Tebirkes (Københavnerbirkes)
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-06-02 20:41

Hej

Er der nogen af de rare bagere her i gruppen, der vil indvi mig
i hemmeeligheden bag de thebirkes, som jeg i min barndom købte hos Bager
Bosse i Emdrup?

OK, de købes også andre steder i København, og er i Jylland
nærmest kendt som københavnerbirkes.

Jeg har fundet en thebirkesopskrift i den blå bagebog
(Tørsleffs); men resultatet bliver en alt for tør (i forhold til mit
ønske)-dejg, Man kunne måske kalde den en god bolledejg.

På forhånd tak

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-06-02 23:27

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> OK, de købes også andre steder i København, og er i Jylland
> nærmest kendt som københavnerbirkes.

Jo, der er da forskel (i min erindring).

> Jeg har fundet en thebirkesopskrift i den blå bagebog
> (Tørsleffs); men resultatet bliver en alt for tør (i forhold til mit
> ønske)-dejg,

Tør? Nå, ja, det er det med erindringen, og min går ret langt tilbage.
Det var sådan en let og friskbagt sag, meget porøs og - dengang - med
lyse birkes. Man skar den igennem om anbragte nogle små flager af
_koldt_ (bøtte)smør på hver skive. Det var en lækker mundfuld til en kop
eftermiddagste. Men det var sjældent. Det var en særlig lækker (og måske
lidt dyrere?) form for bagværk. Sådan noget med søndag eller gæster
ting?

>Man kunne måske kalde den en god bolledejg.

Nej, ikke for mig. Det lyder alt for bastant.

Bare en efterbetragtning: købte for et par år siden en Københavnerbirkes
et sted i Jylland. Det var en skuffende, tung og fedtet sag med mørke
birkes og med en overmådig sød smag. Den var så fyldt med smør (i
dejgen)?, at jeg bare spiste den, som den var (nu var pengene jo sat i
skidtet). Men det var _ikke_ thebirkes. Sødt bagværk .... uf!

Det er meget ærgerligt, at den 'danske' te-tradition er gået fløjten.
Men når jeg (vi) er i UK, nyder vi 'flippet' med en kande te og scones,
toast, muffinrings og alt det der. Der hen omkring klokken sidst på
eftermiddagen ....

Findes der overhovedet et 'Konditori' i Danmark i dag?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-06-02 04:15

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse...

> Jeg har fundet en thebirkesopskrift i den blå bagebog
> (Tørsleffs); men resultatet bliver en alt for tør ..

Er du sikker på at du har fulgt opskriften nøje? ..Tørsleffs opskrifter
skulle jo ellers være gennem afprøvet til hudløshed.

Prøv ellers.. med at smøre lidt remonce (lige dele sukker og
smør/margarine) i midten af den færdig udrullede dej, og læg dejen
sammen i 3 lag til en stang der bliver ca. 8 cm bred, som herefter
skæres i 5 cm brede snitter.

Eller prøv denne her husmoder-opskrift med æg, som ligner opskriften på
wienerbrød..

Tebirkes:
ca. 18 stk.
Bagetid: Ca. 15 minutter ved 225 grader

50 g gær
2 dl lunken vand
2 æg
75 g smør
1 tsk salt
ca. 500 g hvedemel

Til indrulning:
100 g smør

Pensling:
sammenpisket æg

Pynt:
birkes

Udrør gæren med lunkent vand. Tilsæt æggene. Smørret smuldres nu i
halvdelen af melet og rør dette i gærblandingen samen med saltet. Slå
mere mel i dejen og tag den ud på bordet. Ælt den med så meget mel at
dejen stadig er blank og smidig. Sæt dejen lunt til hævning i ca. 45
minutter. Slå dejen ned og ælt den igennem, evt med lidt mere mel. Udrul
dejen på et meldrysset bord til et rektangel. Skær iskold smør i tunde
skiver og læg dem ved siden af hinanden på 2/3 af dejen. Fold den
smørfridej halvt ind over den smørbelagte del, og fold den anden side
over.

Udrul dejen igen, og fold endestykkerne ind over hinanden. Vend dejen ½
omgang og gentag udrulningen og sammen foldningen 2 gange. Skær dejen
igennem på langs. Udrul hvert rektangel til en stang, ca. 60 cm lang.
Skær den i ca. 5 cm brede stykker. Læg stykkerne på plade til
efterhævning på et ikke for varmt sted i ca. 15 minutter. Tænd ovnen og
indstil den på 225 grader. Pensl stykkerne med sammenpisket æg og drys
med birkes. Bag brødene midt i ovnen i ca. 15 minutter.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Nu nærmer tiden sig! ...
Don't forget/miss the Copenhagen Jazz Festival 2002
5. juli - 14. juli
http://festival.jazz.dk/start.asp?lang=1

DJAAZ ...!!