Motorsav
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 17:46

Hejsa

Jeg fik mig endelig taget sammen til at købe en af de fine kombidunke
til både motorsavsbenzin og -olie, med et vældigt fint
påfyldningssystem som selv stopper når tanken er fuld. Dejligt, jeg
plejer nemlig altid at hælde til det lige når over kanten...

Men studsen på min fine nye dunk passer ikke i motorsaven, så der er
jo ikke andet at gøre end at købe en ny - motorsav altså

Den vi har er en snart 10 år gammel McGullock købt i brugsen...
Den skal skiftes ud med noget bedre, jeg bryder mig ikke om værktøj
som er for småt eller for dårligt, så det skal nok op i mindst hvad
jeg vil betegne som en semi-professionel sav. Men hvilket mærke? Og
hvilken model?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 18:10

Hej Mads.

Jeg vil anbefale en Husqvarna 55 der somregel kan fåes til kr. 3995.
Der får du en sav som kan holde til alt hvad du har brug for, den er
oprindelig beregnet som skovsav.
Du skal ikke efter min mening købe noget mindre end den, da det mange
gange giver problemer bla. hvis du skal til at save i noget svær tømmer
eller lignende.
55éren brøler bare gennem alt hvad du byder den, og den er ikke tung,
det er ikke en af de dersens "plastiksave" som jeg kalder de nye på
markedet, men en god gammel afprøvet sav som har været på markedet i
flere år, motorhuset er i metal som det skal være på en holdbar sav.
Hvis du har problemer med at få den til de 3995, så kan du bare kontakte
mig, kanske jeg ved "noget" SHHHHHHHHH !
Dette var ikke en reklame
--
Mvh.
Henning L.Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 18:52

On Fri, 9 Feb 2001 18:09:44 +0100, "Henning L.Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>Jeg vil anbefale en Husqvarna 55 der somregel kan fåes til kr. 3995.

Prisen lyder meget rimelig for mit vekommende, i hvert fald hvad jeg
regnede med. Men har du evt. en URL hvor jeg kan læse om den sav?

> [...]
>markedet, men en god gammel afprøvet sav som har været på markedet i
>flere år, motorhuset er i metal som det skal være på en holdbar sav.

Vores McGullock kører også gennem alt, selv om man tit hører
nedladende bemærkninger om sådan en 'Harald Nyborg'-sav. Men når man
sammenligner med en nyere sav, så er den tung - meget tung. Og den har
en mærkelig vane med at gå i stå fra tomgang. Den kan normalt heller
ikke starte uden at den bliver sat til fuld gas - det piner mig, min
far tror at det skal en sav være for at starte. (og så brøler han op
om at 'Nu skal du hulen dæleme have både savbukser, hjelm og
savstøvlerne på...)

>Hvis du har problemer med at få den til de 3995, så kan du bare kontakte
>mig, kanske jeg ved "noget" SHHHHHHHHH !
>Dette var ikke en reklame

Som sagt, prisen afskrækker ikke mig, jeg vil kategorisk nægte at købe
noget lort bare for at spare nogle kroner. Jeg gider ikke stå med
noget som går i stykker, ikke vil starte eller lignende, når jeg skal
bruge det, så skal det virke.
Problemet er bare at jeg skal have min far overtalt til at købe den...
Kan man forvente at en forhandler vil tage den gamle i bytte?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 19:11

Hmm, jae http://www.husqvarna.skov-have.dk/ og gå ind under save.

> Vores McGullock kører også gennem alt, selv om man tit hører
> nedladende bemærkninger om sådan en 'Harald Nyborg'-sav.

De ældre Mc save var gode, men mange folk køber de billige til under
2000 kr. hos hr.Nyborg og forventer så en sav der kan alt, meeeen, det
kniber, man får hva´man betaler for.

.. Og den har
> en mærkelig vane med at gå i stå fra tomgang. Den kan normalt heller
> ikke starte uden at den bliver sat til fuld gas -

Slidt cylinder/stempel er årsagen.

det piner mig, min
> far tror at det skal en sav være for at starte. (og så brøler han op
> om at 'Nu skal du hulen dæleme have både savbukser, hjelm og
> savstøvlerne på...)

Forældre er ikke hva´de har været

> [...]
> bruge det, så skal det virke.
> Problemet er bare at jeg skal have min far overtalt til at købe den..

Ingen problem, prøv at finde en der har en Husqvarna 55 sav eller lign.
størrelse, og prøv at se om i kan låne den et par timer.

