Hjælp! Verdens uheldigste macbruger, eller~
Fra : thomas schreiber

Dato : 17-05-02 18:01

Hej,

Jeg fatter det ikke... Enten er jeg komplet idiot, eller også er alt
apple hardware jeg har købt defekt. Har lige købt en G3 B&W som var så
godt som ny. 400mhz, 256mb ram og 20GB HD. Den skal kun bruges til at
køre mail/news/browse, Reason(musik app.) og Recycle(musik app.) på. Jeg
installerer OS 9.1 US udpdater den til 9.21 US og updater dén til 9.22
US. Maskinen fryser konstant, hvor jeg bliver nød til at "koldstarte"
maskinen. Den giver ingen fejl meddelelse, men fryser bare. Engang i
mellem under opstart, giver den bombefejl, hvor den skriver "An
unexpected error has occured. Please reinstall the system software"
eller noget tilsvarende. Det har jeg prøvet mindst 10 gange nu, hvor HD
er blevet er formaterte med "at skrive nuller". Har prøvet alle OS 9.X
versioner. Det giver igen forskel.

Jeg prøvede at installere OS X på samme disk(både på én stor partition,
og flere mindre). Når installationen er næsten færdig, sker der bare
intet mere. Hvis jeg genstarter på kabinettet, starter maskinen godt nok
op igen i OS X, men lige før den begynder at loade netværk osv. ind,
bliver skærmen "sort", hvor der står en masse om Kernel error, og Panic
og Darwin og alt muligt andet jeg aldrig har set før. Derfra kan jeg
ikke komme videre, selvom jeg kan vælge "C" for continue, og "R" for
reboot. Intet reagerer.

Hardisken der sidder i maskinen larmer en del, så jeg tænkte den måske
var ved at blive træt af livet, så jeg købte en ny disk. Samme resultat
i OS 9.x, men nu kan jeg i det mindste installerer OS X ved første forsøg.

Hvis jeg starter op i os X(som er opdateret til 10.1.4) ser det hele
fint ud. hvis jeg så begynder at bruge maskinen, fryser den efter ret
kort tid, eller giver mig en "skideballe" på "sort" skærm med diverse
Kernel, Memory, Panic og Darwin fejl.

Tænkte måske var rammene defekte(prøvede dog at bytte rammene rundt i
DIMM soklerne uden held). Købte 2x256mb ram til maskinen, da der sad
2x64mb og 1x128mb fra starten. Pillede de oprindelige ram ud, og satte
de nye i. Den finder alle de nye ram, men det er nøjagtig det samme.

Mail og IE i OS X, har ofte problemer med at lukke ned. Programmerne
bliver bare hængende ved æble+Q, og der skal enten genstartes, eller
alt+æble+esc og force quit's for at lukke programmerne, hvor efter de
ikke virker før en genstart.

Jeg har prøvet at geninstall OS X mindste 5 gange nu, og os 9.X mindst
10 gange nu, men det hjælper ikke...

Enten er jeg komlet idiot, eller også er jeg total uheldig hvad alt der
har med Apple angår.

Nogen der har nogle gode forslag??? Jeg vil gerne betale mig fra det,
hvis du kan få mit lort til at virke, men jeg tror efterhånden at Apple
guden har noget imod mig, og har bedt alle Apple maskiner om at gøre
livet surt for mig. Skiftede fra Wintil til Apple i dec 2000, og har
ingen glæde haft overhovedet af Apple produkter indtil dato.

På forhånd 100000000000000 tak
Thomas Schreiber

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-02 19:20

In article <3CE53744.3010807@c.dk>,
thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Nogen der har nogle gode forslag?

Har du opdateret firmwaren i den?

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 08:08

Er du sikker på man kan det på G3 B&W? Kunne kun finde en update til
G4/cube/Imac

mvh
Thomas Schreiber

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 18-05-02 09:11

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Er du sikker på man kan det på G3 B&W? Kunne kun finde en update til
> G4/cube/Imac

Er'ed ikke den her?
http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/25/wa/query?sea
rchMode=Expert&type=id&val=KC.58374

anr

"Ah, 206 bones, 50 miles of small intestine, full, pouting lips.
Why, this fellow is less a snowman - than a god."
-Montgomery Burns

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 22:23

Ser sådan ud... Prøver det...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-02 04:44

Hej Thomas

Alle G3 fra og med B&W har 'open firmware' og kan opgraderes. Her er
link til G3 specifikke opgraderinger - mest til B&W:
<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?val=g3+kbdload&x=5&y=14&type=smartSearch&nodes=&dateModified=&geography=>.

