/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Tandhjul
Fra : Morten Lundstrøm


Dato : 23-05-02 12:51

Hejsa
Er der nogen der har en anelse om hvad der er bedst at køre med på en IKKE
ellers tunet Suzuki DM50 ?
Jeg kan vælge mellem 11, 12 og 13 tands fortandhjul
og 28, 30 og 32 tænders bagtandhjul
såvidt jeg ved er det normale 11 tænder foran og 32 bagved, men hvilken
kombination ville give lidt mere på toppen uden at tage så meget fra trækket
at den ikke kan køre mig op af bakke. UDEN ellers at gøre noget ved den.
Og en ting til:
Kan man ødelægge motoren ved at give den de ekstra tænder ? (Motor er ellers
i god stand, kun original dele i den)

MVH
Morten



 
 
Brian Axelgaard (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 23-05-02 13:11

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
news:4G4H8.2322$N46.186009@news010.worldonline.dk...
> Hejsa

Hej

> Er der nogen der har en anelse om hvad der er bedst at køre med på en IKKE
> ellers tunet Suzuki DM50 ?

tjae...

> Jeg kan vælge mellem 11, 12 og 13 tands fortandhjul
> og 28, 30 og 32 tænders bagtandhjul
> såvidt jeg ved er det normale 11 tænder foran og 32 bagved, men hvilken
> kombination ville give lidt mere på toppen uden at tage så meget fra
trækket
> at den ikke kan køre mig op af bakke. UDEN ellers at gøre noget ved den.

13for + 28bag giver største topfart, HVIS motoren kan trække det....
11for + 32bag giver mindste topfart, og et meget bedre optræk....
Brug lommeregneren til udregne dem i mellem... prøv dig lidt frem :)

> Og en ting til:
> Kan man ødelægge motoren ved at give den de ekstra tænder ? (Motor er
ellers
> i god stand, kun original dele i den)

tjae....13for + 28bag kræver noget kraftigere tilkobling og du vil derfor
nok komme til at slide lidt mere på koblingen....




"H;P (23-05-2002)
Kommentar
Fra : "H;P


Dato : 23-05-02 13:27

Hejsa´

> tjae....13for + 28bag kræver noget kraftigere tilkobling og du vil derfor
> nok komme til at slide lidt mere på koblingen....

I D.F.M, siges det at det er bedst kun at ændre det bagerste tandhjul. Da en
opgearing på det forreste, giver motoren/gearkasse en større belastning (
lavere optræk ).

+ en lille tommelfinger regl -> ulige/lige tænder på tandhjulene, giver et
mere jævnt slid .

Hilsen

H;P <Som gerne vil have lidt input fra andre der har gearet deres Senda R >

--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk <Køre nu>
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
Hvis Livet Ikke Er Sjovt...Hvorfor Griner Jeg Så ?<-
"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cecdc78$0$14577$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> news:4G4H8.2322$N46.186009@news010.worldonline.dk...
> > Hejsa
>
> Hej
>
> > Er der nogen der har en anelse om hvad der er bedst at køre med på en
IKKE
> > ellers tunet Suzuki DM50 ?
>
> tjae...
>
> > Jeg kan vælge mellem 11, 12 og 13 tands fortandhjul
> > og 28, 30 og 32 tænders bagtandhjul
> > såvidt jeg ved er det normale 11 tænder foran og 32 bagved, men hvilken
> > kombination ville give lidt mere på toppen uden at tage så meget fra
> trækket
> > at den ikke kan køre mig op af bakke. UDEN ellers at gøre noget ved den.
>
> 13for + 28bag giver største topfart, HVIS motoren kan trække det....
> 11for + 32bag giver mindste topfart, og et meget bedre optræk....
> Brug lommeregneren til udregne dem i mellem... prøv dig lidt frem :)
>
> > Og en ting til:
> > Kan man ødelægge motoren ved at give den de ekstra tænder ? (Motor er
> ellers
> > i god stand, kun original dele i den)
>
>
>
>



Henning Lund (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 23-05-02 13:42

H;P<Falken> skrev:

> + en lille tommelfinger regl -> ulige/lige tænder på tandhjulene,
> giver et mere jævnt slid .

Øh hvordan det?

--
Mvh.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Brian Axelgaard (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 23-05-02 14:07

"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:acio2b$pthe3$1@ID-138513.news.dfncis.de...
> H;P<Falken> skrev:
>
> > + en lille tommelfinger regl -> ulige/lige tænder på tandhjulene,
> > giver et mere jævnt slid .
>
> Øh hvordan det?

