Flere rejer ;-)
Fra : TN

Dato : 29-05-02 15:17

Har set nogle sjove reje-fætre hos dyrehandleren.

De kalder dem alge-rejer - sådan nogle små brune - halv-gennemsigtige fætre.

Hvor nemme er sådan nogle?
Er de grove ved planterne?
Er de grove ved fiskene? - Har jo netsmerling på bunden

De kunne ikke sige noget om dem i butikken fordi deres akvarie-mand ikke var
der. Hurra.

Tak

Thomas

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 29-05-02 17:55

> De kunne ikke sige noget om dem i butikken fordi deres akvarie-mand ikke
var
> der.

Er han det samme som en Havfrue uden bryster

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 29-05-02 19:16

Hej
Nu skriver du ikke helt nok til at jeg kan sige med 100% sikkerhed hvad det
er for nogen du har set. Men dem, de normalt kalder algerejer, er
Amano-rejer (opkaldt efter en eller anden japaner der har introduceret dem
som akvariedyr, tror jeg nok). De bliver ikke mere end 3-4 cm og deres
klosakse er meget små. Desuden har de en lys stribe ned ad ryggen. De er
gode at have en flok af, for de æder alger og foderrester. De æder også
javamos, men det går meget langsomt. De hårdere planter og levende fisk
holder de sig fra. Mht. om de er nemme at holde: ja, de har ikke nogen
særlige fødekrav, sålænge du fodrer og ellers har alger. Javamos er de glade
for, så en tot af det holder dem mætte. Men de kan være en smule følsomme
over for vandkvaliteten (ikke for mange fisk pr. liter), og deres naturlige
levetid er kun ca. 15 måneder, så der ryger nogle af og til...
MEN - det er ikke alle rejer der er lige fredelige. Har selv engang haft en
langarmet satan, som åd af mine neonfisk. Det var dog en eller anden
afrikansk Macrobrachium og en sjældenhed hos akvariehandlere...
Så held og lykke med dine rejer. Hvis du bor i Kbh-området så prøv at tjekke
zoo-zity. De har tit nogle skægge krebsdyr (dog også nogle mindre fredelige
af slagsen)...

Mvh. Esben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-05-02 22:22

> De kalder dem alge-rejer - sådan nogle små brune - halv-gennemsigtige
fætre.

> Hvor nemme er sådan nogle?

Meget

> Er de grove ved planterne?

Slet ikke

> Er de grove ved fiskene? - Har jo netsmerling på bunden

Overhovedet ikke

> De kunne ikke sige noget om dem i butikken fordi deres akvarie-mand ikke
var
> der. Hurra.

Hvis det er Amano rejer, hedder de Caridina Japonica.

Se her:
http://www.disky-design.dk/fish/images/japonica1.jpg

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : TN

Dato : 29-05-02 22:47

HAK
> http://www.disky-design.dk/fish/images/japonica1.jpg
HAK

Det er den tror jeg!

Levetid 15 måneder. Men overlever yngel nemt? Ellers synes jeg de kunne gå
hen at blive dyre.

Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-05-02 22:51

"TN" <nospam@neumann.dk> wrote in message news:ad3i8k$ma9$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Det er den tror jeg!
>
> Levetid 15 måneder. Men overlever yngel nemt? Ellers synes jeg de kunne gå

Opret er ikke helt nemt,

det er noget med at æggene flyder med floderne ned til brakvands lignende
forhold, hvor de ny udklækkede rejer så lever af extremt små alger til at
starte med.

Og ligeså stille kommer tilbage op af floderne tilbage til saltvand.

Der er folk der har opdrættet dem, men nemt er det bestemt ikke.

Søg på www.google.com efter 'breeding caridina japonica' så finder du helt
sikkert noget om det.

Fra : TN

Dato : 29-05-02 23:01

Takker mange gange for Facts.

Thomas

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-05-02 00:15

http://users.skynet.be/caridina-japonica/ har en del info....kender et par
stykker der har opdrættet dem i deres selvskabsakvarie

--
SOS icq: 102169245
www.hourbabe.com

Fra : Thomas Højris

Dato : 30-05-02 04:59

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Opret er ikke helt nemt,

Hej,

Så er jeg utroligt heldig. Mine formerer sig helt af sig selv. I perioder så
voldsomt så jeg har foræret væk af dem

Spørg mig ikke hvordan jeg gør, for som sagt går det helt af sig selv.

/Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-05-02 07:20

> [...]

> voldsomt så jeg har foræret væk af dem
>
> Spørg mig ikke hvordan jeg gør, for som sagt går det helt af sig selv.

Wow flot, gid det var mig der oplevede det.

Er du helt sikkert på at det er Caridina Japonica ?

Kunne du fortælle lidt om forholdene i dit akvarie.

Fra : Thomas Højris

Dato : 30-05-02 19:29

et lille ps:

Rejerne konkurrerer livligt med mallerne om mallepillerne. Så som
kosttilskud til rejerne tror jeg de er gode.

Mvh
Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-05-02 22:52

"Thomas Højris" <thomas.hoejris@mail.tele.dk> wrote in message
> et lille ps:
>
> Rejerne konkurrerer livligt med mallerne om mallepillerne. Så som
> kosttilskud til rejerne tror jeg de er gode.

Det må jeg give dig helt ret i, mine rejer stak ligefrem af med fodder
pillerne.

Fra : Thomas Højris

Dato : 30-05-02 19:26

Hejsa,

> Er du helt sikkert på at det er Caridina Japonica ?

Ja, det er jeg ret sikker på.

> Kunne du fortælle lidt om forholdene i dit akvarie.

Som sagt har jeg ikke bevidst gjort noget. Men jeg har et 180 liters
akvarium, befolket af rød neon, pragtsmerling, sværddrager og ancistrus. +
selvfølgelig rejer.

Skifter 10 - 20 % vand 2 gange månedligt. Temperatur 25 - 26. Har en
fornuftig algevækst (er nødvendig for rejerne). Jeg har en rimelig tæt
beplantning herunder en meget stor "klump" javamos. Rejerne foretrækker en
stor del af tiden af befinde sig i javamos'en - hvorfor jeg tror det er en
vigtig del af årsagen til at de yngler.

Men som sagt ved jeg ikke hvad det er der gør at de yngler, men det har
været sådan siden jeg for et års tid siden fik de første rejer.

Mvh.
Thomas