> Kan man forvente at en forhandler vil tage den gamle i bytte?

Æhhh det vil jeg nødigt svare på, men jeg må nok bedrøve dig med et
stort NEEEEEEJ.

Henning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 19:56

On Fri, 9 Feb 2001 19:10:55 +0100, "Henning L.Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>De ældre Mc save var gode, men mange folk køber de billige til under
>2000 kr. hos hr.Nyborg og forventer så en sav der kan alt, meeeen, det
>kniber, man får hva´man betaler for.

Ahh... det er derfor vores er god - den er jo 10+ år gammel.

>. Og den har
>
>Slidt cylinder/stempel er årsagen.

Kan man gøre noget ved det?

>Ingen problem, prøv at finde en der har en Husqvarna 55 sav eller lign.
>størrelse, og prøv at se om i kan låne den et par timer.

Ideen er jo god nok, men det er mig som bruger saven og min far vil
aldrig nogensinde indrømme at den virker bedre en den billige fra
<indsæt billig-butik efter eget valg>

>Æhhh det vil jeg nødigt svare på, men jeg må nok bedrøve dig med et
>stort NEEEEEEJ.

Det ville også være mit bud... men det er jo på den anden side også
altid godt med en sav specielt til rødder og lign. med jord på.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 20:13

> Ahh... det er derfor vores er god - den er jo 10+ år gammel.

Det er ik´engang løwn,

> Kan man gøre noget ved det?

Jae, ny cyl.+stempel og sodsæt til en 1500-2000 dask, såeeee!

> Ideen er jo god nok, men det er mig som bruger saven og min far vil
> aldrig nogensinde indrømme at den virker bedre en den billige fra
> <indsæt billig-butik efter eget valg>

Så må du finde en anden "sponsor" har du ikke en rig onkel eller lign?
Spøg tilside, det er kattenknurremig rigtigt, så du burde kunne
overbevise ham, ellers ved jeg ikke helt?

> Det ville også være mit bud... men det er jo på den anden side også
> altid godt med en sav specielt til rødder og lign. med jord på.

Gu ved om der er bremser på så gammel en sav, hvis ikke, må den ikke
sælges ;o(

Henning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 20:48

On Fri, 9 Feb 2001 20:13:25 +0100, "Henning L.Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>Jae, ny cyl.+stempel og sodsæt til en 1500-2000 dask, såeeee!

Så kan jeg nok holde til at rykke armen helt af led når den skal
startes efter ikke at være blevet brugt i en måneds tid

>Så må du finde en anden "sponsor" har du ikke en rig onkel eller lign?
>Spøg tilside, det er kattenknurremig rigtigt, så du burde kunne
>overbevise ham, ellers ved jeg ikke helt?

Hmm.. han er næsten overbevist bare ved at have set den udskrift jeg
lavede af 351/G-modellen.

>Gu ved om der er bremser på så gammel en sav, hvis ikke, må den ikke
>sælges ;o(

Der er en slags bremse i den. Kæden stopper ret hurtigt når man
slipper gasseren.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 21:09

> Der er en slags bremse i den. Kæden stopper ret hurtigt når man
> slipper gasseren.

Der skal sidde et bremsehåndtag foran bærehåndtaget, gør der ikke det,
mås du ikke sælge den.

Jarlen af Bakkehøj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 20:08

<rammemc@city.dk> wrote:

>Hmm, jae http://www.husqvarna.skov-have.dk/ og gå ind under save.

Jeg kan se at nogle af de nye(re) save har kædestramning fra siden -
det tiltaler mig meget. Har 55'eren det?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 20:30

> Jeg kan se at nogle af de nye(re) save har kædestramning fra siden -
> det tiltaler mig meget. Har 55'eren det?

Nej, men første gang du skal skifte sværd, kan du bare få et med
sidestramning.

Sir Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-01 20:49

On Fri, 9 Feb 2001 20:29:46 +0100, "Henning L.Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>Nej, men første gang du skal skifte sværd, kan du bare få et med
>sidestramning.

Der kan jo nemt gå en 3 år ekstra så..
Hved med 351/G'eren? Er den noget værd? Jeg ser de kører kampagne på
den lige nu.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 21:10

> Der kan jo nemt gå en 3 år ekstra så..

Så be om få saven med et sådan sværd fra ny.

> Hved med 351/G'eren? Er den noget værd? Jeg ser de kører kampagne på
> den lige nu.

Plastiksav !

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-01 08:54

On Fri, 9 Feb 2001 21:09:50 +0100, "Henning L.Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>Plastiksav !

Hvorfor? Den har da næsten lige så mange kræfter som 55eren?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 10-02-01 09:28

> Hvorfor? Den har da næsten lige så mange kræfter som 55eren?

Bla motorhuset er lavet af plastik, DERFOR!

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-02-01 18:09

Du skal være opmærksom på, at de er "kun" 351'eren de kører kampagne på !

Det gælder ikke G og E-tech varianter.

men ok - man overlever jo nok uden varme i håndtagene ??

mvh
Bendt

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-02-01 22:44

> Prisen lyder meget rimelig for mit vekommende, i hvert fald hvad jeg
> regnede med. Men har du evt. en URL hvor jeg kan læse om den sav?

Du kan også kigge på www.jonsered.dk hvis du bedre kan lide en rød sav.

Jonsered og Husqvarne bliver skruet sammen af den samme Jönsson, på den
samme fabrik, og har kun plastikhuset til forskel.

Begge er vist ejet af electrolux.

mvh
Bendt

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 23:16

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jonsered og Husqvarne bliver skruet sammen af den samme Jönsson, på
den
> samme fabrik, og har kun plastikhuset til forskel.

Ikke at forglemme Partner

> Begge er vist ejet af electrolux.

Korrekt.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-02-01 23:13

"Henning L.Andersen" <rammemc@city.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale en Husqvarna 55 der somregel kan fåes til kr. 3995.

Hej Henning

Jeg blander mig lidt, da jeg selv er i gang med at finde en afløser for min
gl. jonsered.

Jeg har lidt svært ved at forstå, at 55'eren kan fåes til 3995,- dvs. samme
pris som for 351'eren - som i følge din mening er en plasticsav.

Der er ikke noget link på husqvarna's side til info om 55'eren - men efter
motorstørrelse og ydelse kan den sammenlignes med jonsereds 2055 som i
vejl.udsalg koster kr. 7.295,-

351'eren er i øvrigt identisk med jonsered 2149 - pånær farven.

mvh
Bendt

Sammenligner jeg æbler med bananer - eller har du nogen forbindelser som vi
andre ikke har

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 09-02-01 23:29

> Hej Henning

daw.

> Jeg har lidt svært ved at forstå, at 55'eren kan fåes til 3995,- dvs.
samme
> pris som for 351'eren - som i følge din mening er en plasticsav.

Korrekt, 55éren er en gammel model uden nogen luxus, dvs, varme i
håndtag mm.

> Der er ikke noget link på husqvarna's side til info om 55'eren - men
efter
> motorstørrelse og ydelse kan den sammenlignes med jonsereds 2055 som i
> vejl.udsalg koster kr. 7.295,-

Vejl. udsalg og hvad varen somregel kan købes til, er der himmelvid
forskel på, vejl. udsalgspris på 55éren har været langt over den pris
den kan købes til nu, jeg kan ikke huske det helt, men mener jeg skulle
have 5995 for den for nogle år siden.

> Sammenligner jeg æbler med bananer - eller har du nogen forbindelser
som vi
> andre ikke har

Jeg kan bedst lide æbler i æblekage

Henning

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-01 13:15

Det har været en meget morsom diskussion I har haft omkring motorsav.
Faktisk nærmer den sig det punkt, hvor der er alt for meget sandhed i, at
forskellen på drenge og mænd er prisen på deres legetøj.

Hvis jeg som kvinde skulle ud og have en sådan ting, så ville jeg først og
fremmest definere mit behov eller spørge til behovet hos den jeg skulle
rådgive. Men som sagt - jeg er kvinde.........logisk og fornuftig.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-01 15:50

On Sat, 10 Feb 2001 12:15:28 GMT, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Det har været en meget morsom diskussion I har haft omkring motorsav.

...og her sidder jeg og betragter hele diskussionen som dybt seriøs med
et lille gran humor..

>Hvis jeg som kvinde skulle ud og have en sådan ting, så ville jeg først og
>fremmest definere mit behov eller spørge til behovet hos den jeg skulle

Jeg vil mene at jeg har defineret mit behov. Et af mine behov er
nemlig en sav som virker hver gang og de næste mange år.

