den der med huller?) til at vende pasta rundt en gang i mellem.
Var det for nemt?

Sandra

Fra : Peter Westh

Dato : 12-02-01 14:20

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> hvad > hedder den der med huller?)

Hulske!

MVH
Peter

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-02-01 16:02

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> writes:

> Det hjelper kun at forhøje omsætningen af
> olieproducentere. Heldigvis har Politiken sparet os for bouillon
> terninger v. kogning af pasta, eller har du overset den i artiklet?
> )

Ja og nej. Jeg havde ikke bidt mærke i det - men det er fordi jeg
aldrig nogensinde har kommet terninger i, når jeg har kogt
pasta. Riskogning er en anden sag.