|
| Filmteknisk begreb (24 timer) Fra : Frida |
Dato : 20-05-02 22:34 |
|
Hej jeg skriver fordi jeg godt kunne lide at vide hvad det hedder når man
som i "24 timer" viser 4 parallelle handlingsforløb på samme tid.
Eller hvad det i det hele taget hedder når man viser 4 klip på samme tid.
Flemming
| |
Peden (20-05-2002)
| Kommentar Fra : Peden |
Dato : 20-05-02 22:51 |
|
> Hej jeg skriver fordi jeg godt kunne lide at vide hvad det hedder når man
> som i "24 timer" viser 4 parallelle handlingsforløb på samme tid.
> Eller hvad det i det hele taget hedder når man viser 4 klip på samme tid.
I mine engelsk timer (også vedrørende film) hed det "multi focal narratives"
altså film eller historier med fokus rettet flere forskellige steder hen.
mvh
Peter
| |
Peter Bjerre Rosa (20-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Bjerre Rosa |
Dato : 20-05-02 23:01 |
|
Peden skrev:
> I mine engelsk timer (også vedrørende film) hed det "multi focal
> narratives" altså film eller historier med fokus rettet flere forskellige
> steder hen.
Det er et godt bud.
Jeg tror ikke, der findes et begreb for det, at der bliver *vist* (som der
egentlig bliver spurgt om) flere handlingsforløb på én gang. Film og serier
benytter sig selvfølgelig næsten altid af sideløbende handlingsforløb, men
her ser man kun ét af gangen, evt. i hurtigt krydsklip.
Splitscreen bliver i det hele taget sjældent benyttet i film og serier,
fordi det uvægerligt vil pådrage sig opmærksomhed og bryde illusionen. Det
bliver af og til brugt, når der vises fx telefonsamtaler, men i disse
tilfælde drejer det sig kun om ét handlingsforløb.
--
Mvh. Peter
"Argh! Det sker bare ikke, det her, Lars Krimi!"
| |
jesper (21-05-2002)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 21-05-02 00:11 |
|
"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:acbrm1$fa7$1@sunsite.dk...
> Splitscreen bliver i det hele taget sjældent benyttet i film og serier,
> fordi det uvægerligt vil pådrage sig opmærksomhed og bryde illusionen. Det
> bliver af og til brugt, når der vises fx telefonsamtaler, men i disse
> tilfælde drejer det sig kun om ét handlingsforløb.
Ja, det plejer at give associationer til kiksede 70er-film, men efter at
have set Requiem for a Dream, tror jeg næsten at det må genopstå fra de
døde. Her fungerer det bare ufatteligt godt og bruges bl.a i en scene hvor
to af hovedpersonernen ligger på sengen og tager på hinanden. En ting er at
det fungerer visuelt, men det mest elegante er næsten at det anvendes i en
situation med fysisk nærhed, og dermed kommer til at spille på kontrasten
til den traditionelle anvendelse i situationer med rumlig afstand.
Jesper
| |
AJC (21-05-2002)
| Kommentar Fra : AJC |
Dato : 21-05-02 11:09 |
|
"jesper" <jnie@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:acbvlm$q3o$1@sunsite.dk...
>......Her fungerer det bare ufatteligt godt og bruges bl.a i en scene hvor
> to af hovedpersonernen ligger på sengen og tager på hinanden..........
>
Lyder "interessant"
Mvh
AJC.
| |
jesper (21-05-2002)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 21-05-02 11:17 |
|
> "jesper" <jnie@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:acbvlm$q3o$1@sunsite.dk...
> >......Her fungerer det bare ufatteligt godt og bruges bl.a i en scene
hvor
> > to af hovedpersonernen ligger på sengen og tager på hinanden..........
> >
"AJC" <samsonjensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cea1c99$0$58778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Lyder "interessant"
>
Skam dig: at tænke på sex når man diskuterer stor filmkunst. Tsk, tsk!
| |
Morten Rønnelund (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rønnelund |
Dato : 21-05-02 11:53 |
|
> > Lyder "interessant"
>
> Skam dig: at tænke på sex når man diskuterer stor filmkunst. Tsk, tsk! ;->
Og for at tænke på noget ganske andet:
"Tsk, tsk!" skal tilbage i det daglige sprog. Vi stjæler s'gu lortet tilbage
fra A. And - sammen med gode formuleringer som "Hrmf!" pg "Uaaak!" --- Er I
med?!
/Rønnelund
| |
Nicolai Zoffmann Hei~ (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Nicolai Zoffmann Hei~ |
Dato : 21-05-02 12:13 |
|
> "Tsk, tsk!" skal tilbage i det daglige sprog. Vi stjæler s'gu lortet
tilbage
> fra A. And - sammen med gode formuleringer som "Hrmf!" pg "Uaaak!" --- Er
I
> med?!