Og her er link til firmware update 1.1:
<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/24/wa/query?searchMode=Expert&type=id&val=KC.58374>.

Jeg håber, det kan hjælpe, - du sku' jo nødig gå hen og blive en
'frafalden'..-)
mvh. Erik richard

thomas schreiber wrote:

> Er du sikker på man kan det på G3 B&W? Kunne kun finde en update til
> G4/cube/Imac

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-05-02 19:57

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Nogen der har nogle gode forslag???

Med mindre nogen i gruppen her kan komme med de forløsende ord tror jeg
du skal have maskinen på værksted.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-05-02 02:44

> [...]

> livet surt for mig. Skiftede fra Wintil til Apple i dec 2000, og har
> ingen glæde haft overhovedet af Apple produkter indtil dato.

Som Michael foreslår, så lyder det som om, at maskinen simpelthen har en
fejl. Det kan være mange steder, men da du har skiftet RAM'en, så kan
det evt. være IDE-kablet.

Alt efter hvor du bor i landet, så vil jeg da gerne se på maskinen, men
det lyder som om, at du har rimeligt styr på installering og
konfigurering af Mac'er.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 08:15

Jeg bor i Århus. Du bor på øen René ikke sandt?

Tvivler på det er IDE kablet der er defekt. Så skulle der sandsynligvis
opstå fejl ofte, med at den ikke kunne finde drevet. Det gør den ikke.

Jeg mener også selv jeg har rimelige styr på installation og
fejlhåndtering på mac, men alt det apple gear jeg har haft, har spunket
for vildt. Jeg er egentlig blevet ret glad for mac. Der noget over mac,
en helt speciel følelse, som en pc ganske enkelt ikke har. Jeg håber jeg
kan få min maskine på benene... Ellers må jeg ganske enkelt gå tilbage
til PC igen, da jeg ikke kan leve af at lave musik, når min computer
ikke er funktions dygtig.

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 18-05-02 09:52

In article <3CE5FF72.5090601@c.dk>,
thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Jeg bor i Århus. Du bor på øen René ikke sandt?

Øen René..? Lyder meget eksotisk.

/Mikkel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-05-02 12:15

In article <3CE5FF72.5090601@c.dk>,
thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Jeg bor i Århus. Du bor på øen René ikke sandt?

Yes.

> Tvivler på det er IDE kablet der er defekt. Så skulle der sandsynligvis
> opstå fejl ofte, med at den ikke kunne finde drevet. Det gør den ikke.

Jeg tænkte mere på, om det kunne påvirke de data, som computeren får fra
harddisken, så den bliver ustabil af det... Nå, bare glem det.

Jeg mener dog, at maskinen må have en hardware-fejl et sted, hvis den
absolut ikke vil virke.

> [...]
> kan få min maskine på benene... Ellers må jeg ganske enkelt gå tilbage
> til PC igen, da jeg ikke kan leve af at lave musik, når min computer

Fik du solgt din G4MP? Og så har du købt en G3'er istedet?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 22:25

Jeps. MP'en blev solgt. Cubase som jeg brugte før, virkede absolut IKKE
på en MP maskine, så jeg skiftede til Reason, som kan kører på en 200mhz
maskine uden problemer.

/thomas

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 28-05-02 17:17

On 18/05/2002 13:15, in article
rfn-DB6C04.13150418052002@dtext.news.tele.dk, "René Frej Nielsen"
<rfn@mac.com> wrote:

Heh... Jeg kan jo nok hjælpe lidt her idet jeg åbenbart har købt Thomas'
maskine...

Til Thomas : jeg synes du sagde at du _havde_ kørt OS X på den... Hvilket
jeg ligesom kan forstå af dine tidligere posts ikke er sagen... Skam dig!

Og så til problemet.. Det er rigtigt nok disken der laver lort I det... Det
er en revision 1 B/W G3, hvilket betyder at IDE66 controleren laver fejl I
multiword/DMA access på store diske (ca. > 10gb)
(http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/problems.html)

Jeg skiftede Thomas' "originale" 20gb western digital disk ud med en 20GB
IBM 75GXP .. Og vupti.. Så kunne jeg køre OS X .. Der var dog stadigvæk disk
corruption.. Som jeg så senere løste ved at skifte IDE66 kablet ud med et
almindeligt 40 pins IDE33 kabel.

