Memory drive og OS X
Fra : Christian Luckow

Dato : 02-06-02 13:46

For at kunne udveksle dokumenter med mine pc-venner har jeg investeret i et
USB memory drive fra Medion. Når jeg sætter den i iBooken bliver den også
fundet, men selv om skrivebeskyttelsen er slået fra kan jeg ikke kopiere
filer på den.

Der ligger i forvejen en fil der hedder Passid.exe , hvilket jeg vil tro er
en fil der skal køres for at låse disken op? Det virker bare meget mærkeligt
at skrive den er OS X kompatibel hvis det kræver en wintel maskine at skrive
på den?! Nogen der har erfaringer med sådan en dims?

Pft
Christian

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 02-06-02 15:12

In article <B91FE033.55F5%christian@luckow.dk>,
Christian Luckow <christian@luckow.dk> wrote:

> [...]
> at skrive den er OS X kompatibel hvis det kræver en wintel maskine at skrive

Jeg har selv en HandyDrive fra Apacer, og den kører da ganke udemærket
under 10.1.4. Kan du ikke prøve at lave en "show info" på den device som
OS X har mountet... måske er det bare et Unix rettigheds problem ?

Hos mig bliver den mountet med owner = "jimmy", og group = wheel, og så
777 i rettigheder.

Jimmy

Fra : Christian Luckow

Dato : 02-06-02 16:47

> [...]
> OS X har mountet... måske er det bare et Unix rettigheds problem ?
>
> Hos mig bliver den mountet med owner = "jimmy", og group = wheel, og så

Jeg har i mellemtiden haft disken sat til min arbejdsmaskine, og ganske
rigtigt skal .exe filen køres før der er adgang til drevet.
Da jeg bagefter satte disken til iBooken blev den mountet med følgende
rettigheder:

Owner = mit brugernavn på wintel-maskinen, group = wheel og rettighederne
kan jeg ikke røre ved...

Christian

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 02-06-02 18:56

In article <B9200A88.5643%christian@luckow.dk>,

> [...]
> rettigheder:
>
> Owner = mit brugernavn på wintel-maskinen, group = wheel og rettighederne

kan du ikke åbne et terminal vindue, og så lave en 'sudo chown -R
<brugernavn> /Volumes/<navn på USB drev>'

Password er dit mac-bruger password

Jimmy

Fra : [2400] Christian L.

Dato : 03-06-02 16:55

> kan du ikke åbne et terminal vindue, og så lave en 'sudo chown -R

> <brugernavn> /Volumes/<navn på USB drev>'

> Password er dit mac-bruger password

> Jimmy

Jeg prøvede dit forslag, men fik en meddelse om at mediet var
skrivebeskyttet. Det viste sig at man skulle slå det udokumenterede
sikkerhedsprogram fra (krævede en wintel maskine), hvorefter enheden kunne
bruges på mac.

Tak for responsen.

Christian

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 03-06-02 17:38

In article <1jMK8.5793$OU2.9801825@news.orangenet.dk>,
"[2400] Christian L." <christian@luckow.dk> wrote:

> [...]
> skrivebeskyttet. Det viste sig at man skulle slå det udokumenterede
> sikkerhedsprogram fra (krævede en wintel maskine), hvorefter enheden kunne

Jeg ville da smide en email til producenten og forklare ham om dine
problemer med at få det til at køre på en Mac (uden wintel) ... måske
der så sker noget ;)

Jimmy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 16:03

> [...]

> at skrive den er OS X kompatibel hvis det kræver en wintel maskine at skrive
> på den?! Nogen der har erfaringer med sådan en dims?

Jeg har selv en Fujitsu Siemens Memorybird, som vist nok virker fint
nok. Jeg har ikke brugt den i lang tid (og kan ikke lige finde den), men
der var vist ikke problemer med den.

Jeg synes dog at kunne huske at der kunne være problemer under 10.1.4 og
at der er en patch, man kan hente hos en 3. part. Jeg har forsøgt at
finde den, men uden held...

--
Mvh.
René Frej Nielsen