Postscriptfejl under skrivning til Persona~
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-05-02 21:35

Hej.

Jeg får af og til fejl, som medfører, at mine dokumenter ikke
vil udskrives på min Personal LW 320. Jeg kører 7.5.5 på en Quadra 950
med PPC 101 kort, 90 Mb Ram, Skrivebordsprinterikonet har 1Mb og jeg
kører LaserWriter 8.3.4 udvidelsen; men det giver også problemr med ver
7.

I dag kom fejlen med et pdf-dokument, der skulle skrives ud af
Exchange 3.0, men jeg får også andre fejl med andre programmer:

The error is: VMerror
Offending command is: array

Og da jeg havde gemt det som .ps og destilleret det, og så ville
skrive det ud igen, fik jeg fejlen:

The error is: limitcheck
Offending command is: glyphshow

Er der nogen, der kan give mig gode råd til en løsning.

På forhånd tak, Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:39

In article <1fcarsp.foq6y7h65l8eN@0xc3d7f432.arcnxr10.ras.tele.dk>,
sadyhr@yahoo.com (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> Er der nogen, der kan give mig gode råd til en løsning.

Hvor meget ledig plads har du på din HD?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-02 21:05

Hejsa.

> Hvor meget ledig plads har du på din HD?

På mit bootdrev 94Mb

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-02 21:22

Hejsa.

> Hvor meget ledig plads har du på din HD?

Men dokumenterne er kun på 50 kb, så mon ikke 80 Mb ledig er nok på
opstartsdisken?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-05-02 22:16

> [...]

> The error is: limitcheck
> Offending command is: glyphshow
>
> Er der nogen, der kan give mig gode råd til en løsning.

Begge fejlmeddelelser refererer til at der er for lidt RAM i din printer
til at håndtere den PostScript-kode, der bliver sendt.

Løsning: Tja, mere RAM i printeren. Alternativt forenkle objekter i
originaldokumentet, men det kommer an på hvad, dine dokumenter
indeholder - f.eks. kompleks grafik, mange skrifter eller lign. Det er
den mængde hukommelse PS-koden kræver og ikke størrelsen på selve
PS-koden. Nogle PS-kald er mere hukommelseskrævende end andre.

Følgende (tilfældigt valgte resultater fra Google på hhv. "VMerror" og
"limitcheck"):

<http://users.belgacom.net/prepresspanic/database/VMerror.htm>
<http://users.belgacom.net/prepresspanic/database/limitcheck.htm>

giver nogle tip.

Adobe har et dokument om begge (godt nok vedr. Illustrator 6.0, men kan
bruges til inspiration):

<http://www.adobe.com/support/techdocs/2a36.htm>

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-02 03:17

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> writes:

> [...]
> den mængde hukommelse PS-koden kræver og ikke størrelsen på selve
> PS-koden. Nogle PS-kald er mere hukommelseskrævende end andre.

Hvis det først er på PDF format, skulle der ikke være meget tilbage af
det slugende PostScript?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 17-05-02 08:44

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvis det først er på PDF format, skulle der ikke være meget tilbage af
> det slugende PostScript?

Kan det være samme problem der var oppe og vende for nogen tid side:

Sebastian printer måske:
Print Method - Print as Image.

Og så bliver det jo en tung affære. Men måske er han nødt til det hvis
det ikke er en postscriptprinter han har.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-02 21:06

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kan det være samme problem der var oppe og vende for nogen tid side:
>
> Sebastian printer måske:
> Print Method - Print as Image.

Hmm, det tror jeg ikke, at jeg gør. - jeg printer bare, men det skal da
lige tjekkes.

> Og så bliver det jo en tung affære. Men måske er han nødt til det hvis
> det ikke er en postscriptprinter han har.

Jo det er en PS-printer

/S
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-05-02 18:30

In article <kk1ycbwm9z.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis det først er på PDF format, skulle der ikke være meget tilbage af
> det slugende PostScript?

Uh ha, nu er det længe siden jeg har læst på lektien, men når man
printer til en PostScript-printer så indeholder printjobbet stadig
PostScript - derfor de omtalte fejlmeddelelser.
PostScript-printerdriveren omsætter også et PDF-dokument til passende
PostScript-kode.

Det eneste alternative printersprog en PS-printer kan anvende - hvis den
altså understøtter det - er PCL.

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-05-02 10:14

> [...]
> PostScript - derfor de omtalte fejlmeddelelser.
> PostScript-printerdriveren omsætter også et PDF-dokument til passende

Naar du har en PDF-fil, saa er den - svjv - helt fri for sjove
PostScript konstruktioner, og al PostScript der herefter sendes til
printeren er derfor lavet paa ny.

Det tyder derfor paa at det er noget andet end selve postscript'en der
er problemet.