WD20 disken røg afsted til fabrikken "på garantien" (godt at kende et par
forhandlere) ..

Så nu kører den altså OS 10.1.4 uden problemer... Den har kørt upåklageligt
I et par dage nu (længere har jeg ikke haft den) .. Selv hastigheden virker
ok!

Jimmy
* Black holes are where god divided by zero! *

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-05-02 18:30

On 28.5.2002 18:17, in article B9197A24.7008%jsn@chantry.devlix.dk, "Jimmy
Selgen" <jsn@chantry.devlix.dk> wrote:

> Jimmy
> * Black holes are where god divided by zero! *

Ah, jeg ser du har The Moose

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-05-02 21:14

in article B9198B37.1C43D%david@blangstrup.dk, David Blangstrup at
david@blangstrup.dk wrote on 28/05/02 19:29:

> Ah, jeg ser du har The Moose

... er dét en bog eller hvad ?

For så vil jeg læse. -havde allerede hugget-ævle-c'et den fede sentens på en
sticky.

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-05-02 22:19

On 28.5.2002 22:13, in article B919B19F.1D84%tomcat@pc.dk, "thomas tomcat"
<tomcat@pc.dk> wrote:

> in article B9198B37.1C43D%david@blangstrup.dk, David Blangstrup at

> ... er dét en bog eller hvad ?
>
> For så vil jeg læse. -havde allerede hugget-ævle-c'et den fede sentens på en
> sticky.

The Moose er en elg. Det er en gammel Mac kending, der dukker op på
skrivebordet og siger underlige ting, og som nu snart kommer til Mac OS X.
F.eks.:

Stupid Windows Error #008: LPT1 not found. Use pencil and paper instead.

Eller:

Dont you love her madly. Dont you need her badly. Dont you love her ways.
Tell me what you say.

Eller:

Electrician: Person who wires for money.

Eller:

Yawn: An honest Opinion openly expressed.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Thomas

Dato : 18-05-02 08:38

Hej,

jeg følger ofte med i denne nyhedsgruppe på trods af at jeg er har wintel.
Men det problem du beskriver tror jeg kan være at processoren har en
fejl. Lignende fejl har jeg hørt om (altså når operativ systemet går
kold når folk har prøvet at overclocke deres amd eller intel processer.

Så mit umiddelbare bud er som sagt at det er processoren den er gal med.

Mvh
Thomas

Fra : [5220] Maciek

Dato : 18-05-02 17:55

"Thomas" <thlu@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Så mit umiddelbare bud er som sagt at det er processoren den er gal med.

Er du sikker på at du ikke har købt en 350 som er overclocket til en 400?
Prøv at evt nedclocke den, eller monter en blæser på kølerprofilen (hvis den
er mere end lun)
mvh. Maciek

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 22:26

Hvordan clocker/nedclocker man en Mac? Hvor kan man se om den er clocket
eller ej?

/Thomas

[5220] Maciek

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-05-02 07:38

In article <3CE6C6F6.6060307@c.dk>,
thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Hvordan clocker/nedclocker man en Mac?

flytter et par jumpere på bundkortet - find en vejledning på xl8yourmac.

> Hvor kan man se om den er clocket eller ej?

se på bagsiden:

her kan du enten se original konfigurationen eller via serienummeret
spore den.

I øvrigt vil jeg anbefale at du installerer et program der holder øje
med CPU temperaturen.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-05-02 09:12

> [...]

> apple hardware jeg har købt defekt. Har lige købt en G3 B&W som var så
> godt som ny. 400mhz, 256mb ram og 20GB HD. Den skal kun bruges til at

<snip>

Og med alle de problemer du åbenbart har, så har du taget konsekvensen
og meldt dig ind i en brugerklub ?

Eksempelvis afholder MacBruger workshop næste lørdag i Herlev ved
København, og hér ved jeg at der kommer nogen med deres problemer.

Jeg tror ikke du er idiot, men jeg har set personer, som kan få selv den
mest toptrimmede Mac til at gå amok (karma), og når jeg så kommer for at
fikse dyret fejler den intet.

Jeg har en 7500/100, som ikke vil æde et XLR8 opgraderingskort. Når det
ikke sidder I, så er den fuldkommen problemfri.

Nu må du ikke hænge mig op på det, men en B & W G3 er vist heller ikke
en af de nemme Mac'er.......

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 22:28

Så må min karma åbenbart dræbe mac'er. Det er lidt(meget) skidt.

Håber dog bare på at det er firmwaren... Jeg prøver i aften, og giver
svar...

Har ikke den store lyst til at tage til KBH fra Århus pga. en computer...

/thomas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-05-02 07:44

> [...]

> svar...
>
> Har ikke den store lyst til at tage til KBH fra Århus pga. en computer...

Der er også brugerklubber i Aarhus området - endda en helt nyopstartet.

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-05-02 22:35

Der er (desværre) den nyeste version firmware på min mac - 1.1F

Gad vide hvad det så kunne være...

/Thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-05-02 23:06

In article <3CE6C915.303@c.dk>, thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk>
wrote:

> Der er (desværre) den nyeste version firmware på min mac - 1.1F
>
> Gad vide hvad det så kunne være...

har du tjekket om der er tale om en overclocket CPU, samt at ATA kablet
er for langt til at køre U-DMA pålideligt?

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 09:26

Bag på kabinettet, sidder der et label der siger:

400mhz/1MB cahce
128MB SDRAM/9 GB ULTRA2 SCSI/CD-ROM

Der sidder dog hverken SCSI i, og der sad en 20GB HD i da jeg fik
maskinen. Desuden var der sat 2x64MB ram eksrta i.

Kan det have noget at gøre med, at jeg kører US versioner af OS? Der sad
en DK OS 9.21 da jeg købte maskinen.

Kan der anbefales nogle software "måle værktøjer", som er let tilgængelig?

Det ATA EIDE kabel der sidder i maskinene, ligner noget der har siddet
originalt. Kablet passer præcis op til HD holderen, som ligger et par cm
over selv ATA EIDE stikket i bundkortet.

Hardisken der sidder i nu, er en Maxtor 40GB 7200/2mb fluid drive.
Rammene er 256MB SDRAM PC133 Transcend Jetra. Dem har jeg sat 2 stk. i af.

Desuden laver den samme nummer på både den gamle HD, og den nye, så det
er næppe dette...

/thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-05-02 09:59

In article <3CE7617D.7020005@c.dk>, thomas schreiber
<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

[snip]

> Kan der anbefales nogle software "måle værktøjer", som er let tilgængelig?

Gauge Pro er vist meget godt til det formål. Det laves ikke mere, men
jeg har smidt min på min iDisk til dig:

<http://shor.ter.dk/317627728>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 10:48

Mange tak. Er det til classic eller oS X?

/thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-05-02 11:54

In article <3CE774E6.4090602@c.dk>, thomas schreiber
<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Mange tak. Er det til classic eller oS X?

Classic

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : macsteen

Dato : 19-05-02 11:00

in article 3CE7617D.7020005@c.dk, thomas schreiber at NOSPAMschreiber@c.dk
wrote on 19.05.2002 10:25:

> [...]
>
> Der sidder dog hverken SCSI i, og der sad en 20GB HD i da jeg fik
> maskinen. Desuden var der sat 2x64MB ram eksrta i.

Det kan være fordi det er en rev. 1. De har notorisk problemer med
ATA-controlleren som ikke fungerer ordentligt med andre diske end dem som
Apple smed i dem (6 og 13 GB). Det kan du få verificeret ved at se på den
ATA-controller chip (se på http://www.xlr8yourmac.com).

Den Mac er ikke kommet med en ATA-disk og det er tydeligvis en som sælger
har kastet i den - er der heller ikke noget Adaptec 2940 U2W kort i den?
Hvis ikke ville jeg henvende mig til sælger for med de problemer du
beskriver har jeg svært ved at forestille mig at den nogensinde har kørt
(stabilt) i den konfiguration. Med mindre han er en slem hustler så vil han
nok deltage i en løsning - han har muligvis SCSI-kortet og disken maskinen
er født med.

Alternativt kan du begynde at spare sammen til et ATA-kort (1.000-1.500)
eller SCSI-kort og disk (3.000+)

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 11:17

Hvis nedenstående er korrekt, er det vel ikke så mærkeligt at det ikke
virker. Så har sælgeren sku kneppet mig for hårdt i røven. I og med jeg
har købt den igennem dba, og dvs. uden garanti, kan jeg ikke gøre ham
ansvarlig. Desuden er er han sikekrt ligeglad nu hvor han er kommet af
med maskinen.

Det er bare så typisk det sker for mig. Alt hvad jeg køber er enten
defekt, eller fyldt med mangler. Gider ikke ud og investerer mere i den
møg computer.

/Thomas

Fra : macsteen

Dato : 19-05-02 11:23

in article 3CE77BB7.9010502@c.dk, thomas schreiber at NOSPAMschreiber@c.dk
wrote on 19.05.2002 12:17:

> [...]
> har købt den igennem dba, og dvs. uden garanti, kan jeg ikke gøre ham
> ansvarlig. Desuden er er han sikekrt ligeglad nu hvor han er kommet af

Gu' er det rigtigt, men hvis jeg var dig ville jeg ryge lige i flæsket på
ham uanset at den er købt som beset.
Det kan jo være at han ikke allerede ved det, men godt kan se at han har
solgt dig en bunke skrammel som ikke er meget bevendt uden det han har
byttet over i den G4 han har købt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-02 03:39

Hej Thomas

Som Steen siger det, så bør du gå i kødet på ham og da især, hvis der i dba
annonceringen stod, at den var forsynet med SCSI kort, og det har jo vist
sig, at det er den ikke, så efter min mening vil det være lige på grænsen til
svindel.

Du kan også hurtigt finde ud af, om det er en rev.1 eller rev.2 ved at åbne
Apple Systemprofiler og se under 'Systemprofile' -> 'Production Information'
-> 'ROM Revision', - hvad står der dér? - 77D.45F2? eller havd...

mvh. Erik Richard

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 11:32

Hvis du kigger på

http://www.apple-history.com/quickgallery.html?where=g3blue.html

står der at SCSI er optional. Mon også det er det i min, når der står
SCSI på det label der sidder på kabinettet?

Der manglede 2 "slot dummies" i kabinettet, så måske har der siddet et
SCSI kort. Sælger sagde dog det havde siddet et TV-kort og grabber kort
mener jeg.

/Thomas

Fra : macsteen

Dato : 19-05-02 11:40

On Sun, 19 May 2002 13:32:22 +0200, thomas schreiber wrote:

> [...]
>
> Der manglede 2 "slot dummies" i kabinettet, så måske har der siddet et
> SCSI kort. Sælger sagde dog det havde siddet et TV-kort og grabber kort

Når der står SCSI bag på den har det siddet i den. 400 MHz rev.1
versionen kom med SCSI - jeg havde selv en.
Det kan jo være sælger har købt den brugt også, men jeg tvivler på at den
nogensinde har kørt med den 20 GB.
Iøvrigt vil jeg da opfordre dig til - når du nu prøver at skubbe aben
videre til en anden - at gøre opmærksom på dine problemer

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-05-02 23:59

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> står der at SCSI er optional. Mon også det er det i min, når der står
> SCSI på det label der sidder på kabinettet?

nej - sælger eller forhandler har fjernet kortet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-05-02 23:59

macsteen <macsteen.remove@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Apple smed i dem (6 og 13 GB). Det kan du få verificeret ved at se på den

det er ikke helt korrekt, problemet er at controleren ikke opfører sig
korrekt under U-DMA hvis der sidder en slave på den.

Til thomas: da disken (og dermed ogaså ata kablet) ikke stammer fra
Apple vil jeg opfordre dig til at tjekke ATA kablets længde (er det for
langt til pålidelig U_DMA overførsler?) eller midlertidigt slå U-DMA fra
i disk driveren (brug HDST eller FWB som driver) for at tjekke om det
afhjælper problemet.

Alternativt kan du smide disken på samme bus som CD-rom drevet - denne
understøtter slet ikke U-DMA.

- Afhjælpes problemet, bør du henvende dig til en forhandler og få
denne til at fremskaffe et originalt ATA kabel til din G3. NB. der er
forskel på rev1 og rev2, idet rev2 såvidt jeg husker ikke har problemer
med ATA controleren og U-DMA understøttelse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : macsteen

Dato : 21-05-02 16:40

On Tue, 21 May 2002 01:59:13 +0200, Morten Reippuert wrote:

> det er ikke helt korrekt, problemet er at controleren ikke opfører sig
> korrekt under U-DMA hvis der sidder en slave på den.

