Skal jeg hive mere ud af FS1'eren?
Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 19-05-02 19:39

Hej, jeg ar en Yamaha FS1 4g DX fra '79, med standard karb. og udst.

Når jeg giver fuld håndtag i frigear, uden choker, går den ca. 6500 rpm,
gør jeg det med choker går den ca. 9000 rpm.

Skal jeg stille noget på karburatoren, for flere RPM = flere km/t...???

Hvad synes I, har motoren overhovedet godt af at gå så mange RPM?

Til info: Der er 3 skyllekanaler - der ikke er "filet" eller "poleret" eller
whatever
det nu hedder.

//Troels

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 19-05-02 22:15

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg giver fuld håndtag i frigear, uden choker, går den ca. 6500 rpm,
> gør jeg det med choker går den ca. 9000 rpm.

hhmm.... mystisk! Den skulle gerne "dø" når du hiver chokeren.... Du har
vist heller ikke taget plomben, har du? Ellers ville den da tage flere RPM´s

> Skal jeg stille noget på karburatoren,

Ja du kan hæve nålen en tand eller to... og så indstille karburatoren
rigtigt, så skulle den være der.

> for flere RPM = flere km/t...???

ikke nødvendigtvis. Det kommer an på en hel del mere end omdrejningerne!

> Hvad synes I, har motoren overhovedet godt af at gå så mange RPM?

hehe, det er da lige meget Arj pjat! Den har selvfølgelig ikke _godt_ af
det, men den kan nok holde til det, hvis ikke lejerne altså er de originale
fra 1979!

> Til info: Der er 3 skyllekanaler - der ikke er "filet" eller "poleret"
eller
> whatever det nu hedder.

jamen, hvad venter du på... kom i gang

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 20-05-02 00:59

> hhmm.... mystisk! Den skulle gerne "dø" når du hiver chokeren.... Du har
> vist heller ikke taget plomben, har du? Ellers ville den da tage flere
RPM´s

Plomben er ikke taget, nej (den er sat i igen, det er en afmonterlig plombe)

> Ja du kan hæve nålen en tand eller to... og så indstille karburatoren
> rigtigt, så skulle den være der.

Okay

> ikke nødvendigtvis. Det kommer an på en hel del mere end omdrejningerne!

Kan da sige dig, at formlen for km/t i 4. gear er:
x/100-10
hvor x = antal omdrejninger pr. minut x 1.

Dvs. 4000 rpm = 30 km/t i 4. Det passer også når motoren
går 6000 rpm hvilket er max. når man kører i gear, så kører knallerten
50 km/t. ved 5000 rpm passer det også perfekt med 40 km/t.
Så hvis den kunne gå bare 8000 rpm i gear, ville den køre ca. 70 km/t

> [...]
af
> det, men den kan nok holde til det, hvis ikke lejerne altså er de

De kan vel holde til det? Det er jo også kun over kortere strækninger, når
man lige skal blære sig

> jamen, hvad venter du på... kom i gang

*GAAAB* klokken er ca. 02:00... GIDER ikke nu *g*

//Troels

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-05-02 09:43

> Plomben er ikke taget, nej (den er sat i igen, det er en afmonterlig
plombe)

Så hiv den ud!

> Kan da sige dig, at formlen for km/t i 4. gear er:
> x/100-10
> hvor x = antal omdrejninger pr. minut x 1.

ja ja, men man kan også geare den... men jeg må vist hellere indrømme at jeg
læste det som Flere roms = flere HK....

> [...]
> 50 km/t. ved 5000 rpm passer det også perfekt med 40 km/t.
> Så hvis den kunne gå bare 8000 rpm i gear, ville den køre ca. 70 km/t

Hehe, jamen så kom da i gang

> De kan vel holde til det? Det er jo også kun over kortere strækninger, når
> man lige skal blære sig

tjae.... det mp du selv bedømme ud fra, hvordan den lyder nu.... rasler
motoren lidt eller meget eller slet ikke når motoren "gasser ned"... altså
nå du slipper håndtaget efter fuld gas i frigear?

> *GAAAB* klokken er ca. 02:00... GIDER ikke nu *g*

Pjat!

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 20-05-02 12:55

> tjae.... det mp du selv bedømme ud fra, hvordan den lyder nu.... rasler
> motoren lidt eller meget eller slet ikke når motoren "gasser ned"... altså
> nå du slipper håndtaget efter fuld gas i frigear?

Den rasler ikke rigtigt når den gasser ned, det holder sig til et minimum,
hvad da?

//Troels

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-05-02 13:26

> Den rasler ikke rigtigt når den gasser ned, det holder sig til et minimum,
> hvad da?

Det er ikke fedt at tune en knallert, hvor lejerne er smadret... så kommer
man ikke langt før motoren går helt i smadder.

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 20-05-02 17:10

> Det er ikke fedt at tune en knallert, hvor lejerne er smadret... så kommer
> man ikke langt før motoren går helt i smadder.

Som sagt, den rasler ikke.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-05-02 19:13

> Som sagt, den rasler ikke.