Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken platform skal jeg vælge?
Fra : MOA

Dato : 10-06-02 16:58

Ja så har jeg besluttet mig for at droppe mit minolta kamera og alt det
udstyr jeg har opbygget gennem tiden *suk* (så hvis der er nogen der er
interesseret kan de jo maile....).

Jeg har efterhånden opgivet håbet om at Minolta kommer med et digitalt SLR
kamera, og så må man jo skifte til et andet mærke. Spørgsmålet er så
hvilket?

Som jeg ser det er der i dag to muligheder på markedet hvis man gerne vil
have et bredt udvalg af objektiver, flash osv.

Nikon og Canon (tænker specielt på D100 eller D60).

Umiddelbart er jeg selv mest til Nikon, men det er mit indtryk at Canon er
det største mærke (og derfor også har mest tilbehør osv. ikke mindst fra
"bambus" producenter). Canon's priser virker også en lille smule højere end
nikon's, især når det gælder originale objektiver.

Mit spørgsmål er så, hvilket mærke er bedst? har prisfoskellen nogen
afgørende betydning for kvaliteten af f.eks. et 28-70mm 2.8 objektiv fra de
respektive producenter? hvilket system er hurtigst, canons "usm" eller
nikons?

Er der en speciel grund til at langt de fleste pressefotografer render rundt
med en Eos hus frem for et F hus? (eller er canon bare bedre til at lave
gode aftaler med fotograferne?).

mvh Morten

Fra : Michael Hemmingsen

Dato : 10-06-02 20:43

Det er en hel del spørgsmål du har der

At Canon skulle være større end Nikon har overhovedet ikke noget på sig. Det
er faktisk sådan at Nikon har langt det største udvalg af autofocus
objektiver. Men hensyn til ekstratilbehør som filtre, blitz og andet, har de
nok ca lige meget, men en ting er ihvertfald sikkert. begge mærker har mere
at tilbyge end du nogensinde har brug for eller får råd til.
Med hensyn til hvem der har den hurtigste autofocus, er der ikke den store
forskel mellem Canons USM og Nikon AFS objektiver. At specielt mange
sportsfotografer bruger Canon hænger sammen med at Canon har lavet nogle
kameraer der er i stand til at tage op til 10 billeder i sekundet, hvilket
jo kan være fint hvis man har brug for den hstighed. Her er Nikons hurtigste
ca. 6 billeder i sekundet.
Med hensyn til lysmålingen som er en meget vigtig ting i et kamera, er Nikon
med deres 3D lysmåling nok noget bedre end Canons.
Med hensyn til blitz, er der ikke den store forskel i kvalitet.
Med henstil de lidt billigere optikker fra de 2 mærker har de begge nogle
fordele fremfor den anden. Canon selv på deres lidt billigere optikker
billedstabilisator hvilket modvirker rystelser. Dette er en meget god ting
at have hvis man hart lange brændvidder som f eks 300mm uden stativ. Til
gengæld er Nikons optikker i den lidt billigere klasse generelt noget
skarpere.
Når man sammenligner deres profesionnelle optikker, Canons L optikker og
Nikons AFS optikker, er der ikke den store forskel i kvaliteten.

Uanset om du vælger Nikon eller Canon, er det dog sikkert at du får noget
kvalitet, da netop disse 2 mærker er langt foran Minolta, Olympus og Pentax
med hensyn til kvalitet og udbud af tilbehør.

Mvh

Michael Hemmingsen

Fra : MOA

Dato : 10-06-02 20:49

n.

> [...]
Pentax
> med hensyn til kvalitet og udbud af tilbehør.

Tak for gode og konstruktive råd.

(Jeg vil dog lige påpege som god minolta fan at de faktisk er
leveringsdygtige i rigtig lækre objektiver, hvis ellers man betaler for det.
f.eks. 85mm 1.4).

Men har du så nogle erfaringer med deres digitale slr modeller?

Jeg ved godt at både D60 og D100 lige er kommet på markedet, men måske nogle
af deres tidligere modeller? (selvom jeg nok går efter D100 eller D60 da de
er billigere og kan meget "til prisen").

Jeg går udfra at begge modeller har den lidt irriterende feature med at
gange brændeviden med 1.5 (eller er det 1.8?). Så vidt jeg ved er det kun
Contax der er kommet med et digitalt SLR som ikke ganger brændeviden. Så
vidt jeg ved skyldes det størelsen på Chip'en?!