Nå, det mener du ikke. Jeg havde - som jeg skriver - en B&W med SCSI
indbygget.
På et tidpunkt satte jeg én master ATA-disk i den og havde problemer
med data-korruption.
Jeg kunne godt få det til at køre v.h.a. FWB, men jeg fandt ud af at når man
startede i OS X så ignorerede den indstillingen og brugte ufortrødent U-DMA.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-05-02 12:13

In article <pan.2002.05.21.15.39.20.978319.710@remove.mac.com>,
macsteen <macsteen@remove.mac.com> wrote:

> Nå, det mener du ikke. Jeg havde - som jeg skriver - en B&W med SCSI
> indbygget. På et tidpunkt satte jeg én master ATA-disk i den og havde
> problemer med data-korruption.

Havde du også en slave disk på?

> Jeg kunne godt få det til at køre v.h.a. FWB, men jeg fandt ud af at når man
> startede i OS X så ignorerede den indstillingen og brugte ufortrødent U-DMA.

klart, der er tale om to forskellige drivere og OS'er.

Fra : macsteen

Dato : 25-05-02 09:46

in article p77lca.mp.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 24.05.2002 13:12:

> Havde du også en slave disk på?

Nej

> klart, der er tale om to forskellige drivere og OS'er.

Javel, men summasumarum er det altså heller ikke nogen løsning vel.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-05-02 18:30

In article <B9151BF7.BF73%macsteen.remove@mac.com>,
macsteen <macsteen.remove@mac.com> wrote:

> Javel, men summasumarum er det altså heller ikke nogen løsning vel.

nej.

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 28-05-02 17:29

On 25/05/2002 10:46, in article B9151BF7.BF73%macsteen.remove@mac.com,
"macsteen" <macsteen.remove@mac.com> wrote:

> in article p77lca.mp.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert at

> Nej

Og det er skam heller ikke nødvendigt... _Men_ selve disken kan have noget
at sige... Den WD jeg fik med af Thomas (jeg købte hans G3) er defekt.. Jeg
har så smidt en IBM 20GXP I, og nu kører det udemærket (efter at have
skiftet IDE66 kablet til et alm. 40 pins IDE33)
Det kunne dog have været rart at have været advaret på forhånd.. SKAM DIG
THOMAS!
Anyway.. 128mb. Ram extra, og en anden disk, og så kører den OS X
upåklageligt... Selvom jeg da var tæt på at opgive.. En rev 1. Kan sgu ikke
anbefales til en Mac nybegynder ;) .. Det tog mange lange timers søgning på
nettet at finde frem til problemet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-02 03:19

Hej Thomas

thomas schreiber wrote:

> Bag på kabinettet, sidder der et label der siger:
>
> 400mhz/1MB cahce
> 128MB SDRAM/9 GB ULTRA2 SCSI/CD-ROM

Så burde der ikke være rørt ved clockfrekvensen...

> Der sidder dog hverken SCSI i, og der sad en 20GB HD i da jeg fik
> maskinen.

Der kan jo selvfølgelig være sket noget på bundkortet, dér hvor SCSI adapteren var
monteret, så et eller andet er gået galt for den tidligere ejer

> Desuden var der sat 2x64MB ram eksrta i.

Det burde ikke være årsagen, hvis RAM'en er af samme type altså enten 128Mbits
eller 256Mbits, - aldrig blande de to typer.

> Kan det have noget at gøre med, at jeg kører US versioner af OS? Der sad
> en DK OS 9.21 da jeg købte maskinen.

Skulle det have noget at sige, så vil det tværtimod være en fordel med US version
af Mac OS.

> Kan der anbefales nogle software "måle værktøjer", som er let tilgængelig?

Du kan evt. prøve at installere den beta af Mac OS, du fik af mig. Den indeholder
jo MacsBug, og hvis der er noget galt, så skal MB nok fortælle dig det. Men lad
være med at opdatere til hverken 9.2.1 eller 9.2.2.

Du kan evt. også prøve med Intech Harddisk SpeedTools, - den har også nogle gode
værktøjer til måling af HD ydelser i forhold til CPU m.v.

