Rå bønner
Fra : Jane

Dato : 19-05-02 17:43

Jeg har spist rå bønner i mange år, men har nu lige læst at bønner altid
skal koges før de spises. Nogen som kan fortælle mig hvorfor?
MVH
Jane

Fra : Bettina Madsen

Dato : 19-05-02 20:04

> Jeg har spist rå bønner i mange år, men har nu lige læst at bønner altid
> skal koges før de spises. Nogen som kan fortælle mig hvorfor?

Jeg går ud fra at du mener grønne bønner/harico vert...? Alle bønner
indeholder et giftigt protein, der hedder lektiner. Grønne bønner indeholder
ikke særlig mange lektiner, og kan derfor godt spises rå.
Indholdet af lektinerne i tørrede bønner er stort og er grunden at til at
man skal lægge bønner i blød 8-12 timer og derefter skal smide
iblødsætningsvandet ud. De kan desuden mindst koges ½ time.

Ved forgiftning af de giftige lektiner får man diarré, opkastninger og evt.
mavekramper et par timer efter indtagelsen.

mvh Bettina

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-05-02 21:23

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
evt.
> mavekramper et par timer efter indtagelsen.

yes ... jeg nøjes nu som regel med et par timer i blød og en time i kogende
vand.
ras