Hver tandhjuls "bakke", altså hullet mellem tænderne, rammer sjældnere det
samme led på kæden, end hvis begge havde enten lige eller ulige antal
tænder. Dette er uafhængigt af antallet af led på kæden.
For en matematisk forklaring så sprøg i news:dk.videnskab




"H;P (23-05-2002)
Kommentar
Fra : "H;P


Dato : 23-05-02 14:12


"Brian Axelgaard" skrev i en meddelelse
> Hver tandhjuls "bakke", altså hullet mellem tænderne, rammer sjældnere det
> samme led på kæden, end hvis begge havde enten lige eller ulige antal
> tænder. Dette er uafhængigt af antallet af led på kæden.

Yup, det er sådan det virker !.. Måtte selv lige tygge lidt på den info, da
jeg læste det i D.F.M . Men hvis det er sådan man skal sætte
tandhjul/kæde for at "spare" lidt, så er det sq sådan jeg gør .

Hilsen

H;P
--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
Hvis Livet Ikke Er Sjovt...Hvorfor Griner Jeg Så ?<-
>



Brian Axelgaard (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 23-05-02 15:09

"H;P<Falken>" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:acipv8$1vm$1@sunsite.dk...
> Yup, det er sådan det virker !.. Måtte selv lige tygge lidt på den info,
da
> jeg læste det i D.F.M . Men hvis det er sådan man skal sætte
> tandhjul/kæde for at "spare" lidt, så er det sq sådan jeg gør .

Ja jeg er jo ikke helt fuld af løgn... i hvert fald ikke altid



Henning Lund (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 23-05-02 15:18

H;P<Falken> skrev:

> Yup, det er sådan det virker !.. Måtte selv lige tygge lidt på den
> info, da jeg læste det i D.F.M . Men hvis det er sådan man skal
> sætte tandhjul/kæde for at "spare" lidt, så er det sq sådan jeg gør :-

Hmmm har godt nok aldrig hørt dette selv om jeg har været i branchen siden
1976.

--
Mvh.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Brian Axelgaard (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 23-05-02 15:55

"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:acitv9$q3a1s$1@ID-138513.news.dfncis.de...

> Hmmm har godt nok aldrig hørt dette selv om jeg har været i branchen siden
> 1976.

Ordsproget om at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks holder jo
sjældent :)



"H;P (23-05-2002)
Kommentar
Fra : "H;P


Dato : 23-05-02 17:54


"Brian Axelgaard" skrev i en meddelelse
> Ordsproget om at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks holder jo
> sjældent :)

. Det kan der være noget om

Hilsen

H ; P
--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk <Køre nu>
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
Hvis Livet Ikke Er Sjovt...Hvorfor Griner Jeg Så ?<-



Morten Lundstrøm (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Lundstrøm


Dato : 23-05-02 13:39


>
> tjae....13for + 28bag kræver noget kraftigere tilkobling og du vil derfor
> nok komme til at slide lidt mere på koblingen....
Og såvidt jeg ved har Suzuki DM 50 en ikke alt for god kobling i forvejen ?
Tror bare jeg holder mig til standard og så lader den køre lovligt (37 km/t
uden der er pillet ved den) :D

MVH
Morten



Dj_John (03-12-2002)
Kommentar
Fra : Dj_John


Dato : 03-12-02 09:11

"Brian Axelgaard" skrev d. 23-05-02 13:11 dette indlæg :
> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> news:4G4H8.2322$N46.186009@news010.worldonline.dk...
> > Hejsa
>
> Hej
>
> > Er der nogen der har en anelse om hvad der er bedst at køre med på
en IKKE
> > ellers tunet Suzuki DM50 ?
>
> tjae...
>
> > Jeg kan vælge mellem 11, 12 og 13 tands fortandhjul
> > og 28, 30 og 32 tænders bagtandhjul
> > såvidt jeg ved er det normale 11 tænder foran og 32 bagved, men
hvilken
> > kombination ville give lidt mere på toppen uden at tage så meget fra
> trækket
> > at den ikke kan køre mig op af bakke. UDEN ellers at gøre noget ved
den.
>
> 13for + 28bag giver største topfart, HVIS motoren kan trække det....
> 11for + 32bag giver mindste topfart, og et meget bedre optræk....
> Brug lommeregneren til udregne dem i mellem... prøv dig lidt frem :)
>
> > Og en ting til:
> > Kan man ødelægge motoren ved at give den de ekstra tænder ? (Motor
er
> ellers
> > i god stand, kun original dele i den)
>
> tjae....13for + 28bag kræver noget kraftigere tilkobling og du vil
derfor
> nok komme til at slide lidt mere på koblingen....
>
>
> Jeg kører selv med 13-32, og det mener jeg er det som passer bedst.
Jeg har også en "Proma" udstødning på! Men hvis du ikke gør andet en at
geare den, vil det give så lidt extra på toppen at du bør overveje længe
om du vil miste den optræk som du har nu!!!

Men god fornøjelse!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste