Nødder i sirup/karamel
Fra : Ole Hedegaard

Dato : 15-06-02 20:30

Hej
Jeg mangler en opskrift på nogle fantastiske nødder (forskellige slags) der
var marineret i noget mørkt sirupagtigt... De smager vildt godt til is, ost
og lign - jeg vil gerne lave dem til en dessert...
Mvh Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-06-02 11:30

[Ole Hedegaard | Sat, 15 Jun 2002 21:30:16 +0200]

>Jeg mangler en opskrift på nogle fantastiske nødder (forskellige slags) der
>var marineret i noget mørkt sirupagtigt...

100 g. sukker varmes op under middel varme i en kasserolle, når det
begynder at bliver brunt, tilsætter du 1 knsp. salt og 200 g. nødder og
lader dem riste lidt med, hvorefter du tilsætter 1 spsk. vand og 1 dl.
ren ahornsirup og lader det hele koge ind til en sirup (husk det bliver
lidt stivere når det afkøles).

Til ost o.l. vil jeg erstatte ahorsirup med 1 dl. portvin eller 1½ dl.
rødvin, skal dog koges ind lidt længere. Det hele afkøles, kommes på et
lukket glas i køleskabet og kan holde sig 3-4 måneder.

Prøv også at eksperimentere med at erstatte ahornsirup med honning o.l.

René
www.rene.hjorth.com