Airport og appletalk
Fra : Anders Krøyer

Dato : 14-06-02 13:27

Hej !

Jeg er ved at teste airport på vores netværk på arbejde, og internettet
samt arkivdeling med afp (osX) kører fint, men jeg kan ikke få appletalk
til at virke , og vi vil gerne printe også samt arkivdele på os9. er der
noget jeg har glemt? eller kører appletalk bare ikke trådløst.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:26

In article <bassballs-C797BC.14272114062002@news010.worldonline.dk>,
Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> [...]
> til at virke , og vi vil gerne printe også samt arkivdele på os9. er der
> noget jeg har glemt? eller kører appletalk bare ikke trådløst.

jo, hvordan er basen sat op (ethernet-airport brigde)?

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Anders Krøyer

Dato : 14-06-02 19:44

vi vil gerne printe også samt arkivdele på os9. er der

> jo, hvordan er basen sat op (ethernet-airport brigde)?

Jeg har konfigureret den til at modtage et ip nr fra vores dhcp server ,
basestation sidder i et af stikkene i vægpanelet, og så afleverer
stationen et nyt ip nummer til de klienter der logger på , jeg har i osX
på min maskine aktiveret apple talk i netværk , men der dukker ingen
zoner op og printcenter melder at der ikke er kontakt til printerne, ved
gennemgang af de muligheder der er i adminværktøjet til basestationen
studsede jeg kun ved den mulighed der hed at alle deler det samme ip
nummer, (default). jeg printer direkte via appletalk uden mellemled til
printerne.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 20:44

In article <bassballs-7222D9.20435814062002@news.tele.dk>,
> [...]

> studsede jeg kun ved den mulighed der hed at alle deler det samme ip
> nummer, (default). jeg printer direkte via appletalk uden mellemled til

IP adresser mm. er ligegyldigt såfremt dine printere kører æblesnak, men
du skal selvfølgelig slå "enable airport to ethernet brigding" til.
(fanebladet "network" i konfigurationsprogrammet)

Hvordan er printerne på ethernetet?

Jeg har ingen problemer med at printe over airport til min LW600/PS
(æblæesnak) som er på på ethernet via en lokaltalk->ethernet adapter.

NB, din sætning er sgu længere end når selv jeg er værst

Fra : Anders Krøyer

Dato : 14-06-02 21:26

> IP adresser mm. er ligegyldigt såfremt dine printere kører æblesnak, men
> du skal selvfølgelig slå "enable airport to ethernet brigding" til.
> (fanebladet "network" i konfigurationsprogrammet)

øhh hvad mener du er det i airport admin utility eller hvad (jeg kører
på dansk) jeg kan ikke finde "enable airport to ethernet brigding" nogen
steder.

> Hvordan er printerne på ethernetet?

De er såmænd sat i stikkene i vægpanelerne og så er der ellers direkte
kontakt via appletalk fra klienterne.

> NB, din sætning er sgu længere end når selv jeg er værst

Ja vi fynboer har det jo med at gøre en kort historie lang og
overdrivelse fremmer forståelsen er vel en logik man aldrig slipper selv
efter 20 år i Århus.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : N/A

Dato : 14-06-02 22:01

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-02 22:01

>har du overhovedet slået gammeldavs æblesnak til på Mac OS
> X boxen?)

Den mest sandsynlige eller hva.

Det var det første som overraskede mig på OSX.

/Preben

Fra : Anders Krøyer

Dato : 14-06-02 22:46

In article <1fdsifn.pm6zwme2g694N%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Den mest sandsynlige eller hva.
>
> Det var det første som overraskede mig på OSX.

Ja apple vil åbenbart gerne dompe den gode gamle protokol, men der
ligger den ikke , jeg har husket det.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Anders Krøyer

Dato : 14-06-02 22:24

> Så skulle du kunne se dem, såfremt dit æblesnak netvbærk er korrekt
> konfigureret (har du overhovedet slået gammeldavs æblesnak til på Mac OS
> X boxen?)

Ok, nu tror jeg jeg har fattet melodien, jeg havde hakket til at
basestation skulle distribuere sine egne numre til klienterne og derved
udelukkede jeg resten af netværket (eller hvad) , men på mandag vil jeg
prøve igen, tak fordi du altid er der med sparring.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-06-02 22:57

In article <bassballs-0AA1D6.23240514062002@news.tele.dk>,
> [...]

> basestation skulle distribuere sine egne numre til klienterne og derved
> udelukkede jeg resten af netværket (eller hvad)

Nej, det gjorde du ikke.

Fra : Anders Krøyer

Dato : 17-06-02 09:47

In article <newsspam4-E93DC6.23563514062002@dtext.news.tele.dk>,

> Nej, det gjorde du ikke.

Jo åbenbart for da jeg fjernede hakket så klienterne får ip numre fra
DHCP serveren og ikke basestation routeren så virkede appletalk og nu
printer jeg igen.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-06-02 18:27

In article <bassballs-5513BC.10471717062002@news000.worldonline.dk>,
Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> Jo åbenbart for da jeg fjernede hakket så klienterne får ip numre fra
> DHCP serveren og ikke basestation routeren så virkede appletalk og nu
> printer jeg igen.

Så må du have gjort noget andet også. Jeg har haft det kørende med at
basestationen udelte adresser, samtidigt med at AppleTalk fungerede.

Fra : Anders Krøyer

Dato : 17-06-02 20:45

> Så må du have gjort noget andet også. Jeg har haft det kørende med at
> basestationen udelte adresser, samtidigt med at AppleTalk fungerede.

Det har jeg ikke gjort, men måske er det måden vores system er skruet
sammen på, at det var nødvendigt (rent Mac miljø sat op mod Debian Linux
servere) . Jeg har kun fjernet et flueben og så virkede det.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-06-02 22:43

In article <bassballs-C03600.21450917062002@news.tele.dk>,
> [...]

> sammen på, at det var nødvendigt (rent Mac miljø sat op mod Debian Linux
> servere) . Jeg har kun fjernet et flueben og så virkede det.

Sært. Var det en af de nye eller en af de gamle basestationer?

Fra : Anders Krøyer

Dato : 18-06-02 07:56

> Sært. Var det en af de nye eller en af de gamle basestationer?

en af de nye

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-02 18:14

In article <bassballs-54F854.08554018062002@news010.worldonline.dk>,
Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> en af de nye

Så kan det være at det er derfor. Jeg har udelukkende erfaring med den
gamle version.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-06-02 00:00

> Jo åbenbart for da jeg fjernede hakket så klienterne får ip numre fra
> DHCP serveren og ikke basestation routeren så virkede appletalk og nu
> printer jeg igen.

æblesnak (og dermed dine printere) er ligeglad med IP, men besteemt ikke
med brigden mellem ethernet og airport.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 22:03

In article <bassballs-6CC668.22254514062002@news.tele.dk>,

> øhh hvad mener du er det i airport admin utility eller hvad (jeg kører
> på dansk)

Ja - skift til engelsk hvis ikke du kan oversætte

> jeg kan ikke finde "enable airport to ethernet brigding" nogen
> steder.

Lige under "enable DHCP server on ethernet"

> De er såmænd sat i stikkene i vægpanelerne og så er der ellers direkte
> kontakt via appletalk fra klienterne.

Så skulle du kunne se dem, såfremt dit æblesnak netværk er korrekt