Morten

Fra : Michael Hemmingsen

Dato : 10-06-02 23:02

Gennem mit arbejde har jeg mulighed for at afprøve de fleste kameraer.

Jeg har kun pøvet en D100 ganske overfladisk, men ud fra det jeg nåede, gav
det et godt indtryk, og jeg har da også bestilt et til mig selv
Canon D30 har jeg arbejdet en del med, og det har jeg stort set kun godt at
sige om. Det er nemt at bruge, reagerer hurtigt, meget lidt støj på
billederne, og batteriet virker i meget meget lang tid. Det eneste kritik er
at kameraet har svært ved autofokus hvis man skal fokusere på mørke ting,
eller hvis der ikke er så meget lys.
Jeg har også prøvet D60. Det minder utrolig meget om D30 men fokus er lidt
bedre, men udfra det korte tid jeg har prøvet D60 fra Canon og D100 fra
Nikon var Nikon´en bedre til at fokusere under dårlige lysforhold.

Håber du kan bruge det til noget

Fra : MOA

Dato : 10-06-02 23:18

> [...]
> bedre, men udfra det korte tid jeg har prøvet D60 fra Canon og D100 fra
> Nikon var Nikon´en bedre til at fokusere under dårlige lysforhold.

Helt sikkert

Udfra de "preview test" jeg har læst skulle den generelle skarphed være en
smule bedre ved nikon'en end ved canon (D100 vs D60).

Så vidt jeg kan se på nikon's amerikanske hjemmeside kører de for tiden med
nogle forårdstilbud på en del optik'er, kan du kort sige noget om hvorvidt
de er ok? eller om det er nogle forældede modeller?

http://www.nikonusa.com/usa_group/group.jsp?cat=1&grp=5

Især prisen på
http://www.nikonusa.com/usa_product/product.jsp?cat=1&grp=5&productNr=1986NA
S er god, men hvad er forskellen lige på den og så
http://www.nikonusa.com/usa_product/product.jsp?cat=1&grp=5&productNr=1993NA

mvh Morten

Fra : Michael Hemmingsen

Dato : 11-06-02 22:43

Jeg har været inde på deres side, og de har jo stort set allesammen på
tilbud. Nu ved jo ikke lige hvilke optikker du havde tænkt dig men:
28-105 mm f.3.5-4.5 er en rigtig dog optik. Den bruger ED glas hvilket
sikrer nogle skarpe billeder. Desuden kan man indstille den til makro.
24-120 mm f. 3.5-5.6 er ligeledes en rigtig god optik. Den bruger også ED
glas. Den har ikke nogen makroindstilling, men har lidt større zoom område.
En god optik hvis skal bruge en enkelt rigtig god allround optik.
24-85 mm f. 2.8-4.0 er også en virkelig god optik, der også bruger ED glas.
Har ikke så stort zoomområde som de 2 andre, men har en større blændeåbning.
70-300 mm f. 4.0-5.6 er en rigtig god telelinse med ED optik.

80-200 mm f. 2.8 er en af de mest populære optikker. Den har selvfølgelig ED
glas, og så har den maksimum blænde på 2.8 i hele zoomområdet hvilket er en
stor fordel. Denne optik fås også som AFS model med ekstem hurtig
fokusering, men optisk er begge optikker ens.

Som du nok kan se har jeg fremhævet mange af dem med ED glas. De optikker
der er med ED glas er langt bedre end de helt billige optikker.

Ved en del af deres optikker står der AFS. Dette betyder at optikken har en
silentwave motor indbygget i optikken hvilket sikrer ekstrem hurtig fokus,
og generelt kan jeg klart anbefale alle deres AFS optikker, da det kun
bliver brugt i de professionelle optikker. Det er selvfølgelig rart at kunne
fokusere ekstremt hurtigt, men alle AFS optikker er MEGET dyre, og man kan
sagtens klare sig uden hvis man ikke lige skal tage billeder af et formel 1
løb eller andet der bevæger sig virkelig hurtigt.

Nu ved jeg ikke lige om du kan bruge det til noget, men ellers skriv hvis
der er en anden optik du vil vide noget om.