> Det ATA EIDE kabel der sidder i maskinene, ligner noget der har siddet
> originalt. Kablet passer præcis op til HD holderen, som ligger et par cm
> over selv ATA EIDE stikket i bundkortet.

Hvad med selve stikkene til IDE kablet? slutter de helt tæt - dvs., er det skubbet
_helt_ på plads. Hvis du afmonterer kablet, kan du så se, om nogle af stikbenene er
bøjede / skæve?.

> Hardisken der sidder i nu, er en Maxtor 40GB 7200/2mb fluid drive.

Burde ikke være årsagen

> Rammene er 256MB SDRAM PC133 Transcend Jetra. Dem har jeg sat 2 stk. i af.

Hvad sker der, hvis du sætter den gamle RAM i igen, - laver den de samme fejl?
Den nye RAM du har sat i, er det CL2 eller CL3? - Eller skulle du have fået neget
-non-ECC RAM, - altså PC RAM med paritetsstyring? Det kan ihvertfald være en årsag
til problemer.

Så som sagt - prøv at fjerne det nye RAM og sætte de gamle blokke i igen med OS 9.1
installeret, og se så hvad der sker.

> Desuden laver den samme nummer på både den gamle HD, og den nye, så det
> er næppe dette...

Det tror jeg heller ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-02 23:25

wrote:

> Der er (desværre) den nyeste version firmware på min mac - 1.1F
>
> Gad vide hvad det så kunne være...

Det kan enten have noget at gøre med din måde at citere på, eller
muligvis forkert RAM-type. Hvilken slags RAM er der i den?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-02 05:42

Hej Thomas

thomas schreiber wrote:

> Der er (desværre) den nyeste version firmware på min mac - 1.1F

Hm... har du også opgraderet firmware til CD Rom drevet? - Ta' et kig på
den første af de links, jeg henviser til i mit andet svar...

> Gad vide hvad det så kunne være...

Et par forslag...
- Hvad har du sat i af RAM, da du købte den? - mærke og type / str.
- Sidder RAM blokkene trykket fast _hele_ vejen ned i begge sider?
- Har du checket, om grafikkort, SCSI kort og evt. andre kort sidder
helt trykket fast i soklerne?
- Har du checket om VRAM sidder korrekt?
- Har du checket om L2 cachen sidder korrekt?
- Har du checket mappen 'Udvidelser', om 'bæstet' 'ObjectSupportLib'
skulle have 'sneget' sig ind ved en installation. (det var ihvertfald
den, der var årsagen til, at en tilsvarende hos en af mine kunder ikke
gik ordentlig). Og underligt nok bliver den stadig installeret af nogle
bestemte programmer, selvom det OSL kan, nu er integreret i Finder og
System.
- Har du prøvet at køre DiskWarrior på harddisken for at se, om det er
den, der er noget galt med, - fx. MDB, B-tree, eller Extend B-tree fejl?

- Hvilken HD sidder der i den? - IBM? - Quantum? - Seagate? - Mactor?
osv. - type og serie - (fx. IBM GXP60, GXP75, GSP120).
- Hvad sker der, hvis du starter op uden udvidelser slået til (SHIFT
holdt nede under start)?
- Har du resettet maskinen med 'Reset button' på fronten?
- Har du resettet bundkortet med kuda knappen?

Mht. om den er overclocket eller ikke, så kig på den label, der sidder
bagpå eller under maskinens bund. Her skulle der gerne stå både type og
mhz. Hvis det er en G4/350, der er clocket op til 400mhz, så har den
godt nok fået, det den kan tåle og mere til. Alle, jeg har set og læst
om, der har gjort det, siger, at den _højst_ kan tåle op til 380mhz, men
at de kun vil anbefale 366mhz.

Mangler du en service manual til den, så sig til. Jeg har en i PDF
format, som jeg gerne mailer til dig.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 09:46

På kabinettes bagside sidder et label der siger det er en 400mhz, og på
bundkortet, er der er en "plumbering" over jumperne som ikke er brudt.
Tvivler stærkt på at det er overclocking der skyldes problemet.

/thomas

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-05-02 10:50

Jeg har lige prøvet at læggge hånden på køleribberne over CPU'en, og den
er slet ikke varm. Måske 20 grader.

/thomas