Selv om jeg sikkert sagtens kunne nøjes med en meget mindre model, så
mange pinde saver vi heller ikke. Jeg har i mange år levet med at når
man skule i gang med noget, det være sig klippe græs, hæk eller save
brænde, og så virker værktøjet ikke. Så piller man lidt selv, det går
galt halvdelen af gangene hvorefter maskinen havner på værkstedet hvor
det så ligger en uges tid fordi mekanikeren har nok at lave...

Det gider jeg bare ikke mere, jeg er træt af sådan noget. Så hellere
give noget ekstra og få maskiner som holder.

En mekaniker jeg arbejdede med engang, sagde om græsslåmaskiner, at
man næsten altid kunne finde en motor i den lille ende af skalaen. De
maskiner folk købte meget billigt i Bilka og lign. steder, der var
motoren sådan set holdbar nok, men der skulle jo spares et sted, det
blev skjoldet. De billige skjolde flækkede simpelthen længe inden
motoren var slidt op. Men folk købte bare en ny plæneklipper,
reperation kunne ikke betale sig. Men ville de dog bare ofre måske 50%
mere på indkøb af maskinen, så havde de en som holdt mindst 3 gange så
længe.

>rådgive. Men som sagt - jeg er kvinde.........logisk og fornuftig.

Logik og fornuft... det vil jeg ikke blande ind i mit savkøb, det er
nemlig ikke sjovt ) (Det kunne ende i en bøjlesav

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 10-02-01 17:16

> [...]
> Logik og fornuft... det vil jeg ikke blande ind i mit savkøb, det er
> nemlig ikke sjovt ) (Det kunne ende i en bøjlesav

Så slipper du også for sikkerheds-udstyret, men har eb ny dunk i overskud
Finn

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-02-01 18:06

> [...]
> fremmest definere mit behov eller spørge til behovet hos den jeg skulle
> rådgive. Men som sagt - jeg er kvinde.........logisk og fornuftig.

Tro mig det er ikke sjovt, når man lørdag eftermiddag står 3 mand, 15 M3
brænde, en lejet brændekløver, og så motorsaven begynder at falde fra
hinanden, fordi det er hobbymaskine som har kørt langt ud over hvad den er
bygget til.

Jeg har det nok lige som Mads - heller give lidt for meget for en større
(kvalitets)motor, end købe en der skal skiftes hvert forår.

Men sandt nok - kvinder har aldrig forstået sig på mænds behov for
powertools !

mvh
Bendt

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 10-02-01 21:54

> [...]

større
> (kvalitets)motor, end købe en der skal skiftes hvert forår.

Vise ord fra en vis mand Bendt, endelig fik jeg medhold .

> Men sandt nok - kvinder har aldrig forstået sig på mænds behov for
> powertools !

Du er en modig mand

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 12-02-01 12:16

On Fri, 9 Feb 2001, Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> som er for småt eller for dårligt, så det skal nok op i mindst hvad
> jeg vil betegne som en semi-professionel sav. Men hvilket mærke? Og

Har lige købt en Jonsered 2145, som virker meget fornuftig, men jeg er
førstegangs-motorsavs-ejer, så erfaring har jeg ikke noget af. Ville nok
have valgt en lidt større model, hvis pengene havde været til det, men
ville absolut ikke længere med i effekt størrelse, så 2145'eren virkede
som et fornuftigt køb for en nybegynder som mig, der "bare" skal save en
stak leveret tømmer til brænde en gang hvert andet år.

Er der nogen der kender 2145'eren og mener den er for bette til det?

Efter købet fik jeg dog at vide af en gartner, der tit arbejder med
motorsav, at Stihl (tysk) er mindst lige så godt som Jonsered og
Husqvarna, men nemmere at skille ad og vedligeholde, så det er hans
foretrukne mærke. Det er vist et spørgsmål om religion....

--
Mvh. Finn

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 12-02-01 22:52

I artiklen <Pine.GSO.4.21.0102121145100.12395-100000@aleko.kom.auc.dk>,
skrev Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk>:

> [...]
> Husqvarna, men nemmere at skille ad og vedligeholde, så det er hans
> foretrukne mærke. Det er vist et spørgsmål om religion....

Næh, det er et spørgsmål om vægt, og også som skrevet står, om let
vedligeholdelse. Jeg forstår ikke rigtig den med 'plastiksavene'. Jeg bruger
motorsav stort set hver eneste dag i vintersæsonen og kunne ikke drømme om at
bruge andet end Stihl. Da jeg for 10 år siden blev opereret i ryggen, blev
min Jonsered skiftet ud, den var alt for tung, med en Stihl 'plastiksav'
model 010 og så købte jeg en mere bare for en sikkerheds skyld. Den var
extrem let, ikke megen motorkraft (det er jo motoren der vejer), men den
kunne det den skulle. Aldrig problemer med den eller de senere save jeg har
haft og har.

