Brug af gær istedet for tørg
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-05-02 15:28

Hejsa.

Jeg har bl. a. en vegetarkogebog, der kun benytter tørgør i sine
brødopskrifter, og jeg synes egentlig, det var lidt smartere at bruge
almindeligt gær, som jeg er vant til at bruge.

Men der står selvfølgelig ikke noget nogen steder, om hvordan
jeg erstatter tørgær med alm gær. Kan nogen her hjælpe mig med
mængdekonverteringen. Nogle opskrifter skriver et brev tørgær, andre
angiver en mængde på f. eks. 7g.

På forhånd tak for hjælpen, Sebastian.

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-05-02 15:50

Sebastian Adorján Dyhr skrev:

> Men der står selvfølgelig ikke noget nogen steder, om
> hvordan jeg erstatter tørgær med alm gær.

I Forbrugerinformations "Tal og tider i køkkenet¹" står der at der
går 6 tsk tørgær (à 3,9 g) på 50 g frisk gær, hvilket betyder at
der vægtmæssigt skal bruges rundt regnet halvt så meget tørgær som
frisk gær.

Umiddelbart synes jeg at 6 tsk tørgær lyder af meget, men de må vel
have deres tal et sted fra.

Hvad med at kigge på tørgærspakkerne næste gang du kommer forbi et
supermarked?

// Klaus

¹) <http://www.fi.dk/publikationer/publikationer/renbesked/tal_og_tider/talogtiderpdf.pdf>
<http://makeashorterlink.com/?S4FA215E>

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-05-02 09:17

On Sun, 19 May 2002 16:50:18 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]
>frisk gær.

>Umiddelbart synes jeg at 6 tsk tørgær lyder af meget, men de må vel

Det lyder som en anelse for meget. Jeg har med held brugt 3,5 til 4
tsk tørgær som erstatning for 50 g. frisk gær, og både boller og
franskbrød hæver fint. Jeg er nemlig i den modsatte situation, jeg kan
ikke opdrive frisk gær nogen steder. Derfor købte jeg et glas tørgær,
men jeg havde en del problemer med omregningen, da der ikke var nævnt
nogen steder, hvordan forholdet er mellem tørgær og frisk gær.

>Hvad med at kigge på tørgærspakkerne næste gang du kommer forbi et
>supermarked?

Jeg fandt flg. i "Det Store Danske Madleksikon":

"Tørgær forhandles i små breve a' 12 gram som svarer til en pakke (50
gram) frisk gær."

Lars
San Francisco

Fra : Henrik

Dato : 19-05-02 17:37

Et brev "Malteser tørgær" indeholder 11,8g svarende til:
50g almindelig bagegær!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-05-02 19:09

Det kommer an på typen af tørgær, men hvis du ganger med 5, går det ikke
helt galt.
dvs. 10 g. tørgær svarer til 50 g. almindelig gær.

Men hvorfor ikke bruge tørgær ??
Det er ganske enkelt, samt at tørgær kan holde ganske længe, hovrimod
presgær skal bruges indenfor relativ kort tid efter at du har købt det. !!

Jakob

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 21-05-02 20:56

Hejsa

Jakob Andersen <jakob@sprit.dk> wrote:

> Det kommer an på typen af tørgær, men hvis du ganger med 5, går det ikke
> helt galt.
> dvs. 10 g. tørgær svarer til 50 g. almindelig gær.

UPs, bare de udenlandske opskrifter, som mine er oversat fra, så bruger
(eller er oversat til en mængde), der svarer til 1 til 5.

> Men hvorfor ikke bruge tørgær ??
> Det er ganske enkelt, samt at tørgær kan holde ganske længe, hovrimod
> presgær skal bruges indenfor relativ kort tid efter at du har købt det. !!

Det har du selvfølgelig ret i, men nu er jeg vant til pressegær, og så
er min fornemmelse i øvrigt, at tørgæren er dyrere. Men det er længe
siden, at jeg har kigget på det.

/Sebastian

Fra : Annika P

Dato : 21-05-02 21:03

> Men hvorfor ikke bruge tørgær ??
> Det er ganske enkelt, samt at tørgær kan holde ganske længe,
> hovrimod presgær skal bruges indenfor relativ kort tid efter at
> du har købt det. !!

Personligt bruger jeg ikke tørgær, og enten er jeg "uheldig" (læs:
gør noget galt) eller også matcher tørgær bare ikke mine bagninger -
selvom vejledningen for tørgær følges, bliver boller osv. nogle små
hårde knolde, som der ikke er meget sjov ved.

Men hvis man virkelig ikke kan få det i udlandet (det levende) så må
jeg lære det en dag :(

--
Annika Pedersen
http://annika.dk