> Det eneste alternative printersprog en PS-printer kan anvende - hvis den
> altså understøtter det - er PCL.

Tjah, for alle HP-printere og for en del kloner. Kvaliteten heraf
svinger dog en del.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-05-02 11:46

In article <kkhel5om1b.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> printeren er derfor lavet paa ny.
>
> Det tyder derfor paa at det er noget andet end selve postscript'en der

Der VAR længe siden osv. Men det ændrer ikke på, at driveren omsætter
hvad-der-nu-end-skal-printes til PostScript, som printeren kan forstå.

Hvis PDF-dokumentet er meget komplekst, bliver den sendte
PostScript-koden tilsvarende omfangsrig og kan hurtigt lægge en printer
med for lidt hukommelse ned. Jeg har måttet splitte udprint af
grafiktunge PDF'er op i mindre bidder på underforsynede
PostScript-printere.

For nylig havde jeg fremstillet et PDF-dokument indefra InDesign på 10
sider med skærmbilleder. At printe PDF'en var ved at tage livet af min
kontorprinter - en gammel LaserJet 5M. Denne omfangrige empiri
understøtter klart min teori om at PDF-dokumentets opbygning har
betydning for hvor nemt det ryger gennem en PostScript-printer.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 18-05-02 15:24

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> med for lidt hukommelse ned. Jeg har måttet splitte udprint af
> grafiktunge PDF'er op i mindre bidder på underforsynede

Også hvis du komprimerer pdf-filen web-optimized og gemmer den i version
1.3?

> [...]
> understøtter klart min teori om at PDF-dokumentets opbygning har
> betydning for hvor nemt det ryger gennem en PostScript-printer.

Hvis du eksporterer fra InDesign mener jeg det sker som en en pdf
version 1.4. Det kan din printer RIP måske have problemer med, når den
ikke kører med ps level 3. Hvis du printer til Acrobat Distiller kan du
vælge en lavere version 1.3 f.eks., som de fleste ps-printere skulle
kunne tage.

Da jeg arbejdede med prepress, opfattede jeg bare pdf som en
videreudvikling af ps. Med preview, og elegant komprimering.
Men i dag hvor der er sket en eksplosion i brugen af pdf til mange
spændende ting, kan en pdf jo være lavet på mange måder, som alle er ok
til nogle ting (og måske også opfylder pdf-specs'ne), men som ikke alle
er ok til print og tryk. Her er det stadig svjv sikrest at generere en
pdf fra en ps fil. Kan du ikke generere en ps fil - ja, så får du heller
ikke en fejlbehæftet pdf. Du fanger fejlen inden.

Ret mig endelig hvis det er en lidt for plat lomme-filosofi.
Jeg vil nemlig gerne forstå pdf-mulighederne

Nu skriver Sebastian at han skriver ud fra Exchange 3.0.
Hvis han mener Acrobat Exchange 3.0, så kunne den kun forstå pdf version
1.2. Måske skulle han hente en Reader 5.0 og forsøge med den.
Men I har nok ret - pladsmangel. Som dine gode links også antyder.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-05-02 21:55

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Også hvis du komprimerer pdf-filen web-optimized og gemmer den i version
> 1.3?

Hvis det er til print, skal man ikke lave den web-optimized. Det bliver græmdt.

Men til det her formål er det fint
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 18-05-02 23:01

> Hvis det er til print, skal man ikke lave den web-optimized. Det bliver
> græmdt.

Jo, jo ikke særlig kønt ihvertfald. Men måske kunne pdf'en så ihvertfald
komme igennem, i en mindre tung udgave. Det var dét jeg mente.

Sebastian skriver ikke i hvilken opløsning/optimering han har distillet
- men da pdf'en kun fylder 50 k burde det godt nok ikke være problemet.

Og da han godt kan lave en ps fil, lyder det jo ikke som en
postscriptfejl. Derfor er det måske Exchangens skyld (hvis han taler om
den fulde Acrobat-pakke i 3.0). Den forstår ikke pdf versionen -
måske...

I forbindelse med pdf har jeg altid haft veludrustede postscriptprintere
og har faktisk aldrig haft en pdf jeg ikke kunne udskrive. Never - Ever.

> Men til det her formål er det fint

Deraf navnet - måske... Nej-nej - ikke spor fornærmet. Jeg spørger jo om
så meget andet dumt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-05-02 21:53

> Der VAR længe siden osv. Men det ændrer ikke på, at driveren omsætter
> hvad-der-nu-end-skal-printes til PostScript, som printeren kan forstå.

Selvfølgelig ikke. Det har du ret i.

Men du skulle gerne opnå forskellige resultater ved at gå via PDF
først.

> [...]
> med for lidt hukommelse ned. Jeg har måttet splitte udprint af
> grafiktunge PDF'er op i mindre bidder på underforsynede

Det kan nu undre med Adobes printerdrivere, da de kan optimeres til
forskellige PostScript printere, og den mængde ram de har.