Nu har jeg en Stihl 026 uden dikkedarer, den saver tørt elmetræ uden at kny,
og den vejer 5 kg. Den billigere model, 025'eren, 'plastiksav' har jeg haft i
en del år nu, den klarer ikke det store, tørre løvtræ, men ellers alt andet,
og helt uden problemer, går aldrig i stykker, (nåh jo, jeg kørte den engang
over med traktoren, nyt 'plastikhus' og håndtag, så kørte den igen).

Med hensyn til at save rødder og stubbe, så behøver man jo ikke have en sav
bare til det. Gem en slidt kæde, du alligevel er for nærig til at smide ud,
og brug den.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS Windows 3.70

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-02-01 23:53

On Mon, 12 Feb 2001 22:51:54 +0100, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Med hensyn til at save rødder og stubbe, så behøver man jo ikke have en sav
>bare til det. Gem en slidt kæde, du alligevel er for nærig til at smide ud,
>og brug den.

Man bør vel også have et slidt sværd så? Jorden slider nok ikke kun
kæden men også sværdet.

Og så er det jo nemmere at tage en gammel sav i stedet for at skulle
skifte. Især hvis man kender til vores garage hvor man snildt kan lede
i en times tid uden at finde det man skal bruge

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jens

Dato : 17-02-01 00:41

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> [...]
> Husqvarna, men nemmere at skille ad og vedligeholde, så det er hans
> foretrukne mærke. Det er vist et spørgsmål om religion....

Jeg har haft en Husquarna i 2 år nu og er godt tilfreds.
Ville egentlig have haft en Jonsered, men gik i den forkerte butik.
Den har nu på andet år skåret ialt 70 rummeter træ op.

Stihl er lette & hurtige i acceleration af kæden.
Og med en skarp kæde og lidt omtanke når du hurtigt rigtigt langt.

Den er købt til at fælde og afgrene grantræer. Det er hvad jeg har valgt
at fyre med.
Den kostede knap 4000,- 3,5 Hk 18" sværd selvom jeg blev anbefalet et
16". Det er nemmere at komme omkring grenene med en let motorsave med
kort sværd. Da du tilsyneladende skal gnave dig igennem en stabel træ,
bør du nok have en der kan trække et langt sværd.

Gå til et proffessionelt have/park center.
IKKE i byggemarkeder.

Iøvrigt sled min far en ny McGulloch op på en sommer. Han skar ca 40
rummeter træ op. Så var den færdig. Så hvis du har haft din i 10 år
bruger du den ikke meget :).

--
Jens Borchert Pedersen
JB Konstruktion

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-02-01 09:25

On Sat, 17 Feb 2001 00:40:47 +0100, Jens <jbp@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har haft en Husquarna i 2 år nu og er godt tilfreds.
>Ville egentlig have haft en Jonsered, men gik i den forkerte butik.

...men kom vi ikke frem til at Jonsered og Husquarna var ens? Pånær
farven og modelnumrene.

>Gå til et proffessionelt have/park center.

Altid.

>IKKE i byggemarkeder.

Kunne jeg heller ikke drømme om. Så meget som man skal punge ud med
for sådan en sav, så vil jeg have fat i en virkelig expert, ikke en
som bare har været på et par forhandlerkurser.

>Iøvrigt sled min far en ny McGulloch op på en sommer. Han skar ca 40
>rummeter træ op. Så var den færdig. Så hvis du har haft din i 10 år
>bruger du den ikke meget :).

Åhhrr... den har da skåret de første 70 rummeter. Samt fældet og
afgrenet halvdelen af de 70 meter. Sådan lidt løst regnet.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 17-02-01 18:39

> Altid.

Joee

> Kunne jeg heller ikke drømme om. Så meget som man skal punge ud med
> for sådan en sav, så vil jeg have fat i en virkelig expert, ikke en
> som bare har været på et par forhandlerkurser.

Fint Mads

> Åhhrr... den har da skåret de første 70 rummeter. Samt fældet og
> afgrenet halvdelen af de 70 meter. Sådan lidt løst regnet.

Det er et lykkenummer i har trukket.