Parketgulv over planker?
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 07-02-01 11:41

Hejsa!

Jeg skal have lagt et parketgulv i et rum på cirka 14 kvm.

Der er pt. plankegulv, som ikke ser særligt pæne ud (2-5mm sprækker) og de
er bukket lidt op i kanterne. Hvis jeg (100kg) står med én fod på langs af
én planke kan den give sig lidt hvis jeg "hopper".

Mit spørgsmål er så om jeg blot kan ligge parketgulvet (7-8 mm) overpå
plankegulvet, altså, på tværs, og om det er svært selv at ligge et
parketgulv?

På forhånd tak

--
Anders Ebbesen
Until the 20th century, reality was everything humans could touch, smell,

Fra : Niels

Dato : 07-02-01 16:41

Jeg har samme problem som dig, og har tænkt mig at gøre forsøget.

Silvan har en letlæselig generel vejledning, men ellers har de fleste
byggemarkeder en bunke reklamer med vejledninger.

Ikea er så sikre på at det er nemt, at de reklamerer med at du kan
returneret gulvet hvis det ikke lykkes for dig.

Fra : villyskov@my-deja.co~

Dato : 09-02-01 08:34

Spørgsmålet er hvad man mener med lykkedes. Hvis det knirker og knager,
men ellers er det pænt. Er det så lykkedes?

Jeg har lagt et nyt parketgulv på 25 mm. spunplader, men der er et sted
hvor underlaget til spånpladerne ikke er helt jævnt. Dvs. det er måske
5 mm for højt. Der knirker parketgulvet.

Men det kan være der findes en speciel metode man skal bruge når man
lægger parket ovenpå planker, eller måske en speciel parket?

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-02-01 15:15

<villyskov@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er hvad man mener med lykkedes. Hvis det knirker og knager,
> men ellers er det pænt. Er det så lykkedes?

Inden jeg lagde gulvplader, beregnet til efterfølgende tæpper, ovenpå de
gamle eksisterende gulvbrædder, rullede jeg dertilindrettede måtter med kork
granulat ud.

Det støjisolerer lidt, men det væsentlige er at gulvet ikke knirker, hvilket
der er stor sansynlighed for det vil gøre, hvis du bare ligger træ på træ.

ULEMPE, ved knirk: Du kan ikke komme listende i seng, uden konen opdager
det, når du har siddet for længe ved PCéren om natten.

FORDELE, ved knirk: Du kan høre når din datter kommer hjem fra festen, eller
hvornår kæresten tager hjem.

Så lad være med at spare på dette mellemlag. Spørg i dit byggemarked de ved
sikkert besked.

Hilsen Jean

Fra : per

Dato : 07-02-01 23:03

On Wed, 7 Feb 2001 11:41:22 +0100, "Anders Ebbesen"
<anders@ebbesen.org> wrote:

Jeg ville lægge en 16mm plade på det gamle gulv, og derefter dit nye
gulv.

på den måde vil ujævnhederne blive reduceret

--
Per