Tsk tsk, det er da ikke Anders And der har stjålet det, men i stedet de gode
borgere i Langbortistan og Pelargonien
Nicolai
| |
ottesen (21-05-2002)
| Kommentar Fra : ottesen |
Dato : 21-05-02 12:18 |
|
"Morten Rønnelund" <morten@REMOVEjournalist.com> wrote in message
news:acd8ur$296f$1@news.cybercity.dk...
>
> "Tsk, tsk!" skal tilbage i det daglige sprog. Vi stjæler s'gu lortet
tilbage
> fra A. And - sammen med gode formuleringer som "Hrmf!" pg "Uaaak!" ---
Er I
> med?!
>
*LOL* jeg er med!
/ottesen
| |
Jesper Nielsen (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Nielsen |
Dato : 21-05-02 13:38 |
|
"Morten Rønnelund" <morten@REMOVEjournalist.com> skrev i en meddelelse
news:acd8ur$296f$1@news.cybercity.dk...
> "Tsk, tsk!" skal tilbage i det daglige sprog. Vi stjæler s'gu lortet
tilbage
> fra A. And - sammen med gode formuleringer som "Hrmf!" pg "Uaaak!" --- Er
I
> med?!
Jeg savner også at kunne sige giisp uden at folk rynker på næsen. "Nå, tak -
det havde jeg da ikke lige regnet med" - lyder bare ikke nær så godt!
| |
Morten Rønnelund (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rønnelund |
Dato : 21-05-02 13:40 |
|
> > "Tsk, tsk!" skal tilbage i det daglige sprog. Vi stjæler s'gu lortet
> tilbage
> > fra A. And - sammen med gode formuleringer som "Hrmf!" pg "Uaaak!" ---
Er
> I
> > med?!
>
> Jeg savner også at kunne sige giisp uden at folk rynker på næsen. "Nå,
tak -
> det havde jeg da ikke lige regnet med" - lyder bare ikke nær så godt!
>
Der er mange brugbare ting... måske skal Mickey's "Mystikken breder sig!"
også med på listen.
/Rønnelund
| |
Thomas Jespersen (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Jespersen |
Dato : 21-05-02 14:03 |
|
"Morten Rønnelund" <morten@REMOVEjournalist.com> writes:
> Der er mange brugbare ting... måske skal Mickey's "Mystikken breder sig!"
> også med på listen.
"Ved profetens skæg!"
"Splitte mine bramsejl!"
I ved selv hvor de kommer fra :)
| |
Michael Aggerholm, B~ (21-05-2002)
| Kommentar Fra : Michael Aggerholm, B~ |
Dato : 21-05-02 14:30 |
|
"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:y4nhel1mz6a.fsf@horse04.daimi.au.dk...
> "Morten Rønnelund" <morten@REMOVEjournalist.com> writes:
>
> > Der er mange brugbare ting... måske skal Mickey's "Mystikken breder
sig!"
> > også med på listen.
>
> "Ved profetens skæg!"
> "Splitte mine bramsejl!"
>
> I ved selv hvor de kommer fra :)
Et lille genreskift, men mindst ligeså brugbart i hverdagen:
"Det sker bar' ikk', Lars Krimi"
(fra Casper og Mandrilaftalen, hvis nogen skulle være i tvivl)
Mvh Michael
| |
Per V. Klüver (30-05-2002)
| Kommentar Fra : Per V. Klüver |
Dato : 30-05-02 19:09 |
|
"jesper" <jnie@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:acbvlm$q3o$1@sunsite.dk...
> "Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> news:acbrm1$fa7$1@sunsite.dk...
>
> > Splitscreen bliver i det hele taget sjældent benyttet i film og serier,
> > fordi det uvægerligt vil pådrage sig opmærksomhed og bryde illusionen.
Det
> > bliver af og til brugt, når der vises fx telefonsamtaler, men i disse
> > tilfælde drejer det sig kun om ét handlingsforløb.
>
> Ja, det plejer at give associationer til kiksede 70er-film, men efter at
> have set Requiem for a Dream, tror jeg næsten at det må genopstå fra de
> døde
Jeg synes også det virkede fedt i The Boston Strangler - 70er-film men
bestemt ikke kikset.
Per
| |
zcully (21-05-2002)
| Kommentar Fra : zcully |
Dato : 21-05-02 15:49 |
|
Det er jo faktisk en slags split screen tror jeg godt man kan kalde det.
Prøv at tjekke X-Files afsnittet "Triangle". Her bruger de samme teknik da
Scully render ryundt på et skib og leder efter Mulder som man så følger på
samme tidspunkt. Det er forresten optaget i en køre på 13 minutter uden
klip.
/Zcully
"Frida" <frida@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:acbq8m$a4d$1@news.cybercity.dk...
> Hej jeg skriver fordi jeg godt kunne lide at vide hvad det hedder når man
> som i "24 timer" viser 4 parallelle handlingsforløb på samme tid.
> Eller hvad det i det hele taget hedder når man viser 4 klip på samme tid.
> Flemming
>
>
| |
|
|