Ribsvin
Fra : Flemming

Dato : 09-06-02 20:10

hej NG
Jeg har lige haft besøg af min gamle onkel, som der så gerne ville prøve at
lave ribsvin selv, men som havde mistet sin forlængst afdøde mors opskrift.
Jeg lovede at ville spørge herinde om nogen skulle ligge inde med en sådan.
M.V.H
Gitte Jahns

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-06-02 23:12

"Flemming" <fl.jahns@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opskrift.
> Jeg lovede at ville spørge herinde om nogen skulle ligge inde med en

Jeg må på din formulering af indlægget forstå, at din onkel kender til
grundprincipperne i fremstilling af frugtvin.
Med omstikning, gærlåse, vinballoner, rengøring med soda (OG ALDRIG KLOR).

Jeg har ikke selv fremstillet frugtvin, men min far gjorde meget udi denne
diciplin. Altså fra grunden med bær og frugter, gær, gærnæringssalt, enzymer
(især vigtigt, hvis frugten ikke er pektinfri. Da vinen ellers ikke kan
klares uden hjælp).

Nå - fra nogle sider fra et ugeblad fra engang i tresserne (Alt for
damerne?) er en opskrift på ribsvin. (ca. 10 liter)

Portvin eller madeira gær.

4 kg modne ribs knuses, tilsættes
en svovltablet (Kun hvis der anvendes sulfitgær) og omrøres godt. Et par
timer efter overhældes massen med
3 liter kogende vand.
3 kg sukker koges i
3 liter vand, og efter afkøling sættes en tredjedel heraf til frugtmassen
samt
gær og
5 gram gærsalt. 2 døgn efter gæringens begyndelse tilsættes næste tredjedel
af sukkerlagen og efter endnu 3 døgn sis mosten fra og hældes på ballon.
Sidste tredjedel af sukkerlagen hældes i efter endnu 2 døgns forløb.

Jeg håber din onkel kender til 1. - 2. - 3. omstikning. Tilsmagning med
sukker, vin- eller citronsyre, og evt. afrunding med glycerin.

I øvrigt kan materialisten forklare alt (bør kunne forklare alt), omkring
vinfremstillingens mysterier.

I samme afsnit i artiklen, er der tilføjelser med tilsætning af solbær, og
en med tilsætning af solbær og syltekirsebær.

Rent faktisk lykkedes det min far at lave en portvinstype, på ribs og
solbær, som virkelig blev udmærket.

Men folkene bag Sandemans vil jo nok pænt takke nej med hensyn til at smage.

mvh
Jørgen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-06-02 02:34

> [...]

> prøve at lave ribsvin selv, men som havde mistet sin forlængst afdøde
> mors opskrift. Jeg lovede at ville spørge herinde om nogen skulle

Hurtig og nem Gammel opskrift fundet på google..

Ribsvin:
5 kg ribs
3 1/2 kg sukker
4 liter vand

Tilberedning og servering:
Saften vrides af ribsene, og vandet kommes deri.
Det henstår til gæring til næste dag.
Det kommes på et anker, en håndfuld hele ribs med stilke kommes deri
for gæringens skyld.
Det står i 3 uger og spunses.
Tappes på flasker i marts måned.

--

Evt.. her et godt link til den generelle fremgangsmåde for fremstilling
af vin.. samt flere udmærkede opskrifter på frugtvine. (bl.a. på ribs)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Livstegn fra Kok og forfatter Madam Kirsten Hyttemeier..

FORBANDEDE FODBOLD!
»Jeg hader fodbold.
Jeg tør næsten ikke sige det højt, men jeg håber faktisk, at vi taber
næste gang, så hysteriet kan lægge sig. Det fylder alle TV-programmer,
og der er absolut intet for os andre at se på.
Fatter ikke hvad mænd ser i det.
FATTER DET IKKE«.

Fra : Flemming

Dato : 11-06-02 08:31

Tusind tak for opskrifterne begge to jeg vil fluks sende ham opskriften fra
dig Jørgen. Også tak til dig Peter - jeg havde selv søgt på google og fundet
den opskrift på ribsvin du sendte men det var desværre ikke den.
M.v.h
Gitte Jahns

P.s. det kan godt ske at franskmændene er bedre til det at lave vin meeeeen
Danmark jorde dem i fodbold ( skrevet i halvlejen hvor Danmark fører 1-0
...... jeg er en ukuelig optimist )