> [...]
> understøtter klart min teori om at PDF-dokumentets opbygning har
> betydning for hvor nemt det ryger gennem en PostScript-printer.

Selvfølgelig tager det tid at hive en masse grafik over til en
printer. Det tager jo også tid at downloade et ISO-billede af en hel
CD.

Men - kom den ud eller ej?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-05-02 10:57

In article <kkvg9ldvpc.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> Selvfølgelig tager det tid at hive en masse grafik over til en
> printer. Det tager jo også tid at downloade et ISO-billede af en hel

Ja ja, ca. 2 minutter pr. side

Som en krølle på historien, fremstillede jeg det samme dokument i Word
2000 (på pc - såmænd) - dog ikke med helt samme opsætning pga. Words
layoutmæssige begrænsinger - men med samme billeder. PDF genereret via
Distiller blev væsentligt mindre end fra InDesign - fra 1,8 MB til ca.
800 K med samme PDF valg - og printtiden blev tilsvarende mindre.

Hvis jeg var pdf-nørd så havde jeg nok forfulgt sagen yderligere, men
det er jeg ikke!

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-05-02 12:32

> Ja ja, ca. 2 minutter pr. side

Hvordan sender du printjobs afsted? Netværk eller seriel/parallel?

> [...]
> Distiller blev væsentligt mindre end fra InDesign - fra 1,8 MB til ca.
> 800 K med samme PDF valg - og printtiden blev tilsvarende mindre.

Det lyder _meget_ som om InDesign benytter en højere opløsning af
billederne i udskriftsjobbet.

Kan du se forskel på de to sider?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-05-02 20:47

In article <kkn0uv2gyf.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvordan sender du printjobs afsted? Netværk eller seriel/parallel?

Netværk.

> Det lyder _meget_ som om InDesign benytter en højere opløsning af
> billederne i udskriftsjobbet.
>
> Kan du se forskel på de to sider?

Nej. Fidusen var (som jeg skrev tidl.) af det var skærmbilleder dvs.
72dpi - ikke nogle monster-TIFF'er.

Min konklusion var, at dokumenter med billeder skal PDF'es via Distiller
og ikke direkte fra InDesign (ja, jeg har eksperimenteret med
indstillingerne for PDF eksport i ID). ID lægger tilsyneladende nogle
ekstra PDF-informationer i filen, selv om alt "prepress-halløj" var
slået fra. Størrelsen var i dette tilfælde vigtigste parameter, da
dokumentet skulle ligge på en webserver, som både skulle tilgås lokalt
via netværket og udefra af nogle stakkels modembrugere.

Jeg skal snart gentage forsøget, og så er det jo kedeligt at Distiller
kun kan køre i Classic (Acrobat 5.0.5).

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 01:13

> Nej. Fidusen var (som jeg skrev tidl.) af det var skærmbilleder dvs.
> 72dpi - ikke nogle monster-TIFF'er.

Derfor kan InDesign _sagtens_ benytte en højere intern opløsning.

> Jeg skal snart gentage forsøget, og så er det jo kedeligt at Distiller
> kun kan køre i Classic (Acrobat 5.0.5).

Det kan ikke vaere længe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-05-02 22:25

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

[snip]

> [...]
> den mængde hukommelse PS-koden kræver og ikke størrelsen på selve
> PS-koden. Nogle PS-kald er mere hukommelseskrævende end andre.

Hmm, kender du nogen, der har rammoduler til en Personal LaserWriter
320, så modtager jeg dem gerne. Det er moduler af typen »card« i følge
applespec. Og jeg har pt kun 2Mb i den, så jhar nogen en 6Mb klods, så
siger jeg tak.

/Sebastian

Jeg skal lige kigge links, tak for henvisning

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-05-02 20:33

> [...]

> I dag kom fejlen med et pdf-dokument, der skulle skrives ud af
> Exchange 3.0, men jeg får også andre fejl med andre programmer:

Også hvis du bruger Quark 4.1 med PDF filter 1.6 ?
Lav et dokumnet med samme mål som originalen - fyld ud med en billedboks -
hent PDF filen ind som et billede.
Og så skulle den gerne køre

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-05-02 22:25

Hej Villy.

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Sebastian Adorján Dyhr wrote:
>

> Også hvis du bruger Quark 4.1 med PDF filter 1.6 ?

Godt spørgsmål, det er nemlig ikke et dokument, jeg selv har lavet; men
ét jeg har fået tilsendt med oplysninger om en hub.

> Lav et dokumnet med samme mål som originalen - fyld ud med en billedboks -
> hent PDF filen ind som et billede.
> Og så skulle den gerne køre

Men det dur vel kun til én side ad gangen i øvrigt?

/Sebastian